Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:33

Anoeska schreef:
lisanne87 schreef:
De test doet het jammer genoeg niet :)

Maar herken veel van mezelf in wat jullie schrijven.
Mensen hoeven maar met hun vinger te prikken of ik heb blauwe plekken. De eerste nacht slaap ik ook altijd slecht op een 'nieuwe' plek. Ook al kom ik daar al tijden over de vloer, slapen wil gewoon niet.
Ik voel ook de stemming goed aan. Als mensen chagerijning zijn probeer ik gewoon vrolijk te blijven, maar dat is vaak best lastig.
Ik merk ook aan mezelf dat ik me af en toe moet terug trekken. Ben van het zomer 4 dagen met een vriendin weggeweest, in zo'n klein koepeltentje. Alle dagen hebben we samen doorgebracht, alles deden we samen. Toen ik thuis kwam was ik gewoon helemaal op. Die tijd die ik normaal alleen doorbreng, heb ik blijkbaar gewoon nodig om mezelf op te laden. :j

Ik bedoel het niet aanvallend, maar is dit nou echt zo bijzonder. Volgens mij moet bijna iedereen even wennen aan slapen op een nieuwe plek, of een weekje weg met mensen die je niet normaal om je heen hebt. Iedereen heeft toch tijd voor zichzelf nodig.

Ik begrijp niet zo goed waarom dit een naam heeft? HSP, tja, het zal allemaal best wel, maar de dingen die ik hier lees, vind ik niet zo bijzonder.

Klopt, maar HSP is wel meer dan wat hier boven staat als ik er zo over lees. :j

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:32

gummie schreef:
Valt me op dat er nogal wat mensen zijn die nav een test tot de conclusie komen dat ze dan maar HSP zijn. Met de argumenten "ïk herken veel van de genoemde kenmerken" en "Goh, ik wist niet dat ik HSP had, maar het blijkt wel duidlijk uit de internettests"!

Als je alle tests invult met onderwerpen varierend van medische aandoeningen tot psychische problemen en persoonlijkheidsstoornissen, zal 90% van de mensen tot de conclusie komen dat ze zwaar ziek zijn!

Lijkt me niet helemaal kloppen ;) Als je last van koude voeten hebben, heb je niet per definitie een hartkwaal. Warmere sokken aantrekken is soms voldoende :j

Ongeveer 20% van de bevolking is HSP. Ik vind het dus niet raar dat veel mensen er herkenning in vinden.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:12

Rebel_Jits schreef:
gummie schreef:
Valt me op dat er nogal wat mensen zijn die nav een test tot de conclusie komen dat ze dan maar HSP zijn. Met de argumenten "ïk herken veel van de genoemde kenmerken" en "Goh, ik wist niet dat ik HSP had, maar het blijkt wel duidlijk uit de internettests"!

Als je alle tests invult met onderwerpen varierend van medische aandoeningen tot psychische problemen en persoonlijkheidsstoornissen, zal 90% van de mensen tot de conclusie komen dat ze zwaar ziek zijn!

Lijkt me niet helemaal kloppen ;) Als je last van koude voeten hebben, heb je niet per definitie een hartkwaal. Warmere sokken aantrekken is soms voldoende :j

Ongeveer 20% van de bevolking is HSP. Ik vind het dus niet raar dat veel mensen er herkenning in vinden.

Ik had het over de manier waarop mensen tot de conclusie komen dat ze HSP zijn....

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 22:13

Ik ben ook hooggevoelig :) Lang (en nog steeds) rondgelopen met het idee 'anders' te zijn, maar wat dan precies... Andere mensen viel het blijkbaar ook op, want ik werd heel erg gepest. Om die redenen zat ik ook totaal niet lekker in m'n vel, deed mezelf anders/beter/sterker voor dan dat ik echt was. Eigenlijk had ik ronduit een hekel aan mezelf.

Maar een jaar geleden leerde ik iemand kennen (zelf ook HSP) die ik nog geen dag kende, en hij keek me aan en zei: Jij bent hooggevoelig, wist je dat?
Nee, dat wist ik niet, maar ben gaan googelen, en alles viel op z'n plek!
Heb het gevoel dat ik veel meer mezelf mag zijn van mezelf, ik ben nou eenmaal zoals ik ben, en ik raak snel onder de indruk van dingen, heb veel tijd nodig voor mezelf, en kan emotioneel soms alle kanten opvliegen.
Maar ik ben ook ontzettend empathisch en spontaan, voel mensen perfect aan, en ben niet bang meer om 'in het openbaar' m'n emoties te tonen. Als ik moet huilen, dan geeft dat niets.

Hij heeft me ook gewezen op een psychosociaal therapeut-persoon, die in Ede zit, zij is zelf ook hooggevoelig, en begeleid mensen daarin. Dat zou ik op zich wel fijn vinden, maar de locatie is niet echt handig (ik studeer in Tilburg, ouders wonen in Arnhem) en het lijkt me zo... confronterend...

Iemand tips? Ik wil wel heel graag, maar ik vind het zo'n ding...

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:59

Ik meld me hier ook even. Ik ben doorverwezen naar dit topic. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet helemaal heb doorgelezen. Maar misschien kunnen jullie mij helpen met wat vragen.
Zoals velen hier altijd het idee gehad dat ik anders was dan anderen. Ik was altijd heel gevoelig en huilde om de kleinste dingen. Mijn ouders wisten hier niet mee om te gaan en ik ben ook flink vernederd als kind |( . Nou is eigenlijk de laatste tijd het "meer" op komen spelen en ging ik mezelf echt afvragen waar ik last van had. Via een schoolpsychologe de test gedaan voor hooggevoeligheid, en de punten die genoemd werden pasten grotendeels bij mij.
Nou ben ik een nuchtere Hollander en heb het helemaal niet op die testjes op internet. Maar ik heb echt even 10 minuten zitten huilen achter de computer van opluchting dat ik eindelijk mijn gevoel en ervaringen kon plaatsen.
Ik wil mezelf helemaal niks aanpraten en heb dan ook de vraag...Wie bepaalt dat jij echt werkelijk HSP hebt? Moet je hier mee naar de HA?
Het vervelende is dat ik veel met de negatieve kanten te stellen heb. Ik ben extreem gevoelig voor mijn moeder haar humeur. Zij bepaalt mijn hele dag. Mijn moeder is in mijn puberteit depressief geweest en dit had zo'n extreem effect op mij dat de HA mij ook aan de anti-depressiva wou hebben (dit heb ik geweigerd).
Ik weet alleen niet zo goed wat ik nu met deze informatie moet. Moet ik naar de HA? Moet ik iets van "hulp" zoeken?
Ik heb er een hekel aan om voor allemaal onzin dingen mijn omgeving lastig te vallen. Maar in hoeverre moet ik mijn omgeving (vooral mijn ouders) inlichten over mijn "vermoeden". En kan dit naarmate je ouder wordt nog weer overgaan of afnemen?
Een heleboel vragen, sorry daarvoor, maar ik zou graag antwoorden willen van mensen met ervaring.
Er zijn trouwens nog meer punten die in de test staan waar ik hoog op scoor, maar dat komt veel overeen met anderen hier uit het topic (wat ik vluchtig zo gelezen heb dan).
Sorry voor dit lange verhaal :o

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 01:03

Ik heb lang nagedacht op het geen hier in het topic gezegd en geschreven is over wel of niet. Maar ik vraag me af of het label belangrijk is. Misschien is het gevoel om ergens bij te horen en je eigen vreemde reacties en gevoelens goed te kunnen plaatsen wel veel belangrijker. Ongeacht of het nu 100% klopt of niet en ongeacht de manier waarop je het ontdekt van jezelf.

Persoonlijk heb ik best wel eens het 1 en ander aan moeilijke dagen. Als iemand onaardig doet, zonder dat ik het echt verdien (of het is overtrokken)... Ik kan er dagen/maanden/jaren over piekeren. Het moment waarop ik 's nachts ineens wakker schiet en een halve paniekaanval krijg omdat ik me ineens realiseer wat de reden is dat ik me narrig voelde worden in een gesprek zonder aanleiding.
Het moment waarop ik me totaal uitgeteld voel, zonder echt een halve marathon te hebben gedaan.

Die moeilijke dagen zijn niet minder of meer dan van andere, ik weet het zeker. Want immers voel ik heus wel wanneer me moeder/vader/buurmeisje/vriendin zich ellendig voelt. Dat is het grote voordeel dit weten. Maar doordat ik dat weet voel ik me onzeker. Waarom kunnen die mensen er blijkbaar beter mee omgaan dan ik.

In onze maatschappij is het tonen van heftige emoties niet echt gewenst. Als kind leer je, 'grote jongens huilen niet' of 'die uitbundige vreugde is niet nodig'. Ik heb die emoties niet altijd onder controle. Ik heb als kind heus geleerd ze te beheersen, maar ik beleef ze te intens. Dus dan maar te emotioneel... Die emoties op de wereld maken me moe (of peppen me op). En dat brengt me dan weer in verwarring... Waarom raakt een ander niet in de zelfde trans als ik als ze een kaartje lezen. Of waarom krijg ik de hoofdpijn op een drukke zomerse dag enz.

Op gelukkige momenten vind ik het sneu voor de mensen om me heen die ervaren de kleuren en geuren van de wereld om zich heen niet zo als ik. Op ongelukkige momenten haat ik mezelf of de mensen om me heen. In alle gevallen is het prettig om een label te hebben en de mensen te vinden die het gevoel ook zo ervaren en waarbij ik het gevoel heb dat ze me snappen. Of ik nu wel of niet pas in dat plaatje... Met deze term vind ik de mensen die ik nodig heb. Een medicijn of genezing is er niet voor (zou ik ook niet willen).

Anoukie: HSP is een discussie onderwerp, niet elke arts of psycholoog gelooft er in. Maar belangrijker dan of de term klopt is de vraag hoe je er mee omgaat. Praten helpt mij niet, maar ik weet dat er hier in het topic mensen zijn die er wel bij gebaat zijn. Dus dat zou zeker een advies kunnen zijn. Praat met iemand die je 100% vertrouwd en die met je mee denkt, maar die je ook inspireert. Er bestaan een paar goede boeken over HSP. Daarin staan tips en truuks om je af te sluiten van bepaalde dingen.

Ik weet hoe het is om samen te leven met iemand die depressief is en dat ervaar ik regelmatig als heeeel erg zwaar. Bespreekbaar maken lukte hier niet. Dit omdat dat stuiten op een stukje onbegrip. Maar ik gebruik een heel stuk prive rust om daar afstand van te nemen. Zo heb ik 's ochtends half uur voor me alleen, en 's avonds 2 uur. Niemand mag me storen en dat respect heb ik gekregen. In die tijd probeer ik leuke en ontspannen dingen te doen (maar soms slaap ik ook alleen maar). Ik doe een puzzeltje, zit met de hond opschoot, sta onder de douche of bekijk de wolken. Het afbakenen van die rust was enorm moeilijk, maar toen ik dat gedaan had ging het 40% beter met mij.

Ik kwam soms ook erg in een negatief spiraal door alle negatieve gevoelens om me heen + verhalen. Daardoor werden me gedachten ook negatief. Nu gebruik ik een vrij radicaal (psychologisch) truukje om me daar overheen te zetten. Ik schrijf alle dingen die ik op zo'n negatief moment heb op. Hoe ik haar haat, hoe ik mezelf haat, dat de wereld klote is enz... Vervolgens scheur ik dat in kleine stukjes en verbrand dat. Daar begint mijn opluchting al. Vervolgens ga ik mezelf bedenken waardoor ik me beter voel. Het eerste wat in me opkomt doe ik dan ook. Meestal is dat slapen, maar de hond uitlaten of de boekenkast sorteren komen ook best vaak voor.

Ik schrijf ook op hoe ik beïnvloed werd door de situatie. Welk moment reageerde ik waarop. Was dat toen d'r ogen begonnen te trillen, of al eerder toen ik binnenkwam al. ik probeer er nog steeds een patroon in te ontdekken zodat ik minder snel in die zelfde situatie kom. Ik denk namelijk dat ons onderbewustzijn veel oppikt en dat door het bewust maken van dat soort dingen je minder snel in de zelfde valkuil trapt.

Succes meis :(:)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:31

Wat ik nogal frustrerend vind, dat is dat de psycholoog het onderwerp "verantwoordelijkheidsgevoel" steeds aanhaalt. Ik heb last van stemmingen van andere mensen, ik lijd onder depressies en andere aandoeningen van andere mensen. Ik heb zeer veel moeite met het lang samenleven met mensen met een probleem, op welk vlak dan ook. Depressie, trauma's, angsten, frustraties, etc van andere mensen. Ik ga ongeveer door het lint als ik een begrafenis bijwoon (dat doe ik dan ook niet meer), word al naar als ik uberhaupt een kerk in loop.

Ik ben even depressief geweest toen de vader van een goede vriend overleed. Ik ben even depressief geweest toen het kind van een vriendin overleed. etc, etc, etc. Als iemand mij een verhaal vertelt over een paard dat is doorverkocht met kapotte pezen, ben ik dagen van slag. Als ik een WSPA reclame zie word ik misselijk. Als een vriendin vertelt dat ze haar paard heeft moeten laten inslapen, huil ik urenlang en voel ik me ziek. Dit alles omdat ik me kennelijk zodanig inleef in de ander dat ik als het ware dat gevoel van de ander over me heen krijg (weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven).

Maar als ik met dit soort dingen bij de psycholoog kom, stelt ze mij altijd de vraag "maar is dat jou verantwoordelijkheid?" "Ben jij verantwoordelijk voor hoe een ander zich voelt?"

Nee, ik begrijp dat ik dat niet ben. en "meeleven" met iemand is prima, maar dat wat ik niet alleen meeleven of verantwoordelijk voelen. Maar ik probeer aan te geven dat ik het gevoel op de een of andere manier overneem. Ik krijg dat niet uitgelegd, en het lukt me ook niet om me ervoor af te sluiten. En ik blijf de neiging hebben om mensen bij wie ik voel dat het niet goed gaat, te helpen ongeacht of zij toegeven of het slecht gaat of niet. Mij is afgeraden te gaan werken in de sector waarvoor ik was opgeleid: hulpverlening. Ik ben afgestudeerd als maatschappelijk werker, maar kan er in de praktijk niets mee. De druppel was dat ik werd gebeld door een moeder die een video in haar brienvenbus had ontvangen, met daarop beelden van haar10-jarige dochter met een 40+buurtbewoner. De stagebegeleider gaf toen al aan dat dit werkl voor mij misschien niet zo geschikt was. Werk kun je echter uitkiezen. De omgang met familie en vrienden zet je echter niet stop als je merkt dat je de gevoelens van anderen sterk overneemt.

Iemand anders hier ervaringen mee?

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:33

Hoi Allemaal,

Mag ik wel wat vragen?
Ik en vanaf mijn geboorte een heel gevoelig meisje.
Als baby huilde ik al onafgebroken, omdat ik alle ruzies, verdriet, en alles van mijn ouders, en anderen, overnam.
Als kind heb ik niet veel last van gehad.
Maar vorig jaar, werd ik in een drukke brugklas geplaatst.
De stemmen en gevoelens werden me teveel. Ik ging elke dag van half 9 tot half 11 naar school, langer hield ik het niet vol.
Ik hoorde, vernam, zag, en nam alles over van iedereen. (Dat heb ik nu onder controle met hulp van mijn acupuncturiste)
Nu heb ik (gelukkig!) nog nooit geesten gezien.
Dat lijkt me dan ook erg eng, vandaar gelukkig.
Maar laast was ik bij mijn oma, haar man, mijn opa is overleden toen ik twee was.
Mijn moeder vertelde me dat hij bij mij altijd mijn schouder beetpakte en een beetje heen en weer schudde.
Laatst zat ik in de stoel waar hij altijd in zat.
Opeens voelde ik druk op mijn rechter schouder, en bewoog mijn t-shirt heen en weer!
Wat was dit nou? Stel ik me aan?
Zijn jullie niet te hard voor me? (stel je niet aan, enz)

Groetjes, Nienke

DaisNBenj

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:50

Hoi Strawberry,

Niemand kan voor jou vertellen of het de waarheid is of niet. Maar als jij het gevoelt hebt,
dan moet je in jezelf geloven. Ik zie gelukkig geen geesten, maar ik geloof er wel in.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:56

Ik ga niet zeggen dat ik een HSP ben, maar ik herken wel bizar veel kenmerken.

Als kind reageerde ik overal op, vooral met huilen. Scooters die langsreden, lege ketchupflessen die zo'n gek geluid maakte.
Daarbij was.. en ben ik eigenlijk altijd ziek wanneer mensen die dicht bij mij staan dat ook zijn.
Bij weersveranderingen krijg ik ontzettende hoofdpijn.
En vooralsnog kan ik absoluut niet tegen harde geluiden.
Ook drukke ruimtes of evenementen zijn mij vaak teveel.
Ik herken vaak wanneer mensen zich 'anders' voelen dan normaal. Maar ik neem dat (gelukkig) niet van ze over.

Wat denken jullie..?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:26

@ Strawberry: Wij waren er niet bij, dus we kunnen niet zeggen of het echt zo was. Maarja, als jij toch echt een druk voelt en kijkt en ziet dat het shirt beweegt, is het best (in mijn ogen) aannemelijk dat het inderdaad je opa was.
Er is heel veel wat de wetenschap niet kan verklaren of uitleggen. Zelfs zoiets simpels als verliefdheid kunnen ze nog niet uitleggen. (Ja dat er stofjes zijn, maar niet hoe dat voor jou voelt.)

Als jij dus denkt dat het je opa was, zou ik daar ook in geloven. Er zijn overigens meer gevallen bekend van geesten die zich door geur, gevoel oid bekendmaken. Totale onzin is het dus zeker niet!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 08:12

@Anne: het herkennen van veel overeenkomsten is nog geen diagnose. En als je aan ons moet vragen, a.d.h.v. een paar voorbeelden, kan niemand je een goed antwoord geven. Een paar overeenkomsten hebben, lijkt me niet genoeg. Je moet echt het idee hebben dat er puzzelstukjes in elkaar zijn gelegd, dat het ineens allemaal duidelijk is. Je moet echt bijna weten dat het wel over jou moet gaan. Lees anders nog wat meer artikelen erover. En kijk dan of het nog steeds ook op jou van toepassing is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 08:19

Veulen84 schreef:
In onze maatschappij is het tonen van heftige emoties niet echt gewenst. Als kind leer je, 'grote jongens huilen niet' of 'die uitbundige vreugde is niet nodig'. Ik heb die emoties niet altijd onder controle. Ik heb als kind heus geleerd ze te beheersen, maar ik beleef ze te intens. Dus dan maar te emotioneel... Die emoties op de wereld maken me moe (of peppen me op). En dat brengt me dan weer in verwarring... Waarom raakt een ander niet in de zelfde trans als ik als ze een kaartje lezen. Of waarom krijg ik de hoofdpijn op een drukke zomerse dag enz.

Op gelukkige momenten vind ik het sneu voor de mensen om me heen die ervaren de kleuren en geuren van de wereld om zich heen niet zo als ik. Op ongelukkige momenten haat ik mezelf of de mensen om me heen. In alle gevallen is het prettig om een label te hebben en de mensen te vinden die het gevoel ook zo ervaren en waarbij ik het gevoel heb dat ze me snappen. Of ik nu wel of niet pas in dat plaatje... Met deze term vind ik de mensen die ik nodig heb. Een medicijn of genezing is er niet voor (zou ik ook niet willen).

Wat mooi geschreven, zo herkenbaar. :j Vooral die intense emoties, ook ik blijf ze zo beleven maar uit ze niet, of heel gedoseerd bij mensen en in het beste geval uit ik ze wel, maar dan bij mijn dieren.

Zijn hier nog meer mensen die (extra) gevoelig zijn voor een winterdepressie?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 08:41

Duke schreef:
@Anne: het herkennen van veel overeenkomsten is nog geen diagnose. En als je aan ons moet vragen, a.d.h.v. een paar voorbeelden, kan niemand je een goed antwoord geven. Een paar overeenkomsten hebben, lijkt me niet genoeg. Je moet echt het idee hebben dat er puzzelstukjes in elkaar zijn gelegd, dat het ineens allemaal duidelijk is. Je moet echt bijna weten dat het wel over jou moet gaan. Lees anders nog wat meer artikelen erover. En kijk dan of het nog steeds ook op jou van toepassing is.

Daarom zeg ik ook 'ik zeg niet dat ik het heb..' ;)
Ik ben overigens ook niet opzoek naar een diagnose, het kwam me gewoon bekend voor.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 08:51

RedPassion schreef:
Veulen84 schreef:

Wat mooi geschreven, zo herkenbaar. :j Vooral die intense emoties, ook ik blijf ze zo beleven maar uit ze niet, of heel gedoseerd bij mensen en in het beste geval uit ik ze wel, maar dan bij mijn dieren.

Zijn hier nog meer mensen die (extra) gevoelig zijn voor een winterdepressie?

Ben ik het volledig mee eens! Herken mezelf daar ook helemaal in.
Jammer genoeg ben ik wel vatbaar voor winterdepressies. Die donkere grijze dagen, bijna geen zon te zien...
De kou... Maar anderzijds is de winter wel mooi.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:20

Oh bah heb ook zo'n hekel aan de winter. Vorige winter viel de depressie nog enigszins mee. Kwam ondanks het ijs en sneeuw heel veel buiten en ijs en sneeuw reflecteert! Dus heb ik nog redelijk wat zon meegekregen voor een winter.

Ook word ik eigenlijk bijna instant depri als ik teveel binnen blijf, wat in de winter nogal snel gebeurd, daar moet ik dus voor opletten en toch gewoon de natuur in trekken!

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:29

Bedankt voor de reacties.. Ik geloof zelf dat het mn opa was, ik vind het wel fijn, zo is mn opa toch nog bij me

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:00

hier nog een hoge voeler,
ook hier nog als onderdeel van een problematiek,

ga nu op het gemakje de teksten vaqn anderen eens door lezen.

Ms_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:46

Je hebt het niet, je BENT het!

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:09

Fiffill schreef:
Ik ook :) alleen ben ik nooit verlegen of angstig geweest. Maar de andere dingen herken ik wel.

Ik heb er wel last van, merk dat ik sneller moe ben in drukke omgevingen, kan niet goed tegen films kijken (teveel beelden/indrukken), kan niet tegen medicijnen (krijg zo'n beetje alle bijwerkingen), cafeïne kan ik echt niet hebben (koffie, energydrink, krijg zelfs al last bij een paar slokken sterke zwarte thee - ik krijg gewoon hoofdpijn, misselijk etc). Zo kan ik nog een hoop dingen opnoemen.

Zijn jullie ook zo ontzettend gevoelig op je huid? Dat is voor mij erg lastig, vooral voor m'n vriend (die er gelukkig wel begrip voor heeft en op probeert te letten). Ik kan er niet tegen als mensen me heel zachtjes over mijn huid aaien. Als ze wat harder drukken gaat 't wel, maar zo zachtjes aaien geeft een soort pijnlijk kietelend gevoel. Niet echt als gekietel, maar meer pijnlijk. Alsof je koorts hebt en iemand tegen je kippenvel in over je been aait.

Ik merk dat ik vooral veel tijd voor mezelf nodig heb, dan gaat 't wel goed.

Hier ook iemand - kan bijna alles op de lijst met 'ja' beantwoorden. Heb hieruit ook een eetstoornis ontwikkeld (wow.. eerste keer dat ik dat toegeef eigenlijk) en m'n vrienden dwingen met naar de psycholoog te gaan.
Ook films, concerten, uitgaan en afhankelijk zijn van anderen om thuis te komen vermijd ik het liefst zo veel mogelijk.

Fiffil, dat over de huid herken ik heel erg! Als mensen je troosten gaan ze vaak zo over je rug maar dat is zo vreselijk! Wist niet dat anderen dat ook hadden, behalve m'n moeder, die af en toe periodes heeft dat alles op haar huid zeer doet, zelfs kleren of een deken.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:18

Hier nog een HSP'er. :j

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:15

gummie schreef:
Wat ik nogal frustrerend vind, dat is dat de psycholoog het onderwerp "verantwoordelijkheidsgevoel" steeds aanhaalt. Ik heb last van stemmingen van andere mensen, ik lijd onder depressies en andere aandoeningen van andere mensen. Ik heb zeer veel moeite met het lang samenleven met mensen met een probleem, op welk vlak dan ook. Depressie, trauma's, angsten, frustraties, etc van andere mensen. Ik ga ongeveer door het lint als ik een begrafenis bijwoon (dat doe ik dan ook niet meer), word al naar als ik uberhaupt een kerk in loop.

Ik ben even depressief geweest toen de vader van een goede vriend overleed. Ik ben even depressief geweest toen het kind van een vriendin overleed. etc, etc, etc. Als iemand mij een verhaal vertelt over een paard dat is doorverkocht met kapotte pezen, ben ik dagen van slag. Als ik een WSPA reclame zie word ik misselijk. Als een vriendin vertelt dat ze haar paard heeft moeten laten inslapen, huil ik urenlang en voel ik me ziek. Dit alles omdat ik me kennelijk zodanig inleef in de ander dat ik als het ware dat gevoel van de ander over me heen krijg (weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven).

Maar als ik met dit soort dingen bij de psycholoog kom, stelt ze mij altijd de vraag "maar is dat jou verantwoordelijkheid?" "Ben jij verantwoordelijk voor hoe een ander zich voelt?"

Nee, ik begrijp dat ik dat niet ben. en "meeleven" met iemand is prima, maar dat wat ik niet alleen meeleven of verantwoordelijk voelen. Maar ik probeer aan te geven dat ik het gevoel op de een of andere manier overneem. Ik krijg dat niet uitgelegd, en het lukt me ook niet om me ervoor af te sluiten. En ik blijf de neiging hebben om mensen bij wie ik voel dat het niet goed gaat, te helpen ongeacht of zij toegeven of het slecht gaat of niet. Mij is afgeraden te gaan werken in de sector waarvoor ik was opgeleid: hulpverlening. Ik ben afgestudeerd als maatschappelijk werker, maar kan er in de praktijk niets mee. De druppel was dat ik werd gebeld door een moeder die een video in haar brienvenbus had ontvangen, met daarop beelden van haar10-jarige dochter met een 40+buurtbewoner. De stagebegeleider gaf toen al aan dat dit werkl voor mij misschien niet zo geschikt was. Werk kun je echter uitkiezen. De omgang met familie en vrienden zet je echter niet stop als je merkt dat je de gevoelens van anderen sterk overneemt.

Iemand anders hier ervaringen mee?

Ik ken dat, niet in zo erge mate als jij, maar ik neem zo wat over, zowel lichamelijk als emotioneel . Mee lachen vind ik moeilijker maar mee huilen kan ik helaas als de beste.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:17

Ach, tis alleen zo vervelend dat veel mensen het niet begrijpen. Het valt ook bijna niet uit te leggen. En daarbij "geloven'' niet alle hulpverleners in hooggevoeligheid. Dus als je eindigt met een burn out of chronische vermoeidheid, dan wordt er vaak niet gedacht aan de mogelijkheid van hoogsensitiviteit als oorzaak daarvan. Terwijl op verschillende sites wel heel specifiek staat aangegeven dat hoogsensitiviteit gevolgd kan worden door burn out of chronische vermoeidheid. Vandaar dat ik me er over verbaas dat ik in dit topic zit te typen, want ik schiet daar niks me op ;) Zelfacceptatie is het belangrijkste denk ik! En wat de rest er dan van denkt.... Tja :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:42

Daarom is het ook zaak om een hulpverlener te vinden die het wel serieus neemt, of zelf ook hooggevoelig is. :j Die laatste heb ik nu, wat een verademing is het. En wat een bron van herkenning, alleen daarom al doen de gesprekken met haar me enorm goed. Ik hoef niks uit te leggen, we kunnen daardoor meteen 'de diepte' in (wat ik toch al graag doe, oppervlakkigheid zal me nooit kunnen bekoren).

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:07

Dat ligt er een beetje aan wat je wilt bereiken ;) Ik denk dat ieder mens van nature op zoek is naar erkenning. HSP is niet iets wat je HEBT, maar wat je BENT. Als de hoogsensitiviteit niet erkend wordt, voelt het (voor mij) alsof IK niet erkend wordt. Die erkenning is niet iets wat ik nog bij een hulpverlener zoek. Ik heb ze in alle soorten en maten gehad, en ze waren allemaal overtuigd van hun eigen inzicht en deskundigheid. Alles is voorbij gekomen: van borderline tot PTSS, van hoogsensitiviteit tot burn out en chronische vermoeidheid. De een sprak de ander tegen. De laatste hulpverlener heeft zelfs uitgesproken dat hij zich schaamde voor sommigen in zijn professie (mbt verkeerde diagnose). De ander weigerde commentaar te ontvangen. De starheid waarmee hulpverleners soms blijven vasthouden aan pertinent onjuiste conclusies, simpelweg omdat ze onvoldoende LUISTEREN en sommige zaken afschepen als onbelangrijk of niet bestaand....

Ik zoek liever naar zelfacceptatie en acceptatie van het feit dat nu eenmaal niet iedereen zal erkennen en begrijpen hoe een HSP in elkaar steekt en welke problemen dat kan opleveren.

De hooggevoeligheid verandert niet (als je er van uit gaat dat je HSP bent tenminste niet... Als je ervan uitgaat dat je door andere oorzaken chronisch vermoeid bent en chronische stress hebt, dan wel). De mening van anderen ook niet. Tis dan aan mijzelf om mijn verwachtingen en houding bij te stellen.

Overigens vind ik het heel erg lastig om mensen te vinden die in mijn beleving niet oppervlakkig zijn. Omdat ik misschien meer dan gemiddeld de diepte in zal willen gaan. Dat ligt dan niet aan de andere mensen, en als je het gemiddelde neemt, zijn zij niet oppervlakkig, maar ben ik juist te diepgaand. Tis ook maar net van welke kant je het bekijkt ;)