Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cyntje schreef:benangelique schreef:dat denk ik ook cyn; volgens mij kan je pas kiezen als je er voor staat. vind het wel lastig, want niemand in mijn omgeving geeft BV, ze kiezen allemaal voor FV. kan dus geen vriendinnetjes om raad vragen. ze vinden het ook maar gek dat ik wel voor BV ga kiezen.
Ik ben ook de enige in de omgeving die het echt duidelijk wel wilde geven en ook zo lang mogelijk...
benangelique schreef:kolven geeft ook niet, maar wil niet in paniek raken. hopen dat een goede kraamhulp of lactatiekundig me er op zo'n moment doorheen kan slepen.
net als jij ben ik van nature erg onzeker, zeker als het gaat om wat de omgeving van mij denkt en vind (vroeger erg veel gepest). dat maakt het maken van keuzes en beslissingen niet makkelijker...
Duke schreef:Het excuus: ‘ik had niet genoeg voeding’, is onzin. Er zijn genoeg methoden op die productie op te voeren. Mijn tante (kom ik weer met mijn tante) zegt altijd: “1 op de 1.000 vrouwen heeft inderdaad niet genoeg voeding en ook daar is vaak wat aan te doen.” Maar als ik zo om me heen hoor, lijkt wel 1 op de 5 niet genoeg voeding te hebben. Onzin dus.
dierfysio schreef:Duke schreef:Het excuus: ‘ik had niet genoeg voeding’, is onzin. Er zijn genoeg methoden op die productie op te voeren. Mijn tante (kom ik weer met mijn tante) zegt altijd: “1 op de 1.000 vrouwen heeft inderdaad niet genoeg voeding en ook daar is vaak wat aan te doen.” Maar als ik zo om me heen hoor, lijkt wel 1 op de 5 niet genoeg voeding te hebben. Onzin dus.
Nou, hier dan een van die 1 op 1000, of in jouw ogen 1 op 5.![]()
Mag ik even opmerken, dat ik vind dat je uitspraak behoorlijk kwetsend over komt, en ik 'm behoorlijk dom vind? Er zijn wel degelijk vrouwen, zoals ik dus, die ALLES geprobeerd hebben, mét goede begeleiding (verschillende lactatiekundigen), waarbij het ondanks alle moeite (eindeloos aanleggen, extra kolven, domperidon slikken, etcetc) tóch niet genoeg bleek. Ik heb dus steeds bijgevoed met kunstvoeding, maar het op die manier toch nog 6,5 maand volgehouden. Toen was het écht op: kwam gewoon niks meer uit.
Iedereen in mijn omgeving vindt het waanzinnig dat ik het zo lang volgehouden heb, omdat het me zoveel moeite kostte, maar ik wilde het zó graag. Ben dus ook apetrots dat het me tóch zo lang 'gelukt' is.
Dus als ik dan jouw verhaaltje lees, met zo'n opmerking ertussen, dan gaan mijn nekharen recht overeind staan, zoals je je wellicht kunt voorstellen!![]()
Misschien dus even nadenken, of je tenminste in de materie verdiepen, voordat je voortaan zoiets plaatst??
Angela schreef:@ dierfysio: Bedenk je wel dat 1 op de 1000 ook nog vrij veel is... (jaarlijks worden er geloof ik zo'n 200.000 kinderen geboren). Dat zijn dus 200 moeders die ECHT te weinig melk hebben. Bij de overige van de 1 op de 5 zal het idd wel liggen aan het niet alles proberen, wat jij dus wel hebt gedaan, zoals het extra kolven en het vaker aanleggen. Meestal is het echter zo dat de moeders enkel denken: "ik heb te weinig voeding" en na de voeding geven ze een flesje, dat zo leeg is. Dan denken ze "zie je nou wel, ik heb te weinig voeding" (om voortaan dus een fles na de voeding te geven, waardoor de voeding gaat teruglopen omdat de baby minder vaak honger heeft, en de moeder na enige tijd idd te weinig heeft).
Toke schreef:Zo, ik meld me hier ook maar aan! Mijn zoontje is nu juist 1 week oud (over een dik half uurtje) en ook hij krijgt borstvoeding!
Moet zeggen, dat we weinig opstartproblemen gehad hebben, hij nam meteen de borst, en had ook direct een goede zuigreflex. Natuurlijk wel de 3e dag veel last gehad van stuwing, borsten stonden precies op springen. Ook heb ik nog wel last van kloven, maar heb hiervoor wel goede zalf, als ik hem aanleg doet het nog wel even pijn, maar als hij eenmaal echt aan het drinken is gaat het super! Heb ook meer als melk genoeg, als ik niet uitkijk hangt Rhune en ik volledig onder als hij niet onmiddelijk beet heeft
benangelique schreef:weet je wat het is; onzeker is 1, vooroordelen van de omgeving is 2, slechte voorlichting is 3....
optelsommetje waardoor het bij veel vrouwen mis gaat denk ik zo.
MamboBeach schreef:Als ik even mag! Ik vind dat er hier ook best wel veel gezegd en gedaan wordt over het wel of niet geven van BV. Belangrijk is dat iedereen in zijn waarde wordt gelaten! Ik heb altijd BV genoeg gehad en nooit geen boek over gelezen, ik persoonlijk zou niet begrijpen wat ik daarover zou kunnen leren, of een voorlichtingsavond. Bij mij is de BV altijd goed gegaan en heel natuurlijk, gelukkig... Ik kan me wel voorstellen dat mensen zich hierbij wel goed voelen. Dat is hetzelfde met BV geven... Er zijn echt vrouwen die (haast) geen BV hebben, om dan te zeggen dat dat niet waar is en dergelijke vind ik nogal kwetsend over komen... Of dat het een heel klein percentage is...
Kijk, er komen ook zaken om de hoek kijken zoals, rust, ontspanning, zelfverzekerdheid, pijn of geen pijn...
Dat zijn wel dingen die er mee samen hangen. Ik ben van mening dat FV ook echt niet slecht is hoor!
MamboBeach schreef:Ik heb altijd geroepen, als ze BV willen, prima, niet, ook prima! Ik ga niet lopen klooien, misschien omdat ik zo denk is het juist altijd wel goed gegaan...
dierfysio schreef:MamboBeach schreef:Ik heb altijd geroepen, als ze BV willen, prima, niet, ook prima! Ik ga niet lopen klooien, misschien omdat ik zo denk is het juist altijd wel goed gegaan...
haha, dat zei ik ook altijd. en toen ging het NIET vanzelf, en kostte het me heel VEEL moeite, en toch heb ik doorgezet. terwijl ik tevoren ook zoiets had van 'als 't niet gaat, jaamer dan, dan geef ik wel de fles'.
hoezo na de bevalling ben je anders dan ervoor?![]()
dus wie weet hoe jij het gedaan zou hebben in mijn situatie? misschien wel net zo.
MamboBeach schreef:Duke, het is dan wel fijn dat je ze dit niet laat merken want dat zou ook best pijnlijk zijn denk ik...