Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:31

oehhhh bah, nou ja hoop gewoon dat ze morgen zeggen dat er niets aan de hand is :+

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:32

dat duim ik voor je mee ;)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:08

Ik heb 2 jaar terug een Pap 3A gehad en na onderzoek bleek ik ook een CIN 3 te hebben. Ik ben hieraan 2x geholpen door middel van een lis excisie (omdat na de eerste keer de snijranden niet goed schoon waren)... na de tweede ingreep was alles goed, mijn lichaam had het kleine achtergebleven "restje" zelf al opgelost.

Eerste controle-uitstrijkje na de ingrepen was Pap 2 en nu sta ik alweer anderhalf jaar keurig op Pap 1.... :)

Ik durf wel te zeggen dat het bevolkingsonderzoek mijn leven heeft gered... nu waren we er al bij voordat het daadwerkelijk kanker was... :)

Ik vond alle ingrepen 100% meevallen... :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:12

Fijn dat het weer in orde is en ook goed om te horen dat de ingrepen meevallen, jij was opgeroepen?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:15

yep... maand na mijn 30e verjaardag kreeg ik eerste oproep... :) Overigens was ik 31 toen ik de afwijkende uitslag had en 32 toen ik de ingreep kreeg (zat in totaal max 2-3 maanden tussen de uitslag en ingrepen, ook omdat ik van Schiedam naar de prov. Groningen verhuisde en dus ook bij een ander ziekenhuis ingeschreven moest worden

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:20

Ojajoh schreef:
varekaj: sterkte ermee.......het wachten op de uitslag is dan altijd extra verrot

colway: nou wil ik niemand bang maken, maar ik vond de biopsie idd echt verrot pijnlijk :=
bij mij hapte ze een stukje zonder verdoving omdat ze volgens hun zeggen de naald erin net zo zeer doet als het hapje....
nou pijnlijk naaldje dan :oo :=

ik heb een verdoving gehad en een keer biopt zonder verdoving
beide is vervelend hoor, alleen bloedde het bij mij veel na waardoor wat langer gebrand moest worden om t wondje dicht te krijgen, dus dat was wel vervelend
spuitje is ook gevoelig hoor, maar biopt voel je meer

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:24

biopt heb ik eigenlijk niet gevoeld... ik moest hoesten als de naald erin ging en dat werkte prima... :)

Na de 2e lis excisie bloedde het wel erger na, maar dat was een maand na de eerste, dus een operatie over een verse wond heen zeg maar... ook moest ik hier wel 4x verdoving erbij hebben, want omdat het eerder was gedaan, nog niet zo lang daarvoor, was het nog ietwat gevoeliger... maar toen de verdoving goed was ingewerkt, voelde ik het niet... ik liep direct na de ingrepen terug naaar de trein (15-20 minuten) en na de treinreis naar huis (40 minuten) heb ik even een uurtje rustig aan gedaan en ben daarna op mijn gemakje naar stal gegaan... :D Helaas was de staleigenaar er ook, dus kon ik niets met Banjer doen... hij had het me verboden omdat ik moest herstellen zeg maar... :+

Had overigens wel iets meer dan een week nog last van vermoeidheid na de ingrepen... maar pijn? nee... hooguit het gevoel van een menstruatiepijn... en het navloeien (wondvocht enzo) heeft bij mij 2 weekjes geduurd...

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:01

naar aanleiding van dit topic ben ik toch eens na gaan denken en eea op gaan zoeken op internet.
ik heb namelijk sinds minimaal een half jaar (ik denk eigenlijk zelfs kort tegen een jaar ) dat er na de geslachtsgemeenschap wat bloed bij zit , minimaal , en ook de dag erna een klein beetje.(t kleurt licht roze zeg maar) sinds n maand of 2/3 is daar buikpijn bij gekomen, niet tijdens maar pas ongeveer 2 uur later, tot gemiddeld de volgende ochtend, vergelijk het maar met een soort menstruatiepijn.
beetje mn kop in het zand gestoken onder het mom van ; och dat trekt wel bij.
maar nu ik eea heb opgezocht en hier heb gelezen moet ik accepteren dat het niet normaal is, en dat het wel degelijk een teken is dat er iets niet in orde is het daar beneden.
eigenlijk heb ik al langere tijd het gevoel dat het mis is , maar ben bang voor de bevestiging.
maar nu heb ik het uiteindelijk aan manlief toegegeven, en hem de internet info laten lezen, en as dinsdag maak ik een afspraak met mn huisarts voor een gesprek, en dan zal ik dus ook aandringen op een uitstrijkje/onderzoek. het uitstrijkje zal mn 2e worden(ben 33) en daar vrees ik niet voor, maar wel voor dat kleine stemmetje in me.....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:17

Hoi Rachel, hier precies hetzelfde verhaal, alleen dan eigenlijk al klachten die terug gaan naar een jaar of 2 of 3, maar laatste half jaar, inderdaad klachten waar je niet meer omheen kan...

Goed dat je gaat, wellicht valt het allemaal mee en heb je i.i.g geruststelling, ik hoor als het goed is vanmiddag meer, (maar ja dat zeiden ze dinsdag ook :+ )

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:49

Ik heb hier ook even paar vehalen gelezen, ik ben pas 23. Maar zal ik nog 7 jaar wachten of zeggen julloe dat het goed is om nu al te gaan. Ik ben sexueel actief en ze zeggen dat het dan verstandig is om te gaan. Maargoed ik ga liever niet dan wel.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:56

Colway schreef:
Hoi Rachel, hier precies hetzelfde verhaal, alleen dan eigenlijk al klachten die terug gaan naar een jaar of 2 of 3, maar laatste half jaar, inderdaad klachten waar je niet meer omheen kan...

Goed dat je gaat, wellicht valt het allemaal mee en heb je i.i.g geruststelling, ik hoor als het goed is vanmiddag meer, (maar ja dat zeiden ze dinsdag ook :+ )

ik hoop dat jouw uitslag helemaal goed, is en dat je die idd dan ook vanmiddag echt krijgt.

zit me nu heel de tijd af te vragen hoelang geleden het begonnen is, en dan gaat dat toch wel verder dan een jaar , alleen de afgelopen maand of 3/4 is het zodanig toegenomen dat ook ik er niet meer omheen kan en mn kop niet langer in het zand kan steken.
straks even bellen tijdens het telefonisch spreekuur of mn huisarts er is, en dan wil ik een afspraak maken om volgende week een uitstrijkje te laten maken.

laat je even weten wat ze zeiden?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:16

Ja laat het even weten, al zou het me niets verbazen als ze meer weer met niets laten zitten, maar goed, assistente had gezegd dat als het vrijdag niet binnen zou zijn ze erachteraan zou bellen, maar ja dan wordt het alsnog maandag :+

verstandig dat je even gaat bellen, liever loos alarm dan te laat handelen toch?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:58

Nou, erg goed nieuws gehad...Pap 1, helemaal niets aan het handje dus :+ Moet wel naar de gyneacoloog n.a.v. mijn klachten, ze denken nu meer richting een vleesboom oi.d. Nou ja, dat klinkt al heel veel minder heftig, maar goed, van die klachten wil ik hoe dan ook af...

OMG, ik heb echt meerdere keren gevraagd of ze het wilde herhalen :') "dus er is niets aan de hand?", Nee, mevrouw, echt niet *pfff*

Nu verder de gyn. afwachten

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:01

O, super Colway!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:57

Wat fijn Colway!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:39

he dat is nog eens fijn nieuws!!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:44

gohya schreef:
Ik schaam me er helemaal niet voor,maar na het eerste onderzoek deed het pijn.En daarom ga ik het niet meer laten doen.

gelijk heb je baarmoederhalskanker doet ook vast geen pijn.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:32

@Colway ; wat fijn om te lezen!!
toevallig zei mn vriendin net tegen me , joh miss is het wel een vleesboom??

ik hoop voor je dat wat het ook is, ze je er snel vanaf kunnen helpen.

@gohya ; leg je argument eens terug op de weegschaal , klein beetje pijn versus kanker , en maak dan opnieuw je keuze....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:04

Ja zou ook goed kunnen hoor, laten we het hopen, al is dat weghalen ook niet altijd fijn, maar goed, gezondheidtechnisch niets ernstigs dan ;-)

Ben benieuwd...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:27

Ik ben vandaag bij de dokter geweest, hopelijk is alles goed!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:39

Spannend, goed dat je gegaan bent..Ik moet nog steeds afspraak maken met de Gyn, maar ik heb er effe allemaal niet zo'n trek in :+

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:24

Ik schop dit topic maar eens omhoog...

Deze week de uitslag gekregen dat er afwijkende cellen zijn gevonden bij mij. Nu moet ik over een half jaar terug komen voor een nieuw onderzoek. Jeetje, ik maak me al hartstikke veel zorgen. In dit topic lees ik best veel ervaringen van mensen die ook een hogere PAP hadden. Eigenlijk schrik ik er een beetje van hoe vaak het voor komt... Of het een PAP2 of PAP3 is maakte volgens de assistente niets uit. Het kunnen net zo goed gewoon ontstekingscellen zijn. 5 jaar geleden was er niets aan de hand, toen had ik PAP1.

Iemand tips hoe je omgaat met dit nieuws.. en hoe zorg ik dat het niet mijn hele denken gaat beïnvloeden. Over een paar weken ga ik trouwen en in plaats van te genieten van die laatste weken voorbereiding zit ik nu in de stress...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:27

Half jaar wegblijven is normaal... als het echt "foute boel" zou zijn, dan zouden ze je wel eerder laten komen... :) Je kan ook aan je huisarts vragen of je direct naar het ziekenhuis mag voor verder onderzoek... Sterkte! :(:)

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:35

Denk je dat ze dat doen? De assistente zei dat het nu geen zin had om een nieuwe test te doen omdat het net zo goed ontstekingscellen kunnen zijn. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze me dan nu wel door zouden verwijzen...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:37

Zeggen dat je je zorgen maakt en het onderzocht wil hebben kan je altijd proberen... :)

Ik ben na mijn 2 operaties (lis excisie) bijzonder ongerust en het vertrouwen in mijn eigen lichaam kwijtgeraakt... dus bij de kleinste klacht laat ik het al onderzoeken... als ze zeggen dat het geen kwaad kan, ontsteking kan zijn, etc. houd ik mijn poot stijf...
Als jij je er beter van kan voelen, dan zou ik toch vragen of het nu al verder onderzocht kan worden... :)