zorgverzekering 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:12

verootjoo schreef:
Bij alle verzekeringen? De mijne deed dat niet :=

Zorgverzekeringswet is daar heel duidelijk in. Alleen zal je van je verzekeraar niet vaak het juiste antwoord krijgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:10

Anne_GTI schreef:
verootjoo schreef:
Bij alle verzekeringen? De mijne deed dat niet :=

Zorgverzekeringswet is daar heel duidelijk in. Alleen zal je van je verzekeraar niet vaak het juiste antwoord krijgen.

:D nee dat klopt :')

Patiënt van mij kon geen fysio meer krijgen vanwege geen indicatie. Hele heisa, ik alles uitgelegd. Mensje boos, want had naar de verzekering gebeld en deze zeiden doodleuk dat ze dat heus wel vergoed zou krijgen -O- nou nee dus, jullie vergoeden niet meer prutsers.
Heel lief tegen patiënten zeggen wat er allemaal vergoed wordt maar in de praktijk gewoon niet doen :Y)

Gelukkig was ik in november zwanger dus kon ik in januari m'n verzekering aanpassen :+ dat scheelt. Maar het viel me tegen wat voor extra's je had. Volgende keer hou ik gewoon alleen basis.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:22

Shadow0 schreef:
Macs schreef:
Maar als apo-assistent kan ik je vertellen dat bij 95% geen verschil in werking is. Maar bij sommige medicatie is dat misschien wel zo door een hulpstof. Bij de een geeft dit 0,0 verschil. Bij de andere is dit een complete ramp. Gelukkig is die laatste groep heeel klein en gaat dat vooral om medicatie die ingesteld moet worden op de patiënt zelf (bv epileptie of schildkliermedicatie).

Dit is niet correct.

Er zijn twee effecten die meespelen.

Het eerste is een allergie voor bepaalde hulpstoffen. Dit is uiteraard een probleem bij alle middelen waar die hulpstof in voorkomt, of het nou gaat om epilepsiemedicatie of om paracetamol.

Het andere effect is dat middelen mogen afwijken in biologische opname, en vrij veel ook nog: een middel wordt goedgekeurd als de bioequivalentie tussen de 80% en 125% van het oorspronkelijke middel zit. (En dat wordt gemeten bij gezonde proefpersonen.) En allerlei dingen kunnen daar invloed op hebben.

Bij bepaalde medicatie is dat effect in schommeling inderdaad een stuk gevaarlijker, zoals inderdaad epilepsie-medicatie en andere zaken, dat zijn middelen met een 'smalle therapeutische bandbreedte.' Deze middelen mogen in opname ook minder afwijken (en er zou naar mijn mening gewoon niet mee geklooid moeten worden, punt.)

Macs schreef:
Dus ik zou je er niet al te druk om maken. En vaak kan een huisarts medische noodzaak onder plakken en dient de zorgverzekeraar dit (deels) te vergoeden.

Dat is de theorie. In de praktijk blijkt die medische noodzaak lang niet altijd gerespecteerd te worden (maar nooit echt openlijk - dat zijn van die situaties waarin iedereen naar elkaar wijst en het niet duidelijk is wie er nou uiteindelijk verantwoordelijk is.) En dus betalen heel wat mensen de dingen uit hun eigen zak, terwijl ze eigenlijk gewoon recht zouden hebben op vergoeding.

Nou zo incorrect was ik dus niet..
Je kan inderdaad anders reageren op de hulpstof (door intolerantie of allergie) en de biologische beschikbaarheid telt natuurlijk ook mee. Alleen is dat voor de één inderdaad een groter probleem dan voor de ander.

Volgens mij bedoel ik precies hetzelfde alleen verwoord jij het wat beter (ik geef gewoon mijn hoofdpijn de schuld ;) )

Met medische noodzaak wordt het inderdaad naar de zorgverzekeraar gedeclareerd en die bepaalt uiteindelijk (helaas). Dat wil inderdaad nog wel eens zijn dat je daar alsnog een rekening van krijgt als je zvz vindt dat het toch geen medische noodzaak is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:52

Macs schreef:
Je kan inderdaad anders reageren op de hulpstof (door intolerantie of allergie) en de biologische beschikbaarheid telt natuurlijk ook mee.

Je had de biologische beschikbaarheid niet genoemd? En ik haal het toch aan omdat ik het vaak fout hoor gaan: het idee dat het alleen maar aan de hulpstoffen kan liggen.

Citaat:
Met medische noodzaak wordt het inderdaad naar de zorgverzekeraar gedeclareerd en die bepaalt uiteindelijk (helaas). Dat wil inderdaad nog wel eens zijn dat je daar alsnog een rekening van krijgt als je zvz vindt dat het toch geen medische noodzaak is.

Volgens mij is ook dit incorrect: het is uiteindelijk de apotheek die bepaalt wat er wordt afgeleverd, niet de verzekeraar. Als de verzekeraar de medische noodzaak afwijst, is dat voor risico van de apotheek (en zo wordt dat ook in het contract afgesproken over het algemeen), en niet voor de patient.
De apotheek lost dat vervolgens op door dat probleem bij de patient neer te leggen en gewoon niet te leveren, maar gaat daarin zelf ook weer wat over de grenzen en regels heen, door niet te voldoen aan het voorschrift van de arts.

Dat is het spelletje dat steeds gespeeld wordt: doordat het geen rechtstreeks conflict is tussen patient en verzekeraar, kan de patient het ook nauwelijks oplossen. Maar tegelijkertijd zouden apotheken veel nadrukkelijker hun eigen professionele verantwoordelijkheid moeten gebruiken om dat probleem eerlijk te benoemen en op te komen voor de rechten van de patient en de kwaliteit van hun werk, ipv alleen maar te wijzen naar de verzekeraars.

(Dus https://nationaalzorgfonds.nl/ om dat driehoekspelletje te doorbreken.)

Anoniem

Re: zorgverzekering 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:55

Ach ik blijf gewoon bij mijn huidige verzekering. Ietsje duurder maar dan weet ik zeker dat ik altijd de juiste medicijnen krijg en geen discussie daar over krijg bij de apotheek:)

Thanks voor jullie uitleg!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:13

Nou dat is zeker niet waar.. heb drie jaar in de apotheek gewerkt.. alles wordt bepaalt door de zorgverzekeraar. Reden voor mij om voor een andere richting te kiezen. Telkens uitleggen aan een patiënt dat de apotheek er niks aan kan doen kwam een beetje mijn strot uit. Je bent toch aanspreekpunt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:18

Shadow0 schreef:
Macs schreef:
Je kan inderdaad anders reageren op de hulpstof (door intolerantie of allergie) en de biologische beschikbaarheid telt natuurlijk ook mee.

Je had de biologische beschikbaarheid niet genoemd? En ik haal het toch aan omdat ik het vaak fout hoor gaan: het idee dat het alleen maar aan de hulpstoffen kan liggen.

Citaat:

Volgens mij is ook dit incorrect: het is uiteindelijk de apotheek die bepaalt wat er wordt afgeleverd, niet de verzekeraar. Als de verzekeraar de medische noodzaak afwijst, is dat voor risico van de apotheek (en zo wordt dat ook in het contract afgesproken over het algemeen), en niet voor de patient.
De apotheek lost dat vervolgens op door dat probleem bij de patient neer te leggen en gewoon niet te leveren, maar gaat daarin zelf ook weer wat over de grenzen en regels heen, door niet te voldoen aan het voorschrift van de arts.

Dat is het spelletje dat steeds gespeeld wordt: doordat het geen rechtstreeks conflict is tussen patient en verzekeraar, kan de patient het ook nauwelijks oplossen. Maar tegelijkertijd zouden apotheken veel nadrukkelijker hun eigen professionele verantwoordelijkheid moeten gebruiken om dat probleem eerlijk te benoemen en op te komen voor de rechten van de patient en de kwaliteit van hun werk, ipv alleen maar te wijzen naar de verzekeraars.

(Dus https://nationaalzorgfonds.nl/ om dat driehoekspelletje te doorbreken.)

Want jij werkt in de apotheek?

Zo werkt het niet :n de verzekeraar bepaalt. En ja, de apothekers zijn hier zeker mee bezig. Het is echter enorm moeilijk om er tegenin te gaan omdat de verzekering zonder pardon je dan gewoon niet meer contracteert :Y)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:25

verootjoo schreef:
Want jij werkt in de apotheek?

Nee, ik volg de wet- en regelgeving, en de informatie hierover.

Zoals ik al omschreef: het is een hele dubbele situatie. De apotheker bepaalt - maar de verzekeraar betaalt de apotheker niet.

Dat is echter een andere situatie dan de verzekeraar bepaalt, en vraagt dan het geld van de patient.

Citaat:
Zo werkt het niet :n de verzekeraar bepaalt. En ja, de apothekers zijn hier zeker mee bezig. Het is echter enorm moeilijk om er tegenin te gaan omdat de verzekering zonder pardon je dan gewoon niet meer contracteert :Y)

Dat klopt. Des te meer reden om meer verzet te voeren: fysiotherapeuten, huisartsen en ziekenhuizen brengen dat meer onder de aandacht, en durven het soms zelfs aan om niet gecontracteerd te worden, zodat de zaken in de openheid komen.

Maar apothekers(assistenten) praten het goed naar de patienten. Macs zelf schreef immers nog "Dus ik zou je er niet al te druk om maken. En vaak kan een huisarts medische noodzaak onder plakken en dient de zorgverzekeraar dit (deels) te vergoeden."
Daarmee wordt het beleid van de verzekeraars vergemakkelijkt, ipv iets te ondernemen om het te veranderen.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:24

Wat een gedoe zeg zoeken naar een zorgverzekering. -O-

Degene die mijn vraag betreffende Ditzo en zelf voorschieten beantwoorde alsnog bedankt natuurlijk.

Zit nu te kijken naar Besured... Dit lijkt voor studenten te zijn en met mijn midden dertig ben ik daar al een eindje voorbij. Weliswaar nog steeds in ontkenning maar toch.

Weet iemand of dat een verschil maakt en zijn er ervaringen met Besured?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:11

Zit ook te kijken voor besured wat ik lees mogen ze je niet weigeren om je leeftijd en nemen ze dus iedereen aan. Lees wel goede recensies.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:13

wouterpaard schreef:
Zit ook te kijken voor besured wat ik lees mogen ze je niet weigeren om je leeftijd en nemen ze dus iedereen aan. Lees wel goede recensies.

Besured neemt inderdaad iedereen aan! Het zijn geen super ruime vergoedingen, maar voor mij ruim voldoende. Ik ben heel tevreden over besured

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:23

Ik ben overgestapt naar anderzorg. Motivatie: kwam voor mij als een van de beste uit de test en mijn zus heeft er goede ervaringen mee.

Was er niet 1000% zeker over,maar het vergoed mijn ziekenhuizen (inclusief het dichtstbijzijnde academische) en ik hoef toch alleen maar basis. Dus maar meteen afgesloten, dan ben ik maar van al dat gezeur af.

Veel succes voor iedereen die nog moet zoeken.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:24

[quote="MerelV Besured neemt inderdaad iedereen aan! Het zijn geen super ruime vergoedingen, maar voor mij ruim voldoende. Ik ben heel tevreden over besured[/quote]

Wat bedoel je met 'geen super ruime vergoedingen'?

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 06:41

Marjolein29 schreef:
[quote="MerelV Besured neemt inderdaad iedereen aan! Het zijn geen super ruime vergoedingen, maar voor mij ruim voldoende. Ik ben heel tevreden over besured

Wat bedoel je met 'geen super ruime vergoedingen'?[/quote]
Bijvoorbeeld max 10 behandelingen fysio of 115 euro voor brillen en lenzen Als je bovenstaande hard nodig hebt is het een minder geschikte verzekering. Maar als je weinig zorg nodig hebt is het een prima verzekering voor een goede prijs. Declareren gaat super makkelijk en je hebt snel je geld terug (in mijn geval was dit voor lenzen).

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 08:23

Macs schreef:
Dus ik zou je er niet al te druk om maken. En vaak kan een huisarts medische noodzaak onder plakken en dient de zorgverzekeraar dit (deels) te vergoeden.

Hier kun je dus nooit van uit gaan. Ik spreek regelmatig mensen die ondanks medische noodzaak geen vergoeding krijgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 08:35

Merel, dat geldt dan vooral voor de aanvullende verzekering?
Ik heb me er niet heel erg in verdiept dit jaar, maar zijn er ook grote verschillen tussen basisverzekeringen of zijn de vergoedingen daar allemaal redelijk gelijk? Op de contracten met ziekenhuizen en zorgverleners na dan..

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:21

8nnemiek schreef:
Merel, dat geldt dan vooral voor de aanvullende verzekering?
Ik heb me er niet heel erg in verdiept dit jaar, maar zijn er ook grote verschillen tussen basisverzekeringen of zijn de vergoedingen daar allemaal redelijk gelijk? Op de contracten met ziekenhuizen en zorgverleners na dan..

Basisverzekering is inderdaad overal gelijk, ik heb het inderdaad over de aanvullende verzekeringen.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:54

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 12:33

mensen hier ervaring met studentgoedverzekerd?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:39

Het was een puzzel maar ik ben eruit :D
Ik heb een groot pakket nodig voor de tandarts en die heb ik gevonden *\o/*
€1000 en 100% vergoed :D
12 fysio behandelingen met een maandpremie van €157,- (auw)
Geen verkeerd pakket als je het mij vraagt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:47

Zo dat is een mooie vergoeding voor de tandarts!

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:51

moyra schreef:
Het was een puzzel maar ik ben eruit :D
Ik heb een groot pakket nodig voor de tandarts en die heb ik gevonden *\o/*
€1000 en 100% vergoed :D
12 fysio behandelingen met een maandpremie van €157,- (auw)
Geen verkeerd pakket als je het mij vraagt.

Vertel je ons ook jou geheim? Waar is het gelukt?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:57

Langleve een goede collectief via werk :D
Heb er nog achteraan gebeld of het geen tikfout was (kon het niet geloven _O- ) maar nee *\o/*
Mijn werkgever heeft ook nog eens 3 gratis fysio afgesproken dus dat is mooi meegenomen :D

Betreft trouwens menzis

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:22

Zo raar is dat toch niet? Ik had 1500 en 100℅ vergoed, iets meer fysiotherapie maar het pakket is iets duurder.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:50

Hoe zat het nu ook alweer met overstappen?
Tot 31 december overstappen, of voor 31 dec je oude verzekering opzeggen en dan tot 31 januari de tijd om een nieuwe te kiezen, klopt dat? Of kon je ook nog in januari je oude opzeggen? Niet voor mezelf trouwens, maar voor mijn vriend, die twijfelde nog :+