Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 13:00

Lillith24 schreef:
Ja dat is een van mijn favoriete boeken, maar wat jij nu over Edward Snowden zegt he. Dat is toch hetzelfde eigenlijk? Hij was een klokkenluider, zonder hem waren we er nu waarschijnlijk nóg niet over dat Amerika haar eigen regels overtreedt. Ik zie dat hetzelfde als die filmpjes van misstanden in de vee- en melkindustrie.
Bovendien, ik denk dat er een wezenlijk verschil is tussen het privé leven van de boer, en het 'privé' van zijn bedrijf. Het is niet alsof er bij hem in de woonkamer wordt ingebroken om te filmen hoe hij z'n ontbijtje voor de TV opeet of zo. Ik vind het echt nogal een verschil eigenlijk.

Een van je favoriete boeken en daarmee ben je dus ook een groot voorstander dat mensen recht op privacy hebben of vind je het gewoon een leuk boek om te lezen zonder het eens te zijn met de boodschap in het boek?

Het grote verschil is dat Edward Snowden de informatie naar buiten bracht omdat dit de enige manier was om de misstanden aan te kaarten. Je zou daarom kunnen zeggen dat het doel de middelen heiligt ook al denkt de Amerikaanse overheid daar anders over (vandaar dat hij nu ook voortvluchtig is). Er was voor hem geen andere manier om dit naar voren te brengen en de tijd zal het leren of het doel de middelen heiligt.

In geval van inbreken bij boeren om wantoestanden aan de kaak te stellen is het anders omdat er andere middelen zijn om hier aandacht op te leggen. Zo vinden er namelijk inspecties plaats bij veehouders en is er zelfs een politieke partij die opkomt voor dieren. Bovendien bestaan dit soort filmpjes al en het maken van nog meer filmpjes voegt weinig toe. Of het doel de middelen heiligt is iets dat vanuit het perspectief van de volledige maatschappij bekeken moet worden; en voor zover ik weet is het overgrote deel van de Nederlandse bevolking geen voorstander van inbreekacties bij boerenbedrijven omdat dit de wet overtreedt en de privacy schendt.

Is er een wezenlijk verschil tussen het privé van een boer en zijn bedrijf? De meeste boeren wonen naast hun bedrijf en zullen het hier niet mee eens zijn. Ik kan me een beetje inleven als je dat zegt over een grote multinational waarbij er schade is aan het hoofdkantoor, maar niet in geval het privé en werk zo immens verbonden is als bij een boerenbedrijf.

Twee keer oneens dus.

Lillith24

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 13:43

Ik ben een voorstander van privacy, maar ik zie een persoon en een bedrijf toch echt los van elkaar. Ook als de boer naast z'n stal woont. Dus ja ik denk dat we het oneens zijn.

En nee ik praat stress bij die dieren niet goed, natuurlijk is er stress. Maar ik denk niet meer dan normaal eigenlijk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 13:55

Ik hecht weinig waarde aan zo'n filmpjes. Natuurlijk zullen er plekken zijn waar het er niet zo goed aan toe gaat, maar dat is de uitzondering, niet de norm.

Ik ben opgegroeid op een bedrijf voor vleesrunderen en ben regelmatig op andere veebedrijven geweest, nog steeds wel trouwens. Ik hecht echt wel waarde aan dierenwelzijn en ii zie daar absoluut geen dierenleed en evenmin slecht verzorgde dieren.

Overigens melkveebedrijf van onze buren geeft jaarlijks een rondleiding. Maar ook als je er onverwachts komt ziet het er prima uit ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 14:00

Lillith24 schreef:
Ik ben een voorstander van privacy, maar ik zie een persoon en een bedrijf toch echt los van elkaar. Ook als de boer naast z'n stal woont. Dus ja ik denk dat we het oneens zijn.

Hoe moet ik dat zien dat je geen voorstander bent voor privacy van bedrijven?

Moet elk bedrijf zijn deuren openen om iedereen maar binnen te laten zodat ze kunnen zien hoe het er aan toe gaat? Gaat dat niet verschrikkelijk veel praktische problemen opleveren?

Of bedoel je dat een bedrijf zich moet verantwoorden richting bevoegde instanties, zoals bijvoorbeeld de keuringsdienst van waren, ministerie van landbouw, landbouw inspecteurs, en de belastingdienst? En als je dit bedoelt, is dat al niet het geval op dit moment?

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 14:19

Ik heb me in een discussie laten lokken waar ik normaal echt absoluut geen zin in heb, we zijn het gewoon niet eens en dat gaan we ook niet worden. Waarom ben ik hier nog :') Ik ben niet eens pro- die inbraken, ik kan alleen inzien waarom mensen het doen en vind dat niet per se verwerpelijk. Niet zo verwerpelijk als sommige dingen die gewoon nog steeds op dagelijkse basis gebeuren in de vee-industrie. Maar oké, ik trek me terug uit deze zinloze discussie, ik wens iedereen een fijne en leerzame dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:04

Lillith24 schreef:
Ik heb me in een discussie laten lokken waar ik normaal echt absoluut geen zin in heb, we zijn het gewoon niet eens en dat gaan we ook niet worden. Waarom ben ik hier nog :') Ik ben niet eens pro- die inbraken, ik kan alleen inzien waarom mensen het doen en vind dat niet per se verwerpelijk. Niet zo verwerpelijk als sommige dingen die gewoon nog steeds op dagelijkse basis gebeuren in de vee-industrie. Maar oké, ik trek me terug uit deze zinloze discussie, ik wens iedereen een fijne en leerzame dag.

Jammer dat je dit een zinloze discussie vind, zelf vind ik het juist interessant worden als er wat dieper op zaken ingegaan wordt.

Naar mijn mening worden boerenbedrijven in Nederland streng gecontroleerd en zijn de zaken die in dergelijke filmpjes naar voren komen een uitzondering. Ik zie dat ook worden bevestigd door relatief veel bokt-leden die werken op een boerenbedrijf, in het bezit zijn van een boerenbedrijf, of bijna ongelimiteerd toegang hebben tot een boerenbedrijf.

Mochten er toch systematische onjuistheden plaats vinden dan zijn er binnen de wetgeving voldoende mogelijkheden om dit aan te kaarten. De wet overtreden door in te breken zodat je filmpjes kan maken om hier vervolgens propaganda mee te produceren en het overgaan tot extremisme is daarom bij lange na niet nodig.

Als iemand dit wel doet dan veroordeel ik dat, ondanks dat er vele andere zaken zijn die misschien nog verwerpelijker zijn. Het feit dat iets anders verwerpelijker is mag wat mij betreft geen excuus zijn om wetsovertredingen en extremisme goed te praten of niet te veroordelen.

(ik verwacht trouwens niet dat je hier op reageert en zal het daar dan ook bij laten mbt wat je eerder hebt gezegd).

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 16:09

enzino schreef:
Lillith24 schreef:

Jammer dat je dit een zinloze discussie vind, zelf vind ik het juist interessant worden als er wat dieper op zaken ingegaan wordt.

Naar mijn mening worden boerenbedrijven in Nederland streng gecontroleerd en zijn de zaken die in dergelijke filmpjes naar voren komen een uitzondering. Ik zie dat ook worden bevestigd door relatief veel bokt-leden die werken op een boerenbedrijf, in het bezit zijn van een boerenbedrijf, of bijna ongelimiteerd toegang hebben tot een boerenbedrijf.

Mochten er toch systematische onjuistheden plaats vinden dan zijn er binnen de wetgeving voldoende mogelijkheden om dit aan te kaarten. De wet overtreden door in te breken zodat je filmpjes kan maken om hier vervolgens propaganda mee te produceren en het overgaan tot extremisme is daarom bij lange na niet nodig.

Als iemand dit wel doet dan veroordeel ik dat, ondanks dat er vele andere zaken zijn die misschien nog verwerpelijker zijn. Het feit dat iets anders verwerpelijker is mag wat mij betreft geen excuus zijn om wetsovertredingen en extremisme goed te praten of niet te veroordelen.

(ik verwacht trouwens niet dat je hier op reageert en zal het daar dan ook bij laten mbt wat je eerder hebt gezegd).

Ik weet zelf niet hoe het eraan toe gaat op boerenbedrijven. Maar bokt-leden die werken op een boerenbedrijf of er zelf een hebben is ook niet objectief. Die zullen niet snel zeggen dat praktijken in filmpjes wél veel vaker voorkomen.

Verder moet ik zeggen dat ik het inbreken op de bedrijven eerst ook niet zo erg vond en dat ik het wel goed vond dat ze dingen "achter de schermen" bij boerdenbedrijven laten zien. Door (met name) jouw posts kan ik de andere kant nu ook wel zien. Het is inderdaad niet echt dé manier om dit aan te kaarten. Maar vraag me dan toch af hoe ze dit soort dingen dan wel onder de aandacht zouden moeten brengen.

Ik ben trouwens best benieuwd geworden hoe het er dan aan toe gaat bij de bedrijven. Ik koop altijd beter leven vlees. Maar ik schrik toch nog wel hoeveel kippen er dan bijvoorbeeld op 1 vierkante meter leven. Kan me niet voorstellen dat die een leuk leven hebben...

Maar ik dacht ook dat veel van ons vlees uit de supermarkt ook uit het buitenland afkomstig is en daar zijn de omstandigheden waarin de dieren verkeren vaak weer slechter.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 16:16

Vlees uit de supermarkt zou ik sowieso niet kopen nee, en het beter leven keurmerk is net zoals het ik kies bewust keurmerk een gekocht keurmerk en heb je niet zoveel aan.

Als je je kip bij de slager/poelier koopt, komt het uit Nederland en de slager weet waar hij zijn vlees inkoopt dus dan weet je dat. :) het is alleen een stukje duurder, hoewel ik dat ook wel weer mee vind vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 16:49

verootjoo schreef:
Vlees uit de supermarkt zou ik sowieso niet kopen nee, en het beter leven keurmerk is net zoals het ik kies bewust keurmerk een gekocht keurmerk en heb je niet zoveel aan.

Als je je kip bij de slager/poelier koopt, komt het uit Nederland en de slager weet waar hij zijn vlees inkoopt dus dan weet je dat. :) het is alleen een stukje duurder, hoewel ik dat ook wel weer mee vind vallen.

Wij kopen inderdaad al ons vlees bij een slager waarvan we weten dat de dieren een goed leven hebben gehad. :j Klein beetje duurder, maar dat is het voor mij zeker waard. Het is trouwens ook veel lekkerder dan dat uit de supermarkt, dat zegt toch wel wat over het verschil in levenskwaliteit.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 16:58

Ik zou het ook graag bij de slager willen kopen en dan maar 3, hooguit 4 keer in de week vlees willen eten. Maar ik woon nog bij mijn ouders en ik heb er helaas niet veel over te zeggen. Ik heb ze nu dus wel zo ver weten te krijgen dat ze dat keurmerk kopen. Ik zal het binnenkort wel eens ter sprake brengen.

Ik denk trouwens dat diervriendelijk vlees kopen beter werkt tegen slecht dierenwelzijn dan géén vlees kopen. Door diervriendelijk vlees te kopen stimuleer je meer boeren voor beter dierenwelzijn denk ik.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 17:03

Ja idd, resistance, vlees van de slager is vele malen lekkerder, dus snuffie; als je ouders het eenmaal daar kopen willen ze vast niks anders meer :')
dat verschil in smaak komt ook vooral door de verwerking. Het vlees wat geslacht wordt ligt dezelfde dag nog bij de slager zonder toevoegingen. Supermarktvlees is eerst nog heel Europa doorgereisd en heeft toevoegingen nodig om er nog toonbaar uit te zien. Maar sowieso heeft dat vlees een beter leven gehad.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 17:06

verootjoo schreef:
Ja idd, resistance, vlees van de slager is vele malen lekkerder, dus snuffie; als je ouders het eenmaal daar kopen willen ze vast niks anders meer :')
dat verschil in smaak komt ook vooral door de verwerking. Het vlees wat geslacht wordt ligt dezelfde dag nog bij de slager zonder toevoegingen. Supermarktvlees is eerst nog heel Europa doorgereisd en heeft toevoegingen nodig om er nog toonbaar uit te zien. Maar sowieso heeft dat vlees een beter leven gehad.

Ja uhhm... vroeger haalde mijn moeder het weleens bij de slager, maar wij vonden dat vlees eigenlijk allemaal niet lekker. We zijn een beetje een gekke famailie wat dat betreft. Brood van de bakker lust ik ook niet. Dat van de supermarkt vind ik veeeel lekkerder :')

Edit: maar voor het dierenwelzijn zou ik het dus wel bij de slager willen halen. Maar mijn ouders zijn het er nu dus niet mee eens omdat "ze niet extra duur gaan kopen voor iets wat ik toch veel minder lekker vind"
Ach, ga hopelijk over een een paar jaar op mezelf wonen. Dan kan ik zelf bepalen wat ik eet.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 17:19

Gehakt van de supermarkt leidt tot een algehele grote schoonmaak omdat het ontstellend vet en waterig is. Van de slager geeft bijna geen zooi.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 17:25

snuffie123 schreef:
verootjoo schreef:

Ja uhhm... vroeger haalde mijn moeder het weleens bij de slager, maar wij vonden dat vlees eigenlijk allemaal niet lekker. We zijn een beetje een gekke famailie wat dat betreft. Brood van de bakker lust ik ook niet. Dat van de supermarkt vind ik veeeel lekkerder :')

Edit: maar voor het dierenwelzijn zou ik het dus wel bij de slager willen halen. Maar mijn ouders zijn het er nu dus niet mee eens omdat "ze niet extra duur gaan kopen voor iets wat ik toch veel minder lekker vind"
Ach, ga hopelijk over een een paar jaar op mezelf wonen. Dan kan ik zelf bepalen wat ik eet.

Echt? Heb je wel een goede slager dan :?
Ik vind supermarktvlees echt niet te vergelijken met de slager, brood al helemaal niet en groenten gaat nog net, maar liever ook gewoon bij de groenteman.
Het vlees van de supermarkt krijg ik echt niet mals. Kipfilet smaakt naar droge karton, biefstuk is net een schoenzool en het gehakt geeft echt een zooi en smaakt nergens naar :P

Maar ik ben wel een fijnproever, mijn man interesseert het ook niet zoveel en proeft ook weinig verschil :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 17:43

Denk dat je dan geen goede slager hebt inderdaad, want het is echt véél lekkerder. Zoek een keurslager, het is je geld dubbel en dwars waard. :j

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:28

Het gaat wel een beetje off-topic maargoed :+

Het is een keurslager. Hoor vaak hele goede verhalen over de slager. Hij zit er dan ook al 20 jaar.
Maar dat ligt hewoon echt aan ons hoor.
Ik lust zoals ik al zei ook geen brood van de bakker. Veel mensen vinden brood met krokante korsten heerlijk, ik niet. Ik wil zachte korsten. :o

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:16

In India heb je het kastenstelsel. In sommige kasten wordt vlees gegeten en in andere is dat absoluut verboden. Die gaan ook helemaal niet met elkaar om. En de vegetarische kasten hebben ook hun eigen restaurants, hun eigen tempels, alles helemaal vegetarisch.En je trouwt natuurlijk ook met iemand uit je eigen kaste.Dat zijn echt gescheiden werelden.Dat kastenstelsel wordt door Westerlingen niet begrepen, maar het heeft dus groot praktisch nut, je krijgt dan dus niet voortdurend ruzies en discussies over het eten. }:0 :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:22

anjali schreef:
In India heb je het kastenstelsel. In sommige kasten wordt vlees gegeten en in andere is dat absoluut verboden. Die gaan ook helemaal niet met elkaar om. En de vegetarische kasten hebben ook hun eigen restaurants, hun eigen tempels, alles helemaal vegetarisch.En je trouwt natuurlijk ook met iemand uit je eigen kaste.Dat zijn echt gescheiden werelden.Dat kastenstelsel wordt door Westerlingen niet begrepen, maar het heeft dus groot praktisch nut, je krijgt dan dus niet voortdurend ruzies en discussies over het eten. }:0 :)

Niet over eten nee, maar hetzelfde kastenstelsel brengt natuurlijk weer compleet andere problemen met zich mee. India is niet bepaald een leuk land om te wonen, tenzij je bij de beste kaste hoort :7

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:47

Ik ben een (heel) kleinschalige veehouder, schapen, voor de slacht.
Iereen is welkom een kijkje te komen nemen, maar als ik je midden in de nacht onaangekondigd in mijn stal aantref bel ik de politie en laat je arresteren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:47

Lillith24 schreef:

En nee ik praat stress bij die dieren niet goed, natuurlijk is er stress. Maar ik denk niet meer dan normaal eigenlijk.

Dus als iemand je erf opkomt dan is het niet erg, zo lang het niet in het woonhuis is? Het feit dat criminelen op je erf zijn geweest, je stallen hebben opengebroken midden in de nacht (en reken maar dat de dieren daar van schrikken) geeft totaal geen onveilig gevoel voor de veehouder en zijn gezin?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:48

Kuggur schreef:
Ik ben een (heel) kleinschalige veehouder, schapen, voor de slacht.
Iereen is welkom een kijkje te komen nemen, maar als ik je midden in de nacht onaangekondigd in mijn stal aantref bel ik de politie en laat je arresteren.

En terecht, wat dan ben je niets meer of minder dan een inbreker, ga maar lekker in de bajes je acties overdenken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:16

verootjoo schreef:
anjali schreef:

Niet over eten nee, maar hetzelfde kastenstelsel brengt natuurlijk weer compleet andere problemen met zich mee. India is niet bepaald een leuk land om te wonen, tenzij je bij de beste kaste hoort :7

Ik heb er gewoond en vond het heel erg leuk omdat ik me als vegetarier niet steeds hoefde te verdedigen.Wel gaan ze er anders om met het idee van vrije partnerkeuze wat we hier hebben. Je wordt daar uitgehuwelijkt ,maar degenen die daar ook geboren zijn vinden dat o.k. Maar goed,dat is off-topic!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 12:48

Niet om het een of ander, maar ik woon in Portugal, waar men twee maal per dag warm eet en de maaltijden om vlees draaien, maar ik hoef me ook nooit te verantwoorden voor het amper eten van vlees, al is het in restaurants vaak wel best lastig om lekker te eten.
Maar als je zegt dat je geen vlees wilt vragen ze of je vis wilt, als je dat ook niet wilt vragen ze of je vegetariër bent en als je ja zegt krijg je "o" of hooguit "dat zou ik niet kunnen", maar verder geen gezeur hoor.
Ik vroeg vroeger vaak een hamburger zonder hamburger (dan blijft sla, tomaat, komkommer, chipsfrietjes en saus over best lekker) en daar werd soms om gelachen, en anderen zeiden dan "ze is vegetariër" (wat ik niet ben) maar dat was het wel.

Er komt pas weerstand als je anderen gaat vertellen dat ze beter geen vlees kunnen eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:07

snuffie123 schreef:
Ik weet zelf niet hoe het eraan toe gaat op boerenbedrijven. Maar bokt-leden die werken op een boerenbedrijf of er zelf een hebben is ook niet objectief. Die zullen niet snel zeggen dat praktijken in filmpjes wél veel vaker voorkomen.

Eens, het zou naïef zijn te verwachten dat eigenaren van een boerenbedrijf hier gaan toegeven dat ze hun dieren slecht behandelen.

Maar een hoop bokt-leden hebben geen direct belang bij het verdedigen van boerenbedrijven omdat bijvoorbeeld alleen hun paard er staat, ze dierenarts zijn, of ze op het platteland wonen zonder boerenbedrijf. En zelfs als je een boerenbedrijf hebt kan je altijd aangeven dat het bij collega's veel minder goed is gesteld.

Wat ik zie en hoor is zo stelselmatig dat ik weinig reden heb om aan hun woord te twijfelen. De enige bron die iets anders laat zien is een groep extremisten die een duidelijke agenda hebben en niet schuwen voor geweld, propaganda en manipulatie. Voor mij is de keuze dan snel gemaakt.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:22

enzino schreef:
Wat ik zie en hoor is zo stelselmatig dat ik weinig reden heb om aan hun woord te twijfelen. De enige bron die iets anders laat zien is een groep extremisten die een duidelijke agenda hebben en niet schuwen voor geweld, propaganda en manipulatie. Voor mij is de keuze dan snel gemaakt.

Dan kijk je toch niet zo goed. Als voorbeeld zou je eens de keuringsdienst van waarde-aflevering (of zijn dat ook extremisten? ;-)) moeten terugkijken van 19 mei. Zeugen in baarkooien, overvolle stallen met varkens die het daglicht nooit zien en een boer die met een stalen gezicht over zijn 'producten' praat. Als je dat diervriendelijk durft te noemen is een discussie aangaan bijna zinloos, dan wil je het gewoon niet zien. -O-