Alle Donoren bij elkaar!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kim345

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:34

Is dat een beetje te drinken?
Anders probeer ik dat wel een keer... Ik had namelijk nu ook Express biefstuk en spinazie enz gegeten maar toen was ik alleen maar weer lager geworden :P

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:41

Meten ze bij jullie altijd ter plaatse het hb gehalte? Alleen bij mijn nicht haar eerste keer hebben ze dit gecontroleerd. bij mij nog nooit, dus ga ervanuit dat ik wel boven de 8 zit...
Maar ik geef meestal plasma ipv bloed.

ik denk dat ijzerrijke voeding niet instant werkt om een hoger hbgehalte te krijgen...
en wat bedoel je met roosvicee???

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:47

Hb wordt hier standaard gemeten, als het te laag is kun je gelijk weer naar huis.

Roosvicee, ken je dat niet? Soort gezondere limonade is dat. Wordt vaak aan kinderen gegeven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:53

nee nog nooit van gehoord. Mijn kleine nichtje van 26m heeft het daar altijd over en ik dacht dat het grenadine was. Grappig dat ik het nu hier tegenkom :D

Hmm bij een eerste donatie controleren ze dus blijkbaar wel, maar achteraf niet meer tenzij er al eens een tekort geweest is. Vrouwen met makkelijk ijzertekort mogen de week van en week vlak na hun maanstonden ook niet doneren...

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:59

Er bestaat gewone roosvicee, dat is de gezondere grenadine/limonade variant. En dan heb je nog de laxo voor ontstoppingen, ferro voor ijzer te korten en low-cal voor de dieet mensen. Wordt gemaakt van rozenbottels.

Vind het zelf niet te drinken overigens :=

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:00

Iklas ook dat je er na een bloeddonatie 3 maanden over doet om weer op je oude ijzerniveau te komen.

Die van mij zat beide keren op 7,8 gelukkig maar want mijn moeder heeft hem altijd te laag. Zou ik van balen als ik daarom niet bloed zou kunnen doneren.

Ben overigens flexitarier, denk dat dat ook ouderwets is om het daar aan te wijten. Ijzer zit niet alleen in vlees. :P
Roosvicee vind ik echt smerig. Zou dan liever een ijzerpilletje slikken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:07

ik ken het niet en ga het ook niet uittesten na jullie meningen :D (gelukkig geen tekorten hier)

niet alleen ijzerniveau ook om voldoende (rode)bloedcellen bij aan te maken... je mag ook niet vaker 3maandelijks bloed doneren. plasma 2 wekelijks (dus ijzer is imo niet zo'n probleem, denk ik dan) en bloedplaatjes heb ik geen idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:19

Ik heb tijdens mijn maandelijkse periode ook gewoon gedoneerd met een goed hb :P

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:46

Ik had wel a 2 weken ineens bloed verloren. Toen kwam ik er dus net onder...

Maa proberen een beetje bij t houden met ijzerrijke producten ten

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:10

Mijn HB is ook altijd boven de 9. Had nu 9.7 met doneren. Eerste keer was toch best wel pittig, heb zeker een dag nodig gehad echt weer helemaal oké te zijn. Toch een beetje 'flauw' ervan geworden. Maar goed dat het Vrijdag was en ik een heerlijk vrij weekend voor de boeg had. ;)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 15:47

Ik was de 1ste keer ook niet lekker geworden, die stoel onder gespuugd :')

2de keer ook niet moest in de bus spugen dus net optijd de bus uitgekund

Maar laatst mijn 3de keer ging prima, niks aan het handje :D

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 15:47

JenW schreef:
Ik was de 1ste keer ook niet lekker geworden, die stoel onder gespuugd :')

2de keer ook niet moest in de bus spugen dus net optijd de bus uitgekund

Maar laatst mijn 3de keer ging prima, niks aan het handje :D

Haha nou zo raar ging het niet, maar ik was wel een ruime dag soms wat duizelig en moest wel er om denken veel te drinken en suikers binnen te krijgen. :Y)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:16

Hier sinds een maand aan de Roosvicee Ferro en probeer er voor de rest ook op te letten met groente etc. Normaal zat ik bij de bloedbank op 7,6. Net te laag dus... Vorige week sportmedische keuring laten doen en zat op 6,5 :/. Sport intensief, maar had vóór de keuring niet intensief gesport (voor de bloedbank ook niet trouwens). IJzertabletten vind ik ook weer zowat, maar misschien toch maar eens proberen.
Vind de Roosvicee Ferro trouwens prima te drinken hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:00

Ik heb ook weer een oproep, vanaf 5 januari heb ik twee weken de tijd om langs te komen :)

Bij mij meten ze elke keer het hb, ik heb namelijk 1x een hb van 7.4 gehad en werd toen terug gestuurd. Heb daarna niets bijzonders gegeten/gedronken om het hb weer omhoog te krijgen.

En Roosvicee vind ik ook prima te drinken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:40

Heb nooit echt kwaaltjes , ben moe maar verder niet draaierig of misselijk ik voel me gewoon als ervoor. Maar ben een korsten aftrekker , lichaam is wel wat gewend :+

Balen Sting , lijkt me enorm lastig merk je in je dagelijkse leven ook dat je wat lager bent?

Zo handig dat je binnen 2 weken kan kiezen , als de oproep komt heb ik een datum dat ze er zijn en dan moet je perse die dag

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:06

Ik ben normaal ook niet zo'n miepje, mijn lijf is ook best wat gewent, maar dit ging toch ff een stapje te ver haha. Zal wel wennen zijn en volgende keer zal het wel prima gaan denk ik. :)

Sting wat balen van je HB. Merk je daar verder niks van dan? Niet soms wat flauw of licht in je hoofd?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:19

het verwondert mij el een beetje dat er toch verschillende hier een hb onder 8 hebben. Mijn opa mag niet onder 8 zakken of moet een bloedtransfusie krijgen...(zijn beenmerg is om zeep van ouderdom en chemo). Hij heeft zelfs behoorlijk wat klachten als hij onder 7.8 gaat (koude handen en voeten, druk op borst, sneller buiten adem en vermoeid...)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:21

Ik heb verder volgens mij nergens last van.
Ja soms wat vermoeid maar dat kan ook prima komen van gewoon druk zijn.
I had gedoneerd met een hb van 7,7 maar had daarna ook nergens last van.
2 dagen later wel heel erg vermoeid gevoeld maar toen zat ik ook middenin de tentamens dus weet ik het daaraan.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:27

Ik merk het tegenwoordig in het dagelijks leven ook wel, dus probeer er nu echt rekening mee te houden. Maar ik eet liefst biologisch/vega, dus krijg dan niet altijd 'automatisch' voldoende ijzer binnen. Laatste weken ook vaker licht in mijn hoofd etc... Hopelijk gaat het gauw beter als ik erop let.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:15

Ik heb weer een oproep binnen, komende maandag.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 18:55

Doe je goed! :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:05

Froukje schreef:
Ik heb weer een oproep binnen, komende maandag.

+:)+

ik ben vorige week geweest, maar wat een klucht.
Weet niet of jullie het in NL gehoord hebben, maar net voor de feestdagen is er een fout ontdekt bij de fabricage van de collectiezakken. 3000 zakjes bloed moesten vernietigd worden! Gevolg extra oproep voro donoren om tijdens en net na de feestdagen te komen doneren. Zou je toch denken dat ze het slechte lot geidentificeerd hebben, nee? Niet dus...
De boel is zelfs beginnen lekken tijdens de gift. De verpleegster was dan nog zo slim om op de zak te knijpen toen ze alles wilde afkoppelen, gevolg nog meer bloed op grond etc... Mij voor niets gehaast om er op tijd te geraken en laten lekprikken, want heb uiteindelijk niets kunnen geven.

Nu maar weer tijd zoeken om naar een donorcentrum te gaan ipv over 3 maand bij de lokale inzameling...

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:12

Wow jeetje petitparis, dat klinkt niet best. Wie is bij jullie de bloedvoorziener? Ik heb het idee dat het bij Sanquin in Nederland echt allemaal super professioneel geregeld is. Kan me daar dit soort voorvallen als jij nu omschrijft niet indenken, moet ook echt niet leuk zijn zo'n plas van je eigen bloed te zien liggen. :(

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:27

In België is het Rode Kruis verantwoordelijk. Zij omvatten heel veel vrijwilligers voor bijstand op evenementen etc
Ik vermoed dat alleen in de donor en transfusiecentra er professioneel aangestelde mensen werken. Bij de lokale inzamelingen zijn het ook wel gediplomeerde verpleegsters en artsen zijn, maar wel op vrijwillige basis en aan de leeftijd te zien vooral mensen die einde loopbaan zijn... (of zo lijkt het mij)
Nu ja, aan een productiefout kunnen zij ook niet veel doen natuurlijk. Maar ik ben als laborante altijd met verstomming geslagen als ik zie hoe amateuristisch ze omgaan met het opkuisen van bloed

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:19

Afbeelding

Vandaag laatste keer als bloeddonor.
Op 22 maart voor de eerste keer als plasmadonor.
Daar was veel vraag naar dus ik d8 waarom niet :D