Zelfmoord egoistisch?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:22

Ik vind het juist egoïstisch om niet te willen begrijpen hoe graag iemand van zijn of haar leven af wil, en wat voor ernstige zaken daar de basis van zijn. Het is heel erg voor de mensen die worden achtergelaten, sowieso. Maar iemand gaat heus niet 'zomaar' zijn familie in de steek laten. Normaal gezien heeft die persoon al door oorlogen gegaan om er toch nog te zijn voor die familie, dan bewijst het mij dubbel en dik dat die persoon echt niet anders meer kon.
Behandeling kan een oplossing zijn, als ze op tijd komt. Maar niet iedereen heeft geluk met juiste timing, juiste plek.

PS: Ik ben al enkele kennissen en zelfs één dierbare verloren omdat ze zelfmoord hebben gepleegd. Nooit ben ik boos geweest op hun. Wel op de wereld. Ik vind het absoluut niet egoïstisch dat ze mij hebben 'achtergelaten'.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:28

Een depressie is een kortsluiting in je hersens,je bent niet meer wie je bent/was.Je vind nix meer leuk,je haat het leven en wil maar 1 ding en dat is rust voor altijd.Therapiën,medicijnen,gesprekken,het helpt allemaal weinig tot niets.Alleen jijzelf kan er uit zien te komen,door die knop in de hersens weer om te zetten.Dit is zeer moeilijk,maar het is mogelijk.Ik heb zelf ook een vrij heftige depressie gehad,altijd als ik langs het station liep dacht ik:ik hoef maar te springen en ik heb voor eeuwig rust.Ik hoef dan nooit meer met tegenzin elke dag opnieuw door te komen.Maar ik vocht tegen dat denkbeeld,gelukkig was ik dus niet zo ver dat ik niet meer kon denken.Gesprekken en medicijnen hielpen niet,klinklaar gif wat je in neemt.Een depressie kan iedereen zomaar krijgen en is heel moeilijk voor de persoon zelf en vooral voor zijn omgeving,want die begrijpen er nix van.Als je zover in een depressie zit dat je alleen nog maar aan de eeuwige rust denkt,dan komt de dag ook dat je gaat.Niemand die je van die gedachte af kan krijgen,alleen jijzelf zou het kunnen maar vaak niet altijd.
Een depressie overkomt je,je kiest er niet voor.
En daarom is het ook NOOIT egoïstisch.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:34

gohya schreef:

En je gunt het niemand.. Mooi gezegd, gohya.. :(:)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:38

detour schreef:
gohya schreef:

En je gunt het niemand.. Mooi gezegd, gohya.. :(:)

Idd. je gunt het zeker niemand!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:39

manie schreef:
Kelpla schreef:
Lees net het vreselijke bericht dat Antonie Kamerling zelfmoord heeft gepleegd.
Op de een of andere manier kan ik dit gewoon niet begrijpen en vindt het bijna zelfs egoistisch. Hij laat een vrouw en kinderen achter..

Hoe zijn jullie meningen hierover?

Verdiep je in wat een depressie inhoudt en durf daarna NOOIT meer te zeggen dat het egoistisch is.......

Amen.

geerke

Re: Zelfmoord egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:43

waarschijnlijk doet het leven dan zoveel pijn...meer pijn dan dat de nabestaanden gaan hebben.
Lijkt mij,ik heb nog nooit een depressie gehad.
Ik vindt het dus niet egoistisch.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:44

Ik ben blij dat zoveel mensen in dit topic weten uit te leggen wat een echte depressie inhoudt :j

Mensen die het niet kennen of van dichtbij hebben meegemaakt, denken er vaak lichtzinnig over.
Komt ook een beetje door woorden/zinnen als 'ik voel me depri' of 'ik heb een dipje' etc etc.
Dat gevoel kent iedereen wel en is te verhelpen met jezelf een schop onder je hol te geven.

Maar lijkt in geen enkel opzicht op een echte depressie.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:46

manie schreef:
Ik ben blij dat zoveel mensen in dit topic weten uit te leggen wat een echte depressie inhoudt :j

Mensen die het niet kennen of van dichtbij hebben meegemaakt, denken er vaak lichtzinnig over.
Komt ook een beetje door woorden/zinnen als 'ik voel me depri' of 'ik heb een dipje' etc etc.
Dat gevoel kent iedereen wel en is te verhelpen met jezelf een schop onder je hol te geven.

Maar lijkt in geen enkel opzicht op een echte depressie.

Heel goed gezegt!
Een echte depressie is niet te begrijpen,want je begrijpt zelf niet eens wat je overkomt!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:49

Kelpla schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik absoluut depressies niet ken en ook niet weet hoeveel impact dit op iemand kan geven. Hier moet ik dus even op terugkomen qua egoistisch zijn.. En sorry als er mensen zijn die hierdoor gekwetst zijn.

Qua andere problemen zoals financiel ed. blijf ik wel bij mijn mening dat dit ook anders opgelost kan worden.

Ook super van TS dat ze terugkomt op het 'egoistisch zijn'
Blijkbaar hebben een aantal mensen hier heel goed weten te verwoorden wat een depressie inhoudt +:)+
Dat vind ik knap!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:50

Toen ik mijn sociale studie volgde, werd er gemeld dat 20 % tussen de 18 en 25 jaar leed aan een depressie in NL. Vond dat shocking. :o
Zelf kreeg ik het op mijn 23ste( en het interesseert me echt geen waps wat men daar van vindt op internet)..

Ik gun het geen kip, geen mens, écht.. .
Als ik ook maar iets merk wat al iets voelt als toen dan sla ik alarm. het is nu 13 jaar geleden, duurde een maand of 5..

reacties: Goh, maar jij bent altijd zo sterk energiek, blabla..
ja, dat werd ik ook wel weer maar toen was het wel weg hoor, en het naarste vond ik dat alles zo grijs was, ik genoot nergens meer van..
Op een dag kwam een liedje weer binnen, een blommetje, een vogeltje, de knuf van een paard, en daargenoot ik des te meer van. :D

Uiteindelijk kan elk mens overdonderd worden door deze k*t aandoening, maar ik ben er wel wijzer van geworden, en heb meer inzicht gekregen om mijn werk goed te doen richting anderen in de zorg. Ben me er bewust van dat het terug zou kunnen keren, maar ik sta het niet toe.. Nooit meer. Ik hoop dat dat lukt.

Anderen die hier lijden aan wat dan ook: Sterkte hoor.. Ik hoop dat je kunt blijven knokken en geniet van jezelf en het leven. Daar is ze voor. ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:53

Ik heb zelf moeite met mensen die depressief zijn. Ik weet dat het een ziekte is die ze overkomt, maar toch vind ik het moeilijk. Dat komt door het contrast die je ziet van mensen met bijv. kanker die vechten voor hun leven, hoe ondragelijk het eigenlijk al is en daarbij altijd de moed hebben om positief te blijven.

Nogmaals, ik veroordeel niemand, maar ik geef wel toe dat ik het moeilijk vind om altijd maar begrip te hebben voor depressie.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:54

@detour
Daar ben ik ook zo bang voor dat het terug komt.
Soms denk ik wel eens,wat doe ik hier eigenlijk nog op aarde?
Dan schrik ik van mezelf en denk dan:nee he, het komt toch niet terug.Ik vecht er ook tegen en ga dingen doen om het af te leiden.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:56

Jessix schreef:
Ik heb zelf moeite met mensen die depressief zijn. Ik weet dat het een ziekte is die ze overkomt, maar toch vind ik het moeilijk. Dat komt door het contrast die je ziet van mensen met bijv. kanker die vechten voor hun leven, hoe ondragelijk het eigenlijk al is en daarbij altijd de moed hebben om positief te blijven.

Nogmaals, ik veroordeel niemand, maar ik geef wel toe dat ik het moeilijk vind om altijd maar begrip te hebben voor depressie.

En dat gebeurt dus helaas heel vaak.
Mensen om je heen laten het afweten, hebben geen zin in jou ziekte want ze snappen het niet.
met als gevolg dat een depressief iemand nog meer afzakt en denkt niets meer voor te stellen want iedreen keert zich tot hen.
Ja en dan kan dat de nodige gevolgen hebben.
Jammer dat deze ziekte nog steeds zo'n ondergeschoven kindje blijft.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:59

gohya schreef:
@detour
Daar ben ik ook zo bang voor dat het terug komt.
Soms denk ik wel eens,wat doe ik hier eigenlijk nog op aarde?
Dan schrik ik van mezelf en denk dan:nee he, het komt toch niet terug.Ik vecht er ook tegen en ga dingen doen om het af te leiden.

:(:)
Ja, als je je bewust bent kun je meer voorkomen, hoor, écht, en geniet jij achteraf ook van dingen die anderen niet eens zien?..;)
maar die vraag vind ik zo heerlijk menselijk: Als we het instinct van een dier hadden gehad, kwam die vraag niet eens in ons op. :D
heb ook liever mensen om me heen die zich dit sooort dingen afvragen ipv dan dat ze worden geleefd; soms kan het heel boeiende gesprekken op gang brengen.

Ik denk zelfs dat een hoop mensen die nooit depressief zijn geweest zich wel eens afvragen: Waarom ben ik hier en wat doe ik hier in hemelsnaam?.. :o Ik vind dat niet echt shocking..

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:34

gohya schreef:
Een depressie is een kortsluiting in je hersens,je bent niet meer wie je bent/was.Je vind nix meer leuk,je haat het leven en wil maar 1 ding en dat is rust voor altijd.Therapiën,medicijnen,gesprekken,het helpt allemaal weinig tot niets.Alleen jijzelf kan er uit zien te komen,door die knop in de hersens weer om te zetten.Dit is zeer moeilijk,maar het is mogelijk.Ik heb zelf ook een vrij heftige depressie gehad,altijd als ik langs het station liep dacht ik:ik hoef maar te springen en ik heb voor eeuwig rust.Ik hoef dan nooit meer met tegenzin elke dag opnieuw door te komen.Maar ik vocht tegen dat denkbeeld,gelukkig was ik dus niet zo ver dat ik niet meer kon denken.Gesprekken en medicijnen hielpen niet,klinklaar gif wat je in neemt.Een depressie kan iedereen zomaar krijgen en is heel moeilijk voor de persoon zelf en vooral voor zijn omgeving,want die begrijpen er nix van.Als je zover in een depressie zit dat je alleen nog maar aan de eeuwige rust denkt,dan komt de dag ook dat je gaat.Niemand die je van die gedachte af kan krijgen,alleen jijzelf zou het kunnen maar vaak niet altijd.

Hier sluit ik me helemaal bij aan!

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:37

Jessix schreef:

Veroordeel je niet, en snap heel goed dat het lastig te begrijpen is als je zelf het niet meegemaakt hebt.

Dat is misschien ook wel het lastige aan een Depressie, mensen die Depressief zijn hebben de neiging om zich te wentelen in het negatieve. Ze willen alles wel positief zien, of voelen maar om de een of andere reden lukt dit niet. Dat is inderdaad die knop die omgezet moet worden, en dat kan iemand alleen zelf!

Denk dat de clou van een Depressie juist is dat je de controle over je gedachte en dus gevoelens verliest!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:55

Onassa schreef:

Idd, komt genezing niet bepaald ten goede.. Zo veel onbegrip en vooroordelen, wordt er gewoon naar van!

Jessix, mensen met zelfmoordneigingen willen niet zozeer dood, zij willen net zo goed als de kankerpatiënt een leven. Ze willen voornamelijk van de problemen af die in hun ogen (en soms ook werkelijkheid) niet te overzien en aan te pakken zijn.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:58

Heino schreef:
Onassa schreef:

Idd, komt genezing niet bepaald ten goede.. Zo veel onbegrip en vooroordelen, wordt er gewoon naar van!

Jessix, mensen met zelfmoordneigingen willen niet zozeer dood, zij willen net zo goed als de kankerpatiënt een leven. Ze willen voornamelijk van de problemen af die in hun ogen (en soms ook werkelijkheid) niet te overzien en aan te pakken zijn.

Precies Heino.
Ieder mens wil van nature leven.
Maar als leven lijden word ga je er anders over denken en vanuit dat denken kanhandelen komen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:09

Jessix schreef:

Ik zit hier om eerlijk te zijn ook wel een beetje mee. Het is voor mij heel moeilijk om dingen die niet tastbaar of zichtbaar zijn begrijpelijk voor mezelf te maken. Ik zou dat met alle macht willen en ik probeer het ook heel erg vaak maar in het geval van een depressie is me dat nog nooit gelukt :o
Ik wil het wel heel graag en mede door dit topic heb ik nieuwe inzichten gekregen m.b.t. zelfdoding.

ik denk idd dat het voor mensen die nog nooit een depressie meegemaakt het heel erg moeilijk is om het te begrijpen en dan betrek ik het even op mezelf :o Vroeger dacht ik vaak: Wat is nu eigenlijk het probleem? Het leven is toch leuk? je hebt toch alles voor elkaar. JA dat was ook zo, maar enkel in mijn ogen, in de ogen van iemand die depressief is dus niet en dat is voor mij nog een beetje een ongrijpbaar iets.

Misschien dat het heel onduidelijk is, maar ik kan mijn vinger er voor mezelf ook niet helemaal opleggen.

Het is in elk geval niet zo dat ik voor mensen wegloop die met psygische problemen hoor, maar het is wel heel moeilijk voor mij om me in te kunnen leven, puur en alleen omdat mijn brein een hele andere beleefwereld heeft.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:17

Je hoeft niet alleen depressief te zijn om een poging te doen,en egoistisch is het niet, vind ik dan he.Dood ga je toch een keer,bij een zlefmoord ga je eerder en anders.Je kan toch niet alleen voor de nabestaanden hier op aarde blijven,das egoistisch.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:18

detour schreef:
maar die vraag vind ik zo heerlijk menselijk: Als we het instinct van een dier hadden gehad, kwam die vraag niet eens in ons op. :D

Als ik het niet meer zag zitten, dan zag ik in gedachten mijn paard op de trailer naar de slacht gezet worden, katten in een kooitje in het asiel en ik die het probeerde uit te leggen: sorry, baasje zag het leven niet meer zitten :n

En dan dacht ik aan de paarden die met een gebroken poot nog op probeerden te staan om te léven en dan kon ik voor mezelf niet verantwoorden dat ik dat niét meer wilde.

De simpele aanwezigheid alleen al, van zo'n dier heeft mij wel veel geholpen.

Nu denk ik weleens: hoe heb ik zoveel tijd van mijn leven kunnen verpesten aan verdrietig zijn om wie ik ben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:19

Dan is het net zo als iemand die geen kinderen kan krijgen en iemand die ze niet wil of abortus pleegt?

Dus iemand heeft een ondraagelijk geestelijk lijden en wil niet verder leven, iemand heeft ondraagelijke pijnen en wil niet verder leven versus iemand die kanker heeft en nog jaren zonder kanker verder wil leven.

Het leven is niet eerlijk, maar om nou een vergelijking te gaan maken van een kankerpatient met een depressieve patient, vind ik appels met peren vergelijken en getuigt wederom in mijn ogen tot weinig respect, begrip en duidelijk niet op de hoogte zijn wat een echte depressie inhoudt. Niet iedereen is er nl gevoelig voor, het kan aanleg zijn, dus een fout in de hersenen omdat er stoffen niet worden aangenomen, maar het kan ook aanleg zijn in het karakter waardoor altijd alles moeilijker en zwaarder is dan voor een ander en dat kan angsten en diepgaande onzekerheden wat ook weer tot angsten kunnen worden omgezet met zich mee brengen...

SAKKIA

Re: Zelfmoord egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:28

Russel heb je het nu tegen mij?

De vergelijking kankerpatient is voor mij ook niet helemaal op zijn plaatst, als je de rest van mijn post leest zul je ook lezen dat ik heel open sta om te weten te komen wat er speelt bij iemand met een depressie, maar dat het voor mij heel erg moeilijk is omdat begrijpelijk te maken als je geen ervaring hebt met de gevoelens van iemand die depressief is. Mijn inlevingsvermogen gaat denk ik niet zo ver, hoe graag ik het ook zou willen en hoe graag ik het ook zou willen begrijpen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:29

Het is ook moeilijk te begrijpen als je zelf die gevoelens nooit hebt gehad.
Je wil gewoon rust. Maar overal waar je bent neem je jezelf mee, en met die zelf heb je nou net problemen.
Laatst bijgewerkt door Nic op 08-10-10 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:30

Als je nooit hebt mee gemaakt is het ook niet te begrijpen wat een depressie is,mijn man zei ik zou wel eens willen weten wat je voelt?