Samiyah schreef:Dat mensen automatisch donor worden zonder tegenbericht vind ik schandalig, en ik hoop echt dat dat er nooit doorheen komt. Komt op mij over dat er maar 1 goede keuze is, en dat is donor zijn. Als dat gebeurt, ben ik geen donor meer. Het moet vanuit mensen zelf komen...
Dan zou je ook kunnen zeggen dat er nu maar 1 goede keuze is. De overheid kan niet anders dan regels vastleggen voor de situatie dat er geen keuze bekend is. Maar de inhoud van die regels zeggen niets over de juistheid van de keuze.
Maar dat is dus niet het punt: iedereen moet het gewoon registreren, klaar. Dan zijn er ook geen misverstanden. Je wordt dus niet 'automatisch' donor, maar alleen als je niet reageert op het verzoek om je keuze te laten vastleggen. (En dan kan ik eigenlijk alleen maar de conclusie trekken dat je de keuze niet belangrijk genoeg vindt om er moeite voor te doen.)
Waarom moet het van jou uit de mensen zelf komen? Is dat reden genoeg om mensen te laten sterven, omdat de organen van mensen niet beschikbaar zijn, terwijl de meeste mensen in principe niet eens tegen orgaandonatie zijn maar slechts de moeite niet hebben genomen hun keuze vast te leggen? (Het punt is dat de mensen die hier nadeel van ondervinden andere mensen zijn dan de mensen die laks zijn in het vastleggen. Geen kwestie van eigen schuld dikke bult dus.)