ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:45

DarkDreamer, heb je al overwogen om eens de tijden voluit te schrijven ("half drie" in plaats van 14:30) of een klein klokje te tekenen met de korte wijzer tussen de 2 en de 3 en de lange wijzer op de 6?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:59

Oh dat uitstellen heb ik ook, kan echt niet met agenda's omgaan. Behalve inderdaad, als ik iets moet, dan zit het in mijn hoofd, afspraken voor mijn werk onthou ik, en ik kijk dus ook niet in al mijn agenda's die ik in de loop vd tijd heb verzameld, want ik heb het toch onthouden?

En verder...

Als ik iets mee moet nemen dan moet ik het bijna om mijn nek binden, want al leg ik het dwars in de gang, ik stap er gewoon overheen. Als ik eens iets voor iemand in het dorp moet halen onderweg naar mn werk dan moet ik dat tot aan de winkel herhalen anders ben ik het kwijt en rij ik gewoon door. Als ik naar boven loop om iets te halen ben ik halverwege de trap alweer kwijt wat en ga verder met iets anders.

Ik ben heuuul snel enthousiast over nieuwe dingen (ik begin nog eens een manegecoachingfrobelB&Bkaarsenmakerij) en volg dan het liefst meteen een cursus, opleiding en maak er mn werk van *\o/* . Godzijdank heb ik geleerd dat als ik een paar dagen wacht het ook weer over is anders had ik een heel gek cv. Als ik lees of me concentreer hoor ik niks van wat er in mn omgeving gebeurt.

Ik ben al eens vanuit Lochem via Zwolle naar Amersfoort gereden omdat ik op weg naar Friesland bij Zwolle altijd de afslag A28 Amersfoort tegenkwam en ik wist dus de weg toch? (De terugweg was ineens 3 kwartier korter...)

Ik ben mn leven lang al netttt op tijd of te laat en dus altijd haast, waarom zou je eerder weggaan als je in die tijd totdat je echtechtecht weg moet ook nog allerlei nuttige dingen kunt doen?

Ik heb het korte termijngeheugen van een fruitvlieg, als ik een postcode moet overtypen moet ik altijd 2x kijken omdat ik de letters alweer kwijt ben.

Ik kan niet opruimen, heb er een hekel aan en waar moet dat allemaal naartoe dan?

Ik ben erg gewend aan mezelf inmiddels, ik doe het echt niet met opzet, maar ben getrouwd met een absolute controlfreak die werkelijk ELKE hersencel gebruikt om dingen te ONTHOUDEN :') dus die moet nog wel eens een beetje wennen :(:)

Ik heb toen ik heel jong was hersenvliesontsteking gehad, ik denk wel eens dat ik wat laatjes mis daardoor :'). Maar geen idee of dit ADD trekjes zijn hoor, maar dit valt me zo op aan mezelf en herken wel het een en ander. Ik heb wel van die testen doorgelezen, maar ik ben absoluut niet verslavingsgevoelig of iets dergelijks, dus dat heb ik dan weer niet.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:06

Nouks schreef:
DarkDreamer, heb je al overwogen om eens de tijden voluit te schrijven ("half drie" in plaats van 14:30) of een klein klokje te tekenen met de korte wijzer tussen de 2 en de 3 en de lange wijzer op de 6?

Dat doe ik regelmatig ja!
Ik heb een iPhone en die vraagt dan ook het tijdstip van de afspraak, en om verwarring te voorkomen stel ik altijd het correcte tijdstip in.
Ander zou er bv staan: 11:00 Dokter half 2
En dat is alsnog verwarrend :P.

Dus meestal staat het dan zo in mijn agenda: 13:30 Dokter half 2.
Maar zelfs dan gaat het fout :+.

Deze manier van een agenda bijhouden werkt voor mij beter dan een agenda in schriftelijke vorm zeg maar.
Behalve als ik school heb en veel huiswerk, dan raak ik wel echt in de problemen. Maar zit momenteel niet meer op school dus gebruik mijn agenda nu voornamelijk voor afspraken en verder heb ik een notitieblok op mijn telefoon die ik dagelijks gebruik en bijhoud met alles wat ik moet doen/onthouden of moet halen in de winkel :=. (Ik zou echt reddeloos verloren zijn zonder die telefoon..)

@ WowAmigo ik herken me wel erg in je verhaal! En een ADDer hoeft volgens mij ook niet op elk punt herkenning te hebben dus het kan best dat je niet verslavingsgevoelig bent hoor :).
Ik ben er wel gevoelig voor maar sta sterk genoeg in mijn schoenen om niet verslaafd te raken aan iets. (Ik weet niet of dit logisch klinkt :+).

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:12

Ik dacht ook echt dat ik een hele rare uitzondering was, maar er zijn er meer!!!!

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:31

Ik ben nu trouwens het topic aan het door lezen en moet echt lachen om sommige verhalen. Zo veel herkenning!! Deuren niet bewust dichtdoen en dus de hele dag panieken of die deur nou wel dicht zit.. Denken dat je alles bij je hebt en als je net in je auto zit ontdekken dat je je telefoon oid vergeten bent (hoe vaak mijn buren me wel niet heen en weer zien rennen van de auto naar mijn huis en terug, soms meerdere keren achter elkaar :') en soms ook scheldend want ik ben immers al veel te laat _O-) altijd alles kwijt want ik heb een vaste plek die gewoon aan de wandel gaat :j. Zeker met alcohol op bedenk ik hele goede nieuwe plekken om mijn sleutels neer te leggen, want ik weet ZEKER dat ik ze dan wel ga vinden, zo heb ik ze dus terug gevonden in o.a. de wasbak, de deur, achter mijn pc verstopt, onder mijn kussen etc.

Wat ook gebeurd: Sleutels op de bovenste tree leggen ter herinnering dat ik ze mee naar beneden moet nemen, vervolgens afgeleid raken en nog meer dingen zien die ik nog moet opruimen en die zonder te kijken op ongeveer dezelfde plek neer te gooien. 10 minuten later ben ik mijn sleutels kwijt, kan ik ook echt 30 minuten lang zoeken en ontdekken dat ze onder de stapel spullen bovenaan de trap liggen :+.

Verder is mijn manier van schrijven ook erg chaotisch, wil ik 300000 dingen tegelijk vertellen waardoor ik meestal hele boekwerken schrijf :').

Meestal raak ik voornamelijk belangrijke dingen kwijt (paspoort, ID, sleutels, ziekenhuis kaart moet ik elk bezoek opnieuw aanvragen :=). Ik heb nu wel structuur voor mijn pasjes, die stop ik altijd in mijn portemonnee en alleen na het uitgaan moet ik mezelf eraan herinneren dat ik die pasjes weer terug in mijn portemonnee moet stoppen. Verder heb ik mijn paspoort nu in het kastje boven mijn bed zitten en hij gaat daar alleen nog maar weg als ik hem nodig heb :j.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:12

:')

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:01

Dus je wou beweren dat dat geen normaal gedrag is? -O-

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:01

Citaat:
Ik ben heuuul snel enthousiast over nieuwe dingen (ik begin nog eens een manegecoachingfrobelB&Bkaarsenmakerij) en volg dan het liefst meteen een cursus, opleiding en maak er mn werk van . Godzijdank heb ik geleerd dat als ik een paar dagen wacht het ook weer over is anders had ik een heel gek cv.

Jajaja, dat heb ik ook en ik heb ook een heeeeel gek cv. Als is solliciteer kort ik altijd maar een beetje in :o voordeel is wel dat ik ' voor veel banen passend kan maken :D :+

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:03

WowAmigo schreef:
Dus je wou beweren dat dat geen normaal gedrag is? -O-

Heel normaal..... voor een add'er :j _O-

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:10

Dit is echt eng, dat heen en weer rennen naar de auto, doe ik ook bijna elke dag, vooral als ik met de kinderen ergens heen moet! Maar, hoe kom je er nou achter of je 't hebt, en als je 't wel hebt, wat dan?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:13

Ik gebruik sinds kort m'n telefoon als agenda, incl. alarm.

Enige valkuil die ik nu nog heb is dat ik denk: 'Oh ja straks even in m'n telefoon zetten...'
Dat moet dus gelijk, anders gebeurt het niet meer.

Ik ging vanmiddag m'n lenzen ophalen bij de opticiën, had die meneer een streepjesoverhemd aan met her en der lieveheersbeestjes er op.
Ik wou eerst zeggen, meneer er zit daar een beestje...
Toen zag ik er nog meer en begon aan mezelf te twijfelen...
Keek even naar wat anders en weer terug en ze zaten er nog steeds.
Toen ging ik me afvragen waarom men zo'n overhemd maakt en toen waarom iemand zoiets koopt.

Maar hoe ik nu moet opbouwen om aan deze lenzen te wennen is me compleet ontgaan...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:17

Ja, dat heen en weer rennen van m'n auto naar huis doe ik ook al jaren. Mijn vriend staat als we weg gaan al te roepen: telefoon, tas, sleutels, etc? Oh ja, hoe vaak ik mijn tas al niet in een restaurant vergeten ben... -O-

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:21

Citaat:
Maar, hoe kom je er nou achter of je 't hebt, en als je 't wel hebt, wat dan?

Als je het vermoeden hebt kan je het laten onderzoeken door bv psych die er mee bekend is. Die zal waarschijnlijk na een intake gesprek nog verdere gesprekken met je hebben en evt een test afnemen. Als je 't hebt kan je evt medicatie met therapie krijgen om de boel wat meer op de rit te krijgen.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:26

Nou ik ben er weer eens!
Uiteindelijk toch nog alles voor elkaar gekregen voor het weekendje weg,
Gelukkig liep het een half uurtje uit :+
Was alleen me sokken en me tandenborstel vergeten,
Maar die kon ik gelukkig daar halen :)

Haha dat van me huis naar me auto rennen herken ik ook zo erg!
Vergeet elke keer wel weer iets,
Ik laat ook wel is wat op me auto liggen,
Laatst was ik bij me paard, telefoon kwijt,
Ik overal zoeken, en dacht kijk ik even of die in me auto ligg,
Kom ik daar, ligt die op me auto,
Heb ik ff geluk gehad...
Zelfs wel eens gehad dat ik iets op me auto heb neergelegd,
Ben ingestapt en weggereden..... :+

Donderdag gelukkig gesprek bij kristal!
Eindelijk! Hoop zo dat het allemaal gaat helpen..
Merk toch aanmezelf dat ik iets wat opvliegerig word,
En dat ik het soms echt helemaal niet meer weet wat ik met me zelf moet,

Hebben jullie ook zo erg, dat als jullie een bepaald doel hebben,
Dan MOET dat zo gaan, en anders is het allemaal fout?
Ik had eerst een plan.
Ik ga aan de medicijnen, hopend dat het dan beter gaat,
Dan het huis uit,
Dan wil ik een opleiding volgen,
Daarnaast gaan werken, en uitkering opzeggen,
En dan denk ik ben ik écht gelukkig!
Dan kom ik er achter dat ik geen huurtoeslag kan krijgen,
En dus niet het huis uit kan,
Dus dan staat binnen 1 minuut heel m'n leven op ze kop,
Zie je nou wel kan tog niet het huis uit,
werken gaat toch nooit lukken,
Zie je nou wel het word helemaal niks,
Die bui duurd niet lang maar toch :+
Nu weet ik dus echt totaal niet wat ik wil :)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:46

Embe schreef:
Citaat:
Maar, hoe kom je er nou achter of je 't hebt, en als je 't wel hebt, wat dan?

Als je het vermoeden hebt kan je het laten onderzoeken door bv psych die er mee bekend is. Die zal waarschijnlijk na een intake gesprek nog verdere gesprekken met je hebben en evt een test afnemen. Als je 't hebt kan je evt medicatie met therapie krijgen om de boel wat meer op de rit te krijgen.

Ga je dan minder dingen vergeten enzo? _/-\o_

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:46

Ja, dat heb ik ook met plannen...dat het zo moet gaan. Ik denk ook altijd 20 stappen vooruit en probeer dan alle opties 'vast' te bekijken en ben er dan van overtuigd dat het zo en zo moet gaan. Kan er dan ook slecht tegen als het anders (dreigt) te gaan. Probeer dan ook van alles om mijn 'lijn' te blijven volgen. Is niet altijd de goede manier merk ik, vaak ook wel. Omdat ik 20 stappen vooruit probeer te denken ben ik meestal andere mensen/wendingen voor en kan ik wel anticiperen. Zucht, controle...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:48

Citaat:
Ga je dan minder dingen vergeten enzo?
Het schijnt zo... ik kan je dat nog niet vertellen want we staan op de drempel van therapie en evt medicatie.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:50

Embe schreef:
Ja, dat heb ik ook met plannen...dat het zo moet gaan. Ik denk ook altijd 20 stappen vooruit en probeer dan alle opties 'vast' te bekijken en ben er dan van overtuigd dat het zo en zo moet gaan. Kan er dan ook slecht tegen als het anders (dreigt) te gaan. Probeer dan ook van alles om mijn 'lijn' te blijven volgen. Is niet altijd de goede manier merk ik, vaak ook wel. Omdat ik 20 stappen vooruit probeer te denken ben ik meestal andere mensen/wendingen voor en kan ik wel anticiperen. Zucht, controle...

Oh nee dat heb ik niet, ik ben volgens mij extreem makkelijk in het switchen van plannen. Maar ik kan aan de andere kant wel snel van slag raken als ik vind dat ik iets niet goed kan. -O-

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:50

Ik kan volgende week de doorverwijzing van de HA ophalen en dan kan ik een afspraak bij de BAVO maken om eens over Concerta oid te praten.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:55

WowAmigo schreef:
Embe schreef:

Oh nee dat heb ik niet, ik ben volgens mij extreem makkelijk in het switchen van plannen. Maar ik kan aan de andere kant wel snel van slag raken als ik vind dat ik iets niet goed kan. -O-

Nop, ik echt niet... herken het ook bij mijn dochter. Die houdt sowieso niet van plotselinge veranderingen. Ik kan mijn plannen zelf nog wel eens zomaar omgooien (mijn plannen dan he) mijn dochter vind dat over het algemeen echt niet leuk.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:56

LBLGypsyCobs schreef:
Ik kan volgende week de doorverwijzing van de HA ophalen en dan kan ik een afspraak bij de BAVO maken om eens over Concerta oid te praten.

Mag ik vragen wat Bavo is?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:00

Vroeger heette dat het RIAGG, nu dus BAVO: http://www.bavo-europoort.nl/

Via hun heb ik de diagnose en Ritalin gekregen.

Ik kwam daar eerst een paar keer bij zo'n 'en wat voel je daarbij' psycholoogje die maar in cirkeltjes bleef vragen.
Toen ik dat beu was, kwam ik bij een vrouw die precies wist wat ze moest vragen en toen Ritalin voorschreef.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:42

LBLGypsyCobs schreef:
Vroeger heette dat het RIAGG, nu dus BAVO: http://www.bavo-europoort.nl/

Via hun heb ik de diagnose en Ritalin gekregen.

Ik kwam daar eerst een paar keer bij zo'n 'en wat voel je daarbij' psycholoogje die maar in cirkeltjes bleef vragen.
Toen ik dat beu was, kwam ik bij een vrouw die precies wist wat ze moest vragen en toen Ritalin voorschreef.

Ik zit bij het RIAGG nu. Heb eerst een zelfstandige psycholoog gehad, maar die gaf me het label Bipolaire stoornis (oftewel Manisch depressief). Dit klopt absoluut niet, en ik ben toen ook naar mijn huisarts gegaan en die heeft me doorverwezen naar het RIAGG. :j

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 00:57

DarkDreamer schreef:
WowAmigo schreef:
Oh god ja, laatste vakantie: om 15:30 bij de boot zijn. Staan we daar om half 5... (want ik had de 5 onthouden)

(ik vind het allemaal zo herkenbaar dat ik me serieus afvraag of ik niet ook toevallig een klein beetje met ADD behept ben...)

IK BEN NIET ALLEEN! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Niemand in mijn omgeving heeft dit, ik schaam me echt rot hiervoor! Dacht altijd dat ik de enige was! :P

Nou dus niet welkom in de groep

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:42

Gisteren was het echt weer zo een dag.. waarschijnlijk herkennen jullie het wel.

Ik moest naar school, want ik had een belangrijk practicum dat we niet mochten missen. Lekker op tijd opgestaan, zodat ik nog tijd genoeg had. Uiteindelijk blijf ik net zo lang kloten in en om huis dat ik ineens nog maar 5 min heb om mn spullen bij elkaar te zoeken en naar de bus te fietsen. Sta ik op het punt de deur af te sluiten.. oliebol labjas vergeten! Als een gek de trap op, gepakt, deur uit. Fiets ik de straat uit, ohnee, mn portonnee ligt nog binnen! Als een gek terug naar huis en terug op de fiets. Als een gek kom ik bij de bushalte aan. Was ik nog net op tijd om de bus uit te zwaaien :( Afgedropen terug naar huis. Ik bedacht me dat als ik nog op tijd wilde komen ik beter met de trein kon, maar dan had ik nog 10 minuten om deze te halen. Als een gek met de auto naar station, waar ik nog 1 minuut had om in de trein te springen, dus ik moest het station in sprinten. Op de laatste seconde spring ik in de trein, suisende oren, hartslag 130, trillende handen van de inspanning en ik bedenk me ongelukkig dat dit de LAATSE keer is dat ik zo de dag begin. ( uhuh) Vandaag bel ik de dokter om een doorverwijzing te vragen.
Kom ik uiteindelijk te laat op school aan, rennend naar de practicumzaal om er daar achter te komen dat het practicum pas VOLGENDE week is... -_-' waarom dat het niet goed in mijn agenda staat? dat vraag ik me ook wel eens oprecht af :P Nou, dan straks maar de dokter bellen... Jullie raden het vast al: om 10 over 5: oliebol vergeten om de dokter te bellen! Zucht.. Goed begin van de het weekend.
Fijn weekend allemaal!