Mensen met een Burnout/overspannen, deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:24

Maaaike schreef:
PW, staat in d'r profiel ;) 23

Zag het net ja, had natuurlijk ook eerst even kunnen kijken :o

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:26

Maaaike schreef:
Charlot, ik kom ook uit het onderwijs ;)! Die kinderen geven me geen rust, maar kinderen die klein en "eigen" zijn wel, lekker met wandelen en tutten. Je hebt ook wel gelijk, dat ik naar de adviezen moet luisteren en thuis moet blijven, maar het is ook niet zo dat ik dat niet gedaan heb. Heb lange tijd echt thuis gezeten, ben nu net aan het opbouwen, daarin sla ik alleen af en toe door. Vind het onderwijs gewoon leuk ;). Grenzen aangeven (en aanvoelen!) is dan lastig.
Ik heb zo'n periode als nu ook gehad een jaar of 6 terug, toen was ik veel en veel verder weg, dat wil ik inderdaad niet. Maar ik ben gewoon langzamerhand toe aan iets meer.. word gek van die 4 muren om me heen!

hé grappig dat jij dat ook doet. wat doe je juist in onderwijs? ik bedoel voor welke kinderen werkte je? ik voor de kleuter: 2.5-6 jarigen.
Grenzen aangeven is voor mij heel moeilijk. Gewoon ik voelde me altijd heel slecht, en ik kon het niet meer grenzen aangeven. Ik was kappot. Ik liet ze maar wat doen, en ja dat liep snel de hand uit...
Ik vind onderwijs niet zo super. Veel te veel stress, drukte, niet goed voor mij..

Ik ben idd 23. Ik weet dat het ooit nog komt, ik kan nu al iets beter praten tegen mijn ouders, maar nog steeds niet wat ik wil.

Pollewoppy

Re: Mensen met een Burnout/overspannen, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:28

Ligt natuurlijk niet alleen aan jou, ook aan je ouders. Ik merk dat mijn ouders 'opeens' aan het veranderen zijn (in positeve zin). Daardoor is het makkelijker. Eerder werd er nooit over gevoelens gepraat.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:29

goedeavond!
@kiwiko, bij mij is het in eerste instantie niet werkgerelateerd. maar heb wel degelijk last gehad op me werk van een aantal collega's, omdat zij zeg maar superdominant zijn, altijd zorgen dat er over iemand geluld werd, altijd met een vinger naar anderen wijzen, of zoals sommige collegas van mij zeggen: zij kan enorm goed voor zichzelf zorgen.......

Door mijn pest verleden trek ik me dus zulke dingen veel erger aan, zeggen ze boe tegen persoon a, die is het zo weer vergeten, maar zeggen ze boe tegen mij, dan loop ik er weken mee rond, en vooral met het idee van: oh, en wat vind de rest nu dan van mij? en dat is van mij een hele grote fout, denken voor een ander.

maar uiteindelijk is de emmer bij mij door heel iets anders overgelopen, maar dat ik al jaren op me tenen lipe bij het werk was ook een feit!

nu zie ik gelukkig veel beter in dat ik 5 heeeele lieve collegas heb, 10 gewone collegas, en 3 nare collegas.
maar ik zie nu ook in dat alle collegas dus ook zo over die denken van: je weet toch wie het zegt....
wat ik moet accepteren: mens is een kudde dier, dus ja, ze banketstaaf vaak ook met die 3 mee, MAAR ze menen het niet, bedoel, ze mopperen even mee, maar that's it, ze bedoelen er niks mee.
Dus lekker laten banketstaaf en verder gaan me je eigen ding!(hoe moeilijk het soms ook is)

maar was heel benieuwd vanwaar die vraag!

en blij dat je weer wat beter voelt pollewoppy, en voor iedereen een knuffel die het nodig heeft!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:29

bij ons werd er idd ook nooit over gevoelens gepraat, was percies een doodzonde. Ik heb het eerst zelf moeten leren bij mijn psychologe men gevoelens te uiten, was niet gemakkelijk, ik toonde alsof alles goed ging..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:33

Heel herkenbaar charlot. Ik leefde in mijn hoofd, was volledig uit contact met mijn lichaam en gevoelens. Ik ben nog lerende hierin dus als je tips hebt ;)

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:42

Pollewoppy schreef:
Heel herkenbaar charlot. Ik leefde in mijn hoofd, was volledig uit contact met mijn lichaam en gevoelens. Ik ben nog lerende hierin dus als je tips hebt ;)

ik ben er ook nog lerende in hoor! ik luisterde altijd naar de andere en niet naar mezelf, ik wist omduur niet meer welke gevoelens er nog waren, al voelde ik in mezelf wel verdriet enzo, maar ook dat toonde ik niet.

Nu ik heb wel geleerd, als iemand me iets vraagt of iets zegt. Eerst erbij te denken wat wil ik, wat voel ik. En dan pas te reageren (is nog werkpunt hoor).
pschychologe heeft me ook gezegd: kijk als jij altijd vrolijk bent en alles doet voor een andere, dan gaat die personen je omduur ook niet leuk vinden, want ze weten niet wat ze hebben aan jou, je draait mee met hen, altijd, ze willen graag weten, wat jij denkt, voelt, dat maak het juist intressant! niet die mensen die jou altijd gelijk geven.
Ik heb er in ook geleerd dat het niet is omdat ik niet met hen meega dat ze me daarom niet meer graag gaan zien. Het is gewoon een menigsverschil of iets waarin je merkt dat ze anders zijn. En ze zei ook de helft van de wereld ga je leuk vinden en de andere helft niet, dat is nu eenmaal zo...

Verder zei ze me ook, als mensen opmerkingen geven, kun je eruit zien wat zij willen, eerder dan wat ze niet leuk vinden aan je of gewoon wat ze anders willen. zij denken dus goed aan zichzelf. Moeten we miss ook doen ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:47

charlotvanre schreef:
Ik vind onderwijs niet zo super. Veel te veel stress, drukte, niet goed voor mij..

Het onderwijs is zeker stressvol. Ik denk dat dat komt door de randzaken om het lesgeven heen.
Het lesgeven is bij mij niet hetgene wat me de das heeft omgedaan. Het contact met mijn leerlingen, de kennisoverdracht, ik vond het super. Alleen was de opleiding in ontwikkeling, moest ik mijn lesmateriaal nog ontwikkelen en tegelijkertijd de lessen draaien. We kregen te weinig tijd om de lesstof te ontwikkelen, zeker toen ik ook nog eens de lessen overnam van mijn zieke collega.

En dat is ook wat ik bedoelde met moeilijk grenzen aan kunnen geven. Als ik mijn grens aan zou geven en daardoor het ontwikkelen van lesmateriaal in de knoei zou komen, werd ik daar zelf in mijn lessen mee geconfronteerd. Achteraf had ik gewoon die lessen van de collega niet over moeten nemen. Ik draaide al fulltime...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:48

Charlot: Je komt helder op mij over! Kan merken dat je je beter voelt dan een paar dagen terug! Super meid!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:54

Ik ga mijn bed maar eens op zoeken
Morgen weer een lange dag bij het GGZ...

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:55

Pollewoppy schreef:
Charlot: Je komt helder op mij over! Kan merken dat je je beter voelt dan een paar dagen terug! Super meid!

Idd is zo!! Ik kan nu eindelijk een reacties typen, zeggen wat ik denk, hoe ik me voel enzo. Ben er wel heel blij om. Sinds mij gezegd is wat ik juist heb, voel ik herkennen, heb ik veel meer rust en weet ik waarvan het komt. Ik wil er nu graag voor gaan zodat ik miss in september terug aan werk kan. Tof dat je het merkt! vind ik heel fijn

Het was zeker niet van onwil dat ik niet kon antwoorden, maar het ging gewoon niet. Nu wel ;) . en nu kruip ik in mijn bed, mijn ma komt me morgen helpen met mijn papierwerk en ze gaat hier in voormiddag zijn.

Slaapwel allemaal

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:56

Pollewoppy schreef:
Ik ga mijn bed maar eens op zoeken
Morgen weer een lange dag bij het GGZ...

veel moed morgen, het zal wel lukken/nog meevallen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:57

Dat ik laatst zo hefitg op je reageerde, zei ook meer over mijn gemoedstoestand op dat moment dan over jou hoor ;) Ik weet dat het geen onwil was ;)

Ben blij dat je je fijner voelt! Je bent een sterke meid! Goed dat je er voor wil gaan!!!

Weltruste!

Morgen gaat zeker lukken, zie er niet tegenop ofzo ;)

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 23:07

Dames, sorry maar ik merk dat ik er steeds meer moeite mee krijg om alles bij te lezen en te reageren. Het kost me vaak zoveel energie en tijd...
Vind het heel erg jammer want ik merk dat ik er zelf erg veel aan heb mijn dingen van me af te schrijven en jullie ervaringen en tips te lezen. Wanneer ik stukjes af en toe terug lees en reacties van jullie krijg, kan ik het pas beter relativeren en er op een andere manier tegenaan kijken..
Vind het alleen niet eerlijk om alleen over mezelf te posten..
Dus, ik hoop dat ik binnenkort nog eens ergens binnen mag vallen voor een poging om weer mee te doen.. Maar kan het nu even niet opbrengen om op alle pagina's te reageren, al heb ik wel bijna alles gelezen..

Ben de laatste weken ontzettend druk geweest voor anderen en maak me druk om dingen van anderen en bekenden... Ik zie het zelf ook in, maar het gaat zo snel..
Heb zo snel het gevoel dat anderen mijn hulp nodig hebben.. Ben de afgelopen dagen dan ook echt weer moe. Vanmiddag weer liggen slapen.. Nu ook erg moe..

Volgende week zondag ga ik voor 2,5 week op vakantie en heb er echt veel zin in. Ik ga even helemaal niet aan de dingen hier thuis denken en laat de zorg bij de paarden ook even helemaal aan anderen over, heerlijk..
Als ik terug kom pieker ik wel weer verder over mijn kleine pony. Het uitproberen hoe lang ze op het gras kan met graaskorf doe ik ook lekker na mijn vakantie.. Nu staat ze gewoon lekker safe nog even op de paddock met hooi en af en toe een uurtje de wei in. En mijn nichtje die er mee wil wandelen.

Meiden, ik wil jullie voor nu allemaal veel sterkte en succes wensen, en ook bedanken voor het delen van ervaringen en behulpzame reacties. Jullie zijn toppers en gaan er zeker komen, stuk voor stuk!

Oja, heb donderdag eindelijk intakegesprek bij een psycholoog, zie er eigenlijk tegenop, omdat ik voor mijn gevoel al te ver de goede richting in ben om alles nog op te rakelen, maar ik zie het donderdag wel..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 23:15

Lieve Zwelgje, voel je niet bezwaard om alleen te posten. Als bijlezen even niet wil is dat oke. Het moet geen verplichting worden en het moet al helemaal niet zo zijn dat je erom wegblijft, terwijl het je wel goed doet om van je af te schrijven :(:)

Fijn dat je zin hebt in je vakantie! Je hebt het verdiend meid. Pas goed op jezelf...

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 00:21

Pfoe dames, jullie gaan weer als een speer..

heb er even snel doorheen glezen, ik lees het morgen beter bij en corrigeer evt mijn opmerkingen ;)

Kiwiko ; combinatie studie, werk en persoonlijke situatie

Maaaike ; Ik heb in totaal 6 testen gemaakt over een langere tijdsperiode. 3x IQ en 3x EQ (daarnaast nog testen voor add en adhd) Allemaal door verschillende psychologen gedaan omdat we echt een breed beelden en niet van 1 persoon. Uitslagen waren overal vrijwel gelijk. Dagelijks merk ik dat ik geen uitdaging zie in bepaalde dingen, erg veeleisend ben naar mezelf, want ja zoveel mogelijk zo perfect mogelijk doen op een dag is wel een uitdaging he. Ik kan er met de week wat beter mee omgaan, maar makkelijk is het niet. Belangrijkste is dat ik moet leren weer te genieten en soms een pas op de plaats te maken. Alleen al hier af en toe mijn frustratie wegschrijven is voor mij even een stukje ademhalen.

PW; wel apart dat veel van hier uit het onderwijs komt zeg! Zelf heb ik niet zoveel met kinderen, vriendin van mij heeft de pabo gedaan maar is in het 2e jaar na ook overspannen te zijn geweest gestopt.

Ons hondje heet Perro, hij is 9 maanden en het is wel een beetje een doerak, zindelijkheid wilt ook nog niet helemaal. Maar door dat lieve bekkie kan ik niet lang boos op hem zijn als hij iets doet wat toch niet helemaal de bedoeling is. Hij doet zijn best en leert erg snel.
Hij heeft me de hele nacht wakkergehouden. Ik ben geen geluiden gewend in de boot en hij trippelt toch wel een beetje rond. Hij is om 5 uur ook in bed gesprongen, ben maar met hem naar buiten gelaten en na 5 meter lopen moest hij al plassen.
Hij is erg ondernemend en kent geen gevaar dus we houden hem wel heel erg in de gaten..

Ik schrijf morgen even verder. Moet toch ECHT gaan slapen nu..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 07:38

Ik heb zelf ook niet zoveel met kinderen, gaf les op het MBO :)Is ook onderwijs, maar niet te vergelijken met kinderen van de basisschoolleeftijd.

Wat leuk om de verhalen over Perro te lezen. Wat een leuke naam trouwens! De geluiden van zijn getrippel went heel snel denk ik. Fijn om te lezen dat hij zo leergierig is. Gaat helemaal goed komen, daar ben ik van overtuigd!

Ik heb er zelf al een wandeling van een uur op zitten met Dink. Ik heb bijna niet geslapen en was het zo zat, dat ik vond dat ik mijn tijd wel beter kon besteden. Dinky vond het niet erg, die wilde wel mee.

Zie er nu toch erg tegenop om naar de deeltijd te gaan. Ben bang voor de reactie van mijn begeleider en merk dat ik alleen bij de gedachte aan de deeltijd al weer boos begin te worden. Nou ja goed, ik zal wel zien hoe het loopt vandaag.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:46

zwelgje: niet erg dat je momenteel niet kunt reageren. Ik heb het ook al gehad. Het is niet van niet willen, gewoon van niet kunnen.
Super dat je op vakantie gaat!! Zal je wel goed ontspannen! Waar ga je naar toe?

Biennie: mooie naam voor jullie hond! Heb je dan geen schrik dat ie zo uit de boot zou springen? Leuk dat je je aandacht op de hond kan richten. Is goed want dat leid af.
Die geluiden wordt je wel snel gewoon. Ik ben het van men kat ook gewoon geworden. nu kan ze bloempotten eraf gooien en ik hoor het nog niet ;)

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:27

Jeetje wat zijn jullie gisteravond nog hard gegaan. Ik ben toen lekker m'n bedje in gegaan ;)!

Charlot, ik geef op het moment les aan groep 3. Al zal dit bij jou misschien anders heten. Is de groep waar ze leren lezen en schrijven. Heb ook gewerkt met kleuters. Mijn voorkeur ligt bij 4 tot 8 jarige. Ik vind het onderwijs nog wel erg leuk, natuurlijk komt er veel bij kijken en is het stressvol, maar ik zou geen ander beroep leuker vinden, dus neem de stress voor lief ;)! Wil heel graag wel verder studeren, op onderwijs gebied, maar dat heb ik maar even een jaartje uitgesteld ;)!

Vanmorgen naar de fysio geweest, daarna de huisarts gebeld i.v.m. duizeligheid. Moest in ieder geval gelijk bloed gaan prikken en hij belt later op de dag nog even terug. Heel even langs m'n werk geweest, alleen een kopje thee gedronken. Nu thuis, ga zo even klein stukje met Jack lopen en dan naar m'n nichtjes.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:34

charlot Je klinkt een stuk beter, vast houden dit.

pw Balen meid dat het niet echt wil. Ik hoop dat de gesprekken beter gaan, dat er wel aandacht voor je uitingen is bij de begeleiders.

kiwiko Bij mij is het tijdens mijn langdurige ziekte gebeurt (bedrijfsongeval=handicap) door vele omstandigheden met acceptatie, werkgever, medische wereld, re-integratie en medicatie. (Tramadol bijwerking: oa depressiviteit)

Voor iedereen die niet weet wat een brace is: in mijn geval een hard kunststof ding (zijn er in verschillende materialen) in de vorm van mijn onderarm/pols/hand, de onderzijde dus, met klittenbanden over mijn vingers, pols en onderarm. Zodat mijn hand niet meer in een dwangstand kan gaan staan, dit is een verkramping dat mijn vingers naar binnen buigen en de hand dan ook krom trekt (vuist) en de pols. Dit doet verdomd zeer vreet energie(lichamelijk en geestelijk), uit die stand halen doet nog meer pijn. Vergelijkbaar met een stevige kiespijn. En ik ben wat blij met het geval, ik slaap HEERLIJK. In het begin wel last van de pols door afwijkende stand, maar nu, ik pit als een roosje. Wat heb ik dat gemist, niet meer wakker worden door de satanische hand }> Hij zit lekker in de dwangbuis. :D Ik heb het gevoel dat ik heel wat slaap in te halen heb. Overdag mag ik hem niet lang om, vandaag dus wel door k**weer. Waterkou blijft een hel. Vanwege het zweten heb ik een zakdoek in het ding, bevalt goed. Ik merk dat het in mijn hoofd nu ook rustiger word EN mensen om mij heen zien nu dat er dus wel degelijk wat mis is met me, want ja, zo'n ding krijg je niet voor niets. Wel lastig weer want vreemde vragen steeds of ik wat gebroken heb.
Min punt, arbeidsdeskundige heeft afgebeld, 20 min voor dat ie zou komen. Had al een voorgevoel dat het niet door ging. Baal wel, had andere dingen kunnen doen/plannen.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:07

even verder gaan met gisteren ;)

Zwelgje ; hoe begrijpelijk en van wie kan je meer begrip krijgen dan van degenen die het kennen. Update hoe het met JOU gaat vind ik wel fijn..

Maaaike, eindelijk maar contact met huisarts opgenomen? Wat heeft hij gezegd? Bloeddruk gemeten? Duizeligheid kan ook door zeer lage bloeddruk komen en bloedarmoede volgens mij ook. Hoe was het bij je nichtjes?

Charlot, vanacht ging al een stuk beter. Rond half 5 heeft hij me wel weer uit bed getrokken, maar na een plasje te hebben gedaan buiten is hij weer braaf in zijn mand gaan liggen en heb ik hem niet meer gehoord tot ik op stond.
Ik heb in ieder geval beter geslapen. Morgen blijf ik thuis van school, dan kan ik even wat uitrusten want merk wel dat het me een beetje opbreekt. Hoort er bij in het begin. Vandaag geen ongelukjes gehad dus ik ben tevreden. =)
Ik was bang dat hij van boord zou springen maar zeker in het donker vind het donkere gat waar hij overheen moet toch wel heel erg griezelig. Zonder aanmoediging van ons gaat hij er niet van af. Overdag gaat het beter. Maar we leren hem dat hij moet wachten tot wij toestemmen dat hij er af mag. Zitten gaat al voorbeeldig alsof hij het al jaren doet.

In de keuken gefacineerd naar mijn vriend aan het kijken die aan het koken is..
Afbeelding

In de auto onderweg naar huis..
Afbeelding

Dood moe in bedje..
Afbeelding

Ik ga slapen, ben echt dood op..

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:16

prachtge hond echt super mooi!

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:27

PW: bedankt voor je lieve reactie. Zag dat je gesprek met de behandelaar en hoofdbehandelaar niet helemaal is verlopen zoals je gehoopt had.. En dat je ging bellen dat het je niet lekker zat.. Ik zal morgen even teruglezen(kan het nu zo snel niet vinden) hoe het verder afgelopen is.. binnenkort weer een vervolggesprek..? Erg jammer in ieder geval dat het niet ging zoals gehoopt.. En hopelijk komen jullie er alsnog uit.

Aikon: wat super dat je brace er eindelijk is zeg! mocht ook wel een keer.. Balen dat de arbeidsdeskundige afgebeld heeft...

Maaike: wat was de uitslag van het bloed prikken..? Vervelend dat je steeds zo duizelig bent..

Charlot: ook bedankt voor je reactie. Ga naar Spanje en Griekenland.. heb er erg veel zin in. Je berichten zien er een stuk positiever uit, wat goed dat je zo bewust bezig bent en nadenkt over jezelf en de tips die je psycholoog je geeft. Fijn dat de bevestiging en benoeming van de dingen die je hebt, jou wat meer rust en duidelijkheid geven.

Biieniie: Bedankt,. en wat leuk dat jullie de hond hebben!! Wat een super lief beest, vind hem echt gaaf zeg! Gefeliciteerd!
Hoop dat jullie er veel plezier mee mogen hebben! gaat vast lukken.

Sorry voor degene die ik niet heb genoemd, maar heb even een poging gedaan. Als de rest het goed vind val ik hier weer even binnen.. :o

Ik ben nog steeds moe en snel geiriteerd, terwijl ik eigenlijk een hele goede week gehad heb vorige week. Waarin ik ook weer meer energie had voor dingen.. Waarschijnlijk weer een beetje doorgedraafd zonder bewust naar mezelf te luisteren...

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 00:15

Damn it.. dagje was toch iets te druk denk ik, lig nu al anderhalf uur naar het plafond te staren, ben doodmoe, maar kan niet slapen..
Heel irritant..

Vandaag bloedgeprikt (gewoon ijzer, hb, eiwit etc. algemene check), huisarts zou me nog bellen, is niet gelukt geloof ik.
Misschien morgen. Lekker op m'n nichtjes gepast en zowaar buiten kunnen zitten met ze. Daarna 's avonds even naar m'n werk, ouderavond.
En heb spierpijn in m'n rug :Y) Geloof dat de fysio iets te hard geknepen heeft!

Het is nu een beetje te laat om op iedereen te gaan reageren.. Heb jullie stukje wel gelezen, hoop morgen te reageren!
Ben van plan morgen iets rustiger aan te doen.. :)* O:) :j

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:45

Wat een nacht.. Alweer een uurtje of wat wakker en sliep pas na 2e.. Erg onrustig geslapen.
Ben verrot. Ga vandaag niet naar m'n werk. Ga zo even een stukje met de hond lopen en ik geloof dat ik dan m'n bed weer inga.
Dit waren echt veel te weinig uurtjes slaap, normaal heb ik de laatste weken echt wel 10 uur per nacht nodig.. nu waren het er iets minder dan 5..