Ik ben transgender

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:02

Mag ik meelezen in jullie topic?
Toevallig heeft vorige week een collega in onze nieuwsbrief bekend gemaakt van gender te willen wisselen.
Erg veel respect voor deze collega om het zo naar buiten te brengen in onze sector.
Paar jaar terug is nog een transgender weg gepest -O- |(

Ik hoop dat deze collega het wel gewoon gaat redden zonder al teveel gezeur.

Hier iedereen succes met jullie traject, respect van mijn kant!

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:02

julius_juut schreef:
Oef, ben ik even blij met m'n smeer-gel. :P

Die mag ik als pas als ik op de volle dosis zit dus daar moet ik nog even op wachtten.
De Endocrinoloog zei wel dat je het op een kaal stuk lichaam moest smeren, wat blijkbaar moeilijk is als je aan de Testosterone zit :')

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:16

Gefeliciteerd! *\o/* En sterkte. Moet zeggen dat bovenarm me dan nog de minst vervelende optie lijkt, mits het niet je schrijfarm is dan :P

Hier iets minder leuk nieuws, ik hoorde me iets te veel horrorverhalen over een spontaan veel langere wachtlijst vlak nadat ik me aangemeld had, dus ik heb er van de week toch maar even achteraan gemaild.
Kreeg een redelijk onduidelijk mailtje terug, maar de strekking was volgens mij dat de wachttijd toch 50 weken was ipv 15 op het moment dat ik op de wachtlijst terecht kwam. Yay.

corine1981

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 20:28

Wat vervelend Roodvos!

Ik heb vandaag even met mijn collega gepraat over haar (nu tenminste nog) coming out. Zelfs haar man staat er helemaal achter, mooi om te zien hoe blij het iemand kan maken eindelijk zichzelf te kunnen zijn!

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 00:40

Wow, dit topic is al zo lang niet meer in gereageerd (mijn fout) dat ik nu dikke zwarte boze letters krijg over het naar boven halen. Hoedanook, ik heb een update en die heb ik niet echt kunnen delen omdat het best druk was dus eh.. Ik doe 't nu even snel omdat ik toch al aan het SOGgen ben.

Eventuele spelfouten e.d. zijn dus ook een resultaat van gebrek aan fiets en tijd.

Hoedanook, afgelopen vrijdag had ik een gesprek en ik kan het eigenlijk zo samenvatten:
{:)-:( (zonder kerstmuts)
Ik heb dus echt het idee dat deze psycholoog/psychiater/therapeut/ik-weet-het-verschil-eigenlijk-niet de emotionele range heeft van een goudvis. Ik krijg er haast de kriebels van. Ten eerste voel ik me alsof ik alles in mijn dossier echt tien keer moet vertellen (ok, natuurlijk moet ik wel consequent blijven qua wat ik wil en is het telkens weer een bevestiging) en ten tweede uh... tja... botsten we een beetje.

Even het verhaal.

Ik liet op een gegeven moment schieten dat ik hier nou eenmaal doorheen moest. Toen werd ze dus een beetje geïrriteerd, want "het is geen moetje, het is voor jezelf." Toen merkte ik dus op: "Hoe vervelend is het dat je al jaren weet dat je iets bent, en vervolgens zes maanden elke maand moet uitleggen aan iemand dat je een man bent? Jij hoeft toch ook niet uit te leggen dat je een vrouw bent?"

Ze zei toen terecht: "Je weet dat niet eens." Oeps. Nouja, ik probeerde een punt te maken en dat kwam er wat kribbig uit. My bad.

Daarna moest ik dus hele dingen vertellen over mijn seksleven, wat ook pijnlijk is als je relatie net uit is. Daarbij hoort ook helemaal uitleggen wat je prettig vindt, of je masturbeert en hoe e.d. Terechte vragen voor een ingewikkeld proces qua gender en seksualiteit, maar het is wel een onderwerp waar zo'n taboe op rust dat het geestelijk vermoeiend is om uitgebreid over te praten.

Toen (én toen, én toen... ik voel me net een kleuter die een verhaaltje vertelt) hebben we het nog gehad over mijn stage (vanaf september) en of ik dan eventueel ook er tegenaan loop dat ik dus in dit proces zit. Want stel je voor dat ik dan met testosteron bezig ben en je hele stage naar de maan gaat omdat je de emotionele stabiliteit hebt van een Fortnite spelende puber. Toen kreeg ik dus te horen dat het volgens de huidige planning realistisch is dat ik in juni/juli aan de hormonen zit (Whuuutt??? *\o/* ), en dat ik dan tegen de tijd dat het september is al wat gebalanceerd ben. Ok!

Goed, ik dat dus mailen naar mijn onwijs lieve (!!) SLB-er. Krijg ik dus een mailtje terug met een "Ok! Is het handig dat we een mailtje sturen naar jouw eventuele stages om te pijlen of ze het ok vinden als er een transgender op stage komt?" Je kunt je voorstellen dat ik nu dus een soort crisis heb. :')

Aan de ene kant is de muzikindustrie redelijk chill over dingen en is het wereldje klein genoeg dat ik het idee heb dat mensen er tóch wel achterkomen, en aan de andere kant denk ik: "HELP!" Ik kreeg ook het aanbod van m'n SLB-er dat ik wel later stage kon lopen en dan eerst in een 'veilige' omgeving (school) door het proces heen kon gaan. Dan moesten dingen wel een beetje omgedraaid worden en geregeld worden qua rooster en planning, maar dat zou dan verder geen vertraging opleveren.

Aan de ene kant fijn, maar ik heb dus donderdag gesprek met hoofdredacteurs van wat muziekbladen en dan ga ik m'n gezicht laten zien (is echt super belangrijk binnen deze industrie, dat mensen je kennen...)... Dus ze weten het dan toch al denk ik.. En m'n SLB-er vond het wel een teken van zelfvertrouwen als ik zelf een formeel mailtje stuurde over de situatie. Maar is dat wel handig? Kan ik dat niet beter doen als ik aangenomen ben? Of daarvoor? Verspeel ik dan niet mijn kansen?

Daarnaast wil ik qua tijdsperiode wel écht mijn stage beginnen in september want:
- Ik heb altijd een gigantische winterdip en ik kan vaak de maanden tot december beter volhouden dan daarna.
- Eurosonic valt binnen de stageperiode
- Ik reis veel voor concerten en qua periode is er een grote kans dat er toffe dingen zijn in voorjaar 2020 die ik wel wil zien
- Ik ga dan gelijk op met mensen die ik tof vind en hoef dan niet heel eenzaam te zijn als zij stage hebben en niet meer kunnen afspreken terwijl ik niks zit te doen op school.

Mijn hoofd zit echt even té vol met dingen en ik moet nog drieduizend portfolio's afronden deze week en ik ben dus nu weer single en ik kan het even allemaal niet meer aan. :')

Hopelijk met jullie alles goed. :')

EDIT: Ik hebt trouwens wel een súper aanbod gekregen dat ik mag presenteren op het ena grootste podium op een bevrijdingsfestival dus wat dat betreft gaan dingen wel echt lekker. :D

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:14

Klinkt alsof je goede redenen hebt om je stage gewoon dit jaar te proberen Hiraeth!
Wel apart dat die planning voor hen duidelijker is dan voor jou? Kun je zelf daar nog invloed op uitoefenen zodat je idd in juni kan beginnen en het tegen september dan uitkomt zoals ze denken?

En jammer dat het niet klikt met die psycholoog, kan je niet bij een andere?

Succes met alles, klinkt heftig :(:) maar ook positief +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:14

Eigenlijk snap ik niet zo goed waarom er eerst gemaild zou moeten worden of het oke is dat je transgender bent? Vind jij zoiets zelf prettiger?
Ik ben er misschien te nuchter in en zou denken oh ja oke....dat is jouw ding, of je nou man, vrouw, alles tot de maan en terug en er tussenin of juist niet bent, maakt toch niet uit, als je je werk maar goed doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:07

Anoniem schreef:
Eigenlijk snap ik niet zo goed waarom er eerst gemaild zou moeten worden of het oke is dat je transgender bent? Vind jij zoiets zelf prettiger?
Ik ben er misschien te nuchter in en zou denken oh ja oke....dat is jouw ding, of je nou man, vrouw, alles tot de maan en terug en er tussenin of juist niet bent, maakt toch niet uit, als je je werk maar goed doet.

Ik vind dit ook wat apart om het op voorhand al te melden. Ik zou in een sollicitatiemail voor een stage jezelf voorstellen als wie je nu bent in het dagelijks leven (man) en in een eerste kennismakingsgesprek aangeven dat je op dit moment bezig bent in het proces van vrouw naar man. Je stagebieder heeft dan al een beeld van je. En misschien ziet hij ook al dat je nog geen man bent? (ik ken je niet, maar kan me voorstellen dat je misschien nog een vrouwelijk gezicht hebt en een hogere stem).
Ik begeleid zelf stagiaires en ik benoem bewust dingen die mij opvallen in het kennismakingsgesprek om te kijken wat er speelt en of dat van invloed is op de stage en begeleiding. Ik vraag er dus naar in het gesprek en zal daar niet over oordelen, maar wel inschatten wat dit voor gevolgen kan hebben (bv meer afwezigheid door medische afspraken, wisselend humeur door de hormonen etc.). Op zo'n moment kun je dus ook peilen of jíj je op je gemak voelt op de stageplek of dat het je niet uitmaakt en het puur om de kans gaat in de lastige industrie. Succes :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:03

Anoniem schreef:
Ik vraag er dus naar in het gesprek en zal daar niet over oordelen, maar wel inschatten wat dit voor gevolgen kan hebben (bv meer afwezigheid door medische afspraken, wisselend humeur door de hormonen etc.).

Volgens mij mag dat dus echt, echt niet. Je mag iemand niet vragen naar medische omstandigheden, en al helemaal niet zelfstandig aannames gaan verzinnen over wat dat zou kunnen betekenen.
Ga ervan uit dat iemand dat zelf kan handelen.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 20-01-19 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam in quote aangepast

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:55

Melden zou ik niet doen. Het gesprek zou ik aangaan en alleen als het ter sprake komt tijdens het gesprek zou ik er misschien een heel korte opmerking over maken. Want eigenlijk gaat het niemand wat aan.

Voor mij ligt dat op het zelfde niveau als nieuwsgierig zijn naar iemands "poesje of dat nu wel of niet geschoren is en/ of op welke manier" := :oo . Dat zijn ook van die privé dingen waar iemand niet naar hoort te vragen iets dat iedereen normaal vindt en zeker niet tijdens een sollicitatie gesprek. Soms denk ik wel eens dat het lijkt omdat mensen transgender zijn, alle nieuwsgierige vragen gesteld mogen worden en beantwoord moeten worden. Privé is privé, maar zo denk ik erover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 07:16

Shadow0 schreef:
Anoniem schreef:
Ik vraag er dus naar in het gesprek en zal daar niet over oordelen, maar wel inschatten wat dit voor gevolgen kan hebben (bv meer afwezigheid door medische afspraken, wisselend humeur door de hormonen etc.).

Volgens mij mag dat dus echt, echt niet. Je mag iemand niet vragen naar medische omstandigheden, en al helemaal niet zelfstandig aannames gaan verzinnen over wat dat zou kunnen betekenen.
Ga ervan uit dat iemand dat zelf kan handelen.

Hoezo mag dat niet? Het is een stagegesprek, geen officieel sollicitatiegesprek. Ik wil graag weten wat voor soort vlees ik in de kuip heb, want ik ben mijn halve werkweek kwijt aan begeleiding. Het staat je vrij om de vraag niet te beantwoorden. 
Ik doe dit trouwens ook met vrijwilligers. Bewust. Ik werk op een plek waar kleine kinderen komen, dus ik probeer in een gesprek al te kijken of dat problemen gaat opleveren. Je wilt niet weten hoeveel mensen er op gesprek komen die mentaal niet in orde zijn en soms zelfs een gevaar voor de kinderen opleveren. Dat screen ik graag vooraf.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 20-01-19 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:37

Anoniem schreef:
Hoezo mag dat niet? Het is een stagegesprek, geen officieel sollicitatiegesprek.

Het lijkt mij in rechtstreekse tegenspraak te zijn met anti-discriminatieregels. En als het voor een sollicitiatie niet kan, is dat een aardige aanwijzing dat het niet goed zit.

Citaat:
Ik doe dit trouwens ook met vrijwilligers. Bewust. Ik werk op een plek waar kleine kinderen komen, dus ik probeer in een gesprek al te kijken of dat problemen gaat opleveren. Je wilt niet weten hoeveel mensen er op gesprek komen die mentaal niet in orde zijn en soms zelfs een gevaar voor de kinderen opleveren. Dat screen ik graag vooraf.

En wat screen je dan?
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 20-01-19 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 09:11

Gast7252 jij zit fout hierin...
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... tiegesprek

De werkgever mag niet vragen naar uw gezondheid of uw ziekteverzuim bij uw vorige werkgever. Vragen over uw gezondheid mogen alleen worden gesteld tijdens een aanstellingskeuring (medische keuring). Deze medische keuring is maar voor enkele functies toegestaan. Als u voor de functie een medische keuring moet ondergaan, moet dit in de vacature staan.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 20-01-19 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam aangepast ivm anonimisatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 09:41

Nogmaals, ik heb het niet over een sollicitatiegesprek maar over een kennismakingsgesprek met een stagiaire of vrijwilliger. En dan mag ik vragen wat ik wil en een stagiaire of vrijwilliger is dan ook zo vrij om wel of geen antwoord te geven. Als dat niet zo is, ontvang ik daar graag een wetsartikel van :)
Je kijkt in zo'n gesprek of de stagiaire of vrijwilliger bij de organisatie past (en andersom). Dan is het voor mij van belang om te weten of er dingen spelen die invloed hebben op de werkzaamheden en de doelgroep (kinderen). Je wilt niet dat iemand verbaal of lichamelijk agressief wordt, in een psychose belandt of de kans bestaat op uitoefening van pedofilie.

Jammer dat jullie zo stellig zijn over dat het niet mag. Eerlijkheid duurt het langst. Je bent vrij om vragen niet te beantwoorden en om ergens anders stage te lopen of vrijwilligerswerk te doen als de werkwijze niet bij je past.

Ik geef hier mijn mening voor Hiraeth, ik voel niet de behoefte om mij nog verder te verantwoorden. Mijn PB-box staat open voor verdere vragen :)

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 09:43

Wat is het verschil? Jij beoordeelt of iemand bij de organisatie past, of je diegene nou gaat betalen of niet. Ik snap dat je er niet verder op wilt reageren omdat jij vindt dat je gelijk hebt, maar als we ervan uitgaan dat het gelijk staat aan een sollicitatie gesprek, dan heb ik je zojuist de informatie gegeven.

Nu weer ontopic dan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 09:46

Tanya schreef:
Wat is het verschil? Jij beoordeelt of iemand bij de organisatie past, of je diegene nou gaat betalen of niet. Ik snap dat je er niet verder op wilt reageren omdat jij vindt dat je gelijk hebt, maar als we ervan uitgaan dat het gelijk staat aan een sollicitatie gesprek, dan heb ik je zojuist de informatie gegeven.

Nu weer ontopic dan :D

In bepaalde gevallen moet u tijdens de sollicitatieprocedure uw werkgever informeren over uw gezondheid. Deze meldingsplicht geldt alleen als uw medische klachten problemen kunnen geven tijdens het werk.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 09:51

Maar eerlijk gezegd valt voor mij de transgender behandeling niet onder de noemer "medische klachten".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 09:58

Dat klopt soesita, ik zal dat ook niet direct vragen. Maar de doelgroep zal het wel direct aan je vragen als het enigszins zichtbaar is. En als je dat niet kunt handelen zit je niet op de juiste plek. Ik weet dat dan liever al bij de kennismaking, daar is deze voor (en de proefperiode of een meeloopdag).

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:04

Dit lijkt me nou niet echt de plek om deze discussie te voeren :)

TS ik zou het niet persee melden in je brief maar eventueel met het kennismakingsgesprek wel als het goed voelt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 11:41

Anoniem schreef:
Nogmaals, ik heb het niet over een sollicitatiegesprek maar over een kennismakingsgesprek met een stagiaire of vrijwilliger. En dan mag ik vragen wat ik wil en een stagiaire of vrijwilliger is dan ook zo vrij om wel of geen antwoord te geven. Als dat niet zo is, ontvang ik daar graag een wetsartikel van :)

Als je weet dat het bij sollicitanten verboden is (en ook waarom), dan kun je ook best bedenken dat het onbehoorlijk is om dat bij stagiaires en vrijwilligers wel te doen.

Citaat:
Dan is het voor mij van belang om te weten of er dingen spelen die invloed hebben op de werkzaamheden en de doelgroep (kinderen). Je wilt niet dat iemand verbaal of lichamelijk agressief wordt, in een psychose belandt of de kans bestaat op uitoefening van pedofilie.

Maar nogmaals: hoe denk je dat te willen screenen? Dat gaat dan toch vooral op jouw vooroordelen, of niet?
(Verder heb je de VOG. Die kun je uiteraard wel vragen. Dat is al een stuk redelijker omdat het gaat om mensen die daadwerkelijk de fout in gegaan zijn.)
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 20-01-19 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:13

Maar iedereen heeft toch wel iets persoonlijks aan zijn/haar hoofd? Of dat nou iets leuks is als een bruiloft of iets verdrietigs als een zieke partner...

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:14

Ik snap wel dat de docent iets heeft van "misschien is dit fijn voor jou als mensen ervan op de hoogte zijn en er rekening mee kunnen houden". Zo weet je dat mochten er door hormonen oid problemen ontstaan of mocht je ineens anders reageren, de werkgever weet wat er speelt. Een stukje zelfbescherming dat niet per se direct naar de werkgever bedoeld is, maar vooral naar de stagiair zelf.
Ik zou voor mezelf uitmaken in hoeverre jij dat nodig vindt om te melden. Als je denkt het totaal niet nodig te hebben, is het niet melden prima, maar als je wat schrik hebt van reacties, gewoon op de hoogte stellen voor eigen gemak of een mogelijk transfobische werkplaats op die manier eruit wilt filteren, kan ik daar ook prima inkomen.

Hoe dan ook, eigen keuze zou ik zeggen en vooral doen wat goed voelt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 11:19

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 11:35

Ik ook Tica_81. Er is ook een serie op televisie die een aantal transgenders volgt. Vind ik ook een fijn , open en nuchter beeld geven van transgender identiteit.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 11:49

Ik vind eerlijk gezegd dat soort artikels ontzettend irritant. Ik ben blij dat er open over kan worden gepraat alleen zinnen als “ze wordt een jongen” krijg ik de rillingen van. Nee. Hij IS een jongen maar zit in transitie