Ja ik ben te dik, so what?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:08

Yv_ schreef:
En waarom zoeken ze dan geen hulp voor hun emotionele problemen?
Troosteten kan immers ook met een banaan als ik het heel zwartwit zie.

Dan moet je wel die stap durven maken :) Sommige mensen willen dat niet of zijn er niet klaar voor.
Ik heb het zelf ook gedaan. Die banaan denk je gewoon niet aan (en ook van teveel bananen kun je dik worden :+ )

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:09

Yv_ schreef:
En waarom zoeken ze dan geen hulp voor hun emotionele problemen?

Hulp zoeken en toegeven dat je een psychisch probleem hebt is zo simpel nog niet. Daar kunnen anderen je ook niet toe dwingen daar moet je zelf klaar voor zijn.

Yv_

Re: Ja ik ben te dik, so what?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:10

Ik snap het héél goed, echt waar. Maar zolang die stap niet is genomen, is het dus geen kwestie van "ik kan er niks aan doen".

Hahah ja dat is waar Cayenne. Ik nam m alleen ff als voorbeeld :D.
Paprika, komkommer... Je snapt het wel :).

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:10

Ja, maar mensen kunnen ook al heel boos reageren als iemand ze vertelt dat ze te zwaar zijn voor een bepaald paard of pony. Terwijl ik vind dat dat wel gezegd moet kunnen worden. Omdat dat over het welzijn van een dier gaat.

Verder vind ik inderdaad dat iedereen zelf moet weten wat hij/zij eet. Opmerkingen als: zou je dat nou wel doen? Vind ik ik zo banketstaaf. Je zet iemand dan zo voor het blok.
Als je echt het beste voor hebt met iemand, dan kun je heel voorzichtig een keer een gesprek aan gaan over het gewicht. Maar dat soort opmerkingen, maken het echt niet beter.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:17

Renske1987 schreef:
Ja, maar mensen kunnen ook al heel boos reageren als iemand ze vertelt dat ze te zwaar zijn voor een bepaald paard of pony. Terwijl ik vind dat dat wel gezegd moet kunnen worden. Omdat dat over het welzijn van een dier gaat.

Ik kreeg hier van de zomer een toerist die ik echt te zwaar vond voor mijn paard. Dat heb ik op een hele nette manier gezegd en had deze dame ook gewoon begrip voor al zal het vast niet leuk zijn geweest om te horen. Denk dat het er vaak aan ligt hoe zoiets gezegd wordt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:19

je moet het natuurlijk niet op een asociale toon zeggen als "jij komt écht niet op mijn paard hoor. Je bent véééél te zwaar :roll: "

meer iets van "voor mijn paard zijn welzijn heb ik liever niet dat u er op rijd. Paarden kunnen maar een beperkt gewicht dragen en ben bang dat u er overheen zit" vind ik al een stuk netter

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:20

Vermoeiend he!

Ik ben ook 5 a 8 kilo te zwaar voor het mooi.
En nu zwanger dus drukt die vetjes naar voren.
Maar krijg van die poedersuiker opmerkingen van: Goh al bijna uitgerekend (terwijl ze weten dat ik tot Aug moet)
Of: wow wat wordt je dik! En niet van de baby hoor.

Nou tnx....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:24

Ik ben ook wel eens gefeliciteerd met mijn zwangerschap. Door een oudoom. Helaas voor hem was het een erg opgezetten buik door medicijnen. Pijnlijk voor hem trouwens. Ik ben nu al jaren een slordige 10 tot 15 kilo te zwaar. Blijf ook strak op dat gewicht. Kom niet aan val niet af. Nu is meer bewegen geen optie helaas maar ik doe wat ik kan. Kwa eten zouden de porties kleiner kunnen maar snoepen of vet of sausjes lust ik nu ook al niet. vroeger was ik echt te mager en kon ik eten wat ik wilde. Na mijn puberteit schoot het de breedte in. Een echte familiekwaal

We koken alles vers en krijgen vaak te horen wat zijn de porties groot. Zou je niet eens minder gaan eten. Maar er zit nagenoeg geen vet in, geen sausjes of vet vlees of zuivelproducten. Ik heb al vanzelf een lage bloedsuiker en moet dus de hele dag door eten. Eet ik minder ga ik onderuit. gister bloed onderzoek terug gekregen en alle waardes waren netjes, inclusief calciumgehalte. Dat betekend dat ik genoeg eet om alles op peil te houden ondanks veel voedsel dat ik niet mag.

De huisarts heeft me heel wat jaren geleden al beter 10 kilo overgewicht en een gezond eetpatroon en ervan genieten en dan continue lijnen en gaan jojoen.

En genieten kwa eten is hier, kemper kip uit de overn, truffelaardappelen en tomaten komkommersalade. Het water loopt in de mond bij de gedachte al. :Y)
Laatst bijgewerkt door karuna op 21-02-13 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:24

Ik heb eigenlijk een vraag,
Wat is een gezond gewicht voor een meisje van 13 jaar & 1.70 cm lang dan?
Ik heb al op google gezocht, maar niet gevonden wat ik zocht..
Weet iemand dit toevallig?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:28

Gewoon even op BMI wijzer kijken ;) Maar op die leeftijd moet je eigenlijk nog niet bezig zijn met gewicht, je moet natuurlijk niet ernstig overgewicht hebben, maar gaan diëten is niet gezond.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:29

Ik denk zo rond de 60 a 65 kilo?
Ik ben ook 1.70 (wel al 23 jaar) en gezond gewicht is voor mij 65 kilo.
Ben 7 kilo te zwaar want ik woog voor de zwangerschap 72 kilo.

Denk da als je 13 bent je minder mag wegen. Dus rond de 60

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:29

Je kunt dan het beste even kijken wat je BMI is. Als je dat googelt, komt je op sites waar je dit kunt berekenen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:30

Yv_ schreef:
En waarom zoeken ze dan geen hulp voor hun emotionele problemen? Want "ik kan er niets aan doen" gaat er bij mij persoonlijk niet in. Waar een wil is is een weg, er is alleen behoorlijk wat voor nodig. En dat is moeilijk, of kan moeilijk zijn, dat snap ik. Absoluut. Maar de weg is er wel..
Troosteten kan immers ook met een banaan als ik het heel zwartwit zie.

als je eenmaal in een spiraal naar beneden zit is je zelfrespect en zelfbeeld waarschijnlijk dermate laag dta die optie niet eens in je opkomt...
hooguit "ik zou willen dat" maar ja, dan ben je niet waard, daar heb je het recht niet toe etc etc etc ...
waarom zou jij dat kunnen, mogen?
hele zwart wit is het idd zo dat je ook een banaan kunnen eten , en logica gebied dat je er echt wel iets aan zou kunnen doen, maar dan moet je je zelf wel die kans kunnen/willen/durven geven :)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:30

blokje schreef:

Dan ben je nog niet te zwaar hoor met 72 kilo..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:31

Yv_ schreef:
Maar dan nog he.. Ondanks dat de reden niet bekend is waarom iemand anders overgewicht heeft...
Het lijkt mij dat een persoon met overgewicht gewoon niet lekker in zn vel kán zitten (of het moet al zodanig lang zo zijn dat de persoon in kwestie er "genoegen mee heeft genomen/zich erbij heeft neergelegd". Maar dan als je diep in hun hart zou kijken, zouden ze alsnog blijer zijn met een paar kg minder) Nu heb ik het niet over een paar grammetjes of kilo's teveel, maar fórs overgewicht. Ook al zou dat door medicijnen komen, dan zou ik persoonlijk echt niet naar de mac gaan.. Ik zou er alles aan doen om niet nóg hoger in gewicht uit te komen, dus persoonlijk zou ik alle Macs, BK's, ijstentjes, friettenten etc allemaal links laten liggen.

Edit: En nee, ik bedoel dit écht niet banketstaaf, gemeen, neerbuigend of wat dan ook.
Ik vraag me gewoon dingen af, gezien ik het dus ab-so-luut zou laten, maar andere mensen dus niet.

Je vergeet een belangrijke reden: prioriteiten stellen!
Het valt mij altijd op hoe simpel mensen denken over gezond eten. Dat is niet simpel als je dat nooit geleerd hebt, als je een gestoorde relatie met eten hebt of simpelweg geen energie hebt om je bezig te houden met wat je naar binnen werkt of wat voor andere psychische elementen allemaal meespelen.

Om mezelf als voorbeeld te nemen, ik ben inmiddels 20 kilo kwijt en wil er nog 10 af hebben. Hier vecht ik al jaren tegen maar nooit kreeg ik het voor elkaar om af te vallen. Simpelweg omdat ik zoveel andere oliebol in mn leven had dat ik er niet elke dag netjes mee om kon gaan, ik sliep vrijwel niet (chronisch slaaptekort kom je ook van aan) en vaak kon het me ook gewoon niet schelen. Een mens heeft beperkte capaciteit om ergens aan te werken en soms zijn er gewoon grotere problemen dan je overgewicht. Dan is dat overgewicht slechts een symptoom, welke opgelost kan als je de diepere problemen opgelost hebt. Andersom werkt gewoon niet!
Ik heb me altijd druk gemaakt om mn gewicht maar vooral vanwege hoe anderen daar tegenaan kijken. Tuurlijk ben ik liever slank en fit, maar mijn geestelijke gezondheid heeft gewoon prioriteit

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:33

Yv_ schreef:
Ik snap het héél goed, echt waar. Maar zolang die stap niet is genomen, is het dus geen kwestie van "ik kan er niks aan doen".

Hahah ja dat is waar Cayenne. Ik nam m alleen ff als voorbeeld :D.
Paprika, komkommer... Je snapt het wel :).

op het moment dat diegene dus zo in de negatieve spiraal zit, dan kan die persoon er daadwerkelijk gysiek en psychisch even niets aan doen nee, voordat je daar wel wat aan kan doen, moet je die stap dus gemaakt hebben dat je hulp zoekt...
dus ja, aan de ene kant kan iemand er echt wel wat aan doen, maar niet in de staat waarin ze op dat moment zijn ;)
ik heb er jaren niets aan kunnen doen , waarom niet?
ik kon het gewoon niet, ik zag het niet, ik voelde het niet, ik was het niet waard , ik mocht het niet , je denk er niet aan...erger nog, je durft! er niet eens aan te denken

_Marell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:34

lifaya schreef:
Gewoon even op BMI wijzer kijken ;) Maar op die leeftijd moet je eigenlijk nog niet bezig zijn met gewicht, je moet natuurlijk niet ernstig overgewicht hebben, maar gaan diëten is niet gezond.

Inderdaad, maar ik vroeg het me af
Ik was ook niet echt van plan om te gaan dieëten oid. aangezien ik gelukkig nog gewoon op gezond gewicht zit. :)

@blokje, bedankt!
Laatst bijgewerkt door _Marell op 21-02-13 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:34

Renske1987 schreef:
blokje schreef:

Dan ben je nog niet te zwaar hoor met 72 kilo..

Nee ik ben ook niet ongezond te dik ofzo.
Maar voor het mooie mag er wel wat af.
Maar inmiddels zwanger en een miskraam hiervoor gehad.
Miskraam gaf me 3 a 4 kilo vetjes.... En deze zwangerschap tot nu toe 1 kilo. Dus weeg nu bij de Verloskuindige 76 kilo... Pff...
Ik let deze zwangerschap wel goed op een gezond eet patroon (mijn mijn zoontje kwam ik maar 9,5 kilo aan :D ).
En na de bevalling gewoon gezond leven. Niet lijnen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:38

Ja, maar dan is het toch eigenlijk al veels te laat? Dan had er toch al veel eerder actie ondernomen moeten worden?

Om als voorbeeld even mijn vriendinnetje te noemen: is al haar hele leven aan de stevige kant, misschien zelfs dik. Ik weet niet wat precies de norm is en hou eerlijk gezegd ook neit van de term "dik", dus we houden het gewoon even op fors :). Zij is tevreden, nouja.. meestal is zij tevreden.
Ik zou absoluut níét tevreden zijn als ik dat gewicht zou hebben. Nu ben ik vrij makkelijk met eten en sporten, moet zeggen dat ik pas sinds kort weer sport. Nu heb ik ook het geluk dat ik niet snel heel veel aankom, volgens de norm denk ik dat ik in het hokje "normaal/gemiddeld" pas. Maar ik ben 1x 9 kg aangekomen tijdens een 2,5-weekse vakantie (zo verslavend die mozzerellasticks en zó ongezond en vet) en ik heb echt alles op alles gezet om weer terug op mijn oude gewicht te komen.. Ja, dat was tanden op elkaar en even flink doorzetten en alle lekkere dingen aan de kant laten staan, maar door die mentaliteit is het bij mij nooit verder gekomen dat dat..

Ik snap ook best dat het erin kan sluipen. Maar dan heb je toch nog op een gegeven moment zoiets van "oei, nu kan het niet meer, nu moet ik actie gaan ondernemen"? Althans, dat is dus wel wat ik had..

Ik probeer het echt te begrijpen, vandaar de (misschien?) vele vragen.
Edit: Zwerte heeft hier al op geantwoord. Dank je wel :).

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:58

Renske1987 schreef:
Mijn vraag is waarom dat (door jou) gezegd moet kunnen worden :?

Is het jouw paard of pony? Ben je van de dierenbescherming? Ben je arts of diëtiste?
Zo niet, waarom bemoei je je er mee??

Niks mis mee om er iets van te denken, maar er iets van zeggen is IMO nergens goed voor, behalve misschien dat het jou een goed gevoel geeft :roll:
Als iemand om jouw mening of advies vraagt is het natuurlijk wat anders, maar ongevraagd dergelijk advies/kritiek/commentaar geven, vind ik not done :n

Ik neem jouw berichtje als voorbeeld, het is niet mijn bedoeling jou persoonlijk te veroordelen op je mening.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:05

Wranglerbutt schreef:
Renske1987 schreef:
Mijn vraag is waarom dat (door jou) gezegd moet kunnen worden :?

Is het jouw paard of pony? Ben je van de dierenbescherming? Ben je arts of diëtiste?
Zo niet, waarom bemoei je je er mee??

Niks mis mee om er iets van te denken, maar er iets van zeggen is IMO nergens goed voor, behalve misschien dat het jou een goed gevoel geeft :roll:
Als iemand om jouw mening of advies vraagt is het natuurlijk wat anders, maar ongevraagd dergelijk advies/kritiek/commentaar geven, vind ik not done :n

Ik neem jouw berichtje als voorbeeld, het is niet mijn bedoeling jou persoonlijk te veroordelen op je mening.

Haha nou ik bepaal toch echt over mijn eigen paard of ik iemand te zwaar vind..
en ik doelde meer op mensen die bij de manege rijden. Bij ons hebben ze voor elk paard een gewichtslimiet ingesteld en ik vind dat goed.
Maar ik merk dat te zware mensen daar boos op reageren.

edit: als iemand te zwaar is voor zijn eigen paard, zou ik daar nooit wat van zeggen. Is inderdaad niet mijn zaak

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:24

Weet je wat het is.. het is een knop die omgezet moet worden en een combinatie met het juiste dieet.
Ik ben ook al heel lang te zwaar. Kreeg lompe opmerkingen tot en met en goedbedoeld advies werkte averechts.
Ik heb vanalles geprobeerd om af te vallen en het lukte maar niet. Frustrerend!
Nu heb ik wel het juiste dieet gevonden en het gaat goed. :)

Echter vond ik mezelf ook prima toen ik nog alle kilo's er af had.. maar als ik dan bedenk hoe ik me zou voelen als ik op mijn streefgewicht zit.. Maaaaaaan, that must feel good.
Zal ik er een ander persoon door worden? Nee, ik blijf dezelfde. Maar ik zal wel een stuk smaller zijn, fijner in mijn vel zitten en fijnere kleding kunnen dragen.
Daar doe ik het voor. Niet voor alle mensen die me de afgelopen jaren beledigd hebben, voor alle lompe opmerkingen, voor alle denigrerende blikken.. Nee hoor, voor mezelf!

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:08

...
Laatst bijgewerkt door Kattenbak op 21-02-13 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:11

Net zoals roken, drinken, kankerverwekkende stoffen die overal in schijnen te zitten..

Mensen die overgewicht hebben kiezen daar vaak niet bewust voor, hoor.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:46

Cayenne schreef:
Yv_ schreef:
Maar dan nog he.. Ondanks dat de reden niet bekend is waarom iemand anders overgewicht heeft...
Het lijkt mij dat een persoon met overgewicht gewoon niet lekker in zn vel kán zitten (of het moet al zodanig lang zo zijn dat de persoon in kwestie er "genoegen mee heeft genomen/zich erbij heeft neergelegd". Maar dan als je diep in hun hart zou kijken, zouden ze alsnog blijer zijn met een paar kg minder) Nu heb ik het niet over een paar grammetjes of kilo's teveel, maar fórs overgewicht. Ook al zou dat door medicijnen komen, dan zou ik persoonlijk echt niet naar de mac gaan.. Ik zou er alles aan doen om niet nóg hoger in gewicht uit te komen, dus persoonlijk zou ik alle Macs, BK's, ijstentjes, friettenten etc allemaal links laten liggen.

Je vergeet dat sommige mensen -juist doordat ze dus niet lekker in hun vel zitten- nog meer gaan 'troosteten' en zo kom je in die spiraal terecht van BK, MCDonalds etc etc. Het is helaas niet zo simpel als het lijkt ;)

Dat dus.

Ik ga overigens zelden naar de snackbar oid, een enkele keer als ik in Amersfoort ben en op de trein moet wachten dat ik de BK of Smullers in loop, andere keren haal ik een 'gezond' broodje.
Als ik eens een patatje haal, is het meestal een kleine friet zonder saus, mijn behoorlijk slanke zusje (1,75m en ong 60kg) neemt vaak een grote friet met sausjes en weet ik het wat.
Maar ík wordt aangekeken, omdat ik degene ben met fors overgewicht.
Idem dito als je eens boodschappen haalt, ik heb serieus meegemaakt dat mensen in mijn mandje/karretje keken en dan een opmerking maakten over dat ene pakje koekjes en niet keken naar al het gezonde wat er bij lag. 8)7