HELP! Kanker?? Ben pas begin 30!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:36

laten we er van uit gaan dat je niet super ziek gaat worden TS!!!!!

Tegenwoordig hebben ze allerlei middeltjes die geweldig helpen tegen de bijwerkingen van chemo en bestraling etc.
Mijn buurmeisje van 24 is er op die manier enorm goed doorheen gekomen :j

Kelszz_

Re: HELP! Kanker?? Ben pas begin 30!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:39

We hopen dat je natuurlijk niet al te ziek gaat worden! Ook al weet je dat je onder een 'beetje' niet uit zal kunnen komen. Maar we moeten positief blijven natuurlijk!
Kaartjes kunnen ook komen ook al ben je op het moment niet zo ziek, en het is ook fijn om over de periode verspreid meerdere kaartjes te krijgen niet waar?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:39

Horse_lover9 schreef:
Inderdaad.. of pb's dat je er iets van moet leren en dat ik dit kennelijk nodig had om met 2 benen op de grond te komen weer? :(
Uit beleefdheid reageer ik dan nog even, maar eigenlijk word ik er super boos van.
Ik doe super veel vrijwilligerswerk.. help mee met dagjes weg, hele vakanties naar t buitenland en dat is fijn, maar ook onwijs zwaar. Daarna ben ik dan aan vakantie toe, maar die heb ik dan weer niet over door dit helpen. Ook jaren op een gehandicapten-manege geholpen.
Verder sta ik altijd voor alles en iedereen klaar, waarbij ik mijzelf nogal eens vergeet.
Ik rook niet, drink niet, ben niet onaardig tegen mensen..
Verder heb ik nogal wat voor mijn kiezen gehad in mijn hele leven en hele dierbare mensen ook nog eens verloren.
Dus wie zegt dat ik dit misschien even nodig had...
Nu dan maar even duidelijk.. daar krijg ik de volgende neigingen van:
{:)-:( -:(- #) _-:( :n 8)7 :x }:)

Zoooo... dat is er uit ~~}>
Tegen de rest: love you!!
:*

Haha die laatste zin moest ik wel even om lachen.
Echt belachelijk dat mensen zulke berichten durven te sturen, word er echt boos van. Zouden ze dat ook van zichzelf zeggen als het hen was overkomen?

Ik vind zelf pap met suiker altijd erg lekker, misschien is dat idd wat :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:44

Wasa met kaas in de blender doen :')

Ik kan mij wel voorstellen hoe de bami met saté eruit zag... Als je niet beter wist zou je denken dat het al gerecycled was :=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:45

Je leert zeker wat van sommige pb's hoor: dat er enorm veel rare mensen rondlopen op deze planeet :j
Doel nu natuurlijk niet op jouw pb, TS :D ;)

Houd je van soep? Lijkt mijn lekkerder dan alleen maar zuivel etc is in ieder geval hartig.
Ik woon ook niet ver van A'dam kan dus best een keer een bakje van mijn superlekkere pinda- of courgettesoep komen brengen.

Horse_lover9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 15:53

Echt weer een vuurneon post he _O-
GETVER!! :')

Enne.. welke pap met suiker? Welk merk ofzo?? Tips altijd welkom hoor :D .

Vla met bolletjes: idee! :9 Ga ik proberen.. maar geen idee of dat al te groot is...

*komt niet door de hoeveelheid pb's heen*

vuurneon schreef:
Wasa met kaas in de blender doen :')

Ik kan mij wel voorstellen hoe de bami met saté eruit zag... Als je niet beter wist zou je denken dat het al gerecycled was :=

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:55

Ik heb een heleboel geleerd van de kanker van mijn vader. Bijvoorbeeld dat je nooit sondevoeding moet proeven. Als de zuster zegt dat het vies, dan is het dat ook. :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:56

T is niet voor niets dat die voeding alle smaakpapillen omzeilt haha :D

En lieve ts, ik deel je gevoel voor humor. Zo sta ik ook in het leven :) als ik mij echt rot voel, merk je dat ook direct. Val ik stil en heb ik geen humor meer, dan weet mijn omgeving ook; oei, die is nu echt ziek nu.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-01-12 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:57

Vervelende PB's mag je wel naar mij doorsturen hoor.
Ik heb vanochtend ontbeten met prikkeldraad en het doorgespoeld met azijn. :D :D

Toevallig weet ik iets van malen van eten omdat ik veel gewerkt heb met mensen met slikproblemen.
Niet doen, tenzij je behanglijm nodig hebt:
Pasta's, Rijst etc kun je echt, echt niet malen.... (bisonkit gebruikt dit als hoofdbestanddeel denk ik).
Wel doen:
Verse peer en banaan blenderen, mjammie. Ook stoofpeertjes geblenderd, mjammie.
Huzarenslaatje, dotje mayo, beetje paprikapoeder voor het oog.
Melkproducten zorgen voor slijmvorming en dat kan zorgen dat je wat meer last heb van slikken.

Doe eens een gehaktbal door je stamppotje blenderen.
De stamppotjes kant en klaar van Unox zijn goed te doen en hebben een aardige houdbaarheidsdatum.
Erwtensoep kun je heel goed blenderen en tomatencreme ook. (gewone soepen krijgen een hele aparte kleur, dus of een rose bril op, of met de ogen dicht. )

Jammer dat er veel vrienden het af laten weten. Veel mensen weten niet goed hoe ze moeten reageren als iemand voor zoiets heftigs komt te staan. Zijn bang het verkeerde te zeggen, maar beseffen niet dat niets zeggen veel erger is. Waarschijnlijk trekt dit wel weer bij als ze zien hoe jouw houding hier in is.
Ik ken je niet eens, maar zelfs ik ben geschokt. ALs ik je zou kennen zou ik weken wakker liggen.
Geef ze de tijd, ook al vind ik dat ze je nu wel moeten steunen, maar niet iedereen is zo sterk als jij nu.
Iedereen gaat met verdriet om op zijn eigen manier.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:57

Het ziet er verdomme uit als perzik-yoghurtdrink!

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:58

Hey meiss,

Fijn zo een lange uitgebreide update.
Kan me voorstellen dat je dan beter onder narcose kan zijn, brrr
Erg fijn ook dat de artsen zo goed met je omgaan, voel je je iig wat meer op je gemak zover dat kan.
Dat je dan even in tranen uit breekt is ook vrij normaal , het komt ook weer binnen en het is echt.

Als jij de komende tijd wil schelden en tieren mag dat gewoon , je mag ook geluids opnames maken en online zetten hihi.
Ik denk dat we het allemaal eens zijn als we zeggen kom maar uit die boze hoek en gooi het eruit!

Leuk dat je ons gaat herkennen , blij dat je hier wat aan hebt , en velen van ons zullen hier nog vaak zijn om samen even luchtig , boos verdrietig vrolijk met jou de dag door te nemen! Dus bij deze WIJ ZIJN ER VOOR JE!!!!!!!!!!!!!

Dat wat je niet wilt onthouden , mooi los laten , ze bedoelen het vast goed maar het gaat erom wat jij fijn vind en waar jij achter staat!
Dat gepureerde , hmzzz kan me voorstellen dat het niet al te fijn lakker smakelijk is! Blehhh
Maar goed we kunnen ook hier met allemaal 1 dag mee puree eten, zeg maar wat we dan gaan eten hihi

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:59

MarcoBorsato schreef:

:')

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:00

MarcoBorsato schreef:
Ik heb een heleboel geleerd van de kanker van mijn vader. Bijvoorbeeld dat je nooit sondevoeding moet proeven. Als de zuster zegt dat het vies, dan is het dat ook. :')

Ik moest ooit een patiënt verdikte ensini(je wilt niet weten wat het is...) geven. hij weigerde. Hij at bijna niets en toen ik mijn charmes in de strijd gooide zei hij: "Als jij dit schaaltje leeglepelt zonder vies te kijken, beloof ik vanaf nu zonder morren alle aangeboden hapjes te nemen. Nou naar 1 hap had ik 4 koppen thee nodig om die plakzooi van mijn gehemelte te krijgen en de smaak heeft 3 dagen geduurd....
Overigens heb ik ook logopedie en diëtiste gedwongen te proeven en daardoor hebben ze nu chocomousse en roomijs.....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:02

Fijn dat je niet teveel last hebt van de narcose en wat hebt gegeten. En dat je hulp je helpt met schoonmaken. Gepureerde bami met sate, dat lijkt me echt heel smerig. :x . Apart dat je zulke pb s krijgt. Ik herken het wel ivm ms en een paar andere ongemakken krijg ik het ook regelmatig naar mijn hoofd of krijg ongevraagd advies waar ik wonderkruiden kan kopen of zelfs ga in de heer geloven wordt je vanzelf beter. :j . Op zich is niks mis met het alternatieve circuit, mits goed onderbouwt en in combinatie en overleg met reguliere artsen.

Tip voor lekkere vloeibare hapjes. De appel/peren moes van Gijs oa te koop bij de meeste plussen is erg lekker. Griesmeel pap met vruchtensaus gemaakt van vers, diepvries of blikfruit, ik weet niet of havermoutpap gaat of dat dat te dik is al. Daar zitten oa veel b vitamines in. Rabarbermoes als je er van houdt, groentensapjes of groente fruitsapjes kunnen erg lekker zijn. Ik weet niet of je een goede sapcentrifuge hebt of een kunt aanschaffen. Met soepen kun je ook veel doen als je trek hebt in warm en hartig. Daar kun je bv sla, komkommer, erwtjes en tomaat in verwerken als je dat verdraagd.

Dapper dat je je woonplaats durft vrij te geven.al is amsterdam nog groot genoeg om anoniem te blijven. Zou het heukelom zijn of zo wordt het een heel ander verhaal. :D en vrijdag de 13 zijn meestal topdagen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 13-01-12 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:03

Pap kreeg (en krijgt) ook allerlei lekkers, plus de flesjes ensure plus enzo. Astronautenvoer noemt ie het. In combinatie met sondevoeding en avondeten dat hij binnen kan houden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:04

In het bejaardenhuis krijg ik ook soep met verdikkingsmiddel, tegen het verslikken. Wij noemen het soms al liefkozend; blubber soep :D
Je zou er bijna Greenpeace voor gaan bellen voor een mileuramp wegens de olie achtige laag, je hebt het idee dat je het kan snijden.
Gaat nu beter, kok let er op dat er niet teveel door heen gaat hahah :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:07

Haha iewwww!

Papa kreeg trouwens kwark tegen het verslikken. S'morgens met suiker en savonds met peper en zout. Ze weten wel hoe ze moeten varieren in het VU.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:07

TS geweldig hoe jij in het leven staat. Ik lees met veel bewondering jou updates. Zo´n heftig nieuws en dan toch je humor behouden. Dit gun je niemand en ik hoop voor jou dat de uitslagen meevallen en er snel met een goede behandeling gestart kan worden.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:09

Ik heb trouwens in een ziekenhuis gewerkt waar het gemalen eten echt subliem was. Ook voor het oog en qua smaak. Wij hebben een poosje als proefpanel gefungeerd. Alleen jammer dat ze overal extra calorieën aan toevoegden. De chocomousse was de 4,5 miljoen calorieën waard.... Maar toch....
Ze gebruikte een Engelse methode van bereiden, was met eerst invriezen ofzo. (ben beter in eten dan in koken,)

Horse_lover9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 16:10

_O-
MarcoBorsato schreef:

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:12

Hoi TS, fijn dat je zonder extreme bijwerkingen door de narcose bent gekomen.

Ik heb een tip voor voedsel. Het klinkt misschien heel erg suf, maar er zijn nogal wat dieetproducten die werken met kant en klare shakes, of met poeder die je met water of melk moet shaken.

Jij hoeft nu uiteraard niet af te vallen, maar die shakes hebben het voordeel dat er erg veel voedingsstoffen, eiwitten en vitaminen inzitten. Meestal weinig koolhydraten en vetten, maar de rest wel. Die shakes zijn vloeibaar, en meestal qua smaak heel acceptabel. Er zijn zelfs merken die meer dan 16 verschillende smaken hebben.
Als je op een andere manier goed aan koolhydraten en vetten kunt komen (Appelmoes, vla, chocolademouse fruithapjes voor kinderen of wat dan ook) Dan zou dat er wel eens voor kunnen zorgen dat je in ieder geval je broodnodige eiwitten en vitamines binnen krijgt, zonder dat het echt heel vies is.

Ik kan me zo voorstellen dat brood of wasa crackers echt niet te doen zijn, ook niet nadat ze zijn bewerkt met een staafmixer of blender.

Nogmaals heel veel sterkte de komende tijd, mep, knok, huil, vecht, lach en scheld je erdoorheen!!
De mensen die dit topic bijhouden lezen alles, ook de leuke en de moeilijke momenten! Schrijf die dus vooral van je af!

Femke

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:17

Ik kan je geen wijze raad of advies geven, ik heb gelukkig geen ervaring. Ik wil je heel veel sterkte wensen in je strijd tegen deze rot ziekte.

Horse_lover9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 16:19

Goede tips wederom!!! Heb alleen geen problemen met slikken hoor! T is echt dat de doorgang van slokdarm naar maag behoorlijk versperd wordt.
Dan ook niet wat jij schreef? heb eergisteren namelijk best lekker pasta gepureerd.. alhoewel t er niet uitzag :') . T werd meer harde soep :+ .
Weet je wat mijn vriendinnen betreft: ze komen wel hoor.. is ook niet dat ze niet durven heb ik het idee. Ze weten dat ze niet bedrukt hoeven te komen en zo wel, dat ik ze wel met wat slechte grappen aan het lachen maak.
Is het niet dat ze om de slechte grappen lachen, dan wel om het feit dat ik er ZELF dan al wel om lach :o .

Verder wordt dit een lange moeilijke tijd. Nu verveel ik mij en voel ik mij gewoon alleen en vind het lastig.. maar straks kan ik het vast meer gebruiken.
Dan kan ik misschien nog veel minder en voel ik mij flink beroerd.
Verder is het denk ik ook zo, dat ik mij weleens te weinig realiseer dat het ook mijn vriendinnen wat doet.. dat het hun ook eigenlijk treft. Een vriendin zei dat ze bijna de hele nacht wakker had gelegen na het nieuws. Dan denk ik: jeetje wat erg voor haar.. en zo is het ook!
Ik zou kapotgaan als een vriendin dit zou hebben en waarschijnlijk mn hele leven omgooien om er te zijn. De vraag is of iedereen daar beter van wordt.
Mijn twee beste vriendinnen kan ik trouwens een hoop vragen. Verder zullen zij heel veel voor mij klaarstaan. Voor de rest blijft het afwachten want in zulke tijden leer je je vrienden wel erg goed kennen :j .
Krijg ook fijne reacties uit onverwachte hoeken. Bijvoorbeeld kaartje, sms-jes, mails van collega's waar ik t erg goed mee kan vinden altijd, maar waar ik niet super veel mee omga.
Willen langskomen enzo.
Dat is toch ook om erg blij van te worden!!
Op mijn werk is iedereen sowieso super lief. Iedereen leeft mee en hoopt dat ik gewoon weer hun collega wordt. Ze reserveren mn plek en laten er zelfs niemand anders zitten :+ . *\o/*

raket schreef:
Vervelende PB's mag je wel naar mij doorsturen hoor.
Ik heb vanochtend ontbeten met prikkeldraad en het doorgespoeld met azijn. :D :D

Toevallig weet ik iets van malen van eten omdat ik veel gewerkt heb met mensen met slikproblemen.
Niet doen, tenzij je behanglijm nodig hebt:
Pasta's, Rijst etc kun je echt, echt niet malen.... (bisonkit gebruikt dit als hoofdbestanddeel denk ik).
Wel doen:
Verse peer en banaan blenderen, mjammie. Ook stoofpeertjes geblenderd, mjammie.
Huzarenslaatje, dotje mayo, beetje paprikapoeder voor het oog.
Melkproducten zorgen voor slijmvorming en dat kan zorgen dat je wat meer last heb van slikken.

Doe eens een gehaktbal door je stamppotje blenderen.
De stamppotjes kant en klaar van Unox zijn goed te doen en hebben een aardige houdbaarheidsdatum.
Erwtensoep kun je heel goed blenderen en tomatencreme ook. (gewone soepen krijgen een hele aparte kleur, dus of een rose bril op, of met de ogen dicht. )

Jammer dat er veel vrienden het af laten weten. Veel mensen weten niet goed hoe ze moeten reageren als iemand voor zoiets heftigs komt te staan. Zijn bang het verkeerde te zeggen, maar beseffen niet dat niets zeggen veel erger is. Waarschijnlijk trekt dit wel weer bij als ze zien hoe jouw houding hier in is.
Ik ken je niet eens, maar zelfs ik ben geschokt. ALs ik je zou kennen zou ik weken wakker liggen.
Geef ze de tijd, ook al vind ik dat ze je nu wel moeten steunen, maar niet iedereen is zo sterk als jij nu.
Iedereen gaat met verdriet om op zijn eigen manier.

nynke1122

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:20

Woow ik vind echt dat je superpositief bent ! :D

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:20

raket schreef:
MarcoBorsato schreef:

Ik moest ooit een patiënt verdikte ensini(je wilt niet weten wat het is...) geven. hij weigerde. Hij at bijna niets en toen ik mijn charmes in de strijd gooide zei hij: "Als jij dit schaaltje leeglepelt zonder vies te kijken, beloof ik vanaf nu zonder morren alle aangeboden hapjes te nemen. Nou naar 1 hap had ik 4 koppen thee nodig om die plakzooi van mijn gehemelte te krijgen en de smaak heeft 3 dagen geduurd....
Overigens heb ik ook logopedie en diëtiste gedwongen te proeven en daardoor hebben ze nu chocomousse en roomijs.....

_O- _O- _/-\o_