Haar wassen zonder shampoo!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Re: Haar wassen zonder shampoo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:23

Nee helaas. dat is 1 van de probleempjes, het is namelijk kort

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:01

Misschien kun je het in eerste instantie wat ontvetten met droogshampoo? Of spoelen met azijn?

Mijn haar wordt nog steeds beter. Al was ik het dan nog wel met Aleppo en soms met appelazijn. Werkt echt super.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:30

Leuk draadje! :)

Mijn haar werd erg snel vet bovenop en de rest uitgedroogt, gespleten en pluizig en kreeg van reguliere shampoo ontieglijk veel jeuk. Sinds ik een aantal jaren geleden mijn haar ben gaan wassen met lava-aarde is dit minder geworden maar ben nog niet helemaal tevreden. Ben nu overgegaan om mijn haar enkel met water te spoelen. Zit nu op dag 5 en het ziet er eigenlijk best redelijk uit, heb een minder sla-oliehoofd dan ik had verwacht :Y) . Maar dat kan nog komen natuurlijk. Hoop het toch eigenlijk niet :P

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:41

Pasterza, ik ben nu ruim 1,5 week onderweg en ga het nu voor de 3e keer met water wassen. Nadat ik het gewassen heb, ziet het er meestal helemaal niet vies uit! Het ruikt ook niet vies, maar gewoon, naar haar!

Ik ben tot nu toe verrast hoe goed het me bevalt.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:41

Ik heb het nu de laatste keren om de drie dagen met babyshampoo gewassen ipv van om de twee dagen met gewone shampoo, en morgen begin ik met zonder shampoo :D Gelukkig heb ik haar waarvan het niet echt hard opvalt als het vettig is :) Wel ga ik het eerst nog eens goed borstelen, zodat al de knopen er uit zijn :)

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:42

Ik had vroeger dreads, deze waste ik heel soms en dan met azijn en zeezout.
Rook niet vies maar ik moet zeggen dat ik na een nacht feesten wel blij ben met een lekkere shampoo beurt :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:43

Even off-topic (als dat mag :o ): Hoe ben je van die dreads afgeraakt?

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:53

Stuk uit laten groeien en toen hebben klasgenootjes van mij met zn drien mijn haren uitgeplozen :) eerst de dreads afgeknipt tot waar het nog en beetje uitkambaar leek, het was een klus :):)
Heb drie jaar dreads gehad en ze waren echt supermooi, soms mis ik ze nog wel hoor!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:54

Wow, ik hoorde altijd dat je dan alles af moest scheren... Misschien doe ik dat ook nog wel eens :)

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:00

Haha ja en dat er maden ingroeien :):)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:24

Bleh, aub niet!

Ik heb het vanmorgen voor de eerste keer zonder shampoo gewassen *\o/* Het is nu wel een beetje vettig, maar als ik het in een dot of vlecht doe valt het niet zo op :) Mijn klasgenootje kon er echt niet toe komen om te snappen waarom ik dat wou :') "Ze hebben shampoo toch uitgevonden omdat het goed is voor je haar?" Nou, nee...

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:49

Iolanthe schreef:
"Ze hebben shampoo toch uitgevonden omdat het goed is voor je haar?" Nou, nee...

ik vraag me oppeens af waarom er shampoo bestaat :o
als men vroeger zonder kon, waarom heeft iemand dan even leuk bedacht om shampoo te maken?
wat was daar het nut van?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:52

:j het is toch alleen maar slecht voor je haar én voor het milieu! Waarschijnlijk was het oorspronkelijk een schoonheidsproduct, of zoiets als huidcrème nu, niet voor iedereen, als je het niet nodig hebt, gebruik je het gewoon niet. Shampoo is gewoon meer ingeburgerd, als je dat niet gebruikt ben je vies :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:56

Vroeger waste men de haren ook wel als het kon, maar dan met een of andere gewone zeepsoort. Shampoo is beter voor je haar dan de 'gewone' zepen, omdat het een zeep is die speciaal dingen goed doet voor je haar in vergelijking met gewone (groene) zeep.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:12

Ik denk dat shampoo ooit ook wel goed was, maar door de jaren heen is de focus meer en meer op meer winst gaan liggen en moesten ze goedkopere ingredienten vinden en uiteindelijk zelfs maken. Hierbij gebruikt makend van chemische rotzooi die helemaal niet goed in voor je hoofdhuid en haar. De meningen zijn alleen nog wat verdeelt over hoeveel van die stoffen je lichaam door de huid opneemt. Persoonlijk wil ik het risico niet nemen. En ik vraag me af hoeveel er van het originele concept van shampoo nog over is.

Bij bovenstaande komt natuurlijk nog opgeteld dat mensen niet eens zo lang geleden slechts eens per week wasten in een tobbe in het washok. Zeep en warm water waren veel te schaars en duur om vaker te gaan. Tegenwoordig ben je al vies als je niet vanaf 10 meter afstand een bloemengeurtje om je heen verspreidt :=

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:13

Inmiddels dag 7 en het begint er alleen maar beter uit te zien. Nog steeds geen zichtbaar vet, voel het wel :+. Krijg meer slag en m'n oorspronkelijke haarkleur lijkt ook terug te komen doordat het minder uitgedroogd is :)

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:40

ik wil het ook erg graag proberen om zonder shampoo verder te gaan. alleen heb ik erg lichtblond haar en als het vet word (meestal na 2 dagen niet wassen) dan word het erg dof en vies geel en gaat het slierten. wat kan ik hier aan doen? verven is zoiezo geen optie omdat mijn haar zo dun is dan gaat het dood, voor fotos kijk even bij me profiel :)

__Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:11

Ik ben stiekem wel even benieuwd naar foto's van het haar van mensen die er mee bezig zijn..
Ik was ongeveer om de dag me haar en soms iedere dag(bijvoorbeeld vrijdag, zaterdag en zondag wel.)..
Mij lijkt het namelijk helemaal niks om me haar niet meer te wassen ben ik bij die 'stink' paarden geweest zoals me vriend ze noemt, moet er dan niet aan denken dat hij de hele tijd ruikt dat ik bij de paarden ben geweest..

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:53

Haha, mijn vriend houdt ook niet echt van paardengeur, maar da's zijn probleem :D Ik denk wel niet dat je haar erg stinkt als je het zonder shampoo wast, het gaat gewoon niet speciaal lekker ruiken, maar naar gewoon haar denk ik... Als dat al een geur heeft :=
Ik heb het gisteren voor het eerst zonder shampoo gedaan, en vandaag leek het minder vet :)

Rapida13, kun je het niet in een dot of staart doen als het er vettig uitziet? Het is de eerste 4-6 weken het ergste, daarna schijnt het te beteren. Of anders moet je proberen te beginnen in een vakantie, of een periode waarin je niet zo vaak naar belangrijke dingen moet...

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:01

bij mij gaat het nu heel goed!
ik zit nu op 5,5 week en eigenlijk is het helemaal niet meer vet!
over een weekje ben ik er denk ik wel helemaal van af!
ben zo blij *\o/*

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:56

Ik ben aan het afbouwen en heb vorige week shampoo van Yes To gekocht, hiermee gaat het stukken beter! Heb zaterdag voor het laatst gewassen en het begint nu wel ietsjes vet te voelen maar het ziet er nog steeds mooi uit. Met mijn andere shampoo was het na 3 dagen echt vet. Ik gebruik wel elke dag conditioner :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:59

Stuiten jullie ook op zoveel onbegrip? Oke, dat ze raar kijken als ik het pas vertel, dat snap ik. Maar als ik uitleg dat dat echt niet zo vies is, dat het beter is voor je haar en voor het milieu, doen sommigen nog steeds alsof ik besmettelijk ben :( Terwijl ik er zo enthousiast over ben! :) Ik ben echt blij met het resultaat, na een week zonder shampoo valt het best mee!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:08

Ik heb het aan 2 mensen verteld. Eén had wel iets van "Ja, waarom niet!" en de ander heeft afgelopen donderdag (precies 2 weken na mijn laatste shampoo wasbeurt) gewoon gevoeld aan mijn haar. "Nee, het lijkt echt niet vet te zijn! Het voelt ook niet echt vet." (Ze ging niet met haar hand door mijn haar, maar voelde even voorzichtig aan mijn hoofd.)

Ik heb het wel even moeilijk gehad hoor! Had donderdag een shoot, vrijdag etentje en vandaag hele dag fotograferen met school buiten en met de klas ontbijten en lunchen. Grappige was dat een klasgenootje van mij allemaal vlechtjes heeft en dus ook haar haar niet kan wassen, alleen ik heb het maar niet met haar besproken... := (ze heeft een prachtige, hele donkere huidskleur)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:39

Ik heb het ook aan twee mensen verteld waarvan ik bij voorbaat al dacht dat ze niet raar zouden reageren. Heb verder ook geen opmerkingen gehad over m'n haar dus zal wel niet opvallen :P
Ben nu anderhalve week bezig en het is eigenlijk nog steeds niet vet. Wel is het wat doffer geworden zonder volume. Maar voorheen zag het er ook niet uit dus kan het er eigenlijk alleen maar beter van worden hoop ik :Y) Overigens draag ik m'n haar nog steeds los.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:43

Ik heb mijn haar in een staart, knot of vlecht.
Het is wel vettig. Als ik het net gewassen heb (met water) dan voel ik wel dat het vet "zakt". Het valt alleen helemaal niet op dat het vettig is. Als je het niet weet, zie je niets vreemds of zie je niet dat het vet is.