Minimalisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 16:29

En hoe ziet het er met een jaar uit? Ik vind mijn huis gewoon prima. En ik heb echt niet zo veel spullen als wat ik denk wat die mensen in zo'n programma hebben. Haha.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 17:24

germie schreef:
En hoe ziet het er met een jaar uit? Ik vind mijn huis gewoon prima. En ik heb echt niet zo veel spullen als wat ik denk wat die mensen in zo'n programma hebben. Haha.

Dat weet toch nooit iemand, hoe z'n huis er over een jaar uitziet? Volgens die logica kun je nooit iets doen, want hee, misschien heb je het volgend jaar wel weer ongedaan gemaakt...

Als je blij bent met je huis is dat prima, maar om in een topic over minimalisme te verkondigen dat opgeruimde huizen niet gezellig zijn en dat je spullen houdt omdat je ervoor betaald hebt ook al kun je er nooit meer iets mee, is gewoon een beetje raar.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 17:33

Ik vind dat minimalisme niet zozeer om je huis wel/niet netjes hebben gaat, maar meer om niet meer bezittingen hebben dat wat daadwerkelijk noodzakelijk is. Het kan afhankelijk van maat van je huis en persoonlijke behoeften heel verschillend beeld geven. Ik had in mijn 30 m2 studio bijvoorbeeld relatief veel spullen permanent in zicht liggen en nu zou ik een ware hoarder moeten zijn voordat het zo ver komt :=

Bij mij gaat in ieder geval alles weg als het een jaar of langer niet gebruikt is, en aankopen zoals kleding, schoenen, paardenspullen etc zijn zo goed als altijd ter vervanging van iets wat weg moet vanwege slijtage. Spullen "voor het geval dat" mogen alleen blijven als ik ze daadwerkelijk binnen 1 jaar verwacht te gebruiken (en dat moet wel een hele concrete verwachting zijn :Y) ).

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 18:26

Ik ken huizen van maximalisten die ik ongezellig vind en huizen van minimalisten die ik gezellig vind. Of iemand een minimalist of maximalist of iets er tussenin is zegt weinig over of iemand goed is in decoreren van zijn huis/een smaak in decoratie heeft die jou aanstaat.

En een minimalistisch huis staat niet gelijk aan een schoon huis, maar het is in ieder geval wel makkelijker schoon te maken.

Hier vandaag lekker bezig geweest, meer dan 100 (voornamelijk) kleine dingen al de deur uit is of in de bak voor kringloop gelegd.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 07:54

Als stille meelezer even een berichtje. :)
Als je mijn appartement in zou lopen zou je door alle boeken, cd's, lp's en kamerplanten helemaal niet denken dat wij minimalistisch leven. Totdat je de kasten zou open doen, dan zie je dat daar het hoognodige staat. Ook vinden we alles blind in huis terug.

Minimaliseren is een levensstijl. Het gaat er voor mij ook bijvoorbeeld om dat ik zero waste probeer te leven en mijn ecologische voetprint klein wil houden. We kopen veel dingen tweedehands en proberen eerst ook dingen te lenen voordat we iets kopen wat we weinig nodig zijn.

Hoewel het voor iedereen persoonlijk is, heb ik bij de berichten van Germie inderdaad wel het gevoel of dit in dit topic helemaal op zijn plaats is. Niet persoonlijk bedoelt hoor want nogmaals het is ieder an sich, alleen merk je wel dat de rode draad van het minimalisme wat ontbreekt in je berichten. :o

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 09:02

Wacht even, als je netjes spullen weg doet, en kijkt wat nodig is, dat is minimalisme. Hoe je je huis in richt is dat niet. Dus daarmee voldoe ik volledig aan de minimalisme style. En meer dan volledig. Want het is kritisch kijken.

Opruimen doe ik ook, maar op mijn manier. En alles wat ik ergens neerleg wordt ook wel gebruikt he.

Ik ken alleen ook mensen die zeg maar doorslaan in minimalisme, dus er staan 2 stoelen als ze met 2 personen zijn, 1 tafel, een tv en hooguit 1 vloerkleed. Geen planten of andere vensterbankvulling, echt dus niets persoonlijks meer. Dat is niet mijn style. Dat is soms wel een beetje het beeld wat ik heb bij mensen die beweren echt aan minimalisme te doen. Alles wat iemand toch extra heeft is dan fout.
Zo zie ik het niet.

Ik doe aan minimalisme, maar koester ook bepaalde spullen. Meer dan 1000 boeken in een boekenkast is bij mij minimalisme. Dat servies waar ik nog steeds over twijfel, maar wat ik echt niet ga gebruiken denk ik, is dus iets wat weg moet bij minimalisme.
Duikspullen, ook al zijn het er veel, maar je gebruikt alles zo nu en dan, dat is weer minimalisme. Mijn 30 paar schoenen feitelijk niet, maar ik heb dit ook niet zo gewild met die hielspoor en je moet toch ergens op lopen. Dus hier hanteer ik nu de regel: 2 paar versleten is maximaal 1 paar terug kopen. Dan mindert dat ook over de komende 10-20 jaar weer naar normale proporties.

Weggooien ben ik ook niet van, als een ander het kan gebruiken, graag. Er zijn alleen wat dingen die ik niet zomaar weggeef wegens eerdere ervaringen helaas.

Maar minimalisme, zeker, en ja, de rode draad gaat er door, maar iedereen doet het op zijn eigen manier immers. Er is geen vaste regel.
Die opruimdinges van januari haal ik gemakkelijk.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:12

Veel hebben en alles zo nu en dan gebruiken vind ik geen minimalisme, maar als het voor jou werkt prima natuurlijk.

Ik loop inmiddels op schema met de dagen van de opruimchallenge; in de vakantie heb ik wat extra dagen gedaan en nu ben ik bij dag 16. Het wordt wel lastiger, maar tegelijkertijd word ik wat rigoreuzer en krijg ik er steeds meer lol in. Op zolder staan vooral kinderkleding/babyspulletjes (we zouden tzt wel graag een tweede kind willen), spullen voor ons trouwfeest die ik al in huis had toen we door COVID moesten gaan uitstellen (in mei ‘23 is het eindelijk zover) en dingen van mijn praktijk die ik verplicht tussen de 7 en 15 jaar moet bewaren :roll:. Als het weer meewerkt ga ik een rondje tuin doen, er staan een paar lege bloempotten die ik mentaal al naar de kringloop heb gebracht }:0

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:21

Lekker bezig Noeps! Zie je ook al een beetje resultaat?

Ik houd enorm van lezen, maar heb nu de grootste ereader gekocht en een kobo plus abbo genomen. Doe praktisch al mijn boeken nu de deur uit. Ik stop een hoop in van die kleine bibliotheekjes in de wijk, ik vind het alleen maar leuk als een ander er ook nog eens plezier aan beleeft. Ik kocht regelmatig een boek, dus dit zal me ook wel geld schelen.

Alleen mijn Harry Potter verzameling blijft, samen met nog een paar speciale boeken en de rest gaat de deur uit. Heeeerlijk!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:59

Ik heb niets met een ereader, vind dat ergens totaal niet fijn. Ik zit gewoon graag af en toe te bladeren door een boek zeg maar.
Ja, het zou wel ruimte schelen, maar ja, de meeste van mijn boeken zijn niet verkrijgbaar als ebook en tja, dan kijk je er nooit meer in. Ik heb ook een aantal ebooks als pdf, maar voor mij is dat het helaas niet.
Maar als het voor jou werkt, mooi.

Hier heb ik nog 2m aan tijdschriften die nog weg gaan. Moet alleen eerst ruimte in de container hebben. ;)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:16

Ik vind het echt hilarisch dat jij in dit topic zit, en alles wat richting wat rigoreuzer opruimen lekker afkraakt. :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:42

Ik zat gisternacht een beetje op youtube te scrollen naar minimalistische video's, en ik kwam deze tegen:

De korte samenvatting is: minimalisme heeft gefaald als beweging. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:44

Hier gaat het ook goed met de challenge!
Ik merk dat ik nu dingen weg doe die ik normaal toch nog even zou bewaren.

Hoewel ik heel graag minder spullen wil hebben vind ik het ook moeilijk om dingen die nog goed zijn weg te gooien.
En de kringloop wil nu eenmaal niet alles hebben.

Boeken vind ik ook lastig.
Ik lees liever echte boeken omdat ik een bepaalde tijd voor het slapen geen schermen meer wil zien :o
Nu ben ik niet heel erg van het boeken kopen dat scheelt.

Sommige zijn me dierbaar en die zal ik houden. De andere gaan idd naar zo’n buurt bieb als ik ze uit heb. Ik plak er dan nog een post it in met door wie en wanneer hij gelezen is :D

Ziet er interessant uit dat filmpje. Zal straks eens kijken!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:45

Als ik dingen weg wil doen die de kringloop niet wil hebben dan help ik mezelf herinneren dat alles op een gegeven moment op de stort eindigt. Voor de wereld maakt het geen zak uit of dat vroeger of later is.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:51

Wat Vjesta zegt indd, en weet je hoeveel stiekeme energie het kost, wanneer je 10x per week naar iets kijkt en dan steeds denkt, oh ja hmm daar moet ik nog wat mee. Als je 20 van die dingen hebt liggen dan zijn het toch wel stoorzenders (voor mij).

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:52

Vjestagirl schreef:
Als ik dingen weg wil doen die de kringloop niet wil hebben dan help ik mezelf herinneren dat alles op een gegeven moment op de stort eindigt. Voor de wereld maakt het geen zak uit of dat vroeger of later is.

Precies! En de waarde van iets neemt niet toe als het langer in je kast ligt te verstoffen. Uitzonderingen daargelaten, maar het gemiddelde xenos-vaasje is financieel gezien nagenoeg waardeloos zodra het is gekocht. Iets houden enkel en alleen omdat het je ooit geld gekost heeft, is jezelf voor de gek houden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:53

Noeps schreef:
Vjestagirl schreef:

Precies! En de waarde van iets neemt niet toe als het langer in je kast ligt te verstoffen. Uitzonderingen daargelaten, maar het gemiddelde xenos-vaasje is financieel gezien nagenoeg waardeloos zodra het is gekocht. Iets houden enkel en alleen omdat het je ooit geld gekost heeft, is jezelf voor de gek houden.

Ik ken iemand die 5 of 6 paar schoenen heeft waar ze super nare blaren van krijgt, of totaal niet op kan lopen, of die gewoon niet passen bij haar stijl. Maar ze bewaart ze "want weet je wel hoe duur die waren?!". Alsof je dat geld terugverdient door ze in je kast te laten staan.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:04

Hebben jullie helemaal gelijk in hoor.

Maar ik probeer het dan toch te gebruiken en ik hou er ook van om dingen echt helemaal op te gebruiken. Dat geeft me een stiekem een goed gevoel :o

Zo heb ik bijvoorbeeld nog 6 paar huissokken die jaren in de kast gelegen hebben.
Ben ze nu toch gaan gebruiken en heb inmiddels het eerste paar versleten. Dat voelt beter dan nieuw weggooien.

Zelfde met zeep, crème, make up ed. Dat probeer ik echt op te maken.

Schoenen en kleding idem dito.
Alles wat niet netjes genoeg meer is draag ik helemaal af bij de paarden.

Op deze manier scheelt het voor mijn gevoel wel nieuwe spullen kopen.

Overigens ben ik wat dat betreft dol op 2e hands.
Vandaag een 2e hands kinderkamer opgehaald voor onze oudste.
Scheelt en geld en toch wel een beetje goed voor het milieu. Althans dat wil ik mezelf doen geloven :P

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:51

Ik ben bezig met mijn voorraadkast (zowel non-food als food) te labellen. En daarmee bedoel ik dat ik op alle producten schrijf "peildatum 15 januari '23".
Voor ik 9 maanden lang in een zware depressie zat, had ik de gewoonte om bij alle food- en non-food producten in mijn voorraadkast de datum waarop ik het product had aangeschaft te schrijven + bij food voor welke datum ze geconsumeerd moeten worden. Dat ga ik nu weer in ere herstellen.
Sommige producten die ik echt niet gebruik, maar wel nog bruikbaar/eetbaar zijn, gaan in het weggeefkastje hier in de buurt. Dan heeft iemand anders er tenminste wat aan.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:07

Ik ga komende week/weken mijn knutselkast aanpakken. Uitmesten, keuzes maken en spullen opmaken/projecten afronden.
Echt zo’n klusje dat ik al lang vooruit heb geschoven.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:30

Ik kreeg door jullie weer de opruimkriebels, toen de kids in bad zaten gelijk de badkamerkasten nagelopen. Even die prikkel bevredigen :P

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:41

Vjestagirl schreef:
Ik zat gisternacht een beetje op youtube te scrollen naar minimalistische video's, en ik kwam deze tegen:
[ Video ]

De korte samenvatting is: minimalisme heeft gefaald als beweging. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Ik ben het deels met hem eens, maar ik denk dat juist door de pandemie meer mensen beseffen dat geluk niet in spullen zit.

Minimalisme, en zeker het gedeelte van niet op iedere koopprikkel ingaan, kan ook echt veel mensen financieel verder helpen denk ik. Omdat wij echt veel minder kopen, en wat ik wel koop mag daardoor ook gewoon duurder zijn waardoor ik echt koop wat ik echt graag wil hebben, houden we serieus geld over. Daar gaan we van op vakantie, we sparen voor een hele lange reis en we werken minder uren. En we hebben nogsteeds alles wat we nodig hebben, ik kom echt nooit iets tekort. Ik heb gewoon 1 kurkentrekker ipv 3, en ik heb 3 paar schoenen die ik te gek vind, in plaats van 12. En dat maakt me een tevreden mens ofzo..

Herkennen jullie dat?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 21:08

Ja dat herken ik zeker.

Maar wat mij dan weer tegen staat is.
Dat volgens hem de minimalisten alles weg doen. En het dan opnieuw kopen indien ze het nodig hebben.
Dát is iets wat mij dan steekt :+
Daarom hou ik bepaalde dingen dus wel aan. Spul wat ik niet veel gebruik maar wel af en toe nodig heb.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 21:13

Alles wegdoen is voor mij geen minimalisme, ook in het kader van duurzaamheid.

Maar wel mindere, geen nieuwe dingen aanschaffen als het echt niet nodig is, tweedehands kopen en verkopen, kijken of je iets kan lenen of huren.
Mijn huis is nog steeds gezellig, maar staat niet vol. Als cadeau wil ik alleen er ervaringen en dingen die op kunnen.
En ik ben er nog lang niet, want soms blijft het lastig.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 21:39

Klopt helemaal.

Hele goede vrienden wonen direct naast ons, en wij delen dingen die we niet vaak nodig hebben. Zij hebben een messenslijper, wij een blikopener bijvoorbeeld :')

Net als een heggenschaar en andere klusspullen. Superhandig!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 21:44

denice schreef:
Ik vind het echt hilarisch dat jij in dit topic zit, en alles wat richting wat rigoreuzer opruimen lekker afkraakt. :')

Wie kraakt er wat af? Ik niet hoor. Ik heb alleen niets met een ereader om diverse redenen. Dat is niet erg immers. En als jij dat wel fijn vindt, ook goed hoor.
En zo zijn er dingen die voor mij werken, maar voor jou niet.

Ik heb een beetje het beeld dat minimalisten niets in huis hebben zeg maar. Dat komt omdat ik 1 keer bij iemand was die dat uitdrukkelijk zo zei en dat huis was echt niet gezellig. :+
Maar dan hebben jullie nog te veel spullen als ik het zo lees volgens die persoon. Want er is wel wat aankleding in huis te vinden. :P

Kringloop of hergebruiken ben ik zeker voor. En dat veel mensen de koopdrang wat meer moeten beteugelen is ook gewoon waar denk ik. Maar ja, de hele maatschappij is gebaseerd op elk seizoen een nieuwe outfit, en nieuwe aankleding in huis. En voor je paard heb je elke 3 maanden een nieuw setje nodig.
Ik koop eigenlijk al m'n dekjes tweedehands.

Wij hebben een ruilen en meeloten groep in ons dorp op facebook. Dus als ik iets kwijt wil, dan zet ik het daar op en meestal zijn er meerdere gegadigden. En de straatapp voor gereedschap e.d. werkt ook goed.