Fitness Beginners gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MilesNF

Re: Fitness Beginners gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:26

1800 kcal lijkt me niet te weinig. Maar ik weet niet of je al lang bezig bent?
In het begin kan het erg snel gaan, maar de kans is groot dat het straks langzamer gaat. Dus ik zou me niet te strak aan de doel te houden van 1 kg per week.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:06

Nu 3,5 week bezig, dus kan best dat het vanzelf minder gaat :)
Het is een streven, geen harde eis. Ik hecht meer waarde aan lager vetpercentage/minder cm dan kilo's :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:13

Dan is het goed roodzonnetje!

Ik heb net ontdekt dat als ik squat en daarbij iets vast houdt (nu de leuning van de bank) ik ineens nergens last van heb. Ga nu dus toch twijfelen of mijn techniek misschien slecht is. Heb op die manier best wel wat squats gedaan, jumping squats. EMOM 10 burpees 10 minuten (vooruit, 1 minuut gesmokkeld, haha)
EMOM is every minute on the minute, dus 10 burpees zsm en dan op de volle nieuwe minuut weer 10 burpees.
Daarna 10minuten zo veel mogelijk rondjes 15 squats, 10 push ups. Vervolgens had ik een leuk schema gevonden dat "1 average song" duurt, dat 2 rondjes gedaan. En geeindigd met 8minuten tabata (welke ik na 6min gestopt heb, zo snel mogelijk zoveel mogelijk squats is nog niet handig)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:42

Kan er niet iemand met je mee kijken om te kijken of het ergens fout gaat secridible?

Hier vanavond een les spinning gedaan, had echt ontzettend geen zin maar het ging heel goed!
Wil zo graag eens mezelf lekker uit kunnen leven en dat is met mijn lijf gewoon niet handig. :')
Ik ben stijf en heb echt wel tijd nodig om op te starten, en dan nog moet ik opletten dat ik niet ineens meer kracht ga zetten ofzo, want dan verzuur ik direct.
Nu wel heel blij, vanmiddag weer creatine genomen maar dan minder, en super les gehad!

Ik kan met de creatine dus wel kracht zetten zonder direct te verzuren en een hartslag die enorm omhoog schiet.
En een ander voordeel: ik ben echt bijna al soepel als ik begin met de les, en normaal kost dat toch wel een tijd voor dat ik niks meer voel qua pijntjes.

Nadeel: ik had mijn balans te paard weer aardig met mijn nieuwe zadel, die is nu weer zoek. _O-
Mijn balans is getraind met die spierkrampen, dus nu die weg zijn is mijn balans ook foetsie. :roll:

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 08:35

Ja, ga ik hopelijk zondag doen!! En zo even met de huisarts!

Wat fijn dat die creatie zo helpt!

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:31

secricible schreef:
Dan is het goed roodzonnetje!

Ik heb net ontdekt dat als ik squat en daarbij iets vast houdt (nu de leuning van de bank) ik ineens nergens last van heb. Ga nu dus toch twijfelen of mijn techniek misschien slecht is.

Waarschijnlijk wel :).

Hoe heb je de leuning van de bank vast gehouden? Voor je? Naast je?

En als je op een box of bv een lage stoel squat, heb je dan last?

Anders eens filmen. Je mag het me gerust eens doorsturen (eventueel via pm), ik weet wel hoe een goeie squat er moet uit zien...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:38

Voor me, en ik merk dat ik dan bij het omlaag en omhoog komen de grip echt gebruik, dus ik denk dat ik iets achterover val in de squat en dat compenseer bij mijn knieen.
Ik ga zondag even met de sportinstructeur kijken, kom ik daar niet uit zal ik het op film zetten. Ik squat wel al altijd voor de spiegel om te checken dat mijn knie tussen enkel en voorvoet blijft en dat lukt goed volgens mij... Dankjewel voor je aanbod!
Bij lunges merk ik ook dat ik er een paar kan doen zolang ik me vast houdt zowel links als rechts en dan heel gecontroleerd zakken, maar die vind ik toch wel enger dan de squat.

Zojuist bij de huisarts geweest die mijn knie gezond heeft verklaard, haha. Waarschijnlijk toch (nog steeds) het patellafemuraal pijnsyndroom. Als puber heb ik die diagnose al gehad, maar voor mijn gevoel voelde het nu anders. Mag gewoon sporten, maar moet het ook als sportblessure zien (sporten wekt het op) dus moet wel naar mijn lichaam luisteren. Beenspieren zijn sterk genoeg, dus beenspieroefeningen zullen de klachten voor mij niet verminderen. Verder weinig aan te doen en volledig onschuldig, alleen lastig.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:52

secricible schreef:
Voor me, en ik merk dat ik dan bij het omlaag en omhoog komen de grip echt gebruik, dus ik denk dat ik iets achterover val in de squat en dat compenseer bij mijn knieen.
Ik ga zondag even met de sportinstructeur kijken, kom ik daar niet uit zal ik het op film zetten. Ik squat wel al altijd voor de spiegel om te checken dat mijn knie tussen enkel en voorvoet blijft en dat lukt goed volgens mij... Dankjewel voor je aanbod!
Bij lunges merk ik ook dat ik er een paar kan doen zolang ik me vast houdt zowel links als rechts en dan heel gecontroleerd zakken, maar die vind ik toch wel enger dan de squat.

Zojuist bij de huisarts geweest die mijn knie gezond heeft verklaard, haha. Waarschijnlijk toch (nog steeds) het patellafemuraal pijnsyndroom. Als puber heb ik die diagnose al gehad, maar voor mijn gevoel voelde het nu anders. Mag gewoon sporten, maar moet het ook als sportblessure zien (sporten wekt het op) dus moet wel naar mijn lichaam luisteren. Beenspieren zijn sterk genoeg, dus beenspieroefeningen zullen de klachten voor mij niet verminderen. Verder weinig aan te doen en volledig onschuldig, alleen lastig.

Heb je al eens geprobeerd om je hielen lichtjes te verhogen? Dus gewoon je hielen bv op een deurdrempel zetten als je squat, zodat je daar 1-2 cm hoger staat? Zo niet, test het eens, kan een wereld van verschil geven.

Verder is het ook nogaltijd discutabel dat je knie niet voorbij je tenen mag komen hoor :). De enige sporters die op olympisch niveau een squat gebruiken in hun sport, zijn gewichtheffers. Google eens op "olympic squat" of "weightlifting squat', kijk eens bij de afbeeldingen, en kijk eens waar hun knieen zijn. Topsport, belachelijk zware gewichten, en knieblessures komen in de sport eigenlijk heel weinig voor.... Om maar te zeggen...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:58

Dat is interessant florenc, ga ik eens proberen. Als ik op mijn hurken zit heb ik ook altijd mijn hielen omhoog dus het zou logisch klinken...

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:12

Wat bij mij helpt bij squatten is níet te smal gaan staan met m'n voeten. Dan kan ik niet fatsoenlijk diep zakken.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:32

En drukken 'vanuit je hakken', dus zorgen dat je tijdens je squat altijd nog met je tenen kunt wiebelen :)

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:04

dressagelady schreef:
En drukken 'vanuit je hakken', dus zorgen dat je tijdens je squat altijd nog met je tenen kunt wiebelen :)

Daar ben ik het dan weer niet mee eens :n. Je moet inderdaad zeker zorgen dat je niet op de bal van je voet gaat drukken, maar met je tenen kunnen wiebelen tijdens een squat is niet oke hoor. Altijd op je volle voet blijven staan.

Om maar duidelijk te maken, schoenen die gebruikt worden om te squatten, hebben een lichte verhoging in de hiel (zelfde effect als met klein plankje onder je hiel gaan staan). Met zo'n schoen kan je al helemaal niet met je tenen gaan wiebelen, want je wordt automatisch meer op de voorkant van je voet gezet.
Maar, het helpt zeker wel als je problemen hebt naar enkel mobiliteit, en je daardoor gaat compenseren op je knieen.

Vb. Afbeelding

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:10

Interessante dingen komen er voorbij over de squats!
Ik doe een squat challenge en ik dacht ook dat je knie niet voorbij je voet mocht komen..
Maar dan kan ik wel minder diep zakken.
Misschien dus toch maar proberen niet zo op die knieën te letten en wat dieper te zakken..
Ik heb deze week 2 lessen polefitness gedaan en daarvoor/daarna beenspieren getraind (omdat ik vind dat die bij polefitness weinig aan bod komen). Daarnaast nog de squat challenge en de push up challenge bijgehouden.
Vanavond de laatste les polefitness voor de vakantie:( de ene sportschool stopt 2 weken met de lessen, de andere maar 1, maar dat is net de week dat ik moet werken (ik werk nog in de plaats waar mijn ouders wonen..).
Ik heb veel zin in de vakantie maar niet op gebied van sport.. Ben bang dat ik heel erg achteruit zal gaan.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:12

Waarom doe je een squat challenge? Is dat zo eentje waarbij je zo veel mogelijk squats moet doen?

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:18

Het is er 1 waarbij het aantal squats langzaam oploopt..
Ik doe het om hopelijk mn benen wat strakker te krijgen, en omdat ik uitgedaagd werd om het te doen :')
Gaat tot nu toe best goed..
Hoor net ook dat de les van vanavond afgelast is. Dus dan maar gewoon naar de fitness..

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:36

Om strakkere benen te krijgen kan je namelijk beter squatten met gewicht en wat minder herhalingen. Nu is het in feite een soort verkapte cardio.. maar als je nooit veel gesquat hebt is het misschien wel een leuk begin.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:02

Met hoeveel gewicht squat jij Kiwipitje?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:14

RoodZonnetje schreef:
Met hoeveel gewicht squat jij Kiwipitje?
Ik zat op max 55/60 back squat maar ben nu begonnen met stronglifts en moest dan weer met 0,0 beginnen anders werkt dat principe niet goed. Nu zit ik daarbij weer op 35 en zal wel snel weer op 55/60 zitten. Front squat zit ik op 30 kilo.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:28

:wow:

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:24

wat een gewichten zeg.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:26

Front squad en back squad doen wij ook, welke oefening is stronglift?(als ik het bij google invul krijg ik enkel hele gespierde mannen en vrouwen die een pose aannemen)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:59

SteffiiY schreef:
Front squad en back squad doen wij ook, welke oefening is stronglift?(als ik het bij google invul krijg ik enkel hele gespierde mannen en vrouwen die een pose aannemen)
Is geen oefening maar een schema. Ik doe 5x5 stronglifts. Dat houdt in elke week 3 workouts (ik doe er vaak minder omdat ik nog hardloop / CF) A - B - A of B - A - B

Workout A: Squat, Bench Press, Barbell Row
Workout B: Squat, Overhead Press, Deadlift

Elke oefening doe je 5 sets met 5 herhalingen met hetzelfde gewicht. Als dit goed ging doe je de keer erna 2,5 kilo gewicht erbij (in totaal dus niet per kant). Je hoort er niet echt spierpijn van te krijgen waardoor je goed kan blijven opbouwen.

Omdat ik nog niet alle oefeningen regelmatig deed heb ik gewoon gekozen voor het beginnersschema. Deze begint voor mijn doen dus erg licht bij squat en deadlift, maar merk nu al wel dat het zwaarder begint te worden. In het voorjaar zou ik weer op 60 kg squat en 80 kg deadlift moeten zitten en van daaruit weer verder werken :j

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:03

Dat klinkt nog wel zwaar, dat stronglift.. Maar dat doe je dus op een gewicht dat goed vol te houden is?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:12

miekel92 schreef:
Dat klinkt nog wel zwaar, dat stronglift.. Maar dat doe je dus op een gewicht dat goed vol te houden is?
Je begint op relatief licht gewicht (sommige lege stang dus 20 kg, sommige wat meer) en dan steeds wat gewicht erop. Zwaar is goed :j ben meestal met een kleine drie kwartier helemaal klaar in de gym. Ga er vanaf volgende week om en om ook chin ups en dips bij doen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:01

Goed.......... vandaag weer in de herkansing! Hoop dat ik vanavond eindelijk voor het eerst naar de sportschool kan. Lesje Bodyshape....