Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:14

oomens schreef:
En is er toevallig ook een verband tussen 'usty' en het Latijnse 'ostium' (mond, monding)?

Zlatoustov is een Russische vertaling van Chrisostomom, en dat komt van een Orthodoxe heilige die wegens zijn wijze woorden 'gouden mond' heette. Niet dat ik dat toevallig weet natuurlijk, ik dacht ik zoek de stam even op in het Grieks.. en hup, staat het gewoon op wiki :+ Internet is ongelooflijk.
Maar ja, er is een band, in de eerste plaats met het Griekse -stomos (helaas weigert mijn laptop Grieks te schrijven)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:51

Waar een beetje denkwerk (en wikipedia) al niet toe kan leiden... :+

Huertecilla schreef:
Enneh, gefeliciteerd zie ik ;)

jep... *\o/* ik ben vanaf nu de trotse eigenaar van een authentiek Zlatoustovskie ZChZ 15J zakhorloge uit 1958! En nu maar hopen dat het in 1 stuk in onze postbus terecht komt. -O-

En nu gaat het slot op de geldkoffer... Er staat nog een paardgerichte studiereis op het programma... *\o/*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 23:00

yole schreef:
hopen dat het in 1 stuk in onze postbus terecht komt. -O-

Komt wel goed.
Die uurwerken zijn létterlijk bombestendig. Zonder enige dempende of beschermende ophanging op het boordkanon van MiG15 em -17 bijvoorbeeld. Of wat dacht je van direct op het stalen dashbord van een tank geschroefd?

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 23:07

Idd, dat was ik even uit het oog verloren... Daar kan onze postbode niet tegenop... ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:26

Over AK47s gesproken. Die dingen zijn low tech maar hufterbestendig. Als de vs soviet horloges als aandenken aan hun soldaten kan geven, waarom kopen ze dan geen AK47s ipv de tot 100 keer duurdere M16s die nog eerder kapot gaan ook?!
Het antwoord is wederom de kern van dit topic; marketing van gimmicks. ´Onmisbare´ extras.

Vraag maar eens aan je collegas Yole, of ze over hun peperdure allesbestendige horloge willen rijden met hun auto. Ze hebben tenslotte vele honderden euros exta betaald voor onverwoestbaar saffierglas in vliegtuigkwaliteit staal.
Hier een klokje wat je voor 49 euro nieuw koopt; http://www.youtube.com/watch?v=UsFU94tnLHE acrylplastic in gewoon rvs :D
Doet me denken aan het filmpje http://www.youtube.com/watch?v=RUHHANKA ... re=related _O-
Het ironische is dat de winnaar niet meer gemaakt wordt want verouderd 8)7

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:46

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:48

Idd! Die Niva staat trouwens al enige tijd op mijn verlanglijstje... Gelukkig nog wel te vinden 2de hands... maar eerst moet ik van die $*#@ jeep af die al 2 jaar in de weg staat op onze oprit. De laatste 2 testen in het filmpje zijn _O- ... en het einde al helemaal!

Hier ook _O- Het ene paard legt een plak hooi op het andere paard haar rug... Zo heeft het proper hooi wanneer ze wat verder van de voederplaats weg staan... Eten op de rug van een ander.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:56

yole schreef:
Idd! Die Niva staat trouwens al enige tijd op mijn verlanglijstje... Gelukkig nog wel te vinden 2de hands...

Nieuw ook hoor; overjarig staan ze hier en daar nog wel. Compleet met 2 jaar jarantie. Prijs tussen de 7 en 10 miel.
Ik wilde een Niva kopen maar het thuisfront vond dit té bruut basic. Ik ben overstag gegaan voor het veiligheidsargument omdat mijn vrouw nu eenmaal een normale bestuurder is en geen terreinracer.
Bor en ik hebben echter wel onze democratische meerderheid laten gelden en zo is Draakje gekocht :D

Stickers en snorkel (en een lijst onzichtbare leukigheden) zijn DIY ;)

Afbeelding

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:38

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:47

Huertecilla schreef:
Bor en ik hebben echter wel onze democratische meerderheid laten gelden en zo is Draakje gekocht :D

Helaas ben ik hier wat dat betreft in de minderheid, dus ik vrees of het er ooit nog van komt... Mijn vrouw is nog steeds een 4wd-trauma aan't verwerken; tijdens ons voorlaatste ritje met die jeep een backfire gehad... :o Een 15-jarige Jeep op LPG (beter voor het milieu en de portemonnee) gefabriceerd in duitsland doch een 'amerikaan'. Het eerste gaf me enige hoop, het laatste echter niet, dus toch maar meteen na aankoop een 'Haynes' erbij gehaald... ;) Hoe meer ik eruit gooide, hoe beter hij reed! _O- Ik heb het ondertussen opgegeven, andere dingen te doen dan full-time prutsen aan dat ding... Ik neem wel een paard... start altijd! ;)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:00

Zo! De op haver aangedreven 4wd'ers van de overburen mochten voor het eerst sinds 2 maanden nog eens uit hun stal... Na 2 minuten had de helft al op z'n snoet gelegen...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:08

yole schreef:
Zo! De op haver aangedreven 4wd'ers van de overburen mochten voor het eerst sinds 2 maanden nog eens uit hun stal... Na 2 minuten had de helft al op z'n snoet gelegen...

Die van mij zijn ook erg vrolijk vandaag, spelen en rondscheuren..zelfs de oudste. Ze hebben ook alle drie dezelfde kleur zie ik.
Maar ze blijven wel recht gelukkig, op 0 tot 5 benen :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:10

Bandida schreef:
yole schreef:

Die van mij zijn ook erg vrolijk vandaag, spelen en rondscheuren..zelfs de oudste. Ze hebben ook alle drie dezelfde kleur zie ik.
Maar ze blijven wel recht gelukkig, op 0 tot 5 benen :+

Jep, die van jou zijn 4 x 4 x far móre ;)

Die vijfpoter van mij loopt in het zálige zonnetje hier met Arabella 6 x 6 te spelen :P

@Yole: ik heb bij die van mij de EGR gelíjk uit de winkel al afgesloten. Ook een olieafscheider in de PCV opgenomen en een fatsoenlijk luchtfilter gemonteerd: http://www.mijnalbum.nl/Foto-GOJTL3SN.jpg
De waste valve van de turbo heb ik van een veel directer en bovendien regelbare aansturing voorzien: http://www.mijnalbum.nl/Foto-OCHUGD8M-1.jpg
Hier het controle-meterje wat ik op de plek van een afdekplaatje (schakelaar achterruitenwisser die de flapkap niet heeft) heb gefrut: http://www.mijnalbum.nl/Foto-3XBQP7YA.jpg
Nu nog een sticker voor op het reservewiel (laten) maken: Waterdicht - Schokbestendig - Amfibie http://uhr-forum.de/attachments/61600d1 ... hseite.jpg
:P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:17

yole

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:58

aan oomens
(en alweer vanwege de eega)
zloty is inderdaad dezelfde stam.
of usty teruggaat op het latijnse woord, kan ik hier niet met zekerheid zeggen; je zou het makkelijk in een goede (universitaire) bib kunnen achterhalen (ik heb mijn etymologisch woordenboek helaas niet meer)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:25

yole schreef:
aan oomens
(en alweer vanwege de eega)
zloty is inderdaad dezelfde stam.

Ik ben bezig in een aantal boeken over de oorsprong van taal/paardrijden. Nu bijna door http://press.princeton.edu/titles/8488.html
heen.
Staat ook een tópstuk in over bitten en sporen daarvan op het gebit. Puur degelijk wetenschappelijk onderzoek.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:50

Huertecilla schreef:
ik ben bezig in een aantal boeken over de oorsprong van taal/paardrijden. Nu bijna door http://press.princeton.edu/titles/8488.html
heen.
Staat ook een tópstuk in over bitten en sporen daarvan op het gebit. Puur degelijk wetenschappelijk onderzoek.

Jep, die ligt mij hier ook aan te staren. Nu het niet kan (werken!!) krijg ik gelijk héél veel zin er wat in te lezen :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:54

yole schreef:
jep... *\o/* ik ben vanaf nu de trotse eigenaar van een authentiek Zlatoustovskie ZChZ 15J zakhorloge uit 1958!

Zit nu een bericht te componeren aan iemand die voor 175 euro een nepper, met neppapieren gekocht heeft en welke inmiddels kapot is.... Tja, hoe leg je netjes uit dat zo´n klokje de schrootprijs van zeg 250 euro per ton waard is?! Ok, het is een héél zwaar horloge maar dan nog kom je niet boven een stuiver :x
Het nare is dat er tientallen op het internet verkocht worden. Op ebay staan nú ruim twee dozijn van dit model, allemaal gecertificeerd echt nep, te koop.
Op marktplaats twee á 250 eurooooooo :wow:
Niet mijn probleem op zich en ik héb er al een paar keer een stukje over geschreven, maar ik voel me wel een beetje rot over dat ik wéét dat hier mensen in stinken want de doelgroep is juist de leek die deze stukjes nooit ooit tegen zal komen.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:17

'David Anthony identifies the prehistoric peoples of central Eurasia's steppe grasslands as the original speakers of Proto-Indo-European, and shows how their innovative use of the ox wagon, horseback riding, and the warrior's chariot turned the Eurasian steppes into a thriving transcontinental corridor of communication, commerce, and cultural exchange.'

Dat klinkt alweer razend interessant!... Even het hoofd koel houden hier en eerst het stapeltje 'paardgericht' doorspitten...

@Bandida: Huphup... aan't werk jij!

Citaat:
ik wéét dat hier mensen in stinken want de doelgroep is juist de leek die deze stukjes nooit ooit tegen zal komen.

Idd, ik had met zekerheid een nepper gekocht zonder je aanwijzingen, maar met dat in het achterhoofd zou ik er geen 50+ euro aan geven... wat het dan wel bijzonder leuk maakt dat ik nu voor deze belachelijke prijs een echte heb... ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:33

yole schreef:
Idd, ik had met zekerheid een nepper gekocht zonder je aanwijzingen, maar met dat in het achterhoofd zou ik er geen 50+ euro aan geven... wat het dan wel bijzonder leuk maakt dat ik nu voor deze belachelijke prijs een echte heb... ;)

Voorbeeldje van 8)7

http://reviews.ebay.com/Beware-Of-Russi ... 0001405144

Op dezélfde pagina waarop iemand probeert te waarschuwen kan je zien (aan de advertenties) hoe zinloos dat is....
Ook Invicto komt met hun ongefindeerde claim weg omdat er niemand is die de rechten van het origineel heeft.

....en dan nu het klokjesgeneuzel afsluiten met een móóí plaatje:

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:36

Mijn schoonvader heeft een vlucht geboekt. Hij komt hierheen om vanuit Sevilla zonder ondersteuning de Ruta de la Plata naar Santiago te gaan lopen. Dát is nog eens stoer, zo'n opa. Slow ook....

kynshiri

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:49

oh mijn vriend heeft santiago ook te voet gedaan, wel vanuit belgië :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:07

Er zijn net als naar Rome meer wegen naar Satiago ;)
Dit jaar is een ´heilig´ jaar dus het zal wel ontzéttend druk zijn.
De keuze voor de Via de la Plata en niet vanuit NL was mijn idee. Is véél minder druk en je kan veel eerder op pad omdat je van zuid naar noord gaat. Hier is het voorjaar veel vroeger.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:35

Huertecilla schreef:
De keuze voor de Via de la Plata en niet vanuit NL was mijn idee. Is véél minder druk en je kan veel eerder op pad omdat je van zuid naar noord gaat. Hier is het voorjaar veel vroeger.

Ik ken iemand die dat 's winters heeft gedaan, met hetzelfde idee.. maar dat was toch redelijk op survival uitgedraaid :D
Nu was dat ook wel wat de bedoeling, het is zo'n extreme-sporter

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:41

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

Ik ken iemand die dat 's winters heeft gedaan, met hetzelfde idee.. maar dat was toch redelijk op survival uitgedraaid :D
Nu was dat ook wel wat de bedoeling, het is zo'n extreme-sporter

Kijk, in de wínter is deze route extremer dan vanuit NL. Idem hoogzomer.
Door het bergachtige hart van Spanje is fokking koud in de winter en verzengend heet in de zomer.