Borstvoeding met het mes op de keel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:34

Vjestagirl schreef:
Rumina schreef:
Persoonlijk vind ik dan ook een kraamhulp en verloskundige juist nog een keer moet vragen of iemand nog zeker is van zijn besluit na de bevalling. Een geboorte is zoiets bijzonders en veel vrouwen twijfelen alsnog na de bevalling terwijl ze eerst vastbesloten waren om kunstvoeding te geven. Het hoeft geen discussie van een half uur te zijn, maar er een paar tellen bij stil staan om er achter te komen of iemand van mening veranderd is vind ik niet meer dan logisch. En als er dan ook maar enigzins twijfel in het antwoord zit moeten ze er wel iets mee... iig een goed gesprek.

En gaan die dan ook aan de vrouwen die voor BV kiezen vragen of ze nog wel zeker zijn van hun keuze?

Nee, omdat je als je begint met BV je nog wel kunt overstappen op FV, maar andersom kan dat niet. Een week na de geboorte de BV nog op gang proberen te krijgen, daar ga je een harde dobber aan krijgen. ;)

Rumina

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:35

Vjestagirl schreef:
Rumina schreef:
Nou, helder.... de hormonen gieren nu ook al door je lijf toch ;)Ik denk dat je het verkeerd ziet. Kraamhulp en verloskundige zijn er absoluut niet om van het moment te profiteren. Ze willen alleen dat jij en vooral je kind profiteren, het is allemaal goed bedoeld met jullie gezondheid als uitgangspunt. Spijt dat je niet begint of stopt met borstvoeding kan je absoluut krijgen, hoeft niet, maar kan wel. Daarom moet je op het moment dat je de beslissing neemt en de eerste fles geeft er wel 100% zeker van zijn. Niets mis mee om dat nog even te peilen toch?  Als jij dan zelfverzekerd zegt dat je het echt niet wil, dan hoort het klaar te zijn en horen ze er de rest van de kraamweek niet meer op terug te komen. Doen ze dat toch, dan moet je man ze gewoon de deur uit bonjouren ;)
Ik denk dat als je deze TS als pas bevallen moeder hebt dat het absoluut niet in het teken van haar gezondheid is om te vragen of ze BV wil geven. Ik denk dat haar stress niveau omhoog vliegt, dat ze zich onder druk gezet voelt en dat ze er alleen maar ongelukkig van gaat worden. Sterker nog, als hoor wat voor commentaar moeder die voor FV kiezen allemaal te verduren krijgen dan denk ik dat dat voor heel veel moeders geldt.En het 'zelfverzekerd zeggen' was volgens mij nou net het punt met net bevallen vrouwen. Moe, veel pijn gehad, hormonen, emoties etc. maken dat mensen toch een stuk minder zelfverzekerd zijn. En als er dan een 'expert' komt die al wéét wat iemands keuze is en die tóch nog weer even komt vragen of je het wel echt zeker weet, dan snap ik best dat je daar niet gelukkig van wordt.
weet je, ik ken in mijn omgeving meerdere vrouwen die enorm balen dat ze niet gestart zijn met borstvoeding/ zo snel gestopt zijn. Ze wilden graag dat ze waar meer aangemoedigd waren en er iets meer zelfvertrouwen gegeven was. Een vriendin had een enorm gezond kind, op de crèche geen enkel probleem ook... tot ze stopte met borstvoeding. Haar zoon was constant ziek, pikte elk virus op dat er was, een paar keer in het ziekenhuis met RS virus. Het leek haar zo makkelijk een flesje, maar het arme jochie was constant ziek waardoor.ze alsnog niet kon werken.Zelfde verhalen zijn er in mijn omgeving dus ook met ernstige allergieën, enorme krampjes sinds de overstap naar kunstvoeding (nachten lang), chronische oorontstekingen, chronische verkoudheid etc. De moeders baalden enorm dat ze niet of niet langer gevoed hadden. Niet dat je er dan zeker van kan zijn dat de kids niets mankeerden, maar de kans was wel een stuk kleiner.Deze ervaringen zijn niet om mensen bang te maken, maar slechts om aan te tonen dat er best veel vrouwen zijn die met terugwerkende kracht het jammer vinden dat er niet beter met ze over het onderwerp bv gesproken is.@ts, mocht er toch een twijfel ontstaan na de bevalling, waarom zou het zo erg zijn om daar aan toe te geven? Omdat je vooraf hebt geroepen dat je niet wil mag je niet meer van mening veranderen? Misschien kan je je man instrueren het kort na de bevalling samen te bespreken? Hij kent je het beste en kan zien wanneer je twijfelt. Ben je er dan nog steeds zeker van, dan laat je hem met de kraamzorg over de voedplannen spreken. Dan heb jij niet het gevoel dat jij je tegenover een vreemde moet verantwoorden en die je aan het twijfelen brengt.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:36

Oeps, alle enters weggevallen op mijn mobiel :o

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:38

Rumina schreef:
.@ts, mocht er toch een twijfel ontstaan na de bevalling, waarom zou het zo erg zijn om daar aan toe te geven? Omdat je vooraf hebt geroepen dat je niet wil mag je niet meer van mening veranderen? Misschien kan je je man instrueren het kort na de bevalling samen te bespreken? Hij kent je het beste en kan zien wanneer je twijfelt. Ben je er dan nog steeds zeker van, dan laat je hem met de kraamzorg over de voedplannen spreken. Dan heb jij niet het gevoel dat jij je tegenover een vreemde moet verantwoorden en die je aan het twijfelen brengt.

Wat loop jij ontzettend te drammen zeg! -O-

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:39

RandyOrton25 schreef:
Ze moeten helemaal niets net als jou baas niet mag zeggen jij moet maar flesvoeding gaan geven ;)

Ja hoor, dat moeten ze wel. Dat is gewoon wettelijk bepaald.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:43

Gulpje schreef:
Rumina schreef:
.@ts, mocht er toch een twijfel ontstaan na de bevalling, waarom zou het zo erg zijn om daar aan toe te geven? Omdat je vooraf hebt geroepen dat je niet wil mag je niet meer van mening veranderen? Misschien kan je je man instrueren het kort na de bevalling samen te bespreken? Hij kent je het beste en kan zien wanneer je twijfelt. Ben je er dan nog steeds zeker van, dan laat je hem met de kraamzorg over de voedplannen spreken. Dan heb jij niet het gevoel dat jij je tegenover een vreemde moet verantwoorden en die je aan het twijfelen brengt.

Wat loop jij ontzettend te drammen zeg! -O-

Waarom is dat drammen? De verloskundige en kraamzorg zullen sowieso de vraag of ze zeker van haar beslissing is nogmaals stellen. Als ze dat vervelend vindt kan ze toch beter regelen dat haar man die vraag kan beantwoorden en vervolgens alle discussies in de kiem kan smoren? Als je daar bij de intake aangeeft dat je daar net je man over overlegt bespaart dat een hoop gedoe.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:44

Rumina schreef:
Waarom is dat drammen? De verloskundige en kraamzorg zullen sowieso de vraag of ze zeker van haar beslissing is nogmaals stellen. Als ze dat vervelend vindt kan ze toch beter regelen dat haar man die vraag kan beantwoorden en vervolgens alle discussies in de kiem kan smoren? Als je daar bij de intake aangeeft dat je daar net je man over overlegt bespaart dat een hoop gedoe.

Maar doe dat dan vóór de bevalling, wat mij betreft n week voor de uitgerekende datum. En niet vlak erna.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:46

Wendyenbram; het is de toon die de muziek maakt ;) Ik begrijp wel wat ts leest in jouw posts, wellicht helpt het om net anders te formuleren zodat jouw goede bedoelingen meer naar voren komen? :)

Verder... Professionals zijn ook maar mensen. Heb ooit bij een psych gezeten die op basis van 1 vraag op een formulier concludeerde dat ik zwaar suïcidaal en depressief was :') vervolgens moest ik aan de antidepressiva en toen ik aangaf dat niet te willen werd me de deur gewezen en mocht ik terug komen als ik van gedachte veranderde. Ook een pro die zijn eigen mening de overhand liet nemen. Overigens ben ik die moeilijke periode verder prima door gekomen zonder verdere hulp, zo erg was het dus niet gesteld met me :+

Ts heeft een ronduit traumatische ervaring opgedaan en natuurlijk zijn wij paardenmeisjes van het `als je van je paard valt klim je er meteen weer op` maar in dit geval geloof ik niet dat daar enige noodzaak voor is... Er is een prima alternatief beschikbaar en waarom zou ts dit trauma moeten oplossen als het niet nodig is? Ik ben 100% voor facing your fears maar in deze situatie lijkt me dat eerder schadelijk voor het kindje.. Al die stress en angst voelen ze echt wel. We hebben het hier niet over een ietwat onaangename ervaring, maar over full on trauma.....

En waarom zou uitleg een opening voor discussie zijn? Ik leg zelf altijd graag uit waarom ik tot bepaalde keuzes ben gekomen en zeker in de situatie van ts lijkt het me voor de kv alleen maar goed om te weten dat het een weloverwogen beslissing is.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:49

Blue_Eyes schreef:
RandyOrton25 schreef:
Ze moeten helemaal niets net als jou baas niet mag zeggen jij moet maar flesvoeding gaan geven ;)

Ze hebben toch de ehbo ruimte daarvoor beschikbaar gesteld dus
ze moeten verder helemaal niets

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:51

Natuurlijk hangen er aan bv veel voordelen. Net zoals anderen bij fv die voordelen toch nog steeds veel beter vinden dan de voordelen van bv. TS heeft al eens bv gedaan, het is haar alles behalve goed meegevallen en ze wil het niet meer, punt.
Maar het zou heel goed kunnen dat als het eens zo ver is, ze hormonaal zo veranderd en zo'n drang krijgt dat ze het toch nog wel eens wil proberen, gewoon om te zien of het deze keer wel goed gaat..
Maar dan is het aan haar om dat zelf kenbaar te maken en niet aan een verzorgster om er achter te gaan vissen als je zo emotioneel labiel bent.

En daar wordt de bal nogal eens serieus mis geslaan. Je kan ook als verzorgster gewoon sec vragen "zeker van je keuze?" en het daarbij laten, maar er zijn er nogal wat die blijkbaar bv het heiligste van alles vinden en het als hun moreel doel opstellen om toch zoveel mogelijk mama's te overtuigen bv te gaan geven. Die respecteren je mening niet, maar vragen liefst zo ver mogelijk door waarom je het niet wil en hebben op alles een pasklaar antwoord waarom je het deze keer toch nog maar eens moet proberen. Desnoods praten ze je een slecht gevoel aan dat je maar een zeurpiet bent als je niet over hebt voor je kind.

En dat is waar de TS schrik voor heeft en niet wilt. Dat ze weer tegen mensen gaat stuiten die haar afbranden op haar keuze en ze zich de hele tijd weer moet gaan verdedigen of nog erger, die als ze emotioneel zwak is van de bevalling er gebruik van maken om toch nog op haar in te praten, ze zowat half gedwongen wordt en haar ergste vrees uitkomt, dat die bv wéér een regelrechte hel is waarbij ze een afkeer van haar eigen kind krijgt.

Zo lees ik de berichten van TS. En ze is helemaal niet onzeker of aan het twijfelen over haar keuze, ze weet heel goed dat ze fv wil en ze heeft er goed bij stilgestaan. Ze is alleen blijkbaar iemand die zich vlug geraakt voelt door hevige kritiek van anderen (en dat staat los van zekerheid, de ene persoon heeft een olifantenhuid en de andere voelt zich bij de minste opmerking al slecht) op dit vlak en het enige wat ze vraagt is "hoe kan ik nu eens duidelijk zijn dat ze mijn keuze moeten respecteren?".

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:53

RandyOrton25 schreef:
Blue_Eyes schreef:

Ze hebben toch de ehbo ruimte daarvoor beschikbaar gesteld dus
ze moeten verder helemaal niets

Citaat:
De werkgever biedt haar daartoe de gelegenheid en stelt, waar nodig, een geschikte af te sluiten besloten ruimte ter beschikking.

Als er problemen ontstaan als deze ruimte bezet is en er tegelijk iemand niet geholpen kan worden bij ziekte of een ongeval, is deze ruimte dus niet geschikt. En als hij aangewezen is als BV-ruimte en door iedereen geschikt wordt geacht, mogen ze er dus niet om mauwen. Het is simpelweg wettelijk bepaald.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:54

Vjestagirl schreef:
Rumina schreef:

Maar doe dat dan vóór de bevalling, wat mij betreft n week voor de uitgerekende datum. En niet vlak erna.

Maar juist na de bevalling slaat vaak toch de twijfel toe. Niet door vragen en discussie, maar door dat wurmpje wat je ligt aan te staren en met een zoekend mondje precies lijkt te weten waar de melk vandaan komt. Je mag dan toch nog van gedachten veranderen? Het een dagje proberen? Maar dan moet het je wel gevraagd worden. En in geval van ts lijkt het me wenselijker dat papa pijlt of die twijfel er is ipv een vreemde die misschien hoopt op een twijfel.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:02

Killyenn schreef:
Jij hebt je keuze gemaakt. Je bent er zeker van, en je gaat niet meer van gedachten veranderen. Dat is prima: het ís jouw keuze en die heeft een ander maar te respecteren. Maar je moet wel duidelijk maken dat je niet van gedachten gaat veranderen en geen interesse hebt in een discussie. Dat hoeft niet op een venijnige manier die de sfeer verpest want de meeste mensen zullen, pro-bv of niet, jouw keuze heus wel respecteren zolang je aangeeft niet van mening te zullen gaan veranderen. Wat je in dit topic doet, is dat je je continue blijft verdedigen, maar dat hóéft toch helemaal niet? Je hebt een keuze gemaakt, die heb je naar jezelf toe verantwoord, en de mensen die er mee te maken hebben (je partner in dit geval) is daar ook van op de hoogte. De rest van de wereld, daar hoef je je helemaal niet tegenover te verantwoorden, die hoeven alleen maar te weten wat jouw keuze is, en dat je daar niet over in discussie wil of zult gaan. Dat doe je niet door, wanneer de kv of wie dan ook er over begint, je te gaan verantwoorden, wat dat lijkt voor de andere partij op een opening naar een discussie, en die partij wíl graag in discussie dus zal die mogelijkheid aanpakken. In plaats daarvan zeg je gewoon heel kort, ik ga geen borstvoeding geven, en als dat nog niet genoeg is, ik ga geen borstvoeding geven en ik ben niet geïnteresseerd in een discussie of informatie. Klaar. Als iemand dan nog doorgaat, dán kun je ze de deur wijzen, maar zoals je nu boos wordt op mensen die enkel reageren op jouw verantwoording (en daarmee opening tot discussie), dat levert alleen maar stress op. Als de situatie goed aanvoelt, natuurlijk kun je dan uitleggen hoe en waarom, maar als iemand er op uit is om je mening te wijzigen, dan laat je ze gewoon lekker in hun sop gaarkoken en geef je enkel je onveranderbare standpunt aan. Dat is hoe je de discussie en preken voorkomt. Dat betekent op dit moment de bokkers die de discussie proberen aan te gaan gewoon laten lopen, daar bereik je veel meer mee dan er wéér op in te gaan om jezelf te verantwoorden :)

Dit vind ik trouwens een heel goed punt :j .

TS als jij je gaat verantwoorden bij je verzorgers zoals je in het topic doet, dan ga je geheid een hele hoop stress en ongelukkigheid hebben. Want elk argument dat jij gaat aanhalen is voor hun gewoon een poort om een tegenargument te gebruiken om jou toch nog te kunnen overtuigen.
Probeer jezelf er dus in te trainen om lekker je eigen keuze in je hoofd te hebben, en alles en iedereen die jou wil van gedachte veranderen of zelfs aanvallen gewoon buiten te blokken en desnoods aan de deur te zetten.

"Wil je borstvoeding of flessenvoeding geven?"
-flessenvoeding

"waarom geen borstvoeding?"
-Ik weet heel goed wat het inhoudt, heb het allebei meegemaakt en ik kies voor flesvoeding."

"Maar wat is er dan misgegaan bij je borstvoeding?"
-Dat maakt niet uit want ik ga het toch niet geven, mijn besluit staat vast.

"Maar weet je elke keer is anders, bij je tweede gaat het zoveel anders zijn!"
-Dat maakt niet, mijn besluit staat vast.

"Je weet toch dat er zoveel goede stoffen in bv zitten?"
-Dat weet ik, maar het is flessenvoeding en daarmee uit

"Heb jij eigenlijk wel recht op een kind als je niet eens kan stoppen met zeuren en bv geven zoals het hoort?"
-Mevrouw, als u mij denkt te moeten beledigen en mijn keuze niet kan respecteren dan is daar de deur voor u en dan zoek ik wel iemand die mij wel respecteert. Doei!

Op die manier geef je geen enkele opening tot discussie. Eventueel gecombineerd met je man die voor jou ook wel een woordje kan spreken als jij het even emotioneel niet meer aankan. Kan je hier in het topic al goed oefenen :D .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:03

Rumina schreef:
Vjestagirl schreef:

Maar juist na de bevalling slaat vaak toch de twijfel toe. Niet door vragen en discussie, maar door dat wurmpje wat je ligt aan te staren en met een zoekend mondje precies lijkt te weten waar de melk vandaan komt. Je mag dan toch nog van gedachten veranderen? Het een dagje proberen? Maar dan moet het je wel gevraagd worden. En in geval van ts lijkt het me wenselijker dat papa pijlt of die twijfel er is ipv een vreemde die misschien hoopt op een twijfel.

Tuurlijk hoef je het dan niet te vragen. Als mama mondig genoeg wordt geacht om antwoord te geven op de vraag of ze nog steeds zeker is van haar zaak dan mag ze ook mondig genoeg worden geacht om te zeggen 'weet je wat, geef maar hier'. En als ze blijkbaar niet instaat is om dat zelf aan te geven op dat moment, is ze ook niet instaat om vragen waar je schuldgevoelens van krijgt te beantwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:12

@Rumina, een kind dat gezond is van lijf en leden hoeft niet per definitie iets met bv te maken te hebben ook. Mijn zoon heeft de fles gehad en is 1 maal ziek geweest in zijn 7 jaar. Allergisch is hij ook niet, in het ziekenhuis is hij nog nooit geweest. Dus dat de weerstand eens tuk minder is wanneer men flesvoeding geeft, nah dat vind ik onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:15

@Kwanyin: De voorbeelden die jij aangeeft vind ik toch ook duidelijk genoeg dat de moeder aangeeft dat ze er geen discussie over wil. Als je als prof kan lezen wanneer iemand twijfels heeft, moet je ook maar kunnen lezen wanneer iemand je op een grens wijst en dat je daar niet verder op moet doorgaan. Waarschijnlijk loopt het daar vaak mis, omdat het allemaal wel goed bedoeld is. Alleen is het niet waar je op dat moment op zit te wachten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:15

Mijn vriend heeft allerlei allergiën en astma, ik niks. Hij BV, ik FV.
Er zijn onderzoeken die het één bewijzen, en onderzoeken die weer iets anders bewijzen. Maar om nu te stellen dat allergiën sowieso van FV komen? Dat gaat te ver, want dat weet je helemaal niet. Er is een erfelijke component, er is leefomgeving, en nog tientallen andere invloeden.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:17

Mindim schreef:
@Rumina, een kind dat gezond is van lijf en leden hoeft niet per definitie iets met bv te maken te hebben ook. Mijn zoon heeft de fles gehad en is 1 maal ziek geweest in zijn 7 jaar. Allergisch is hij ook niet, in het ziekenhuis is hij nog nooit geweest. Dus dat de weerstand eens tuk minder is wanneer men flesvoeding geeft, nah dat vind ik onzin.

Ja, ik ken ook mensen die tot hun 90 hebben gerookt zonder kanker te krijgen ;) individuele gevallen zijn geen bewijs ;) over de gehele linie is de kans op allerlei aandoeningen wel kleiner (en nu niet gaan roepen dat ik kv net zo slecht vind als roken :+ het gaat om statistieken)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:18

Varekaj schreef:
@Kwanyin: De voorbeelden die jij aangeeft vind ik toch ook duidelijk genoeg dat de moeder aangeeft dat ze er geen discussie over wil. Als je als prof kan lezen wanneer iemand twijfels heeft, moet je ook maar kunnen lezen wanneer iemand je op een grens wijst en dat je daar niet verder op moet doorgaan. Waarschijnlijk loopt het daar vaak mis, omdat het allemaal wel goed bedoeld is. Alleen is het niet waar je op dat moment op zit te wachten.

Zoals ik al lang geleden tegen TS in dit topic zei, ze zou eigenlijk van haar vraagteken een uitroepteken moeten maken. En dat is wat Kwanyin ook zegt en wat ik wel goed advies vind: zorg dat je iets op zo'n manier zegt dat er geen discussie mogelijk is, ipv bijv. te zeggen "ja ik wil FV geven heb je daar problemen mee?" waarin je de deur opent voor een hele litanie aan argumenten, beter om zoals de vb van Kwanyin te zeggen "ik heb besloten FV te geven en dat besluit staat vast".

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:23

Rumina schreef:
Mindim schreef:

Ja, ik ken ook mensen die tot hun 90 hebben gerookt zonder kanker te krijgen ;) individuele gevallen zijn geen bewijs ;) over de gehele linie is de kans op allerlei aandoeningen wel kleiner (en nu niet gaan roepen dat ik kv net zo slecht vind als roken :+ het gaat om statistieken)

Statistieken zeggen niet alles, nu worden statistische gegevens soms misbruikt op een manier die niet logisch is. Je zou misschien zelfs met statistisch onderzoek kunnen bewijzen dat BV kinderen mindere banen krijgen, omdat BV vaak wordt gegeven in lage lonen landen. Snap je wat ik bedoel? Het gaat niet zozeer om dit voorbeeld, maar het is gewoon een feit dat er miljoenen mensen gezond zijn opgegroeid met FV. De vergelijking met roken is dan ook niet te maken. Het zou wat anders zijn als er uit onderzoek duidelijk bewezen is dat FV een grote kans geeft op erge ziektes, dan is het vergelijkbaar. Maar dat is dus niet het geval.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:24

horseyfries schreef:
Varekaj schreef:

Zoals ik al lang geleden tegen TS in dit topic zei, ze zou eigenlijk van haar vraagteken een uitroepteken moeten maken. En dat is wat Kwanyin ook zegt en wat ik wel goed advies vind: zorg dat je iets op zo'n manier zegt dat er geen discussie mogelijk is, ipv bijv. te zeggen "ja ik wil FV geven heb je daar problemen mee?" waarin je de deur opent voor een hele litanie aan argumenten, beter om zoals de vb van Kwanyin te zeggen "ik heb besloten FV te geven en dat besluit staat vast".

Zo bedoel ik het ja :j .

Weet je ik ben eigenlijk pro-borstvoeding hoor :D .
Als de vraag van de TS geweest was, wat doe ik het beste? BV of FV? Dan was mijn antwoord geweest, doe maar borstvoeding!
Als de TS had gezegd...gut eigenlijk wil ik het wel maar ik ben zo bang dat het misgaat en ik durf niet meer...dan was mijn antwoord "joh probeer het of je gaat er spijt van hebben, naar de fles kan je nog altijd gaan als het niet lukt :j "

Maar ze zegt "ik wil het nièt", en als je dan zeker bent van je besluit dan is imo de enige manier om niet gek te worden van preken en discussies gewoon alles heel bot af te breken :) . Nee en einde discussie, of jij er nu tevreden mee bent of niet. Ga een ander maar overhalen.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:27

Horseyfries, het gaat hier om wetenschappelijke onderzoeken. Daar wordt niet enkel een correlatie maar juist ook een causaal verband bewezen, anders is het geen wetenschappelijk onderzoek. Statistieken zeggen, wanneer juist gemeten, juist wél alles. Precies daarom kun je ze niet op een individu toepassen, maar bij het maken van een beslissing zijn ze wel bruikbaar.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:29

Het is niet meer dan één van de vele tools die je kan gebruiken en statistiek gaat over grote aantallen en zegt NIETS over individuele gevallen, waardoor je wel héél dom zou zijn als je je beslissing puur op statistiek zou baseren.
De toevoeging "wanneer juist gemeten" is ook een hele mooie..... je kunt er alle kanten mee uit!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:31

Maar zelfs al is het zo dat dat bv kinderen weerbaarder maakt (hoe zeker kan je er tegenwoordig trouwens van zijn als je weet wat voor rommel we heel ons leven al naar binnen hebben geslikt? ik las hier ergens dat de vrouwen die in het onderzoek meedoen wel ook een gezonde levensstijl moesten hebben?), is dat een reden dat vrouwen verplicht toch eerst moeten proberen om borstvoeding te geven? Maakt het hun slechtere moeders als zij bewust van dit voordeel er toch voor kiezen om kunstmatige melk te geven? In mijn ogen niet. We spreken nu ook niet over gigantisch opvallende verschillen. Het was heel ander verhaal geweest als bv 80% van de kinderen met kunstmatige melk in de eerste vijf jaar zwaar ziek werd en allerlei zware allergieën ontwikkelden. Dan zou ik ook zeggen "probeer die filet américain tepel met fristi toch nog even vol te houden." :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:37

Ik studeer verpleegkunde en vanuit standpunt gezondheid ben ik ook pro bv, maar voor mezelf zal ik 99% zeker ook fv kiezen omdat ik het voor mezelf gewoon veel makkelijker vind. Daar zitten ook praktische redenen achter trouwens. Mijn vriend is vaak weg voor werk, als hij dan thuis is wil ik het hem ook zeker gunnen om een voeding te geven. En afkolven en bv geven als je er vaak compleet alleen voorstaat, pfoe, dat zie ik me niet redden qua organisatie en tijd. Maar zover zijn we nog niet ;)

Wij leren dat je gewoon altijd je patiënt moet respecteren en hen het gevoel geven dat ze zelf kunnen (mee)beslissen. Laat hen eventueel de eerste stap zetten tot verandering als ze willen maar als ze daar geen zin in hebben, dan is dat zo. Waar ik dan weer heel erg veel belang aan zou hechten is dat een kersverse moeder zeker is van haar keuze, en het net niet doet omdat er zoveel druk is vanuit de omgeving.
Tref ik een dame die heel erg graag fv wil geven maar de omgeving pusht de andere kant op en voelt ze zich daar slecht bij? Dan zal ik met plezier duidelijk maken dat mama alleen beslist, dat het zeker niet minderwaardig is om fv te geven en dat zijn moet doen waar zij haar goed bij voelt.
Iemand die graag bv geeft maar de familie vindt dit egoïstisch omdat zij dan geen flesje kunnen geven? Jammer dan, dat is de mama haar keuze en daar hebben zij zich bij neer te leggen. En ja, als toekomstig vpk durf ik daarin gerust de moeder te ondersteunen. Ze heeft op dat moment al genoeg te verduren na de bevalling, de hormonen die nog door haar lijf gieren, de kleine die de wereld op zijn kop zet... Dan vind ik het mijn taak om daarin toch stabiliteit te brengen en haar gevoel van eigenwaarde te respecteren.

Iemand die twijfelt? Dan zet je samen de voor's en tegens naast elkaar, ga je in overleg, zoek je op en geef je informatie maar de uiteindelijke beslissing laat je steeds aan hen over. Je bent er als HULP en je biedt die aan als daarom gevraagd wordt.