Gastric bypass

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cissi

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:21

Haha leuk verhaal JustAshley en wat ga je goed! Fijn ook dat je nog wel kunt genieten van lekker eten, dat geeft de burger moed!
Kaulitz wat hemels, maat 36 *\%/* Daar droom ik ook van (nu maat 50). Voel je je al wat beter?
En hoe gaat het met Romeo?
MiraLooks succes met je intake +:)+
En cissy, eet je wel genoeg? Te weinig eten zorgt er ook voor dat je minder afvalt heb ik begrepen. Maar komt vast goed hoor :j

Hier nog aan het worstelen met de laatste 2 kilo. Wat stom dat het nu zo moeilijk gaat. Hopelijk als de kinderen maandag weer naar school gaan kom ik weer lekker in mijn ritme. 8 september ga ik met een vriendin mee naar haar ja-gesprek dus dan weeg ik me gelijk even en dan hoop ik een afspraak te kunnen maken :#

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:19

Dag allemaal,

Wat een leuke posts staan er weer! Zo grappig over dat uit eten gaan.

Cissy, eet je wel voldoende?

Gefeliciteerd Kaulitz, kan je trots op zijn!

Mijn diarree van vorige week is gelukkig weggegaan. Het is nu helemaal rustig. Gisteren bijeenkomst gehad over het opbouwen van voeding en ben begonnen met het eten van cracotte. Gaat erg goed!
Wel wil ik in mn hoofd alweer 100 dingen doen maar mijn lijf nog niet.
Ben al wel 13,5kg kwijt.

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 04:54

Wauw Romeo! Bij mij ging die eerste week ook hard! Maar geen 13kg Haha.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 01:07

Allereerst, sorry dat ik dit topic kom binnenvallen. Ik lees eigenlijk vanaf het begin al mee vooral voor mijn schoonmoeder. Ik weet niet zo goed hoe ik moet beginen, behalve dat ik me ernstige zorgen maak. Misschien past het ook niet in dit topic, dan maak ik wel een eigen topic aan als het hier niet past..

Mijn schonmoeder is een vrouw van begin 60 en altijd te zwaar geweest maar nooit zware obesitas. Laat ik het zo zeggen:Ze is 1.60m en bijna 95kg. Aan een ieder om te oordelen hoe zwaar dat is. Anyway, is ze verre van gezond en heeft ze elk jaar minstens 3 operaties staan. Nu heeft ze een nieuwe hartklep sinds 3 jaar maar daar waar het is ' dichtgenaaid" staat het nu enorm open en dat moet opnieuw genaaid worden. Echter, is de chirurg van mening dat zij eerst moet afvallen wil de operatie slagen. Behoorlijk snel is er over een maagverkleining gesproken want dat zou de beste oplossing zijn. Mijn schoonmoeder valt niet vanzelf af, zij heeft een ander idee over gezond leven dan de meeste mensen. Bewegen doet zij soweiso al niet want dat geeft teveel pijnklachten. Nu is zij " omgepraat" door het ziekenhuis (Twee steden in Tilburg.) Zonder echt na en voorzorg te leveren, aldus mijn schoonmoeder. (Ik ben nooit bij een gesprek aanwezig geweest, ik moet het van haar waarheid hebben..) Nu heeft ze dan een operatie gehad maar ze weet niet zeker welke. Geen Gastric Bypass iig, waarschijnlijk een gastrick sleeve. Zij denkt dat dit een wondrmiddel is. Ze eet langzamer ook keinere porties maar nog steeds hetzelfde soort eten(Lees, aardappels met jus, groente, varkensvlees want ander vlees is niet lekker.) Bewegen doet ze nog steeds niet want dat doet pijn aan de gewrichten en als ze eenmaal is afgevallen omdat ze minder eet dan kan ze vast wel bewegen. (Is haar waarheid.)

Nu, waar ik mij zorgen om maak: Stel ze heeft een gastrick sleeve gehad (Zijn er andere operaties mogelijk dan gastrick bypas en gastrick sleeve??) Zijn er dan voedingsmiddelen die zij beter niet kan eten/drinken? Want volgens haar heeft Zhuis niets gezegd en mag ze alles eten en drinken, terwijl ik lees dat ze met bijv. koolzuurhoudend dranken en teveel eten kans heeft lekkage van de naden en/of galstenen. Of is dit een broodje aap verhaal?

Nogmaals mijn excuses voor het binnenvallen, als net niet past hier dan hoor ik het graag, maar ik hoor nog grager advies. Ik weet dat niemand mijn schoonmoeder kan helpen, daar is ze te eigenwijs voor, maar ik hop dat iemand mijn doemdenken kan tegennspreken..

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 05:05

Hey Fohadie!
Even in het kort want ik moet naar werk maar wilde toch even snel reageren : ik drink ook drinken met koolzuur. En je mag alles eten (en drinken) wat je wil maar je moet natuurlijk wel gezonde keuzes maken dus geen koek snoep chips enzo elke dag (zelfs dit mag 1 x in de zo veel tijd)

Gewoon normaal eten zoals elk ander (normaal postuur) persoon doet.
Omdat we zo'n kleine maag hebben en je lichaam die voedingstoffen nodig heeft mag je nooit meer op dieet.

En volgensmij (maar ik kan het je niet zeker zeggen) bestaat er alleen : bypass, mini bypass of sleeve.

Hopelijk heb je wat aan m'n ff snelle stukje

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:51

Hoe lang geleden is je schoonmoeder geopereerd fohadie? Want bij ons in het ziekenhuis wordt strikt geadviseerd om de eerste twee weken alleen vloeibaar/gepureerd voedsel te eten om het operatiegebied rust te geven om te herstellen. Verder is het aan te bevelen om 20 minuten voor en na het eten niet te drinken. Koolzuur wordt bij ons ook afgeraden, zeker in het begin. En altijd eerst je eiwitten eten (dus vlees/kip/vis/ei/zuivel/noten etc) en dan je groenten en daarna evt aardappels/rijst/pasta. Vet en suiker zoveel mogelijk beperken. En dagelijks een multivitamine slikken.

Hopelijk wil je schoonmoeder zich hier aan houden want dat is echt belangrijk, om complicaties zoveel als mogelijk te voorkomen, voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen en gewicht te verliezen.

Dit geldt trouwens voor alle operaties, zowel bypass als sleeve.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 10:11

Mag ik het vreemd vinden dat het ziekenhuis geen begeleiding geeft? Dit soort vragen worden daar nl uitgebreid behandeld, althans wel bij het NOK.
Uiteraard mag je ze stellen maar dat zou eigenlijk niet moeten hoeven.

Ja waarschijnlijk eet ik te weinig, maar als er niet meer inpast kan ik ook niet meer eten. Ik weiger om de hele dag met eten bezig te zijn, dan wordt het een obsessie en is het geen leven meer. Ik sleep nu al van alles aan eten en drinken mee de hele dag. Niet praktisch soms. Ik ben in febr geopereerd en nog wat zoekende naar een manier om alles in mn dag in te passen.

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 10:13

Cissy ik heb precies het zelfde.
Ik probeer wel veel eiwit rijke producten te eten en te letten op vetten en suiker. Maar ik hou me niet aan een heel eet schema en schrijf het ook niet op (wat sommige uit mijn groep wel doen) omdat ik niet 24/7 met eten bezig wil zijn. Ik doe het op mijn eigen manier en doe wat ik denk dat het beste voor me is. Daardoor word het nu voor mij gewoon normaal en geen obsessie.
Nu -25 kg dus het gaat prima !

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:24

Heel erg bedankt voor de antwoorden. Mijn schoonmoeder is donderdag geholpen, vrijdag at ze al een " gewone" warme maaltijd. Ik vind het ook vreemd van het ziekenhuis, maar ik ben er niet bij geweest. Kan best zijn dat er wel informatie is gegeven maar dat mijn schoonmoeder dat niet meer " weet"..

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 12:26

Ik moet wel zeggen dat qua voeding het heel verschillend is per ziekenhuis.
In Amsterdam krijgen ze de zelfde dag al te etenZ wij moesten een week vloeibaar en zo heb ik van alles al gehoord. 1,2,3 en zelfs 4 weken vloeibaar heb ik gehoord

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 14:53

Ik moest inderdaad ook 2 weken vloeibaar en net vandaag mijn eerste echte cracker op

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 15:14

fohadie schreef:
Nu heeft ze dan een operatie gehad maar ze weet niet zeker welke. Geen Gastric Bypass iig, waarschijnlijk een gastrick sleeve. Zij denkt dat dit een wondrmiddel is. Ze eet langzamer ook keinere porties maar nog steeds hetzelfde soort eten(Lees, aardappels met jus, groente, varkensvlees want ander vlees is niet lekker.) Bewegen doet ze nog steeds niet want dat doet pijn aan de gewrichten en als ze eenmaal is afgevallen omdat ze minder eet dan kan ze vast wel bewegen. (Is haar waarheid.)

Nu, waar ik mij zorgen om maak: Stel ze heeft een gastrick sleeve gehad (Zijn er andere operaties mogelijk dan gastrick bypas en gastrick sleeve??) Zijn er dan voedingsmiddelen die zij beter niet kan eten/drinken? Want volgens haar heeft Zhuis niets gezegd en mag ze alles eten en drinken, terwijl ik lees dat ze met bijv. koolzuurhoudend dranken en teveel eten kans heeft lekkage van de naden en/of galstenen. Of is dit een broodje aap verhaal?

Lief om je zorgen om haar te maken!

Vwb de priklimonade: dat koolzuur dat in limonade zit, de prik zogezegd, doet ongeveer hetzelfde in je maag als in je mond: prikken.
Persoonlijk vind ik dat een grappig gevoel, zij het dat de bijgeleverde dranken doorgaans 'bagger' zijn.
Maar geprik boven op een operatie wond - hmmm, klinkt niet ideaal.

Voeg daar aan toe dat als ze nog een stukje maag heeft met hopelijk maagzuurproductie, het aanwezige maagzuur 'ontleed' wordt, zodat je maag ont-zuurt (niet best voor de spijsvertering die toch al wankel is) en er nog meer gas uit moet (= boeren, maar mogelijk ook overdruk) dan er "prikgas" in is gegaan.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:24

Ik mag mezelf hier ook eindelijk melden ik heb inmiddels de doorverwijzing gekregen en moet hem alleen nog zelf doorsturen heeft de arts niet gedaan en dan hoop ik snel een afspraak te hebben ik ga naar den haag/voorburg

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 19:01

Pffft gesloopt Vandaag doorgelicht in de obesitas kliniek.
Ruim 4 uur doorgezaagd door diëtiste bewegings deskundige psycholoog en een internist.
Nu 8 weken wachten of ik door mag naar de volgende ronde

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 22:25

MiraLooks schreef:
Pffft gesloopt Vandaag doorgelicht in de obesitas kliniek.
Ruim 4 uur doorgezaagd door diëtiste bewegings deskundige psycholoog en een internist.
Nu 8 weken wachten of ik door mag naar de volgende ronde

Wat lang wachten!

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 22:26

Mira wat goed ! Bij mij duurde de uitslag 2 weken. Ze zeggen tot 8 weken maar uiteindelijk was het veel sneller.

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 08:44

Ze hebben gezegd zeker 6 weken..
Ik kan nou toch niets anders doen als wachten

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:07

Tijd geleden dat ik hier was, goed te lezen dat jullie zo goed gaan. Het begin is heel spannend qua eten en zeker uit eten gaan. Ik heb daar inmiddels mijn draai wel in gevonden en ga graag weer uit eten. Laat daarbij de koolhydraat rijke dingen staan en eet heerlijk wat ik lekker vind, veelal vlees en vis.

Ik had vorig jaar mijn eerstejaars controle, bloeduitslagen hoor ik volgende week. Ik prik namelijk diezelfde dag anders blijf ik heen en weer rijden en dan bellen ze gewoon de uitslagen door. Ze doen gelukkig niet zo moeilijk.

Ik zit boven het gemiddelde, ben al meer afgevallen in het eerste jaar dan de voorspelling was dat ik na 2 jaar afgevallen zou zijn. Wel moet ik uitkijken dat het niet teveel wordt (ik ben echt nog niet vel over been hoor hahaha) en heeft ze uitgelegd wat er gaat gebeuren als ik nu nog tien kilo af zou vallen. Dat hou ik nu zelf in de gaten en als het die richting uitgaat, trek ik aan de bel.

Voor jullie idee, een fotootje van afgelopen weekend, gekke is dat ik vooral zelf maar blijf kijken naar hoe ik eruit zie, en het is dat ik dan mijn paard herken hahaha maar mezelf soms niet!

Afbeelding

En dit is hoe ik er twee jaar geleden uitzag:

Afbeelding

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 16:17

Iedereen gaat lekker hier !
Ik sta inmiddels ff stil (die beruchte 3 maanden)
Maar we gaan gewoon positief door met alles!
Daffodil hoeveel ben jij nu in totaal afgevallen? Ziet er goed uit !

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 20:29

53 kilo en ik ben blij dat ik nu stil sta. Dat is namelijk het hele afgelopen jaar niet gebeurd, ja 3 weken maar nooit langer.

Winferno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 01:02

Week 3 post op en ben 6.5 kg kwijt. De voorbij 10 dagen zijn er maar 1.5 kg af gegaan, is dit normaal?
Het lijkt me zo weinig voor wat ik maar eet.
Ochtend kleine boterham zonder korst met mager beleg
Tussendoor joghurt of groentensap
Middag kleine boterham zonder korst met mager beleg
Tussendoor sneetje magere ham of een mini babybel light
Avond kwart aardappel met soeplepel groenten en een klein stukje vlees ( waarvan dan nog zeker een kwart in de hond zijn kom gaat)
Tussendoor magere joghurt met gemixt fruit
Doe ik iets verkeerd of is dit normaal ?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 08:55

Brrr, zo weinig eten en dan nog tussendoortjes en veel koolhydraten.
Met minder afzien en een beter beleid kun je plezier hebben en afvallen in een...!

Lightproducten schrappen is goed voor de lijn en voor je portemonnee. (Je lichaam voelt door de lightproducten 'dat er eten gaat komen', resultaat: honger. Dat afzien is niet nodig.)

Ja, knijp in je handjes dat je überhaupt bent afgevallen.
Normaal is dat je niet afvalt, maar je lichaam alleen maar vertelt 'het zijn slechte tijden, zet de verbranding laag'.

Door alle koolhydraten is het normaal dat je lichaam niet toekomt aan vetverbranding.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 09:23

Janneke misschien is het handig om Winferno een alternatief te geven met al jouw kennis. :)*
Wat zij eet word namelijk bij een NOK goed gekeurd of zelfs aangeraden

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 09:36

Janneke, sorry maar ik vind jouw toon niet altijd prettig in dit topic. Ik voel een soort afkeer of iets?

Ik ben ook bijna 3 weken na de operatie en was eerste 2 weken bijna 13kg kwijt. Ben nu weer gaan eten en ben ook nog maar weinig verder afgevallen. Schijnt normaal te zijn en komt weer op gang.

Ik zit met iets. Maandag mijn leidinggevende gebeld en zij gaf aan dat ik rustig mijn tijd moet nemen voordat ik weer kom werken en ik echt alleen maar aan mezelf moet denken. Nou top!

Kreeg ik daarna een app van mn directe collega over hoe het met mij ging en of ik alweer een idee had wanneer ik begin met werken. Volgens haar zijn de ervaringen van herstel goed.
Ik word erg nerveus van dit soort berichten en vind het best brutaal om je net geopereerde collega zo te bevragen.

Ze kent niemand in haar omgeving met een GBP dus waarschijnlijk heeft ze op internet ervaringen opgezocht. Ze is een enorme zenuwpees en leunt erg op mij.
Woensdag heb ik een afspraak bij de bedrijfsarts en volgende week zaterdag had ik al 1 week vakantie geboekt staan. Mijn idee is om daarna weer te starten.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 09:45

Janneke is inderdaad fel tegen maagoperaties :) maar meld zich graag in dit soort topics

Doe alsjeblieft rustig aan romeo2007
Ik ben te snel weer aant werk gegaan waardoor ik na een jaar met een burnout kwam te zitten
Collega van mij idem. Veel stress door werkdruk waardoor ze een enorme terugslag heeft gehad lichamelijk en helemaal niet meer kon eten zonder te spugen.

Ik ben zelf na 4 weken begonnen met halve dagen en dat heb ik veel te snel weer opgebouwd. binnen 8 weken werkte ik weer fulltime + opleiding en nog veel meer
Luister goed naar je lichaam. Moe is moe en dan stoppen. Je kan beter te langzaam opbouwen dan een terugval krijgen