knieproblemen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:54

Ik heb de eerste weken na de operatie een steunkous gedragen. Nu vind ik die eerder vervelend dan praktisch.
Gisteren weer veel last gehad tegen de avond. We waren naar het nieuwjaarsfeest van mijn man zijn werk (saai, doodsaai en echt zonde van het geld) en daar eerst een 1.5u moeten rechtstaan (in een koude feestzaal), continu maar kleine verplaatsingen en veel keer draaien en keren. Tegen dat we aan tafel gingen had ik weer het continue geknaag in de knie (niet dik, wel warmer dan normaal). En doordat het niet echt warm was, denk ik dat hij van zich liet horen.
Nu daarstraks bij de paardjes geweest, ons jong grut even gelongeerd (10 minuutjes elk, was niet om zwaar te werken wel om een paar commando's te leren). Net nog even een truitje verder in elkaar gezet voor mijn zoontje... en nu laat die knie hem weer voelen.
Denk dat ik straks mij languit in de zetel ga zetten, beentje omhoog, coldpack...
Echt k***e. :(

@Oei nexthorse dat zou wel minder zijn. Hoop dat het toch snel betert.
@ Sliertje: Veel plezier in Oostenrijk.
met een goed boek, handwerkje en je gsm/smartphone, en dan kun je lekker rusten en later lachen met alle blessures bij skiërs. (leedvermaak)

Ikwashier

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:59

Nou misschien schaf ik die nog even aan :)

MRI is al tijdje terug, ben inmiddels al geopereerd :P

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:03

Second opinium: ik heb hele goede ervaringen met de St. Maartenskliniek. Ga er nu weer heen maar dan voor mijn knie.

Zit op mijn mobiel dus niet zo makkelijk terug te lezen. Voor iedereen beterschap.

Vanmiddag stukje langs het kanaal wezen wandelen, wilde er even uit maar dat viel me vies tegen. Vannacht gedroomd dat er een stuk van het kraakbeen was en dat dat
de pijn veroorzaakte.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:53

Nooit gedacht dat ik het zou zeggen.... maar ik mis mijn hometrainer! Merk dat de knie stijver is nu ik niet kan fietsen hier in das bausenland :)
Nou ja, squats, lunges en wat andere oefeningen dan maar en zondag weer op de fiets!

Buiten dat is het heerlijk hier, elke dag zon en vannacht wat sneeuw gevallen dus de skiërs kunnen weer los vandaag.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:31

Net terug uit het ziekenhuis. 29 januari kijkoperatie. Blijkt toch mijn meniscus te zijn. Kan iemand me van hier vertellen hoe het herstel verloopt? Klopt het echt dat je 2 tot 6 weken nodig hebt eer je weer wat kunt gaan doen?

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:00

Balen, Miranda40. Maar hopelijk ben je daarna van het probleem af. Gaan ze een stukje van je meniscus afhalen? Het is heel erg persoonsafhankelijk hoe lang je er last van hebt. Ik ken mensen die 3 dagen op krukken hebben gelopen, een weekje rustig aan en na 2 weken weer langzaam begonnen met sporten. Andere mensen hebben er langer last van.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:02

Keandra, dikke knuffel :(:)

Sliertje, nog mooi even genieten van deze dagen. Maar kan me voorstellen dat je de hometrainer mist, ik vind dat ook heel prettig!

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:05

Spannend Miranda! Hopelijk verloopt het herstel voor jou spoedig..

Thanks Nexthorse :)

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:06

@ Miranda40: Fijn dat het nu duidelijk is in ieder geval.
Heb geen ervaring met een kapotte meniscus.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:24

hopen dat het dan snel verbetert miranda

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:53

Ik ben vorig jaar geopereerd voor een gescheurde meniscus. Volgens mijn huisarts was de herstelperiode 2 weken. Uiteindelijk heb ik 4 weken gekregen van de orthopeed, 2 keer 2 weken.
Is gewoon daghospitalisatie en je mag daags na de operatie alweer met de auto rijden. Ook kun je snel weer stappen met 2 krukken. Na 2 weken (of zelfs al sneller ben je die krukken alweer kwijt).
Ik heb amper pijnstilling moeten innemen na de operatie. En aangezien mijn partner zijn voet gebroken had was ik nog het meest mobiel van de 2 (en dat is hem nu aan het wraken).

Vandaag is de 2 dag op rij dat ik een paracetamol moet nemen omdat het anders niet te houden is met mijn knie. Ik ga voor volgende week (ben ik 3 dagen thuis) een afspraak maken bij de HA. Eens gaan horen, krijg ik geen degelijk antwoord (waar ik voor vrees, heb ik altijd voor met die gast) dan maak ik een afspraak bij de orthopeed die mijn operatie gedaan heeft.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:22

Miranda40 schreef:
Net terug uit het ziekenhuis. 29 januari kijkoperatie. Blijkt toch mijn meniscus te zijn. Kan iemand me van hier vertellen hoe het herstel verloopt? Klopt het echt dat je 2 tot 6 weken nodig hebt eer je weer wat kunt gaan doen?

Ja en helaas ben ik een pechvogel verhaal en kan ik na 5 week operatie nog niet weer fatsoenlijk lopen.
En krijg ik 3 keer p.w. Fysio
En idd mag je er wel 6 week vooruit trekken.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:37

Wat balen Miranda40! Ik heb over die operatie verschillende verhalen gehoord. 1 iemand die inderdaad een tijdje zoet was met het herstel, maar ook iemand die na een week alweer aan het werk was (docent).
Sterkte!

Maandag 2e schockwave behandeling gehad, ging echt een stuk beter dan de vorige keer. Volgende week weer een hogere frequentie.
Ook net weer terug van fysiosport, man wat blijft dat toch zwaar! Ik kan niet eens normaal een trampoline instappen 8)7

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:45

Ik ben vorige week vrijdag al effe langs de fysio geweest..voor o.a advies en wat oefeningen. Morgen weer heen dan gaat ze iets met laser doen of zo om te kijken of dat wat wil helpen tegen de pijn.... A.s maandag orthopeed uitslag mri... Ben benieuwd.
31 jan gaat operatie verstandskiezen door donderdag de 23e naar de anestezist....Dat is al mooi.....

Mirranda succes kijken wat het bij mij gaat worden.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:43

Keandra, wat vervelend dat je nu zoveel last hebt!

Sandorra, toevallig dacht ik vandaag nog aan je, omdat ik al dacht dat je binnenkort de uitslag krijgt. Ben benieuwd wat de lasertherapie voor je gaat doen! Fijn ook dat je snel aan je verstandskiezen geholpen kan worden.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:32

Dank je nexthorse.
Ga morgen een afspraak maken. Heb een gevoel in mijn knie dat niet klopt. Er zit precies iets niet juist. ;(

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:58

Lees al vanaf het begin mee maar heb serieus getwijfeld over een reactie. Zet liever niet al te veel privé dingen op internet maar ervaringen delen is misschien toch wel eens handig.

Mijn situatieschets (sorry wel wat lang): Vorige zomervakantie wilde ik uit bed stappen en dat ging niet meer. Kon niet op mijn rechterbeen staan door een enorme pijn in mijn knie.
Door de vakantie en het feit dat mijn eigen huisarts (die altijd heel alert is) ook op vakantie was duurde het even voor er een mri scan gemaakt werd en ik bij de orthopeed terecht kon.
In de zomervakantie zijn de Belgische ziekenhuizen ook nog eens zeer populair bij Nederlanders die lange wachtlijsten willen ontlopen.

Conclusie: een fractuur, een gescheurde meniscus en kraakbeenletsel. Hoe en waardoor? Dat is een raadsel. Dat werden krukken, rolstoel en rust. Controle mri in het najaar gaf helaas een nog slechter beeld. Knie was ingezakt volgens orthopeed en een kunstknie zou de enige oplossing zijn. Daar zat ik dus echt niet op te wachten. Was toen 49 en die kunst onderdelen hebben bepaald het eeuwige leven niet. Ik ook niet maar ik zou toch graag mijn voorouders willen opvolgen wat betreft leeftijd en dus hoop ik nog een tijdje mee te gaan.
Ik had eigenlijk minder last (fractuur was natuurlijk inmiddels redelijk geheeld) en besloot af te wachten. Dat was oktober 2012.

Het ging goed, heel goed. Onze hond overleed helaas maar met de nieuwe hond maakte ik lange wandelingen, wandelde met de paarden aan de hand. Eigenlijk kon ik alles, misschien af en toe een beetje gezeur maar ik had niet te klagen.

En toen werd het december 2013. Mijn knie begon te zeuren en werd wat dikker. Natuurlijk had ik net bedacht om weer eens te paard te gaan. Dat was niet zo'n succes maar het ging nog wel. Knie werd echter dikker en dikker, duidelijk dat er heel veel vocht in zat. Bij de kerstinkopen begon ik knie te ontlasten en daardoor linkerknie meer te belasten.

Dat was een hele goede zet maar niet heus. Eerste kerstdag kon ik niet meer op mijn linkerbeen staan. Pijn was zo hevig dat ik bang was dat ik weer een fractuur zou hebben en zo heb ik een deel van eerste kerstdag op de spoed doorgebracht. Gelukkig geen fractuur, dat was wel weer een opluchting maar de krukken konden weer van stal.

Vandaag bij een andere orthopeed geweest omdat de andere een wachtlijst had van hier tot Tokio en daar ben ik nu eigenlijk wel blij mee.
Deze orthopeed was het met me eens dat ik te jong ben voor een kunstknie :o Hij vond mijn linker knie op dit moment niet zo interessant maar mijn olifantenknie rechts wel.

Hij heeft mijn knie letterlijk afgetapt. Ik vond het wel heel onsmakelijk om al dat vieze vocht uit mijn knie te zien vloeien maar alles ging er niet uit. Nu doet mijn knie helaas nog meer pijn. Hoop dat dat tijdelijk is. De foto zag er nog best goed uit vond hij en nu wil hij een kijkoperatie doen om de rest van het vocht en andere troep te verwijderen.
Dat vind ik een stuk beter idee dan een kunstknie. Moet nu zoveel mogelijk koelen en zo min mogelijk stappen.

30 januari gaat de kijkoperatie plaats vinden. Ik moet alleen kiezen of ik een ruggenprik wil of een algehele verdoving en dat weet ik echt niet. Heb nog nooit een ruggenprik gehad. Ben wel benieuwd naar de ervaringen met verdoving en de operatie. Baal als een stekker want ik zie tegenwoordig veel te vaak het ziekenhuis van binnen.

Schrik er wel van in dit topic dat er zoveel jonge mensen zijn met zulke hevige klachten.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:50

Nou dat klinkt niet echt fijn Percy, bah. Hopen dat het na de operatie je een stuk beter af gaat.

Ik heb algehele narcose gehad, hoef niet echt te zien wat er in mijn been gebeurd en zo kon ik mooi even slapen en toen ik wakker werd was het voorbij heerlijk hihi.
Ik heb geen last van de narcose dus dat ik wel een groot voordeel.
Jij moet gewoon doen waar jij je het beste bij voelt.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:28

Keandra, ik denk dat het inderdaad verstandig is om nogmaals naar je knie te laten kijken. Succes!

Percy, jeetje, dat is niet fijn allemaal.
Ik heb inmiddels 4 kijkoperaties achter de rug, waarvan 2 met ruggenprik en 2 met narcose.
Ruggenprik heeft voor mij een streepje voor. Ik vind het fijn om niet 'weg' te zijn geweest, en om te kunnen blijven overleggen met de chirurg. Daarnaast heb ik vaak veel last van de narcose (misselijkheid, hoofdpijn, etc) wat vaak lang aanhoudt (meerdere weken). En daar heb ik geen last van met een ruggenprik :)
Het is inderdaad wel vervelend om te moeten wachten tot de verdoving is uitgewerkt (alhoewel je in die tijd ook geen pijn hebt). De eerste keer had ik wel last van een complicatie, namelijk killing hoofdpijn die ruim een week heeft aangehouden. Schijnt af en toe voor te komen. Het gaatje dicht dan niet gelijk, waardoor er wat vloeistof lekt en er drukverschillen ontstaan. Ging met een weekje over. Tweede keer heb ik nergens last van gehad.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:53

Hier niet veel te melden.

Momenteel wat meer pijn en slechte nachtrust, maar kan eigenlijk geen zwaardere pijnstillers pakken ivm examens.
Mijn knie heeft een paar dagen geleden weer eens ''vast'' gezeten, maar dit keer kwam het uit mijn patella. Heb daardoor nu veel pijnlijke steken, ook aan de buitenzijde van mijn knie. Fysio maakt zich een beetje zorgen en wil morgen testen of er nu niet daar ook iets is beschadigd. To be continued...

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:25

Zo Percy, dat is een heel verhaal.
Wat vaag dat het eigenlijk helemaal niet bekend is waardoor je dat letsel hebt opgelopen. Je zou toch zeggen dat je op z'n minst ergens iets gemerkt moet hebben.
Maar desalniettemin heel vervelend dat je nu weer terug bij af bent.

IK heb voor mijn operaties voor algehele narcose gekozen.
Lekker slapen en ik zie wel in welke staat ik dan wakker wordt.
Kunnen de chirurgen lekker ongestoord hakken en zagen :+

@ Keandra: Succes, hoop dat er wat uit komt. Meestal klopt je gevoel best als je voelt dat het niet goed zit.

@ Nexthorse: Hoop toch voor je dat het niet zo'n vaart loopt. Wel balen dat je hier nu weer tegenaan loopt.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:43

Keandra heb je al een afspraak gemaakt? Of misschien ben je al geweest?
Nexthorses hoop echt voor je dat het allemaal meevalt :(:)
Percy wat een verhaal. Wordt er gewoon naar van. Ik zelf heb voor algehele narcose gekozen. Laat mij maar lekker slapen. Heb genoeg 'ellende' meegemaakt aan operatie dat ik er niet aan herinnerd wil worden tijdens de operatie.

Ik zit vandaag weer 'fijn' met een kussen onder mijn knie op de bank. En als je dan vraagt wat ik gedaan heb......zelfs vannacht met slapen was het een drama. Eigenlijk iets van de laatste week. Laat de operatie maar gauw komen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:57

Dat is niet fijn nexthorse, hoop voor je dat het meevalt.
Wanneer moet je weer geopereerd worden Miranda?

Blijkbaar is de voorkeur voor verdoving toch wel heel persoonlijk. Krijg je bij zo'n ruggenprik ook een katheter? Neem aan dat je daar dan ook geen controle meer over hebt? Ben zelf vier keer onder narcose geweest, de eerste keer als klein kind dus dat herinner ik me niet echt. De daaropvolgende keer ben ik goed misselijk geweest. De keren daarna heb ik dat van te voren aangegeven en hebben ze daar iets voor gegeven en had ik nergens last meer van.

Ik zou met een ruggenprik wel geneigd zijn mee te gaan kijken en daar kan ik eigenlijk niet zo goed tegen. Gisteren werd ik ook al onpasselijk van dat vocht uit mijn knie.

Op dit moment ben ik vooral opgelucht dat er nog een optie open is buiten de kunstknie.

Omdat ik al vaker wat gebroken had heb ik vorig jaar een botonderzoek gehad en daaruit bleek dat ik een slechte botdichtheid heb. Vandaar dat er vrij gemakkelijk iets kan breken. Slipte een jaar geleden van de trap met zes gebroken ribben en twee verbrijzelde tenen als gevolg, scheen ook vrij apart te zijn :+ Ze vonden het geloof ik nogal vreemd dat ik zelf wandelend op de spoed kwam.

Ik vind het alleen erg jammer dat ik door al die toestanden al jaren niet meer echt kan paardrijden. Mijn paard wordt alleen nog af en toe gebruikt voor het mennen en verder is hij redelijk werkeloos. Hij is helaas nu te groot en te breed voor mij terwijl ik vroeger zo blij was dat hij uitgroeide tot zo'n reus. Ik heb hem al bijna 15 jaar, kan hem ook niet missen al zie ik hem nu minder vaak omdat hij op een mega wei staat bij vrienden samen met hun paarden.

Gaat rijden bij jullie wel met de knie ellende?

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:57

Ik heb vandaag dan toch maar een afspraak gemaakt bij dezelfde orthopeed die me geholpen heeft in juli. Mag maandag al gaan. Nu nog zondag werken en dan ben ik 3 dagen thuis.

Percy. Ik heb gekozen voor algehele verdoving. Heb 2 keer epidurale gehad en ik voel me toch beter bij slapen dan bij alles bewust voelen en mogelijk zien. Na 2 keizersneden denk ik al behoorlijk anders dan vroeger.
Veel succes verder.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:20

Ik ben tot nu toe al 6 maal onder narcose geweest nergens geen problemen mee. Ruggenprik durf ik niet i.v.m eventueel de hoofdpijn die je kan krijgen etc. Ik heb al migrene dus weet wat hoofdpijn is. En ik hoef niet wakker te zijn...kan er niet zo goed tegen....Van een ander en op tv geen probleem, maar familie of bij mezelf.....echt niet.