Leven met een Spastische darm deel 2.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:59

Bij mij is het meestal zo; ik krijg een enorme kramp en steek in m'n buik, en dan moet ik vlugvlug spurten naar de wc. Dus ik weet,wanneer de kramp komt,moet ik een wc zoeken := .

Na mijn eten heb ik ook vaak rommelingen en verschrikkelijke buikpijn!

Oja,en die imodium neem ik meestal na ik diarree gehad heb en ik het gevoel heb dat ik het nog zal krijgen :j . Ik probeer met die loperamide zeer voorzichtig om te springen en ik neem het wanneer het echt niet anders kan! In de schoolweken gebruik ik alleen colofiber (dat helpt om een regelmatige stoelgang te krijgen wat de ene dag lukt en de andere niet) maar in de examenweken helpt dat voor geen meter :roll: Ik durf tijdens de examenperiode de slechte gewoonte te krijgen om heel weinig te eten,omdat ik dan denk hoe minder erin gaat,hoe minder eruit komt? Wanneer ik dat krijg, ben ik niet bepaald goed bezig en voel ik me niet zo lekker !

Ik ga m'n moeder eens vragen voor de examens eens langs te gaan bij de dokter :j Zien of hij iets kan geven voor die stress of wat hij ook denkt wat het is!

Cyntje

Re: Leven met een Spastische darm deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:38

Ik eet ook minder op dagen dat ik weet dat ik weg moet :j
Mijn figuur kan het gelukkig hebben dat scheelt, gezond is anders... maarja... beter dan dat ik steeds kan gaan racen...

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:56

Ik vermager ook tijdens de examens,ook omdat ik (redelijk onbewust) minder eet.

Gisteren een ijsje gegeten := Ik had het ook beter gelaten,pfff :\ Dat is dus echt not done voor mij!
Ik ben nu terug aan het sporten,hopelijk zie ik een positief resultaat samen met een gezonder eetpatroon (behalve dat ijsje dan :') ) :)

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:22

Cyntje: Oke, Ik kan trouwens ook niet goed tegen vezels.. Als ik goedemorgen of yakult drink ga ik helemaal kapot!!

Joyce2: Het zou dus kunnen zijn dat het bij mij ook op de sappen fout gaat.. Ik vermijd het deze week maar even en kijken hoe t dan gaat. Op dit moment heb ik na elke maaltijd en dan voornamelijk warme maaltijd krampen...

Ik ben trouwens ook ontzettend moe en heb met vlagen aan de linkerkant van m`n navel erge pijn. Net of iets uit elkaar wordt getrokken heel raar. Heb ik al een hele tijd maar de ene keer erger dan de andere.. nu is dit ook weer erger. Binnenkort toch even naar de huisarts omdat ik meerdere vage klachten heb. Ik ben altijd zo`n persoon die ongeveer alles opspaart en dan naar de dokter ga :D

Cyntje: Krijg jij dan juist geen last als je minder eet?? Ik wordt namelijk echt beroerd als ik te weinig eet... kan ik ook weer krampen krijgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:17

Ik heb de pepermuntoliecapsules gevonden bij de tuinen. Ga er vandaag mee beginnen. Ben benieuwd, heb er veel positieve dingen over gelezen inmiddels! :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:48

Texas1 schreef:
Ik ben altijd zo`n persoon die ongeveer alles opspaart en dan naar de dokter ga :D

Zo herkenbaar...ook mijn darmen spelen weer op..helaas..

Kan wel een aantal dingen bedenken waardoor het komt, binnenkort komt nl. mijn jonge paard uit de opfok, en dat is blijkbaar toch onbewust een stressvolle gebeurtenis.

Verder heb ik vorige week 2 eieren gegeten die blijkbaar niet helemaal goed meer waren, want was de 2 dagen daarna flink aan de race.. En nu heb ik weer ontzettend last van krampen (maag en darm gebied) vooral aan de rechterkant.
Ik ben doodsbenauwd voor de dokter, maar als het niet minder wordt (is nu al 3 dagen vrij heftig, waarvan zo'n 2 maanden af en aan aanwezig) ga ik toch maar eens, mss heeft het met lever/galblaas/alvleesklier te maken.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:51

@Texas: Ik eet liever te weinig dan dat ik zeker weten naar de vrolijke 4kante meter kan :+ als ik op locatie merk dat ik wat kan nemen, neem ik gewoon wat hoor en soms neem ik wat mee in mijn tas. En als ik weet dat we binnen een bepaalde tijd thuis zijn eet ik ook gewoon...

@Jibbel: mss kun je gewoon niet tegen eieren? Ik kan sindskort namelijk niet meer tegen gebakken eieren en ook heb ik meer last met pinda's en chips :\

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:44

Zou kunnen hor, melk en andere zuivelproducten verdraag ik ook niet zo goed, ook van het ene op het andere moment eigenlijk. Tis alleen al wel ruim een week geleden en nu sinds een paar dagen pas die heftige krampen. Dan zou ik daar toch al meteen na het eten van die eieren last van moeten hebben gekregen?

Het is wel vervelend, al die darm perikelen. Het is een aantal jaar 'goed' gegaan, met af en toe een rare kramp hier en daar.

Hebben jullie ook dat het zich op verschillende plaatsen manifesteert? Het begon bij mij links aan de zijkant, de laatste 2 jaar zat het bij mij rechts heel diep onderin en nu sinds een maand of 2 dus weer rechts bovenin in de leverstreek (vandaar ook evt. doktersbezoek om eea uit te sluiten).

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:51

nou meiden, morgen die MRI
sonde wordt om 8 uur al ingebracht, en om kwart over 9 heb ik die MRI....
wat ben ik nerveus zeg

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:53

Ik kan wel zeggen, rustig aan, komt wel goed, maar zou mezelf ook helemaal opvreten als ik in jou schoenen had gestaan...

Heel veel succes en sterkte morgen, als ik wakker word, zal ik aan je denken! (kom altijd rond 8 uur mn bed uit rollen)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:55

haha, nou bedankt, ik ga proberen zo rustig mogelijk te blijven, dan zit die sonde er ook veel makkelijker in :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:56

mijn dokter blijft erg moeilijk doen.

wij vermoeden nu een glute allergie aangezien mijn opa dat ook heeft. en het is toch raar dat we altijd vaak naar de wc moeten. dat hoort helemaal niet bij spastische darm

mijn zusje is nu een week bezig met dit dieet (heeft dezelfde klachten) en heeft totaal nergens meer last van.

dus toch maar zo'n onderzeok gaan doen denk ik

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:59

noun als je de rest leest, rent iedereen zich rot naar de wc, en die hebben ook allemaal een spastische darm
tot nu toe ben ik geloof ik de enigste die het verhaal verteld, met heel veel moeite naar de wc te kunnen.

glutenallergie is gelukkig heel makkelijk vast te stellen, ik zou dat toch met je huisarts bespreken

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:02

bloedonderzoek heb ik gedaan. maar die wees negatief uit

nu vertelde een andere huisarts mij (die werkt voor hem) dat het 40 % kans geeft op de waarheid.

je hebt echt zo'n onderzoek dat ze bij je in gaan. die mag ik nu van hem gaan doen.

maar toch wil ik eerst dingen uitsluiten voordat ik het erbij laat dat het spastische darm is. want glute allergie kan veel aantasten

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:05

Meestal moet ik veel naar de wc, maar ik heb ook periodes dat ik een paar dagen niet kan en een paar dagen is best veel als je normaal wel 3x op een dag gaat!

Maar goed, ik heb vorige week een bloedonderzoek gehad omdat ik heel erg moe ben en daar kwam uit dat ik een vitamine D tekort heb en dat kan ook iets met je darmen te maken hebben! Dus ik ben benieuwd of het iets met elkaar te maken heeft.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:05

[quote="_Lott"]mijn dokter blijft erg moeilijk doen.

wij vermoeden nu een glute allergie aangezien mijn opa dat ook heeft. en het is toch raar dat we altijd vaak naar de wc moeten. dat hoort helemaal niet bij spastische darm

eeuuhhh, jawel hoor!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:06

volgens mijn huisarts dan weer niet. maargoed we moeten eerst andere dingen uitsluiten voordat je accepteert dat het een bepaald iets is?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:08

hmmm appart, want spastische darm heeft verschillende vormen.. maar misschien is je huisarts er niet zo in thuis! Zowieso goed om even wat dingen uit te sluiten.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:11

nee als ik het zo hoor, heeft je arts het niet helemaal begrepen!

En vind het raar dat hij zegt dat het maar 40% kans geeft, want mijn eigen MDL arts heeft het notabene laten testen, en je bloed geeft alles weer van wat er in je lijf gebeurd

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:13

ja maar dit was weer een andere arts

en op internet vonden we hetzelfde. in geval van die allergie kan je het niet altijd vinden

ach het blijft erg raar. ik wil alleen dingen uit kunnen sluiten

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:16

Maar ik geloof niet dat je voor een gluten-allergie een colonscopie krijgt? Ik dacht alleen bloed- en ontlastingsonderzoek..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:16

beide heb ik al gedaan

maar dat kun je er wel voor krijgen. hij zei dat als ik dat perse wilde dat ik dat mocht.

en mijn opa heeft dat dus ook gedaan. die kwam er pas achter toe hij 60 was. omdat geen enkele dokter het wilde onderzoeken

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:20

Bij mij ligt trouwens alles ook weer op z'n gat.. :n Ontlasting is 'verkeerd', buikpijn zijn hevige kolieken en ook weer vaak slijm erbij.. :n Eten gaat wel weer beter..

Had de huisarts nog gebeld voor de uitslag van de scopie. Scopie gaf geen grote afwijkingen, alleen 3 kleinere plekjes die actief leken. Biopten zeiden weer Crohn, rest niet. Of iig niet goed genoeg. Dus nog steeds geen actie. Jez*s ik word er zo moederloos van, ik moet er eerst halfdood bij neervallen wil ik behandeld worden ..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:21

jeetje, maar er zit dus wel een ontsteking bij?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:22

Jup, dezelfde die er vorige keer ook nog zaten. Maar het is allemaal net te weinig om "rigoreuze" maatregelen te gaan nemen :O het is allemaal niks, want die medicijnen zijn ook echt niet misselijk. Maar mn klachten.. bahbah.. :n
Vooral de moeheid. Ik ga elke dag om half 10/10 uur naar bed en slaap dan tot 9 uur 's morgens. De hele dag door ben ik futloos. Ik eet gezond, drink genoeg, slik extra vitaminen en beweeg het nodige. Echt het enige moment dat ik er geen last van heb, is als ik op de rug van mn paard zit.