hypermobiliteits syndroom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Re: hypermobiliteits syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 21:12

Ok, weet niet wat er nog meer te verkrijgen is. Heb zelf alleen wat huis tuin en keukenspul gehad en dat was niet afdoende. Deze vind ik tot nu toe ideaal voor zowel paardrijden als wandelen. Maar als hij op je litteken drukt kan ik begrijpen dat het erg vervelend is. Heb daar zelf gelukkig geen last van.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:21

Het wezenlijke verschil tussen hypermobiel zijn of hms hebben:

Er zijn zat mensen die hypermobiel zijn, ook in bv maar een gewricht, er zijn ook zat mensen die hypermobiel zijn en er geen last van hebben..

Mensen die HMS hebben zijn in meerdere gewrichten overflexibel en ondervinden hier problemen mee, soms kunnen de problemen met fysiotherapie minder worden

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:23

Ik kwakkel in ieder geval lekker verder. Mijn enkel is dankzij de operatie wel heel veel stabieler maar gelukkig zijn er nog genoeg gewrichten over waardoor ik gisteren gewoon vol door mijn knie zakte en onderaan de trap lag :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:40

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:50

Hmm tegen een probleem aangelopen, als ik teveel druk uitoefen op mijn vingers, schrijven of iets snijden, schieten mijn vingers "op slot" en het doet zeer om te weer normaal te buigen -O-

Dragon16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 00:39

eclair98 schreef:
Hmm tegen een probleem aangelopen, als ik teveel druk uitoefen op mijn vingers, schrijven of iets snijden, schieten mijn vingers "op slot" en het doet zeer om te weer normaal te buigen -O-

Ik ken het gevoel. Meestal als ik voel dat ze op slot willen springen dan beweeg ik ze snel in ene andere positie. Het is nog niet voorgekomen dat ze echt op slot springen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:04

Pff.. wat is paardrijden toch moeilijk als je HMS hebt. Hoe doen jullie 'stil' zitten op je paard? Ik hobbel alle kanten op :=

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 23:06

Thats_Me schreef:
Pff.. wat is paardrijden toch moeilijk als je HMS hebt. Hoe doen jullie 'stil' zitten op je paard? Ik hobbel alle kanten op :=

Kan HMS de oorzaak zijn dat het doorzitten niet lukt dan? Ik kan er namelijk helemaal niets van. -O- Wellicht ook omdat ik gewoon nog niet zo lang rij.
Ik heb er de laatste tijd weer veel last van, volgens mij komen er in mijn heup steeds zenuwen vast te zitten door subluxaties. Mijn hele been tintelde vandaag en heb het gevoel alsof er geen kracht meer in zit. Binnenkort maar weer eens naar de fysio..

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:21

Tijdje niet gereageerd, maar hier gaat het ook echt even minder met HMS. Ben moe, alles doet pijn.. Paardrijden was de laatste keer in januari. Bah. Denk dat het rijden ook eigenlijk niks meer wordt voor mij. Of ik moet fanatiek paardrijden, of niet. En dat geldt eigenlijk voor alles. Iets half doen lukt gewoon niet omdat ik én geen spieren opbouw, en die ik opbouw die kan ik niet onderhouden omdat ik niet regelmatig genoeg paardrij bijvoorbeeld. -O-

Nu door het slechte weer fiets ik bijvoorbeeld ook weinig. Kan ik duidelijk merken wanneer ik weer eens op de fiets stap, gaat echt een stuk moeilijker om hetzelfde stukje als 4 week ervoor te fietsen.

Het enige wat goed gaat is wandelen.. Gelukkig vind ik dat ook leuk, vooral als de hond mee is, en de zon schijnt..... :Y)

Trouwens, doorzitten was/ben ik ook slecht in.. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:28

Doorzitten ging bij mij juist goed, bij lichtrijden kreeg ik pijn in mijn heupen :=

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:14

Ow ik kan wel janken, ik zit in een slechte periode (heel diep dal) :'( Ik heb de hele middag huiswerk gemaakt => zere knieën!?? Gister 2 uurtjes buiten rond gelopen => zere knieën, heupen en voeten.
En zo kan ik het lijstje langer maken, véél langer helaas :'(

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:25

Het weer is ook niet echt fijn. Wordt tijd dat het weer omslaat. Ik loop ook tegen mijn grenzen aan. Weet er gelukkig goed mee om te gaan maar frustrerend is het soms wel. Hoewel ik eigenlijk niet mag klagen want ik weet dat het nu erg goed gaat en je toch nooit 100% van je pijn af komt.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:43

Nou ja, ik heb er ook geen vertouwen meer in, ging altijd zo:
'Ja wij kunnen jóú helpen!''
Paar weken later.
''Ik weet niets mee, ik kan je niet helpen.''

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:52

Ik heb de laatste tijd ook weer heel veel last. -O- Heb eigenlijk de hele tijd last van m'n heup, mijn knieën gaan ook pijn doen bij lang zitten en met gym hardlopen lukt ook niet. Laatst een beetje gehockeyd. M'n hele been begon daarna te tintelen en pijn te doen. Heb woensdag gelukkig weer fysio, kijken of de pijn dan weer wordt verminderd. Echt verschrikkelijk..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:56

Wat doen jullie allemaal aan je hypermobiliteit? Ik sprak van de week iemand met HMS en was verbaasd dat ze er eigenlijk niets voor deed.
Ik train al jaren bij de fysio en daarmee gaat het niet over maar daardoor blijft mijn lijf wel redelijk in vorm. Natuurlijk kost het veel energie en ook veel tijd maar dat heb ik er wel voor over.

Mijn spieren lijken iets tot rust te komen nu ik magnesium slik. Nu nog de slijmbeursontstekingen weg en ik ben klaar voor de zomer ;)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:21

Het enige wat ik er voor doe is nu sporten. Volgens mij zijn er niet echt andere dingen die je kunt doen toch? Waar helpt magnesium eigenlijk bij? Misschien is dat ook wel iets wat ik kan proberen :)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:24

Het enige wat je kunt doen is inderdaad zorgen dat je spieren sterk worden en blijven.
Magnesium helpt om je spieren te ontspannen. Of beter gezegd als je een tekort hebt (en dat schijnen veel mensen te hebben) dan kunnen ze slecht ontspannen.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:31

Ja dat heb ik dus ook al een keer gelezen. Heb heel veel last van gespannen in mijn nek, doordat ik hypermobiel in mijn schouders ben. Misschien kan ik het een keer proberen, lijkt me wel fijn als het helpt. :)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:38

Bij mij lijkt het goed te helpen in mijn rechterbeen. Die is super gespannen en pijnlijk waardoor de slijmbeurs in mijn heup gaat ontsteken waardoor ik het nog verkeerder belast enz.
Ben vorige week begonnen met de pillen en ben al 5 dagen zonder pijnstillers. Kan toeval zijn maar ik hoop dat het verschil gaat maken.

Let op dat je magnesium citraat koopt dat is beter op te nemen. Ik heb het bij De Tuinen gehaald.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:40

Het klinkt iniedergeval goed! Ik ga het proberen, ik hoop dat ik dan ook zonder pijnstillers door kan. Heb namelijk nu heel veel last van hoofdpijn door de spanningen in m'n nek. Ik hoop voor jou ook dat het echt werkt, zou fijn zijn. Slijmbeursontstekingen zijn heel naar!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 23:22

Katja, dat verbaasde mij inderdaad ook! Hoe zit het met jullie met de normale dingen rond om de paarden? Zoals het mesten, rijden, voeren, hooi uitschudden, vegen, etc.. Hoe gaat dit bij jullie?

Ik slikte op advies van mijn fysio toen de tijd ook magnesium, tegen kramp. Heb namelijk vaak kramp in de nek en kuitspieren (zo zelf een keer een spier gescheurd). Helaas hielp het bij mij niet.

Ik ben trouwens gestopt met alle behandelingen en eerlijk gezegd voel ik me hierdoor veel beter.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 23:23

Ik kom me hier ook melden. Járen geleden heb ik de diagnose HMS gehad omdat mijn schouder (volgens mij) subluxeert (ik voel en zie het bot opzij schieten bij bepaalde bewegingen). Verder niks getest/onderzocht, was een vrij stugge arts :D

Heb daar nooit veel aandacht aan besteed verder, en andere klachten leken altijd een logische, niet-gerelateerde oorzaak te hebben. Maar sinds een half jaar heb ik in toenemende mate last van gewrichtsklachten die ook steeds pijnlijker worden. En tsja, die chronische ontsteking in mijn heup heeft hier wellicht ook wel iets mee te maken.

Binnenkort ga ik een afspraak bij de huisarts maken - ik wil die diagnose officieel bevestigd hebben (zodat ik zeker weet dat mijn klachten hier ook mee samenhangen). Maar ik vind het maar niks dat ik nu zoveel pijn heb steeds. Ben stiekem ook bang dat 't steeds erger gaat worden..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:19

Heb je wel magnesium citraat gebruikt Jespri? Bij paarden werkt dit ook veel beter dan gewoon magnesium.

Rijden heb ik altijd weinig last van zolang ik maar niet val want dan is er altijd wel iets gescheurd, uit de kom of een combinatie van beide.
Mesten gaat redelijk en vegen ook, opstrooien kan ik niet dan schuift en rammelt alles de verkeerde kant op.

Mijn heup lijkt echt beter te gaan. "Gelukkig" heeft mijn lijf wel iets anders verzonnen dus ik loop met een ingetapete knie :roll:

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:06

Pff.. verzekering doet moeilijk over m'n enkelbrace. Waarom kan het nooit normaal gaan en moet je altijd zoveel moeite doen om alles vergoed te krijgen terwijl je uitgebreid verzekerd bent. Zwaar kansloos.

Ik doe vrij weinig aan m'n HMS op dit moment in de zin dat ik niet specifiek naar de fysio ga (al zit ik er wel weer aan te denken). Maar dan zou ik vooral heen willen om mijzelf los te laten maken. Niet dat ik vast zit maar veel last van knopen. Daarnaast merk ik dat ik véél rust nodig heb. Dus doe geen gekke dingen en moet mijzelf echt aanpassen aan de dingen die ik doe of ga doen.

Qua beweging heb ik het helemaal gehad met fysiofitness. Ik word daar niet beter van alleen maar slechter omdat ze je toch steeds over een grens heen willen hebben. Ja, op het moment zelf gaat het wel maar je weet dat het gewoon te veel gaat zijn en dan zit je daarna wel weer een week met pijn. Ik doe dus zelf sporten en dat werkt eigenlijk prima.

Moet er wel bij zeggen dat ik aan de zijlijn wel een fysio heb die ik altijd om hulp kan vragen. Het is dus niet zo dat ik gekke dingen doe.

Vertel eens wat meer over magnesium. Hier heb ik nog nooit advies over gehad.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:24

Katja, Nee gewoon magnesium. Zal de citraat is proberen waar heb jij het gehaald?
En balen van je knie. :(:)

Thats_Me, Dat had ik inderdaad ook met de fysio. Ben daarom ook gestopt. :)