hyperventilatie wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:57

Ik was heel bang om naar de psycholoog te gaan en voornamelijk bang wat anderen dan van me zouden denken. Maar uiteindelijk had ik zo vaak last van angstaanvallen en hyperventilatie, dat ik er gewoon vanaf wou. En het viel me hartstikke mee! Ik kreeg oefeningen mee om minder te piekeren, want ik pieker heel erg en ik kan er ook nooit mee stoppen. Dus ik mocht dan bijv. maar een uurtje per dag piekeren en dat dan opschrijven, zodat ik het "kwijt" was. Niet dat dat makkelijk is, maar daar ga je dan mee aan de slag. En ik kreeg ontspanningsoefeningen en oefeningen om weerbaarder te worden (als iemand wat kwetsends tegen me zegt, of iets heel directs, ben ik vaak even uit het veld geslagen en weet ik vaak niet hoe ik moet reageren). Naja, ik vond het heel prettig en na een stuk of 6 gesprekken hoefde ik ook niet meer terug te komen, tenzij ik daar zelf weer behoefte toe zou gaan voelen.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:32

Klinkt erg positief, ja piekeren doe ik ook veel, mijn gedachten zijn nooit stil zeg maar. Denk dat ik tog eens een afspraak ga maken!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:29

Ik pieker nog steeds heel veel hoor, denk dat dat toch iets is dat in iemand zit en dat je er nooit helemaal uit krijgt. Maar als je een paar "handvaten" aangereikt krijgt, waardoor je aan jezelf kunt werken, is dat toch altijd wel makkelijk! K zou gewoon gaan, voel je je er niet prettig bij, dan kun je altijd stoppen, maar ik vond het heel fijn, werd er veel zekerder door!

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:05

Denk idd ook dat dat gewoon in me zit, als ik bijv. geïrriteerd ben krijg ik savonds ook sneller aanvallen.

Ik ga binnenkort nog iets volgen wat hopelijk erg positief gaat werken, iig hoor ik er goede verhalen over.
Als je il weten wat kun je ff pb'en.

Word de psycholoog trouwens vergoed?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:32

afhankelijk van welke verzekering en wat voor pakket je hebt, ik heb toen een uitgebreider pakket afgesloten. Moet je ff informeren bij je verzekering

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 21:26

heeey,

Daarwas ik ook weer eens weer. Met mij gaat het steeds beter! Afkloppen haast geen hyperventilatie meer gehad!!! Dat is wel giga lekker Veel beter voor mijzelf. Het heeft even geduurd. Soms voel ik mij nog wel eens duizelig maar dan bedenk ik me dat ik me veel tedruk maak en daarom duizelig ben.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:06

Fijn dat je het zo onder controle hebt!

Nou ik nog |(

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:16

appiesjappie schreef:
heeey,

Daarwas ik ook weer eens weer. Met mij gaat het steeds beter! Afkloppen haast geen hyperventilatie meer gehad!!! Dat is wel giga lekker Veel beter voor mijzelf. Het heeft even geduurd. Soms voel ik mij nog wel eens duizelig maar dan bedenk ik me dat ik me veel tedruk maak en daarom duizelig ben.

Heeii Super dat t zo goed gaat!
Nu nog volhouden, maar t klinkt erg positief ! :D

Bij mij gaat t neit zo lekker, maar dat vertel ik straks wel (even geen tijd, hw :r )

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 19:49

Daar was ikweer te zeuren. Voel mij echt zo stom. Maar waarom twijffel ik toch atijd zo. Ik heb al ene paar dagen last tussen mn schouder en nek. Zo af en toe heb ik het gevoel dat ik ademhalen over sla. Dat ikdan opeens weer moet inhalen dat ik da 3 keer of keer weer goed zucht (heb het dan moeilijk met admenen) dat het danweer weg is. en natuurlijk ga ik nu weer denken dat het weer wat anders is. Het lijkt net of iemand een stukje keel dichtknijpt aan de rechterkant.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 23:23

Dat had ik toevallig laatst ook weer een tijd appiesjappie, maar dat is idd hyperventilatie... Gewoon proberen om rustig te blijven en rustig proberen door te ademen. Maar fijn is het niet!

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 01:40

Wat ik moet vertellen weet ik niet meer :o, maar zuchten helpt inderdaad wel een beetje soms...
ik ga morgen naar de manege waar alles is begonnen en ben dan leiding, gosh wish me luck...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 10:57

Zuchten voelt wel goed, maar werkt niet echt. Mij is wel eens aangeraden om met het hyperventileren goed lang uit te ademen en dan klein in te ademen, ivm zuurstof gehalte oid.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 13:08

"gelukki"herken je het haha voel ik mij weer ene beetje gerust

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:12

Hallo, :wave:
Mag ik me hier melden?
Sinds een paar weken geleden is er bij mij hyperventilatie vastgesteld.
Ik ging naar de dokter voor de paniekaanvallen die ik er van kreeg en alles erop en eraan.
Het geen wat ik dan niet heb is dat ik geen lucht meer krijg en door een zakje of iets moet ademen. Zover is het gelukkig nog niet gekomen. Wel angstaanvallen die echt hevig kunenn zijn dat ik er ook van flauwval.
Vannacht bijv. toen ik ging slapen en ik mijn bed lag, voelde ik me arm wat tintelen, gelijk dacht ik dat ik misschien een hartaanval zou krijgen (? :')) Hoe ik erop kom, geen idee. Maarja, gelijk weer in paniek, hartkloppingen, warmte en gewoon in paniek.
Ik loop er voor bij de fysio en het is wel wat minder geworden gelukkig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:15

Afgelopen weekend heb ik waarschijnlijk voor het eerst hyperventilatie gehad. Ben sinds vrijdag ziek, beetje grieperig, maar 1e kerstdag werd ik steeds benauwder, zodat we na het kerstdiner naar de huisarts gegaan zijn. Deze kon niets vinden en heeft me toen doorgestuurd naar de SEH. Daar werd een hartfilmpje gemaakt, bloed uit mijn slagader gehaald de hele rattaplan. Heel heftig vond ik het eigenlijk.
Waarschijnlijk dat ik door een virusinfectie in mijn longen wat benauwd ben geworden, waardoor ik ben gaan hyperventileren. Probeer nu dus heel erg op te letten dat ik bij benauwdheid vooral niet ga hyperventileren. Vond het ontzettend heftig en was echt doodmoe 's avonds..

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:23

Hoi allemaal,

Ik wil hier ook wel even wat neerzetten.

in 2005 kreeg ik voor het eerst hyperventilatie. Ik had het nog nooit eerder gehad dus was volledig in paniek en dacht dat ik een hartaanval had en ging stikken. Ik dacht dat ik doodging. Dit heeft op mij enorm veel inpact gehad. Het gebeurde in een auto en het gevolg was dat ik niet meer in de auto durfde. Dit werd steeds erger totdat ik niet eens meer het huis uit durfde te gaan.

Ik heb ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen meegekregen. Later heb ik van de HA een klein kastje gekregen dat een beetje hetzelfde idee heeft als een plasticzjakje maar dan wat effectiever. Het heet Hyperfree en je kan het zelf ook bestellen en denk dat het ook wel bij een apotheek te verkrijgen is. Dit gaf mij een heel rustig gevoel. Ik wist dat het mij zou helpen als ik weer een aanval zou krijgen en dat had als gevolg dat ik niet meer bang was en uiteindelijk bijna nooit meer ging hyperventileren.
Heel af en toe voel ik het weer iets opkomen, dan pak ik gewoon dat kastje en dan is het heel snel weer over:-)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 15:37

wow wat goed zeg!!! Het gaat vandaag wel weer gelukkig!! Maar inderdaar met de kerst had ik er meer last van maar komt misschien door verveling haha

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:41

Ja, afleiding is ook goed:-)

Ik probeer altijd in mijn achterhoofd te houden dat het niks ernstigs is en dat het komt maar ook weer gaat.
Het komt juist opzetten als je bang bent of er aan denkt. Als je de strijdt met de hyperventilatie aandurft en niet meer bang bent dan verwijnt de hyperventilatie vanzelf:-)

Misschien is zo'n hyperfree ook wel wat voor jou. Zoek maar eens op internet daar kun je hem vinden.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:48

hyperfree is idd gewoon te krijgen bij de apotheek, ik heb het ook standaard in mn tas zitten, maar eigenlijk nog nooit gebruikt!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:21

Pfff, voelde het al het hele weekend aankomen, kortademig en niet kunnen doorademen.
Gisteravond kreeg ik na wat heibel ineens een accute hyperventilatie-aanval, heeft lang geduurd eer ik daar uit was.

Had gelukkig wel een zakje naast m'n bed.
Zal er ook maar wat in mijn tassen steken voor de zekerheid.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 19:36

oooh irritand is dat. Ik heb er nu ook alweer een paar dagen last van. maar gaat langzaam weer beter. Krijg altijd zo n droge keel en mond van

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:09

voel me weer niet zo fijn het ging zo lang goed en nu heb ik weer het gevoel dat er iet sdwars zit in mn keel

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:03

hè bah appiesjappie, das ook naar! Ken dat gevoel wel!
Ik ging dus op kamp en heb het maar (ja maar) 3x gehad! :), best blij dus !
de eerste keer kwam mijn stagebegeleider gelijk en die heeft me eruit gesleurd ongeveer, zo blij met haar! De tweede keer had ik een zakje naast me bed dus die gebruikt, maar ik vind dat zo eng :oo, hebben jullie dat ook dan lijkt het veel meer alsof ik stik.... en de derde keer was er iemand anders in huis en die kwam niet eens zijn bed uit :+, dus mijn vriendinnen (en tevens de kinderen die ik leid) zijn bij me gebleven tot t over was ....

ennne Gelukkig nieuwjaar iedereen! (zonder hyperdinges...)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 18:32

het is inderdaad allemaal eng. En je moet maar proberen tegen jezelf te zeggendat er niks is dat het llemaal goed komt.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:35

Ik ben er gelukkig wel redelijk nuchter in, maar als het heel diep gaat schiet ik toch in de paniek. Terwijl het eigenlijk al een paniekaanval is...

zakjes zijn gewoon eng :')