Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 17:40

Ik heb even een drukke periode achter de rug gehad, maar zal er werk van gaan maken gezien de positieve geluiden hier. :) De Bokt-boogschutters op uitje, leuk! :))

Ben je wel lid van een vereniging FloMax? 3D schieten zonder les te hebben gehad op een vereniging vind ik namelijk toch net wat minder verstandig (het is voor jezelf vervelend als je een hoop pijlen kwijt schiet en heel veel pijlen zoeken houdt ook erg op). Dus dan moeten we wellicht even kijken hoe we er een goede mouw aan kunnen passen voor je. :)

FloMax

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 17:49

Elanor, ik ben (nog steeds :o ) niet lid van een vereniging, ook ik ben erg druk geweest in en rondom het huis/werk. Ik was van plan het 3D schieten dan ook over te slaan, precies om de redenen die jij noemt.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:13

Ah, dan kom je gewoon mee om te kijken en voor de gezelligheid (en om pijlen te zoeken)! Is ook hartstikke leuk! :)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 19:03

Vandaag ben ik gezellig met mijn zusje en opa bij Dragonheart geweest in Enschede met als doel een ruiterboog kopen! Nou, ik ben geslaagd! :P
Het is een nomadenboog, fiberglass van binnen, 35 pond en 48 inch. De winkel zelf was ook helemaal geweldig, net zoals de uilenshow die ze vandaag hadden. Ik werd goed geholpen ondanks de drukte in de winkel, al mijn vragen werden beantwoord en ik kon natuurlijk eventjes ermee schieten!

Afbeelding

Ook nog maar een handschoen erbij gekocht, want tijdens het schieten, haalden de veertjes mijn hand lekker open!
Natuurlijk heb ik zojuist mijn boog geprobeerd en het is toch eventjes wennen zoiets anders. Haha! Maar ik ben er helemaal weg van!

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 19:08

Dragonheart in Enschede? Ik woon in Almelo en heb er nog nooit van gehoord :o
Wat is het precies??

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 19:18

Ze zitten aan de Stroinksweg 90 in Enschede.
Het is de grootste ridderwinkel van Europa, maar verkopen dus ook bogen en toebehoren. Maar ik had verder alleen ruiterbogen gezien in de winkel (keek even op hun website en ze hebben inderdaad alleen maar ruiterbogen). Daarnaast hebben ze iedere woensdag een uilenshow en op zondag was het volgens mij zo dat er mensen als Viking daar ambachten laten zien enzo.

Afbeelding

Ik vond het in ieder geval een leuke plek!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:17

Tadaa: komt alles in grote getalen: [BM] De Bokt-boogschutters meeting :D

De foto van je boog doet het bij mij niet Ashley! En ik ben zoooo benieuwd! Kun je hem nog een keer uploaden?

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:20

Bij deze nog een keer de foto! :D

Afbeelding

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:58

Ik ga naar castlefest een dag als boogschutter.

Ik heb een 40 ponds ruiterboog. Bij deze nog een oudere foto.

Afbeelding

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:34

Wat een mooie foto's van bogen! Wow :)
Ik zag nog ergens een vraag over het boogschieten te paard voorbij komen (sorry voor mijn late reactie, ben niet heel actief geweest op internet). Ik weet alleen dat het in de buurt van Waalre is, naast De Hut van Mie Pils. Misschien levert een google zoektocht nog iets op?

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:35

Ugh! "Foto's van mooie bogen" natuurlijk :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 19:51

Ah, dat al die opmerking van mij geweest zijn. Waalre, jammer, dat is nog best een eind. Maar misschien nog wel te doen. Ik ga op zoek :) Dank je!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:40

Apart type ruiterboog Ashley, kun je er wat mee over vertellen?
Hij doet bijna recurve-achtig aan zo zonder siyahs. Wat voor een merk is het?
Mijn hoornboog heeft ook van die rode accenten naast het handvat, leuk!
Fijn dat hij naar je wens is in elk geval! :j
Roofvogelshows vind ik altijd een beetje dubbel. De dieren zijn schitterend mooi, maar ik weet niet, vogels moeten toch maar vooral in vrijheid door de hemel vliegen voor mijn gevoel. Nog mooier.

Wat een prachtige outfit Gothico! :wow:
*Maarreh...watdoetdievingerdaarbijvoorbeeldoverdepijl?* :P

Yay, morgen eindelijk de proefdersie ophalen van onze verenigingstruien! Met zelfontworpen logo erop, ik ben reuze benieuwd! :):)

Ik heb in het meeting topic een inschatting gezet van de datum: waarschijnlijk wordt het 17 augustus. :)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:56

Ik heb even het informatie stukje van de boog van de website vandaan gehaald:

Citaat:
BFA-1070148

Nomadenbogen.

Schlicht und praktisch ist dieser Bogennachbau der Nomaden mit tollem Preis-Leistungs-Verhaltnis.

Dieser Reiterbogen kann sowohl von Rechts- als auch Linkshandern geschossen werden.
Sowohl das Griffstuck als auch die Wurfarme sind mit Leder umwickelt und sorgen fur eine altertumliche Optik.

Diese Bogenform war einst bei der landlichen Bevolkerung im ostlichen Teil Europas und auch in Teilen Asiens weit verbreitet.

Aufgrund der geringen Bogenlange sollte der Bogen nicht weiter als 26inch ausgezogen werden.
Uber 26 inch wird der Bogen stark strapaziert und kann nach einiger Zeit brechen.
Also wer lange Arme hat und trotzdem nicht verzichten mochte den Nomadenbogen zu schiesen, sollte die Sehne nicht bis zum Mundwinkel ausziehen.

Spezifikation
Sehne: Dacron
Bogenlange: 48inch (122 cm)
Standhohe: 6inch (15 cm)

Het is inderdaad net even een andere boog. Maar ik ben op deze boog uitgekomen, doordat ik toch in de wat lagere prijsklasse wat zocht en deze mij aangeraden werd als ik daadwerkelijk vanaf het paard ging schieten.
En nouja, zoals ik al eerder schreef, is de boog volledig van fiberglass van binnen met leer er omheen, de boog is 48 inch en 35 pond. Vandaag heb ik er weer even mee geschoten en ik merk dat het toch een hele andere manier van schieten is. Eentje waar je echt een feeling voor moet ontwikkelen. Leuke uitdaging!

EDIT: Ja, ik ben ook zeker van de kleuren weg!
Het heeft zeker een dubbel gevoel, maar aan de manier waarop deze mensen over hun vogels praten, gaf wel een fijn gevoel. Je kon ze ook iedere vraag stellen over waarom ze op bepaalde manieren werden gehouden, enz. Ik vond dit in ieder geval fijner om te zien dan de vele andere roofvogelshows die gehouden worden. Hier vroegen ze ook geen entree, omdat dit puur hobby is en ze juist graag de mensen informeren.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:04

Klinkt dan als een fijne boog voor binnen je budget hoor!
Ruiterbogen schieten inderdaad weer heel anders. Als ik eens een keertje een longbow in m'n handen heb denk ik altijd: 'doet niets'. :') Dan mis ik meteen de actie van de siyahs. :))

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:21

Elanor schreef:
Wat een prachtige outfit Gothico! :wow:
*Maarreh...watdoetdievingerdaarbijvoorbeeldoverdepijl?* :P

Bedankt. Mooi is ook kostbaar helaas.

Die vinger over de pijl is in dit geval puur voor de foto. Officieel mag ik met zo'n festival de boog niet spannen in de menigte. Vooral niet met een pijl erop. Het is dus een soort zekering dat de pijl niet weg vliegt. Ook al heb ik er blunds op zitten voor het geval dat.

Dragonheart in Enschede kom ik wel in regelmaat.

Het is voor mij wel een uur rijden. Maar daar hebben ze wel mooie pijlen en bogen. Prijzen zijn wel wat minder. Ik kom er eigenlijk voor andere dingen. Al dat middeleeuws en Viking spul vind ik interessant.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:24

Ik snap 'm. De fotograaf heeft de blund heel handig buiten beeld gelaten voor de foto! :))

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:27

Zeker handig.
Dit keer neem ik drie sets pijlen mee. Dan kunnen mensen de pijlen ook niet zomaar uit de koker trekken.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 14:29

De afgelopen dagen heb ik lekker getraind met zowel mijn flatbow als mijn ruiterboog. Thuis schoot ik eerst onze schuur in, maar ben nu bij onze bak met daarachter weiland aan het schieten (natuurlijk staan er geen paarden dan in!), omdat ik dan op 18 meter kan schieten. Maar als ik mijn doel mis, wat wel eens gebeurt nu met mijn ruiterboog, schiet ik de bak in die momenteel wat nat is.

Hebben jullie ervaring met de houten pijlen in de olie of iets anders te zetten om ze te beschermen tegen de vocht? Ik laat ze achteraf goed drogen binnen aan de lucht, maar misschien hebben jullie nog wat tips?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:41

Vandaag in Oostenrijk geschoten *\o/* wat een retegaaf parcours was dat zeg!! Echt een aanrader voor wie ooit op vakantie is en wil gaan schieten :D

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:45

Oeh, waar in Oostenrijk?!
Oostenrijk is namelijk één van mijn lievelings vakantielanden! :P

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:53

In Viehhofen, dicht bij Saalbach Hinterglem :-)
Glemmerhof heet het hotel met bijbehorend parcours! Echt super daar!

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:10

Ga ik zeker even onthouden voor de volgende vakantie!!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:24

Op 20km daar vandaan schijnt er nog een te zijn :D

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:31

http://www.3d-bogenparcours.at/Oesterre ... zburg.html

Dit is alleen in de provincie Salzburg al in Oosterenrijk, dus ik zeg je volgende vakantie een roadtrip Salzburg met elke dag een parcoursen :P

Over een week zitten wij in de Ardennen bij L'eau Rouge...ben benieuwd wat dat voor parcours is