Yv_ schreef:Maar dan nog he.. Ondanks dat de reden niet bekend is waarom iemand anders overgewicht heeft...
Het lijkt mij dat een persoon met overgewicht gewoon niet lekker in zn vel kán zitten (of het moet al zodanig lang zo zijn dat de persoon in kwestie er "genoegen mee heeft genomen/zich erbij heeft neergelegd". Maar dan als je diep in hun hart zou kijken, zouden ze alsnog blijer zijn met een paar kg minder) Nu heb ik het niet over een paar grammetjes of kilo's teveel, maar fórs overgewicht. Ook al zou dat door medicijnen komen, dan zou ik persoonlijk echt niet naar de mac gaan.. Ik zou er alles aan doen om niet nóg hoger in gewicht uit te komen, dus persoonlijk zou ik alle Macs, BK's, ijstentjes, friettenten etc allemaal links laten liggen.
Edit: En nee, ik bedoel dit écht niet banketstaaf, gemeen, neerbuigend of wat dan ook.
Ik vraag me gewoon dingen af, gezien ik het dus ab-so-luut zou laten, maar andere mensen dus niet.
Je vergeet een belangrijke reden: prioriteiten stellen!
Het valt mij altijd op hoe simpel mensen denken over gezond eten. Dat is niet simpel als je dat nooit geleerd hebt, als je een gestoorde relatie met eten hebt of simpelweg geen energie hebt om je bezig te houden met wat je naar binnen werkt of wat voor andere psychische elementen allemaal meespelen.
Om mezelf als voorbeeld te nemen, ik ben inmiddels 20 kilo kwijt en wil er nog 10 af hebben. Hier vecht ik al jaren tegen maar nooit kreeg ik het voor elkaar om af te vallen. Simpelweg omdat ik zoveel andere oliebol in mn leven had dat ik er niet elke dag netjes mee om kon gaan, ik sliep vrijwel niet (chronisch slaaptekort kom je ook van aan) en vaak kon het me ook gewoon niet schelen. Een mens heeft beperkte capaciteit om ergens aan te werken en soms zijn er gewoon grotere problemen dan je overgewicht. Dan is dat overgewicht slechts een symptoom, welke opgelost kan als je de diepere problemen opgelost hebt. Andersom werkt gewoon niet!
Ik heb me altijd druk gemaakt om mn gewicht maar vooral vanwege hoe anderen daar tegenaan kijken. Tuurlijk ben ik liever slank en fit, maar mijn geestelijke gezondheid heeft gewoon prioriteit