In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:19

Over brieven schrijven: Heb ik meerdere keren gedaan, dan schreef ik in ongeveer dezelfde trant als ik hier schrijf, dus een beetje klinisch. In een paar gevallen heeft het dingen iets duidelijker gemaakt, maar het hele kwartje is nooit gevallen als het ware. Of dat aan mijn schrijven ligt of aan iets anders weet ik niet, misschien kom ik niet wanhopig genoeg over? := Ze hebben er niet mee gedaan waar ik op dat moment wel om vroeg, maar goed, mijn uiterlijk en gedrag kwam misschien ook niet overeen met wat ik schreef. Ik heb het zelfs met muziek geprobeerd, dus door liedjes en teksten te sturen, dat werd niet echt gewaardeerd.

Of het lukt om een verslag te schrijven? Ik weet het nog niet... Vandaag heb ik ook een gesprek gehad met mijn begeleidster en daar is nu al weer gesproken over een opname omdat het eigenlijk helemaal de verkeerde kant op aan het gaan is. Ik kan het nu nog tegenhouden, maar ik heb ook aangegeven dat ik niet weet wanneer ik dat niet meer kan. Ik moet zeggen dat ze er wel goed op inspringt en dat ze me nu twee keer per week wil zien om dat in de gaten te houden, het nadeel is dat ze me toch weer alleen BOR kan bieden en dat is op open... En ik ben echt gewoon bang om naar open te gaan, ik denk dat dat geen goed idee is vanwege de missende controle en de gekke dingen die ik dan kan gaan doen. Nog meer om me druk over te maken dus, het wordt bijna lachwekkend...

rexxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:43

Ik heb niet echt een brief geschreven aan mijn psychiater, maar wel voordat ik daarheen ging alles wat ik in het verleden heb meegemaakt en hoe ik daar toen mee omging opgeschreven. En ook hoe ik me voelde en mijn gedrag op de momenten dat het minder ging.
Om hiermee wat meer duidelijkheid proberen te geven en niet alles weer opnieuw te moeten vertellen.
En als ik in gesprek ga zonder wat op papier, vergeet ik altijd wel wat. Maandag ook weer, maar dat was omdat zij mij vragen stelde die ik niet had verwacht. Dus wat makkelijk geantwoord. En toen ik thuis was dacht ik van oww ik ben ook dat en dat vergeten te zeggen toen ze die vraag stelde.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:46

@ bromfiets: Ik heb nog eens erover nagedacht, over dat open en gesloten afdeling-verhaal... Heb ooit begrepen dat men wil voorkomen dat iemand te zeer gaat leunen op/ wennen aan de "veiligheid" van de omgeving zoals die is binnen een instelling, aangezien het doel in beginsel zal zijn terugkeer in de eigen leefomgeving.

Als ik het zo lees, kan jouw angst/ instelling/ denkwijze juist een contra-indicatie zijn voor opname op gesloten. Dat ze je dus bewust zo lang mogelijk van gesloten AF willen houden. Afhankelijkheid vermijden waar mogelijk. Ze zeggen wel eens: om vooruit te komen zul je jouw angsten moeten aangaan. Als ze je steeds op gesloten zouden plaatsen, zou dit wellicht juist een belemmering in jouw ontwikkeling kunnen vormen...

Je leert het door het aan te gaan, te doen. Niet door het uit te weg te gaan, te vermijden.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:50

Gummie: eens, maar dan wel op het juiste moment. Niet terwijl de wijzer negatief uitslaat. Dat is, denk ik, iets wat opgebouwd moet worden, niet iets waar je mee moet confronteren.

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:14

Hier ook al een dip, pfft wat is het leven dan weer moeilijk/zwaar |(

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:40

gummie schreef:
@ bromfiets: Ik heb nog eens erover nagedacht, over dat open en gesloten afdeling-verhaal... Heb ooit begrepen dat men wil voorkomen dat iemand te zeer gaat leunen op/ wennen aan de "veiligheid" van de omgeving zoals die is binnen een instelling, aangezien het doel in beginsel zal zijn terugkeer in de eigen leefomgeving.

Als ik het zo lees, kan jouw angst/ instelling/ denkwijze juist een contra-indicatie zijn voor opname op gesloten. Dat ze je dus bewust zo lang mogelijk van gesloten AF willen houden. Afhankelijkheid vermijden waar mogelijk. Ze zeggen wel eens: om vooruit te komen zul je jouw angsten moeten aangaan. Als ze je steeds op gesloten zouden plaatsen, zou dit wellicht juist een belemmering in jouw ontwikkeling kunnen vormen...

Je leert het door het aan te gaan, te doen. Niet door het uit te weg te gaan, te vermijden.

Ja daar kan ik wel in mee gaan. Maar ja, dat komt ook door wat ik hier lees van jou BF :-) niets negatief hoor. Maar zoals k het lees ben je heel erg 'bang' voor het gewone. Begrijp me niet verkeerd. Voor jou is het gewone ook eng. Maar misschien omdat je al zo lang heen en weer geslingerd wordt, willen ze je inderdaad niet zo snel op een gesloten afdeling plaatsen...

Het is maar hoe het op mij overkomt hè ;-)

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:40

petra85 schreef:

Wats gebeurd dan?

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:44

Hoi allemaal veelvan die kleine probleempjes herken ik ook. MIjn verhaal zal ik jullie maar besparen maar ik weet hoe het voelt en hoe moeilijk het kan zijn. Daarom wil ik jullie een hart onder de riem steken want jullie allen zijn geweldig als ik zie hoe sterk jullie zijn, hoeveel doorzettingsvermogen en hoe jullie elkaar helpen kan ik alleen maar zeggen dat jullie trots mogen zijn op jullie zelf. Heel veel succes iedereen.

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:41

Miss_Blimm schreef:
petra85 schreef:

Wats gebeurd dan?

Oh niet echt specifiek, k heb een hartaandoening waardoor ik beperkt ben dat valt niet mee.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:15

@ Gummie: die veiligheid op een afdeling ken ik maar al te goed en ik snap ook wel wat je bedoelt. Daardoor was het voor mij ook zo moeilijk om in het weekend naar huis te gaan; bang dat het fout zou gaan.

@ Bromfiets: kun je niet het 'aanbod' van de open afdeling aannemen? Mocht het niet fout gaan dan kunnen ze je toch naar de gesloten doen? Ik heb 2 weken op open gezeten; ze hebben me laten 'zwemmen'. Jeetje zeg wat heb ik het moeilijk gehad. Op het moment dat zij dachten en nu naar de gesloten, waar je het liefst niet wil zitten, zag ik een lichtpuntje en is het bergopwaarts gegaan. Sterkte meid!!!

petra85 schreef:

:(:)

Na de mindfulness van gister voel ik me niet helemaal open. Er hangt een last op mijn schouder. Vanavond mijn paardje gereden, ging opzich wel goed maar op een gegeven moment dan wordt het zo druk in mijn hoofd dat ik maar beter kan stoppen. Ben nu lekker thuis en wil eigenlijk even gaan liggen maar ja ze komen mijn mobiel tussen 13.00 - 17.00 uur brengen en ik ben bang dat ik door de bel heen slaap :=

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:50

Angst, ja... Hebben jullie gelijk in :j Maar daar gaat het hier helemaal niet om. Mijn begeleidster is het met me eens dat een gesloten afdeling beter zou zijn, het is een papieren kwestie dat het niet kan. En dat vinden we eigenlijk allebei belachelijk maar we kunnen er niks mee. Ik neem aan dat mijn begeleidster me niet naar de mond praat en weet en begrijpt wat er speelt. Wat ik hier typ is ook maar een deel van het verhaal en ik begrijp dat jullie er op reageren, maar zo werkt het niet helemaal...

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:03

petra85 schreef:
petra85 schreef:

Oh niet echt specifiek, k heb een hartaandoening waardoor ik beperkt ben dat valt niet mee.

Dat is niet niets!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:04

bromfiets schreef:
Angst, ja... Hebben jullie gelijk in :j Maar daar gaat het hier helemaal niet om. Mijn begeleidster is het met me eens dat een gesloten afdeling beter zou zijn, het is een papieren kwestie dat het niet kan. En dat vinden we eigenlijk allebei belachelijk maar we kunnen er niks mee. Ik neem aan dat mijn begeleidster me niet naar de mond praat en weet en begrijpt wat er speelt. Wat ik hier typ is ook maar een deel van het verhaal en ik begrijp dat jullie er op reageren, maar zo werkt het niet helemaal...

Ik zeg ook, het is zo hoe het nu overkomt ;-) maar dat het een papieren kwestie is, is wel heel vervelend.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:05

@miranda, heb je het niet goed kunnen afsluiten of iets dat je nog een last voelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:03

bromfiets schreef:
Over brieven schrijven: Heb ik meerdere keren gedaan, dan schreef ik in ongeveer dezelfde trant als ik hier schrijf, dus een beetje klinisch. In een paar gevallen heeft het dingen iets duidelijker gemaakt, maar het hele kwartje is nooit gevallen als het ware. Of dat aan mijn schrijven ligt of aan iets anders weet ik niet, misschien kom ik niet wanhopig genoeg over? := Ze hebben er niet mee gedaan waar ik op dat moment wel om vroeg, maar goed, mijn uiterlijk en gedrag kwam misschien ook niet overeen met wat ik schreef. Ik heb het zelfs met muziek geprobeerd, dus door liedjes en teksten te sturen, dat werd niet echt gewaardeerd.

Of het lukt om een verslag te schrijven? Ik weet het nog niet... Vandaag heb ik ook een gesprek gehad met mijn begeleidster en daar is nu al weer gesproken over een opname omdat het eigenlijk helemaal de verkeerde kant op aan het gaan is. Ik kan het nu nog tegenhouden, maar ik heb ook aangegeven dat ik niet weet wanneer ik dat niet meer kan. Ik moet zeggen dat ze er wel goed op inspringt en dat ze me nu twee keer per week wil zien om dat in de gaten te houden, het nadeel is dat ze me toch weer alleen BOR kan bieden en dat is op open... En ik ben echt gewoon bang om naar open te gaan, ik denk dat dat geen goed idee is vanwege de missende controle en de gekke dingen die ik dan kan gaan doen. Nog meer om me druk over te maken dus, het wordt bijna lachwekkend...

Wat je idd zegt, je komt nogal buiten jezelf over(hier in het topic valt het me ook op, het is dan wel internet maar buiten het feit dat je wel verteld dat het niet goed met je gaat, kan ik dat verder niet merken.). Daardoor lijkt het misschien alsof je er ver vanaf staat. Misschien dat als je wat minder gaat analyseren en wat meer bij je gevoel blijft dat je het dan beter kunt uiten?

Ik herken dat namelijk wel, heel makkelijk erover praten waardoor het lijkt alsof het wel mee valt. Ik doe dat namelijk ook, over mezelf praten en daarbij heel goed kunnen vertellen wat het probleem is terwijl ik het zonder emotie vertel. Mn groepsgenoten op therapie hadden dat alleen snel door en hebben me getackeld daarin. Nu loop ik de halve dag te huilen op therapie, dat is een beetje jammer maar ook wel goed... :')

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:11

hoi hoi,

mag ik mij hier ook melden.
Ik loop sinds een periode ook bij de psycholoog ben daar gekomen met een probleem waar ik jullie niet mee lastig zou vallen maar ben nu vooral bezig met mijn zelfbeeld te verbeteren.

Ik ben gigantisch negatief over mij zelf ik wil eigenlijk perfect zijn iets wat gewoon niet haalbaar is maar ik zal en moet het na streven.

Nu heb ik het daar natuurlijk vaak met de psycholoog over maar oh wat ik vind ik het vervelend om te horen datik niet perfect kan zijn en ik net als de anderen fouten kan en mag maken.

Nu kreeg ik een opdracht mee waarin ik mijn kerngedachte moest gaan nderverdelen in voor en tegen en ben sinds dien zo onzeker geworden en weet mij echt geen houding meer te geven. Heb af en toe echt idee wat doe ik hier op de wereld. Ik doe het nooit goed wat zouden andere mensen wel niet van mij denken.
Ben ook constant ontevreden over mijn uiterlijk hoewel veel mensen zeggen dat ik een mooie meid ben maar daar geloof ik gewoon niet in.

sorry voor mijn verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:14

Verontschuldig je niet Nicoletje, dat is ook 'oud patroon' van jou :P Maar voel je hier welkom, niks is fout he :)

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:15

klopt jolien verondschuldig mij altijd wil niemand belasten maar wilde het eigenlijk ook wel weer kwijt dus een beetje een dilemma

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:17

nicoletjee schreef:
klopt jolien verondschuldig mij altijd wil niemand belasten maar wilde het eigenlijk ook wel weer kwijt dus een beetje een dilemma

Probeer dat hier gewoon eens uit om dat niet te doen, is dat misschien een idee? :)

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:19

hhaha is op zich een idee, ookal doe ik het al een stuk minder als voorhen heb een periode gehad waarbij ik bijna elke zin mijn excuses aanbood.

maar jullie problemen zijn veel erger dus eigenlijk sorry dat ik jullie ook nog met mijn verhaal belast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:20

nicoletjee schreef:
hhaha is op zich een idee, ookal doe ik het al een stuk minder als voorhen heb een periode gehad waarbij ik bijna elke zin mijn excuses aanbood.

maar jullie problemen zijn veel erger dus eigenlijk sorry dat ik jullie ook nog met mijn verhaal belast.

Niemand is hier erger of minder erg. Daar doen we hier niet aan.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:21

Joolien schreef:
bromfiets schreef:

Wat je idd zegt, je komt nogal buiten jezelf over(hier in het topic valt het me ook op, het is dan wel internet maar buiten het feit dat je wel verteld dat het niet goed met je gaat, kan ik dat verder niet merken.). Daardoor lijkt het misschien alsof je er ver vanaf staat. Misschien dat als je wat minder gaat analyseren en wat meer bij je gevoel blijft dat je het dan beter kunt uiten?

Ik herken dat namelijk wel, heel makkelijk erover praten waardoor het lijkt alsof het wel mee valt. Ik doe dat namelijk ook, over mezelf praten en daarbij heel goed kunnen vertellen wat het probleem is terwijl ik het zonder emotie vertel. Mn groepsgenoten op therapie hadden dat alleen snel door en hebben me getackeld daarin. Nu loop ik de halve dag te huilen op therapie, dat is een beetje jammer maar ook wel goed... :')

Hm je gevoel uiten... Dat is nogal een probleem voor mij. Laat staan het opmerken.... Jullie weten het in ieder geval van jezelf ;-)

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:21

Joolien schreef:
nicoletjee schreef:

Niemand is hier erger of minder erg. Daar doen we hier niet aan.

oke sorry

desondanks jullie zijn super lieve mensen wat ik zo lees zo meegaand met de anderen echt niets meer dan lof voor jullie.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:22

nicoletjee schreef:

Daar ga je al.... :-p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:23

Blimm, dat is voor de meeste een probleem, maar meer stilstaan bij je gevoel en daaruit praten. Snap je wat ik bedoel? Wat voel je op dit moment bijv? En dat dan uitspreken.