Lillith24 schreef:Ja dat is een van mijn favoriete boeken, maar wat jij nu over Edward Snowden zegt he. Dat is toch hetzelfde eigenlijk? Hij was een klokkenluider, zonder hem waren we er nu waarschijnlijk nóg niet over dat Amerika haar eigen regels overtreedt. Ik zie dat hetzelfde als die filmpjes van misstanden in de vee- en melkindustrie.
Bovendien, ik denk dat er een wezenlijk verschil is tussen het privé leven van de boer, en het 'privé' van zijn bedrijf. Het is niet alsof er bij hem in de woonkamer wordt ingebroken om te filmen hoe hij z'n ontbijtje voor de TV opeet of zo. Ik vind het echt nogal een verschil eigenlijk.
Een van je favoriete boeken en daarmee ben je dus ook een groot voorstander dat mensen recht op privacy hebben of vind je het gewoon een leuk boek om te lezen zonder het eens te zijn met de boodschap in het boek?
Het grote verschil is dat Edward Snowden de informatie naar buiten bracht omdat dit de enige manier was om de misstanden aan te kaarten. Je zou daarom kunnen zeggen dat het doel de middelen heiligt ook al denkt de Amerikaanse overheid daar anders over (vandaar dat hij nu ook voortvluchtig is). Er was voor hem geen andere manier om dit naar voren te brengen en de tijd zal het leren of het doel de middelen heiligt.
In geval van inbreken bij boeren om wantoestanden aan de kaak te stellen is het anders omdat er andere middelen zijn om hier aandacht op te leggen. Zo vinden er namelijk inspecties plaats bij veehouders en is er zelfs een politieke partij die opkomt voor dieren. Bovendien bestaan dit soort filmpjes al en het maken van nog meer filmpjes voegt weinig toe. Of het doel de middelen heiligt is iets dat vanuit het perspectief van de volledige maatschappij bekeken moet worden; en voor zover ik weet is het overgrote deel van de Nederlandse bevolking geen voorstander van inbreekacties bij boerenbedrijven omdat dit de wet overtreedt en de privacy schendt.
Is er een wezenlijk verschil tussen het privé van een boer en zijn bedrijf? De meeste boeren wonen naast hun bedrijf en zullen het hier niet mee eens zijn. Ik kan me een beetje inleven als je dat zegt over een grote multinational waarbij er schade is aan het hoofdkantoor, maar niet in geval het privé en werk zo immens verbonden is als bij een boerenbedrijf.
Twee keer oneens dus.