Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Urielle schreef:Als je daar niet dikker op wordt no prob.
Helaas is dat voor veel mensen wel al te veel.
Ik maak daarmee zelf elke dag vanaf het begin de keuze: honger of dik?
Wat ik mocht eten van de diëtiste en mee afviel (maar dus de hele dag slap en hongerig en koud en geobsedeerd was) :
1 boterham met mager vlees, om tien uur een stuk fruit, middageten een kom soep (groentesoep, niet van dat pakjesspul) , om 16 uur een halve komkommer of bijvoorbeeld drie wortels oid, als avondmaal een aardappel ter grootte van een kippenei plus twee groentenlepels groente en max 100 gram vlees of 150 gram vis, eventueel een handjevol nootjes of een cracker rond 21 uur.
Dit is nog héél riant blijkbaar vergeleken met wat andere mensen eten maar ik vond en vind dat weinig.
.
. Als ik straks verhuisd ben ga ik me eens verdiepen in de linkjes die hier gepost zijn over gezonde voeding.
.
Stef_Alinde schreef:Maar ik heb dus ook flink overgewicht, en met flink bedoel ik echt flink overgewicht.
Maar niet omdat ik te veel eet.
Ik eet veeel en veeel te weinig.
vaak eet ik mijn avondeten en meer niet op een dag.
En ook is drinken heel belangrijk.
Ik kom elke dag bijna niet aan een liter.
Ik ben hier heel bewust van maar ik vergeet het gewoon.
Wekker zetten heb ik gedaan, druk ik uit en ga verder waar ik mee bezig ben.
En ja ik eet ook wel eens verkeerde dingen als chocolade of drink ik cola, en dan vooral als ik me niet goed voel.
Of als ik gezellig met familie en vrienden ben.
Maar he ik ben ook pas 26, je moet af en toe toch eens niet na te hoeven denken?
Doubtless schreef:Als je te weinig eet kun je, ook met overgewicht, ondervoed raken waardoor je lichaam dus ook alles opslaat wat er binnenkomt en je of niet meer afvalt of zelfs aankomt. Ik ben in de periode na mijn eetstoornis ook ineens veel zwaarder geworden - ik voelde bij wijze van spreken iedere boterham eraan vliegen - en dat is zich pas na een paar maanden van gezond eten weer gaan stabiliseren, waardoor ik weer wat gewicht kwijtraakte.Maar je wordt in eerste instantie toch niet dik omdat je veel en veel te weinig eet? Of vergis ik me?
Je zegt dat je af en toe niet wil na hoeven denken, maar als je aangeeft dat je gewoon vergeet te eten en te drinken krijg ik de indruk dat je dat over het algemeen niet doet (anders zou je het niet vergeten)? Dit is overigens niet gemeen of onaardig bedoeld hoor, maar ik zie de logica in jouw verhaal niet zo als jij dat zelf lijkt te doen...
. KoudbloedKim schreef:Persoonlijk of principieel maakt geen bal uit als je uitspraken doet hierover, ze komen beide even kwetsend aan als je daar gevoelig voor bent.
En zoals een reactie hierboven; "ik heb moeite om mensen met overgewicht serieus te nemen"... Serieus?! SERIEUS?!! Bestaan er echt zulke kortzichtige mensen?
_San87_ schreef:Te weinig eten kan uiteindelijk wel resulteren in te dik worden, dacht ik. Je lichaam gaat, wanneer je wel eet of jezelf eens te buiten gaat, opslaan voor de momenten dat je niet/weinig eet.
secricible schreef:_San87_ schreef:Te weinig eten kan uiteindelijk wel resulteren in te dik worden, dacht ik. Je lichaam gaat, wanneer je wel eet of jezelf eens te buiten gaat, opslaan voor de momenten dat je niet/weinig eet.
Ik heb het al eerder benoemd in dit topic, maar de spaarstand bestaat niet in zodanige mate dat iemand met bovenstaand eetpatroon niet aan zou komen. In de onderzoeken die gedaan zijn is bij minnesota starvation project (een onderzoek in de 2de wereldoorlog waar pcifisten uitgehongerd werden voor de wetenschap) als enige een duidelijke spaarstand gevonden. Deze mensen hebben maandenlang zichzelf uitgehongerd voor de wetenschap tot ze geen vetje meer oo hun lichaam hadden en nauwelijks spiermassa hadden. Bij deze mensen werd na afloop een spaarstand van 14% minder behoefte dan voor het onderzoek gevonden. Dan heb je het dus over 200-300kcal per dag. En zelfs hierbij is nooit aangetoond of dit te maken heeft gehad met lichaamssamenstelling of een daadwerkelijke spaarstand.
Als de spaarstand in zulke extreme mate zou bedtaan, zou afrika niet verhongeren...
. Mij is wat ik neertypte altijd verteld en ik vond het wel logisch klinken
. 

Yusa schreef:Ik heb de laatste paar reacties gelezen, waarin de prijs van 'gezond' voedsel genoemd wordt als argument. Het zal bij sommigen natuurlijk wel zo zijn, maar als je in 5 VWO zit en je ouders een eigen bedrijf hebben, is dit niet de hoofdoorzaak.
Wat heeft een eigen bedrijf ermee te maken? Vjestagirl schreef:Dit is zoiets als tegen iemand die stopt met roken zeggen dat hij dan maar geen sigaretten in huis moet halen, en ipv daarvan nicotinepleisters in huis moet hebben. In theorie werkt dit. In praktijk is het ontzettend moeilijk om op zo'n moment niet ergens vandaan nog die ene overgebleven chocolademunt te halen.
Suiker is namelijk net zo goed verslavend als dat nicotine dat is. Stoppen met snoepen en snaaien is net zo lastig als stoppen met roken.
(en deed dit soms dus ook). Nu heb ik appels, toastjes etc in huis en pak ik dat wanneer het moeilijk wordt. Gewoon niet in huis halen en doorbijten op de moeilijke momenten. Uiteindelijk wordt het steeds makkelijker. Thesserd schreef:Maar als je altijd de behoefte hebt tot snaaien, zorg dan gewoon dat je niks te snaaien in huis hebthou het op tomaatjes en komkommers... Mijn moeder heeft altijd al weinig in huis, toen ik vroeger klein was ook, dus de gewoonte van het snaaien kon er gewoon niet in komen. Is dat niet iets wat je van kinds af aan al aan went op een bepaalde manier?

Joman schreef:_San87_ schreef:Well good for you. Het is niet voor iedereen zo makkelijk.
Een verslaving heb je nog altijd zelf in de hand. Het kan voor iedereen zo gemakkelijk zijn.