Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 16:47

saskiakefie schreef:
Normaal houd ik zo rond de 2 uur van te voren niks eten en alleen kleine beetjes drinken aan vandaag lukte dat niet helemaal maar niet veel gegeten. Haal door mn buik adem. En doe regelmatig ademhalingsoefeningen dus heb t goed onder controle. Had op internet gelezen bij steken diep ademen vandaag geprobeerd masr werkte ook niet dus

Ik eet tot 1 uur voor het hardlopen (wel lichtere dingen). Drinken doe ik ook in het uur van te voren (maar niet teveel idd). En voor vertrek neem ik nog een glas water. Ik ben gelukkig nog nooit misselijk geworden. Op 1 keer na. Toen had ik een pot zwarte thee op tot een half uur voor ik ging rennen, zwarte thee valt bij mij sowieso altijd zwaar op de maag, maar toen helemaal :=. Drink nu voor het lopen dus alleen nog lichte theesoorten!

Voorheen dronk ik ook water tijdens het hardlopen. Ik heb hooikoorts en ga helemaal snotteren, hoesten en slijm produceren wat heel vervelend is met ademhalen. (Daarom drink ik ook nog vlak voor het lopen wat water). Ik heb nu andere allergie pilletjes, dus kan nu gelukkig zonder flesje water op pad.

Een paar weken terug was het enorm heftig qua pollen. Mensen dachten volgens mij echt dat ik aan het creperen was, de tranen liepen over mijn wangen. Maar dat is puur de allergie _O-.

Edit: Te vroeg op verzenden.
Wat bij steken ook kan helpen is je armen boven je uit strekken met je handen in elkaar gevouwen en dan diep in en uit ademen. En je dan echt uitrekken dus. Ik weet niet of je dat al deed..

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:56

TrIjNiE__ schreef:
Piekosjj schreef:
Hoe lang van tevoren eet jij (& de rest) dan nog wat? Mijn maag raakt vaak erg overstuur tijdens het hardlopen, niet misselijkheid oid maar gewoon oncomfortabel door de 'beweging' in de maag en ik vind 't erg lastig hoe en wat en wanneer ik van te voren moet eten. Het liefst loop ik op een zo goed als lege maag, maar als je weet dat je 2.5 uur door het bos gaat struinen vind ik dat toch altijd een beetje tricky. Hetzelfde geld voor water ook, kan zo ontzettend naar worden van dat geklots #)

Even een tip voor het klotsen :) Water wordt het snelste uit je maag geledigd bij een glucosegehalte van 7%, dus 70 g suiker op 1 liter water. Ik drink zelf niet tijdens het lopen, dus heb er geen last van, maar dit heb ik deze week geleerd aan de universiteit :) En steeds max. 400 ml in 1x drinken, anders wordt de maaglediging ook geremd.

Ik drink ook bijna niks tijdens het lopen, alleen als ik weet dat ik meer dan 1,5/2u op pad ga. Heb er ook last van als ik wat voor 't lopen drink. Het blijft uitproberen. Vanochtend viel m'n beschuitje ook weer erg slecht :\

Susanne_

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:08

Mijn maag is gelukkig redelijk makkelijk! Eet regelmatig een cracker of banaan vlak voor vertrek. Gelukkig maar ook want ik heb de laatste tijd heel veel honger steeds. Wat betreft drinken: ik neem tegenwoordig wel vaak wat mee maar vind de meeste Sportdrank echt smerig. Vooral omdat ik het in mijn flipbelt tegen mijn lichaam aan draag en het dan iets lauw wordt. Bij water vind ik dat niet zo erg, maar Sportdrank vind ik dan echt vies. Iemand tips voor een die wel weg te krijgen is?

Ik zot trouwens te twijfelen om me op te geven voor de halve marathon van Amsterdam. Is die leuk?

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:42

Susanne_ schreef:
Mijn maag is gelukkig redelijk makkelijk! Eet regelmatig een cracker of banaan vlak voor vertrek. Gelukkig maar ook want ik heb de laatste tijd heel veel honger steeds. Wat betreft drinken: ik neem tegenwoordig wel vaak wat mee maar vind de meeste Sportdrank echt smerig. Vooral omdat ik het in mijn flipbelt tegen mijn lichaam aan draag en het dan iets lauw wordt. Bij water vind ik dat niet zo erg, maar Sportdrank vind ik dan echt vies. Iemand tips voor een die wel weg te krijgen is?

Ik zot trouwens te twijfelen om me op te geven voor de halve marathon van Amsterdam. Is die leuk?

Je kan het heel gemakkelijk en goedkoop zelf maken! :) Je moet er gewoon voor zorgen dat je een suikergehalte van 7% hebt, aangezien die het snelst wordt opgenomen in het bloed en dus je spieren van glucose voorziet. Onze professor gaf zijn receptje: hij koopt een fles ice tea, het zal verschillen per merk maar die van hem heeft een suikergehalte van 14%, en dan doet hij half ice tea en half water zodat je 7% hebt! Of je doet gewoon water met suiker en limoen- of citroensap,...

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:49

Trijnie, maar dan mis je de zouten (electrolyten?). En aangezien ik nogal goed kan zweten schijnt dat ook belangrijk te zijn...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:06

Ik mag geen warme maaltijd eten tot 2u voor het hardlopen, of ik krijg krampen. Wel vervelend: training van de joggingclub is om 18u30, ik loop dan tot maximum 19u30, en blijf dan nog wat napraten. Thuis dan soms nog één en ander doen bij de paarden, en dan eet ik veel te laat. Vroeger geen last van, de laatste tijd echter vaak geeuwbuien en zware energiedips, en valt toch wel duidelijk samen met periodes met late maaltijden. Binnenkort loopschema inclusief voedingsadvies, hopelijk kunnen ze mij op weg helpen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:14

Is het geen optie om tussen de middag warm te eten hwn? Wij doen dit weleens als mijn moeder avonddienst heeft, en je zit dan echt de hele dag vol met energie! imo vind ik 't veel fijner dan 's avonds warm eten omdat ik altijd het idee heb de energie veel meer te 'gebruiken'. In de avond doe ik nooit zo heel veel (mede dus omdat ik echt wel tot 3-4 u na 't eten vol blijf zitten :x )

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:28

Ja, eigenlijk kan dat wel, zeker aangezien ik de meeste dagen maar halftijds werk. Wat gek dat ik daar nog niet aan gedacht had :(, nochtans een heel simpele oplossing. Echt typisch ik: altijd beter geweest in moeilijke vragen.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:29

Susanne_ schreef:
Trijnie, maar dan mis je de zouten (electrolyten?). En aangezien ik nogal goed kan zweten schijnt dat ook belangrijk te zijn...

Natrium kan je toevoegen, tussen de 30 en 110 mg (1 g keukenzout bevat 0,4 g natrium). Of het dan nog lekker smaakt weet ik niet :') Maar sportdranken als Aquarius zijn hierop gebaseerd :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:35

Nou kijk 'ns aan hwn :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:27

Pfoe, vandaag m'n eerste halve marathon gelopen. Ik had al meerdere keren 18-19k gelopen maar dit viel me toch wel zwaar. Maargoed, ik heb 'm - heeeeel langzaam - uitgelopen. En nu focussen op meer snelheid er in :D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:30

Gefeliciteerd, Piekosj !

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:33

Thanks hwn! Ik werkte er onderhand al bijna een jaar naartoe ( := ) maar steeds kwam het er niet van en toen kwam die lange, donkere Scandinavische winter waarin hardlopen gewoon lastig word, zeker de langere afstanden. En dan terug in NL alles weer opbouwen van bijna nul af aan. Ben erg blij dat ik 't nu eindelijk heb kunnen doen!

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 17:15

Piekosjj schreef:
Pfoe, vandaag m'n eerste halve marathon gelopen. Ik had al meerdere keren 18-19k gelopen maar dit viel me toch wel zwaar. Maargoed, ik heb 'm - heeeeel langzaam - uitgelopen. En nu focussen op meer snelheid er in :D

Knap hoor, gefeliciteerd! :) :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 20:03

Goed gedaan! Was je er wel tevreden over?

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 04:42

Al een tijdje niet meer gerageerd hier. Ik ben nog steeds bezig met mijn 5km te verbeteren, alleen zit ik op dit moment met een blauwe voet ingetapet door HA... Uitgegleden in de badkamer, hoe stom ook. En het ging net wat beter met lopen, zal wel weer een stukje minder zijn als dit allemaal over is helaas.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 07:24

Dat is balen zeg! Meestal gaat het opbouwen na een blessure sneller dan je denkt, dus hou de moed erin.

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 07:25

Supervixen schreef:
Dat is balen zeg! Meestal gaat het opbouwen na een blessure sneller dan je denkt, dus hou de moed erin.

Dat hopen we dan maar :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:16

Piekosjj schreef:

Supergoed!!! Wil je je tijd met ons delen. :)?

Itsme_annie schreef:
Supervixen schreef:

Dat hopen we dan maar :)

Is inderdaad zo. Ik ben vorig jaar 2 maanden uit de roulatie geweest en drie maanden na m'n eerste training liep ik weer 20km :). Een zekere basis hou je dus wel.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:39

Piekosjj knap gedaan hoor!!

Itsme balen van je val, hopelijk is het snel weer over.

Ik heb vanmorgen lekker rondje in het bos gelopen, was al snel warm zeg maar wel lekker.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:47

Supervixen schreef:
Goed gedaan! Was je er wel tevreden over?

Oh ja dat zeker! :D

Plien ik heb 't in de fantastische tijd van 2.28u gelopen :+ Ik wil hier sowieso 40min af gaan krijgen :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:01

Niks om je voor te schamen piekosjj, je hebt het maar mooi gedaan.

Ik heb net een 5km wedstrijd gehad hier vlakbij. Definitieve tijd weet ik nog niet precies, maar het zou zo maar eens mijn snelste 5km kunnen zijn :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:21

Ik eet gewoon nog in die 2 uur hoor. 10 min voor dat ik weg ga eet ik zelfs nog een banaan. Water neem ik soms mee. Lijkt me niet fijn om 2 uur niks te eten.

Aiii uitgegleden in de badkamer, pijnlijk zeg! Veel beterschap, hopen dat het snel over is!

Paardrijden, hardlopen en een fulltime baan lijkt mij ook een lastige opgave. Ik heb het vaak geprobeerd. 2 dagen school, 3 lange dagen stage en een zaterdag baantje. 1 eigen paard die ik fanatiek wou rijden (zelfs nog mn vader die haar ook deed, dus had die luxe wel) maar moest ook veel thuis doen voor school, dus hardlopen ging vaak over na een aantal x proberen. Maar ik heb dit jaar mijn diploma binnen en geen school meer. Paard is helaas geblesseerd (maar knapt weer op, woensdag mag ik er weer op sinds feb) en besloten om enkel nog recreatief te rijden en puur voor de ontspanning. Ik verwacht dat het juist een fijne combinatie wordt. Fanatiek hardlopen en ontspannen een buitenritje maken.

Super zeg! Die halve marathons! Petje af!

Helaas ging het hardlopen deze week iets minder. Dinsdag voor het eerst naar de hardloop groep geweest, vond het niet zo... het was heel massaal en moest maar achter de groep aan hobbelen. Vond het meer een grote gymles. Opgegeven momemt komt er een andere trainer naar me toe en vraagt of ik nieuw ben en dat het normaal nooit zo gaat met nieuwelingen. Die worden normaal eerst voorgesteld en krijgen wat meer begeleiding. (De basis) Maar twijfel toch nog. Maar morgen doe ik mee met de bewust hardlopen training van de zelfde hardloop groep. Dus hopelijk verander ik van gedachten.
Daarna vrijdag en zaterdag gelopen, maar het was het net niet.. blijf steken op de 5/6 km en tempo gaat omlaag. Voor mn gevoel al kapot na 1 km. Heel vreemd. Maar misschien de warmte? Maar we blijven doorzetten!

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:52

Hoi allemaal, sorry dat ik zomaar kom binnenvallen maar ik heb een kort vraagje :o
Spoiler:
Mochten jullie tussen de 18-35 jaar oud zijn en een sport-app gebruiken (zoals bijv. Strava) zouden jullie dan mijn enquête willen invullen? De enquête gaat over de motivaties die je hebt bij het gebruiken van een sport-app en is onderdeel van mijn bachelorscriptie. Ik hoef nog maar zo'n 10 respondenten, dus en er bijna! Alvast super bedankt!
https://utwentebs.eu.qualtrics.com/jfe/ ... AF47yM3XGl

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 13:52

Ik heb de enquete ingevuld.. er zit wel een vette spelfout in. Blablabla die de app over mij verzamelt moet met een t op het eind. Het is hier geen voltooid deelwoord, maar gewoon tegenwoordige tijd.

Yesss mijn record op de 5km toch gebroken.. heb hem in 26.21 gelopen. Volgende keer wordt het doel onder de 26.