ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:10

Ik vind ook dat je iedereen in zijn waarde moet laten en dat wil zeggen dat ik de keuze om geen donor te zijn wel respecteer maar niet begrijp. Ook ik ben al heel erg ziek geweest en heb voor mijn laatste operatie afgelopen zomer voor de ingreep nog eens met mijn familie doorgesproken dat ik overtuigd donor ben. De chirurg die me opereerde is ook transplantatie-arts, maar ik heb me geen moment onveilig gevoeld, hoor! :D
Normaal heb ik niet zo'n moeite met lange posts schrijven en uitleggen waarom ik vind wat ik vind. Maar als het om orgaandonatie gaat, kan ik dat niet onder woorden brengen. Voor mij is het vanzelfsprekend dat mijn organen worden gebruikt om het leven van anderen te redden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:16

Samiyah schreef:
Dat mensen automatisch donor worden zonder tegenbericht vind ik schandalig, en ik hoop echt dat dat er nooit doorheen komt. Komt op mij over dat er maar 1 goede keuze is, en dat is donor zijn. Als dat gebeurt, ben ik geen donor meer. Het moet vanuit mensen zelf komen...

Dan zou je ook kunnen zeggen dat er nu maar 1 goede keuze is. De overheid kan niet anders dan regels vastleggen voor de situatie dat er geen keuze bekend is. Maar de inhoud van die regels zeggen niets over de juistheid van de keuze.

Maar dat is dus niet het punt: iedereen moet het gewoon registreren, klaar. Dan zijn er ook geen misverstanden. Je wordt dus niet 'automatisch' donor, maar alleen als je niet reageert op het verzoek om je keuze te laten vastleggen. (En dan kan ik eigenlijk alleen maar de conclusie trekken dat je de keuze niet belangrijk genoeg vindt om er moeite voor te doen.)

Waarom moet het van jou uit de mensen zelf komen? Is dat reden genoeg om mensen te laten sterven, omdat de organen van mensen niet beschikbaar zijn, terwijl de meeste mensen in principe niet eens tegen orgaandonatie zijn maar slechts de moeite niet hebben genomen hun keuze vast te leggen? (Het punt is dat de mensen die hier nadeel van ondervinden andere mensen zijn dan de mensen die laks zijn in het vastleggen. Geen kwestie van eigen schuld dikke bult dus.)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:23

Je hebt ook nog het principieel tegen dat soort technieken zijn en daarmee het dus ook onzin vinden dat je op die manier eigenlijk zo ongeveer verplicht wordt van te protesteren en anders doen we gewoon wat we willen.
De operatie waarvan mijn ouders beslist hebben dat ik hem moest onder gaan gezien ik zelf in coma was is er ook zo eentje... Hoe ver gaan we in het voor god spelen?
Euthanasie en abortus is not done, want je mag niet voor god spelen maar iemands leven verlengen die duidelijk "dood had moeten zijn" is dat toch even zeer?

Ben ik blij dat ik nu leef? Tsja, ik maak er het beste van. Moet er nu tóch doorheen... Maar zou ik zelf gekozen hebben voor de operatie? Dat betwijfel ik eerlijk gezegd. Desalniettemin neem ik mijn ouders niets kwalijk. Want je laat je kind niet sterven als er nog opties zijn. Dat kan je niet. Maar zélf vind ik het te ver gaan, de operatie op zich.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:29

Ayasha schreef:
Je hebt ook nog het principieel tegen dat soort technieken zijn en daarmee het dus ook onzin vinden dat je op die manier eigenlijk zo ongeveer verplicht wordt van te protesteren en anders doen we gewoon wat we willen.

Lijkt me heel logisch dat je als je een dergelijk principieel minderheidsstandpunt inneemt, dat je daar ook zelf wat voor moet doen. Dat geldt bv ook voor Jehova's getuigen die geen bloeddonatie willen, of (vroeger) voor de vervangende dienstplicht: de mogelijkheid is om af te wijken van het normale beleid, maar je moet er wel iets voor doen.

Omdat de meeste mensen in Nederland voor donatie zijn (in elk geval voor ontvangen, maar meestal ook voor doneren, zie data van het CBS), lijkt het me volkomen logisch om dat ook als uitgangspunt te nemen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:30

@Shadow: we kunnen niet in andermans hoofd kijken, en weten dus niet wat de reden is dat ze het niet hebben vastgelegd. Het is echt niet alleen maar laskheid :n Misschien vinden ze het wel te confronterend om erover na te denken, snappen ze niet hoe dat allemaal werkt (bij ouderen bijvoorbeeld) of vinden ze het gewoonweg niet belangrijk... zegt nog niks over of ze wel of niet donor willen worden, maar ik denk dat het grootste gedeelte van de mensen die dat écht belangrijk vinden zich wel registreren. Ik vind het heel krom dat mensen actie moeten gaan ondernemen als ze iets níet willen. Omgekeerde wereld...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:31

En dat principe vind ik op geen enkel gebied juist. :)
Zelfde rechten, zelfde plichten. :) Niet standpunt A voor trekken omdat het beter uit komt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:36

Ayasha schreef:
En dat principe vind ik op geen enkel gebied juist. :)
Zelfde rechten, zelfde plichten. :) Niet standpunt A voor trekken omdat het beter uit komt.

Tsja, dat is onmogelijk, dus een vrij zinloos principe. Wat de houding van de overheid ook is, het bevoordeelt altijd iets. Maar als het bevoordeelt wat de meeste mensen ook willen (en nogmaals: meer dan 50% van de mensen is voor orgaandonatie! En dan tellen ik 'misschien' en 'waarschijnlijk' niet mee) lijkt me dat volkomen gerechtvaardigd.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:44

Ja, ik ben donor. Nee, ik wil niet ontvangen. Ondanks dat ik het leven behoorlijk leuk vind ben ik van plan het "gewoon" te accepteren als het klaar is, ik hoef niet zo nodig ZO ver te gaan. En daarbij alle respect voor ieder die dat wel wil. Ik hoop dat als ik ooit in aanmerking kom om donor te zijn, ze zoveel mogelijk zullen gebruiken.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:50

@Narnia.
Ik hoop dat je mijn overdenking niet ziet als een aanval, want natuurlijk mag je zelf weten hoe je over dingen denkt! Maar ik vind de zin,'als ik doodga jong of oud wil ik niets ontvangen wat mijn leven kan rekken, das gewoon mijn keuze"."OF als ik zo goed als dood ben wil ik geen gesleutel meer aan mijn lijf dit heb ik laten vastleggen in mijn testament en codicil"onrealistisch.
Er is een probleem als je bijvoorbeeld een ernstig auto ongeluk krijgt. Een testament wordt pas geopend als je werkelijk dood bent. Een codicil, draag je die altijd bij je? Wordt deze tijdig ongeschonden gevonden? En dan de mening van artsen, die een eed hebben afgelegd dat ze alles in het werk zullen stellen en mensenleven in nood te helpen. Een orgaan, daar krijg je 48 uur urgentie op, als je door een ongeluk deze dreigt te verliezen en ze kunnen je wel levensreddend helpen. Het leven rekken, ziet iedereen anders. Als er kans is op acceptabel herstel, is dit dat het leven rekken? Denk je, dat als je trouwt en kinderen krijgt, hetzelfde als nu? Weet je, een keuze kan je nog altijd veranderen. Een inzicht blijft vrijwel nooit je hele leven hetzelfde.
Sleutelen aan je lijf, kan ook zonder organen. In 2008 heb ik een ernstig ongeluk gehad. Men besloot om pennen in mijn heup te zetten, daar deze gebroken was. Ze hebben mij dit nooit gevraagd....in situaties van nood , wordt er vaak over je beslist. Ik was er blij mee. Maar als ik jou relaas lees , lijkt het alsof dat niet van jou hoeft. Geen gesleutel aan je lijf? Dan ga je in vele gevallen dood, terwijl het niet nodig is. Zie je, waarom ik dit een vreemde beredenatie vind?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:58

Samiyah schreef:
Misschien vinden ze het wel te confronterend om erover na te denken, snappen ze niet hoe dat allemaal werkt (bij ouderen bijvoorbeeld) of vinden ze het gewoonweg niet belangrijk...

Maar zijn dat voldoende redenen om mensen te laten sterven wegens tekort aan organen? Dat is de vraag.

Jullie focussen ontzettend eenzijdig op de belangen van de donor (die, btw, op dat moment dus dood is). Maar de mensen die wachten op een orgaan hebben ook belangen... en de overheid vertegenwoordigt die mensen ook. Waar ik het helemaal prima vind dat je bepaalde dingen voor jezelf niet krijgt als je niets doet, ondervindt hier iemand anders een nogal groot nadeel van het niet-registreren.

Overigens moet je heel veel dingen zelf aangeven als je ze niet wilt, denk naast de genoemde bloedtransfusies en behandeling in nood, en aan de dienstplicht (vroeger) ook aan alle reclame, of aan het EPD.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:59

Jahaa ik ben orgaan donor!
Als ik dood ben mogen ze alles hebben want ik heb er toch niks meer aan, en of het nou naar een junk toe gaat zal mij een worst wezen....merk ik niks van!

ik draag mijn codicil altijd bij me in m'n porto naast m'n id kaart!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:00

Jij focust gewoon alleen maar op de belangen van de ontvanger.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:03

Ayasha schreef:

wie? even handig om er bij te zetten voor mensen de verkeerde indruk krijgen....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:06

Boompje1985 schreef:
Ayasha schreef:

wie? even handig om er bij te zetten voor mensen de verkeerde indruk krijgen....

Ja sorry kwam een reactie tussendoor. Shadow0

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:09

Ayasha schreef:

Ik denk ook dat de belangen van de ontvanger vele malen groter zijn dan die van de donor. Iemands leven hangt er namelijk van af.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:09

chevax schreef:
Ayasha schreef:

Ik denk ook dat de belangen van de ontvanger vele malen groter zijn dan die van de donor. Iemands leven hangt er namelijk van af.

Waarmee je dus per definitie beweerd dat de ene persoon belangrijker is dan de andere.

zovietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:11

Don't take you organs to heaven, heaven knows we need them here...

Dus ja ik ben donor

vuurneon

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:15

Ik denk ook aan het belang van mijn familie; in mijn familie worden overledene altijd gewassen door de familie en dat kan niet als je bv je huid doneert.

Anoniem

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:16

Heeft er iemand wel eens meegemaakt dat een familielid/kennis/vriend organen heeft afgestaan?
Zie je er wat van als diegene in de kist ligt?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:16

Ayasha schreef:
chevax schreef:
Ayasha schreef:

Waarmee je dus per definitie beweerd dat de ene persoon belangrijker is dan de andere.

Nee, de ene persoon is dood en de ander niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:17

Nee, in principe lappen ze je weer zo op dat er niets te zien is.

chevax: het blijft een persoon met wensen en rechten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:17

amykimmie schreef:
Heeft er iemand wel eens meegemaakt dat een familielid/kennis/vriend organen heeft afgestaan?
Zie je er wat van als diegene in de kist ligt?

In de kist niet, maar je kan als de persoon naakt is wel zien dat er geopereerd is. Maar je wordt netjes gemaakt :j dus met kleren aan is er niets zichtbaar.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:19

ik ben mijn donor kaartje kwijt geraakt met het vele verhuizen,moet eens een nieuwe aanschaffen..

en ja,ben ip dus wel donor,alleen niet met kaartje op het moment maar als het goed is weten de mensen om mij heen dat ze me leeg mogen halen mochten ze nog iets kunnen gebruiken.

en na 10 jaar op OK in oogziekenhuis te hebben gewerkt en met donor hoornvliezen te hebben gewerkt,mogen ze deze zeker ook gebruiken.. :)

verschil tussen blind of zien is echt enorm...

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:20

ja wat heb ik er na mijn dood nog aan en zo help ik er nog iemand mee maar mijn hart en huit krijgen ze niet daar wil ik mee begraven worden :j

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:21

Jap, donor!

Wil toch verknetterd worden en als ik iemand nog met een deel van mn lichaam kan helpen. Waarom niet!