Meer mensen hier op bokt met astma?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:33

Goh wat voel ik me ongelovelijk onnozel wat betreft mijn astma, oke komt misschien ook mede omdat ik het nog steeds niet echt geaccepteerd heb.. :o :n Ik heb 14 dgn geleden toen het zo ongelovelijk warm en benauwd was ook weer een spirometrie gehad en mijn longinhoud was wat achteruit gegaan van 80% naar 76% volgens de longarts was dat heel normaal dat er een beetje verschil in zat per meting?? Overigens vind hij een long inhoud van 80% heel normaal en acceptabel (ik kom van 68% af) terwijl ik maar aan blijf geven dat ik nogal snel "vast loop of stuk loop" vooral met paardrijden en fietsen en dat terwijl ik iedere dag ong zo'n 30 km fiets..

Als ik dan lees dat je die test ook mag "ondergaan" zonder knijpertje pff wat zou dat een stuk prettiger zijn..
En dat moe zijn dat heb ik ook, ik slaap ook regelmatig 's middags even maar ik mag maar van mezelf maximaal een 15 min slapen anders slaap ik 's nachts weer niet.. ik weet het al het vroege opstaan, ik werk bij de post en de ik moet de ene keer om half 5 op en de andere keer om half 6.. Maar komt dit dan door de medicatie?? Mijn bloed is overigens al vaker gecontroleerd omdat ik maar aanbleef geven dat ik zo moe was, heb voor het gemak ook een vit B12 tekort waarvoor ik iedere 6 weken een spuit mag halen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Meer mensen hier op bokt met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:41

Ik wist niet eens dat er een knijpertje was :D Maar ik moet de elfde weer, dus ben benieuwd of er dan een knijpertje bij komt kijken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:44

purny schreef:
Wat ik zelf ook merk is dat ik altijd moe ben. Als ik thuis kom van het werk moet ik gewoon even slapen anders red ik het echt niet. Hebben jullie dat ook?

Ik ben wel iemand die als er even ruimte is tegenwoordig graag even gaat liggen, zeker in het weekend las ik vaak even een uurtje in de middag in.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:24

Cayenne schreef:
Ik wist niet eens dat er een knijpertje was :D Maar ik moet de elfde weer, dus ben benieuwd of er dan een knijpertje bij komt kijken.

Neusknijper :D
Afbeelding

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:26

flitzz schreef:
Als ik dan lees dat je die test ook mag "ondergaan" zonder knijpertje pff wat zou dat een stuk prettiger zijn..

Liever met hoor, de kans dat er door het harde blazen lucht uit de neus ontsnapt is toch een beetje aanwezig.
Dat hebben we natuurlijk liever niet omdat je dan een verkeerd beeld kan krijgen..
Dus als het even kan, knijper erop! :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:00

Hoe gaan ze bij jullie op het werk om met astma? Ik heb zelf het idee dat er totaal geen rekening mee gehouden word bij mij..

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:54

Ik heb daar geen problemen mee ik werk bij de post zowel binnen als buiten op straat. Vooral op straat heb ik soms de meeste moeite. Als ik meer tijd nodig heb gehad met bezorgen omdat het benauwd weer is of bijv heel koud en ik heb dan last van mijn astma dan stuur ik een mailtje naar mijn leidinggevende dat ik meer tijd nodig heb gehad met de reden en hoeveel tijd extra nodig heb gehad en dan worden mijn uren aangepast. Pas heb ik een astma aanval binnen gehad een collega is gelijk water voor me gaan halen en in de tussentijd kon ik mijn puffer gebruiken. Ik moet er alleen aan denken dat ik mijn puffer mee neem naar het buro/ kast waar ik aan zit.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:08

Ik heb zelf geen astma, wel COPD en BHR maar ik werk dus thuis. Dat scheelt een heleboel en het beinvloed mijn werk ook eigenlijk niet. Alleen soms wanneer ik mijn baas aan de telefoon heb, dan klink ik als een zieke zeehond :D Maar daar heeft hij verder geen last van.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:30

Hoe is het hier met iedereen? Ik loop weer eens te snotteren en met keelpijn....

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:36

Wat balen dat je last hebt!
Het gaat hier redelijk goed! Ik heb met klamme dagen wel veel last, maar m'n uithoudingsvermogen zit gelukkig weer in de lift. Donderdag moet ik voor spirometrie. Ben benieuwd!
Heb trouwens wel last van al die rook door mensen die aan het bbqen zijn. Dus 's avonds heb ik meestal m'n ramen en deuren dicht.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:46

Is dat eigenlijk ook een soort van aanval dan? Of heeft het met wat anders te maken. Staat het wel in verbinding met elkaar, het verkouden en keelpijn hebben met de astma?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:49

Wat bedoel je? Jouw aanvallen?

Verkouden en keelpijn heeft volgens mij weinig met astma te maken, maar je weerstand kan wel minder zijn waardoor je het sneller oploopt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:51

Ik ben wel vaak verkouden, is het werk in de zorg toch niet geschikt denk ik. Bewoner was aan het snotteren en nu loop ik ook met de gebakken peren...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:00

Maar of het nou een bewoner is of iemand op straat. Je kunt het overal oplopen. Dan zou je jezelf altijd moeten isoleren. Soms is het nou eenmaal niet anders :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:10

Bedoel het ook sarcastisch... :+ maar het is altijd met mooi weer... :(

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 21:18

Ik weet niet of ik last heb, ik heb een vraag voor jullie :)

Ik ben eind januari gestopt met roken. Eigenlijk stopte mijn rokershoest onmiddelijk en ik had meer adem. Maar nu, de laatste 2 maanden ongeveer (kan iets korter zijn) loop ik weer 's ochtends te hoesten. Ook zo lekker droog klinkt het, alsof ik weer begonnen ben met roken. Daarbij krijg ik ook zo'n rauwe keel gevoel, dat typische hoest gevoel in je keel.

Is dat iets van astma/COPD?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 04:47

Ik denk dat dat voor ons moeilijk te beoordelen is en je beter naar de HA kunt gaan :j

ChatelaineJarig

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:49

Succes donderdag cayenne!

Hier gaat het goed ben aan mijn tweede revalidatie week begonnen... Erg druk programma maar voor een goed doel :)

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:29

Gaat een longfunctietest in het ziekenhuis hetzelfde als bij de huisarts?
Ik moet morgen naar de longarts toe aangezien de huisarts niet weet wat ik mankeer. (Benauwd, spieren in mijn benen verzuren heel snel, erg moe etc)

ChatelaineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:09

Ik heb eerlijk gezegd geen idee heb nooit een longfunctie bij de dokter gedaan alleen in het ziekenhuis :) neem aan dat principe het zelfde is

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:12

Zo, net terug van spirometrie, de uitslag moet ik nog bespreken met de dokter.
Maar ik ben wel benieuwd. Ik had nog nooit meegemaakt dat ze de ware leeftijd van je longen schatten. Die van mij zijn op 47 jaar geschat := Heeft iemand ook weleens zo'n schatting gehad?

Het blazen was volgens mij redelijk. Met Ventolin en voorzetkamer had ik net ietsje meer lucht, maar volgens mij niet heel veel meer. Ik zat net op de acceptabele 6. Dat klopt ook wel, want de afgelopen week heb ik door het droge weer weinig klachten.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:05

Dat doen de spirometers zelf Cayenne :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:07

Ja, dat weet ik, maar was benieuwd welke leeftijd jullie hebben en op welke leeftijd jullie longen werden geschat.

ChatelaineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:02

Is mij nog nooit verteld eigenlijk :)
Nou ik moet maandag naar ziekenhuis in Groningen... Voor een scopie ding iig met een slangetje door mijn keel... Zie er nu al zoo tegen op :(

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:40

Oei Chatelaine, sterkte! Lijkt me echt niet fijn. Heb je het al vaker gehad en krijg je dan wel een verdoving ofzo?