Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:57

kolven geeft ook niet, maar wil niet in paniek raken. hopen dat een goede kraamhulp of lactatiekundig me er op zo'n moment doorheen kan slepen.
net als jij ben ik van nature erg onzeker, zeker als het gaat om wat de omgeving van mij denkt en vind (vroeger erg veel gepest). dat maakt het maken van keuzes en beslissingen niet makkelijker...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 08:53

Cyntje schreef:
benangelique schreef:
dat denk ik ook cyn; volgens mij kan je pas kiezen als je er voor staat. vind het wel lastig, want niemand in mijn omgeving geeft BV, ze kiezen allemaal voor FV. kan dus geen vriendinnetjes om raad vragen. ze vinden het ook maar gek dat ik wel voor BV ga kiezen.

Ik ben ook de enige in de omgeving die het echt duidelijk wel wilde geven en ook zo lang mogelijk...

In mijn omgeving ben ik de enige waarbij het gelukt is. Twee vriendinnen zijn na een korte periode gestopt. De ene na 3 dagen, ze had de blaren op haar tepels staan omdat ze haar in de ZH slechte adviezen gaven over hoe lang te laten drinken (haar kindje ging liggen heel lang liggen sabbelen ipv drinken, en dat vernielt je tepels) en de andere had "te weinig voeding". Dit kwam echter doordat ze haar kindje niet op verzoek aanlegde, maar enkel om de zoveel uur. Ze had geen zin om de productie op pijl te trekken door wel een aantal dagen op verzoek te geven... Van de vriendin van de kapotte tepels snap ik heel goed dat ze gestopt is (ook kolven ging niet meer alles deed enorm veel pijn), maar het is zo ontzettend jammer dat het komt door slechte voorlichting... De andere vriendin snap ik niet zo, in een paar dagen tijd had ze wel een succesvolle BV periode kunnen hebben (en ze heeft het er nu, zo'n 3 jaar later nog wel eens over dat ze het jammer vindt dat het niet is gelukt...).

Wat dat betreft: een goede voorbereiding is meer dan het halve werk voor een geslaagde BV :j. Sommige weten en kunnen alles van nature, maar ik vond het erg fijn dat ik al een hoop gelezen had, waardoor ik ook wist wat te doen en niet enkel op de mening van een toevallige verpleegkundige uit moest gaan.... (waarvan je ieder uur een nieuwe treft met een andere mening)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 08:59

benangelique schreef:
kolven geeft ook niet, maar wil niet in paniek raken. hopen dat een goede kraamhulp of lactatiekundig me er op zo'n moment doorheen kan slepen.
net als jij ben ik van nature erg onzeker, zeker als het gaat om wat de omgeving van mij denkt en vind (vroeger erg veel gepest). dat maakt het maken van keuzes en beslissingen niet makkelijker...

Dat maakt het inderdaad moeilijker om te kiezen voor iets dat niet zo gemakkelijk ontstaat als het doen van wat melkpoeder in een flesje water. BV is nou eenmaal een beperkte oplage. Een goede kraamhulp is inderdaad erg belangrijk. Je kunt vaak bij je kraambureau nu al aangeven dat je graag een kraamhulp wilt met veel ervaring in het begeleiden van de BV. Dat heb ik toen ook gedaan, en de hulp was echt geweldig. Ze gaf we echt het zelfvertrouwen dat ik nodig had (ik wilde echt super graag, dus aan motivatie geen gebrek, maar dan nog scheelt het de wereld als iemand zegt dat je het super doet :j)!!

In het ZH, waar ik 1 dag gelegen heb, kreeg ik ook een goede begeleiding hoor, maar dat was dus geluk hebben, want een vriendin van me die daar ook heeft gelegen kreeg door de verkeerde adviezen dus enorme blaren en kloven..

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:39

Jammer is dat he. Ik hoor zoveel negatieve dingen over het ZH. En ik heb ook zo'n verhaal. Dankzij mijn tante is het toen gelukt. Niet dankzij die waardeloze begeleiding in het ZH. Toen ik van Britt was bevallen, wilde ik ook zo snel mogelijk naar huis waar een prima kraamverpleegkundige stond te wachten om te helpen!

Wel heel vervelend van die vriendin met die blaren. Door zo’n slechte begeleiding is het voor haar om zeep geholpen.

En in mijn omgeving is nog een iemand die bijna een jaar BV heeft gegeven. De rest gaf het ook snel op (gewoon niet gemotiveerd) of na 3 maanden als ze gingen werken (geen zin in kolven en 'gedoe'). Van sommigen begrijp ik het ook niet. Het excuus: ‘ik had niet genoeg voeding’, is onzin. Er zijn genoeg methoden op die productie op te voeren. Mijn tante (kom ik weer met mijn tante :+ ) zegt altijd: “1 op de 1.000 vrouwen heeft inderdaad niet genoeg voeding en ook daar is vaak wat aan te doen.” Maar als ik zo om me heen hoor, lijkt wel 1 op de 5 niet genoeg voeding te hebben. Onzin dus.

BA: wat jij zegt is eigenlijk de omgekeerde wereld: mensen vinden het dus raar als je BV geeft? Dat is juist natuurlijk! Je moet juist trots zijn op jezelf als jij straks wel BV kan geven! Als het lukt en je niets aantrekt van wat je omgeving vindt, ben je een kanjer! Als het niet lukt en je moet overstappen op FV heb je het in ieder geval geprobeerd! En dat is ook heel wat waard.

Toen Romy zo’n huilbaby (8 uur huilen op een dag) bleek 2 maanden na de geboorte, ging ik naar een stoffenwinkel om flanellen doeken te halen om inbakerdoeken van te maken. De winkeljuffrouw vroeg waar ik het voor nodig had, dus ik legde uit dat mijn baby zoveel huilde en moest worden ingebakerd. Het eerste wat ze zei: “Je geeft zeker borstvoeding? Nou, dan zou ik daar maar als eerst mee stoppen! Je zal wel niet genoeg melk hebben, dat hoor ik wel vaker.”
Ik was verbouwereerd. Ik was zo kwaad achteraf. Waar haalde dat mens, die ik niet eens ken, het lef vandaan mij zomaar ongevraagd zulk advies te geven. Als je al onzeker bent, wordt door zulke mensen je zo onzeker gemaakt en gek gemaakt. En zij was niet de enige. Uiteindelijk wilde zelfs mijn man dat ik stopte met BV, maar in heel mijn lijf voelde ik dat het huilen van Romy niet door de BV kwam. En uiteindelijk steunde alleen mijn tante en het CB mij nog. En met behulp van inbakeren en een strak rust en regelmaat schema, was Romy binnen een week van het huilen af. En ik heb mooi 8 maanden BV gegeven.

Er zullen altijd momenten zijn (vooral in het begin) dat je het niet meer ziet zitten. Daarom is motivatie en het overtuiging dat je vind dat dit het beste voor je kindje is, hard nodig! Je moet er gewoon achterstaan. En FV is altijd nog een alternatief. Maar denk dan niet dat het dan makkelijker gaat! Ik hoor maar weinig baby’s die uiteindelijk de gewone standaardmelk krijgen. De één heeft koemelkallergie (dat zijn er tegenwoordig erg veel en dat is vaak eerst een bezoekje naar de dokter of HAP omdat je kindje ineens erg ziek wordt), de ander moet Johannesbroodpitdinges omdat ze te veel spugen, of ze moeten melk speciaal voor hongerige baby’s. Of ze krijgen teveel waardoor ze te zwaar worden. Hoe vaak hoor je niet dat baby’s meer flessen krijgen dan voorgeschreven omdat ze hongerig blijven. Niet om mensen nu bang te maken, maar realiseer je dat als je eenmaal overstapt op FV dat ook geen makkelijke weg hoeft te zijn!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:48

Duke schreef:
Het excuus: ‘ik had niet genoeg voeding’, is onzin. Er zijn genoeg methoden op die productie op te voeren. Mijn tante (kom ik weer met mijn tante :+ ) zegt altijd: “1 op de 1.000 vrouwen heeft inderdaad niet genoeg voeding en ook daar is vaak wat aan te doen.” Maar als ik zo om me heen hoor, lijkt wel 1 op de 5 niet genoeg voeding te hebben. Onzin dus.

Nou, hier dan een van die 1 op 1000, of in jouw ogen 1 op 5. :D

Mag ik even opmerken, dat ik vind dat je uitspraak behoorlijk kwetsend over komt, en ik 'm behoorlijk dom vind? Er zijn wel degelijk vrouwen, zoals ik dus, die ALLES geprobeerd hebben, mét goede begeleiding (verschillende lactatiekundigen), waarbij het ondanks alle moeite (eindeloos aanleggen, extra kolven, domperidon slikken, etcetc) tóch niet genoeg bleek. Ik heb dus steeds bijgevoed met kunstvoeding, maar het op die manier toch nog 6,5 maand volgehouden. Toen was het écht op: kwam gewoon niks meer uit.

Iedereen in mijn omgeving vindt het waanzinnig dat ik het zo lang volgehouden heb, omdat het me zoveel moeite kostte, maar ik wilde het zó graag. Ben dus ook apetrots dat het me tóch zo lang 'gelukt' is.

Dus als ik dan jouw verhaaltje lees, met zo'n opmerking ertussen, dan gaan mijn nekharen recht overeind staan, zoals je je wellicht kunt voorstellen! _-:(
Misschien dus even nadenken, of je tenminste in de materie verdiepen, voordat je voortaan zoiets plaatst?? :+

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:52

@ duke: Ik hoor idd veel FV moeders in mijn omgeving over de fv moeilijkheden. Schepje erbij, schepje eraf, toch een ander merk? Nee, daar krijgen ze weer harde ontlasting van, of juist diaree. Dit merk geeft krampjes, en het andere merk vinden ze niet lekker. Nee, ook de wereld van de fv is er niet eentje die over rozen gaat...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:58

dierfysio schreef:
Duke schreef:
Het excuus: ‘ik had niet genoeg voeding’, is onzin. Er zijn genoeg methoden op die productie op te voeren. Mijn tante (kom ik weer met mijn tante :+ ) zegt altijd: “1 op de 1.000 vrouwen heeft inderdaad niet genoeg voeding en ook daar is vaak wat aan te doen.” Maar als ik zo om me heen hoor, lijkt wel 1 op de 5 niet genoeg voeding te hebben. Onzin dus.

Nou, hier dan een van die 1 op 1000, of in jouw ogen 1 op 5. :D

Mag ik even opmerken, dat ik vind dat je uitspraak behoorlijk kwetsend over komt, en ik 'm behoorlijk dom vind? Er zijn wel degelijk vrouwen, zoals ik dus, die ALLES geprobeerd hebben, mét goede begeleiding (verschillende lactatiekundigen), waarbij het ondanks alle moeite (eindeloos aanleggen, extra kolven, domperidon slikken, etcetc) tóch niet genoeg bleek. Ik heb dus steeds bijgevoed met kunstvoeding, maar het op die manier toch nog 6,5 maand volgehouden. Toen was het écht op: kwam gewoon niks meer uit.

Iedereen in mijn omgeving vindt het waanzinnig dat ik het zo lang volgehouden heb, omdat het me zoveel moeite kostte, maar ik wilde het zó graag. Ben dus ook apetrots dat het me tóch zo lang 'gelukt' is.

Dus als ik dan jouw verhaaltje lees, met zo'n opmerking ertussen, dan gaan mijn nekharen recht overeind staan, zoals je je wellicht kunt voorstellen! _-:(
Misschien dus even nadenken, of je tenminste in de materie verdiepen, voordat je voortaan zoiets plaatst?? :+

@ dierfysio: Bedenk je wel dat 1 op de 1000 ook nog vrij veel is... (jaarlijks worden er geloof ik zo'n 200.000 kinderen geboren). Dat zijn dus 200 moeders die ECHT te weinig melk hebben. Bij de overige van de 1 op de 5 zal het idd wel liggen aan het niet alles proberen, wat jij dus wel hebt gedaan, zoals het extra kolven en het vaker aanleggen. Meestal is het echter zo dat de moeders enkel denken: "ik heb te weinig voeding" en na de voeding geven ze een flesje, dat zo leeg is. Dan denken ze "zie je nou wel, ik heb te weinig voeding" (om voortaan dus een fles na de voeding te geven, waardoor de voeding gaat teruglopen omdat de baby minder vaak honger heeft, en de moeder na enige tijd idd te weinig heeft). Als moeders zo denken, ipv wat jij gedaan hebt door extra vaak aan te leggen en te gaan kolven tussen de voedingen door... tja, dan is het niet zo gek dat het bij zoveel moeders niet lukt.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:00

@Dierfysio: Respect dat je inderdaad veel geprobeerd hebt en toch zo lang hebt volgehouden. En tuurlijk zijn er altijd mensen bij wie het niet lukt. Ik heb toch ook een aantal keer aangegeven dat je niet moet blijven tobben en dan beter voor FV kunt kiezen.

Ik wil niemand kwetsen, want het is geen persoonlijke aanval op mensen. Maar ik vind wel dat sommigen gewoon te makkelijk over BV denken en te snel overstappen op FV. Maar dit moet je niet als een persoonlijke aanval beschouwen als je wél alles geprobeerd hebt. In dat geval is het gewoon ontzettend moeilijk om over te stappen op FV en dan wil ik alleen maar zeggen: respect dat je het geprobeerd hebt. Mijn verhaal slaat dus helemaal juist niet op jou! Ik vind het juist top wat je gedaan hebt! +:)+

Vooralsnog heb ik me juist heel goed in de materie verdiept. Die 1 op de 1000 is geen getal wat ik uit m'n duim heb gezogen, maar komt van mijn tante die zelf lactatiekundige is. En waarom zou jij nu net niet die ene kunnen zijn? Ik vind dat je heel heftig reageert op mijn verhaal. Imo is dat niet nodig. Want jij bent wel degene voor wie die opmerking opgaat. Ik doelde met die 1 op de 5 die ik tegenkom die schouderophalend zeggen: "Ja, ach, ben er maar mee gestopt, had denk niet genoeg voeding." Kijk, en van zulke opmerkingen, gaan mijn nekharen overeind staan. En je moet zelf wel inzien dat dit dus totaal niet op jou slaat. Dus als dat zo wel overkomt: mijn excuses.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:07

Als ik even mag! Ik vind dat er hier ook best wel veel gezegd en gedaan wordt over het wel of niet geven van BV. Belangrijk is dat iedereen in zijn waarde wordt gelaten! Ik heb altijd BV genoeg gehad en nooit geen boek over gelezen, ik persoonlijk zou niet begrijpen wat ik daarover zou kunnen leren, of een voorlichtingsavond. Bij mij is de BV altijd goed gegaan en heel natuurlijk, gelukkig... Ik kan me wel voorstellen dat mensen zich hierbij wel goed voelen. Dat is hetzelfde met BV geven... Er zijn echt vrouwen die (haast) geen BV hebben, om dan te zeggen dat dat niet waar is en dergelijke vind ik nogal kwetsend over komen... Of dat het een heel klein percentage is...
Kijk, er komen ook zaken om de hoek kijken zoals, rust, ontspanning, zelfverzekerdheid, pijn of geen pijn...
Dat zijn wel dingen die er mee samen hangen. Ik ben van mening dat FV ook echt niet slecht is hoor!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:08

Angela schreef:
@ dierfysio: Bedenk je wel dat 1 op de 1000 ook nog vrij veel is... (jaarlijks worden er geloof ik zo'n 200.000 kinderen geboren). Dat zijn dus 200 moeders die ECHT te weinig melk hebben. Bij de overige van de 1 op de 5 zal het idd wel liggen aan het niet alles proberen, wat jij dus wel hebt gedaan, zoals het extra kolven en het vaker aanleggen. Meestal is het echter zo dat de moeders enkel denken: "ik heb te weinig voeding" en na de voeding geven ze een flesje, dat zo leeg is. Dan denken ze "zie je nou wel, ik heb te weinig voeding" (om voortaan dus een fles na de voeding te geven, waardoor de voeding gaat teruglopen omdat de baby minder vaak honger heeft, en de moeder na enige tijd idd te weinig heeft).

Komt ook nog bij dat er enorm veel moeders gaan stressen als baby's op andere tijden gaan regelen dan er in de boekjes staat, dat wordt ook gezien als bewijs van het onvoldoende voeding hebben. Gevolg: moeders schiet enorms in de stress, en als er iets slecht is voor de borstvoeding is het stress. :j

Ik merk ook om mij heen dat veel moeders enorm onzeker zijn. Dan loopt de bv een paar dagen niet helemaal lekker en wordt er gelijk gegrepen naar hulpmiddel zoals tepelhoedjes, bijvoeden en speentjes die vaak meer kwaad dan goed doen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:10

weet je wat het is; onzeker is 1, vooroordelen van de omgeving is 2, slechte voorlichting is 3....
optelsommetje waardoor het bij veel vrouwen mis gaat denk ik zo.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:14

Zo, ik meld me hier ook maar aan! Mijn zoontje is nu juist 1 week oud (over een dik half uurtje) en ook hij krijgt borstvoeding!
Moet zeggen, dat we weinig opstartproblemen gehad hebben, hij nam meteen de borst, en had ook direct een goede zuigreflex. Natuurlijk wel de 3e dag veel last gehad van stuwing, borsten stonden precies op springen. Ook heb ik nog wel last van kloven, maar heb hiervoor wel goede zalf, als ik hem aanleg doet het nog wel even pijn, maar als hij eenmaal echt aan het drinken is gaat het super! Heb ook meer als melk genoeg, als ik niet uitkijk hangt Rhune en ik volledig onder als hij niet onmiddelijk beet heeft ;-)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:15

Idd odetteke :j

Voordeel van de BV vond ik juist dat ik helemaal verantwoord alle schema's los kon laten. Je kunt er immers nooit teveel van geven (aan FV zit een maximum aan ml per dag, daarom moet je je ook een beetje aan de uren houden om uit te komen). Als Laelia honger had, dan mocht ze drinken. En of dat nu na 1 uur of na 4 uur was, dat mocht ze zelf weten. Soms wilde ze gewoon een paar slokjes tussendoor. Prima. Daarna was ze weer een hele tijd tevreden. En dat vond ik zo fijn. Na het drinken bij mij was ze altijd heerlijk relaxed en tevreden. Dus als ze dat nodig had, dan mocht dat. Het kan immers zijn dat je de ene voeding meer melk hebt als de andere. Voor mij echt ideaal dat ik niet zo op de klok bezig hoefde te zijn :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:17

Toke schreef:
Zo, ik meld me hier ook maar aan! Mijn zoontje is nu juist 1 week oud (over een dik half uurtje) en ook hij krijgt borstvoeding!
Moet zeggen, dat we weinig opstartproblemen gehad hebben, hij nam meteen de borst, en had ook direct een goede zuigreflex. Natuurlijk wel de 3e dag veel last gehad van stuwing, borsten stonden precies op springen. Ook heb ik nog wel last van kloven, maar heb hiervoor wel goede zalf, als ik hem aanleg doet het nog wel even pijn, maar als hij eenmaal echt aan het drinken is gaat het super! Heb ook meer als melk genoeg, als ik niet uitkijk hangt Rhune en ik volledig onder als hij niet onmiddelijk beet heeft ;-)

Super Toke! Van harte met je kleine, en welkom hier :)

Gebruik je tijdens het voeden verschillende houdingen? Door de verschillende houdingen wordt de tepel op verschillende manieren "belast" waardoor de schade beperkt wordt. Mocht je dat nog niet doen, dan zou je ook andere houdingen kunnen proberen. Let er dan wel op dat je in die houding ook relaxed de voeding kan geven, want dat is het belangrijkste :)
Laatst bijgewerkt door Angela op 01-12-09 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:18

benangelique schreef:
weet je wat het is; onzeker is 1, vooroordelen van de omgeving is 2, slechte voorlichting is 3....
optelsommetje waardoor het bij veel vrouwen mis gaat denk ik zo.

Dat is zeker zo Angelique :j Voor jou dus zorgen dat door een goede voorlichting je veel zekerder wordt, en als je omgeving ziet dat het lukt, dan heb je alles mee :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:43

Allereerst: Toke gefeliciteerd! Leuk dat de BV zo top van start is gegaan! Geniet ervan!

MamboBeach schreef:
Als ik even mag! Ik vind dat er hier ook best wel veel gezegd en gedaan wordt over het wel of niet geven van BV. Belangrijk is dat iedereen in zijn waarde wordt gelaten! Ik heb altijd BV genoeg gehad en nooit geen boek over gelezen, ik persoonlijk zou niet begrijpen wat ik daarover zou kunnen leren, of een voorlichtingsavond. Bij mij is de BV altijd goed gegaan en heel natuurlijk, gelukkig... Ik kan me wel voorstellen dat mensen zich hierbij wel goed voelen. Dat is hetzelfde met BV geven... Er zijn echt vrouwen die (haast) geen BV hebben, om dan te zeggen dat dat niet waar is en dergelijke vind ik nogal kwetsend over komen... Of dat het een heel klein percentage is...
Kijk, er komen ook zaken om de hoek kijken zoals, rust, ontspanning, zelfverzekerdheid, pijn of geen pijn...
Dat zijn wel dingen die er mee samen hangen. Ik ben van mening dat FV ook echt niet slecht is hoor!

Er gaan nu wel dingen door elkaar gezegd worden. Waardoor het lijkt alsof ik beweerd heb dat alle vrouwen liegen als ze zeggen dat ze niet genoeg BV hebben en in dat hoekje wil ik niet gedrukt worden. >;) We zitten allemaal nog vol hormonen en voor je het weet gaat het over en weer hier.
Ten eerste: er zijn vrouwen die niet genoeg BV hebben.
Ten tweede: deel van deze vrouwen kunnen geholpen worden door de juiste begeleiding.
Ten derde: maar ook een deel van deze vrouwen maken gewoon écht te weinig melk aan. Volgens de info van mijn lactatiekundige zijn dat er ongeveer 1 op de 1000. Ik kan zelf deze gegevens niet controleren, maar ze komen wel van een deskundige. Voor deze vrouwen is FV of de combi BV en FV een heel goed alternatief, zoals bij dierfysio.
Ten vierde: en zijn imo gewoon een aantal vrouwen die niet gemotiveerd genoeg zijn en dan onder het mom van te weinig voeding al snel de handdoek in de ring gooien.

Maar de reden om te stoppen met BV kan divers zijn. Voor veel redenen heb ik alle begrip en respect. Maar voor sommigen nu eenmaal niet (ik ben nu eenmaal pro-BV). En die zijn in dit topic volgens mij niet voorbijgekomen, dus niemand hoeft zich hier persoonlijk aangesproken te voelen.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:47

@Duke, kijk: nu stel je het toch iets genuanceerder. Met name je 'onzin', was waar ik over viel. :o
Ik ben het met je eens dat er (te)veel vrouwen zijn, die op voorhand niet beginnen met BV, of er te snel te stoppen, zonder dat ze een goede reden hebben. En dat is jammer!
Mijn ervaring is, dat de meeste vrouwen zich er niet tijdens hun zwangerschap op voorbereiden. Best raar, eigenlijk: ze doen daaaagen over het uitzoeken van de juiste luieremmer en wieg, maar zoiets basaals en belangrijks als de juist voeding, daar denken ze niet over na. Apart, wel, toch?
En gelukkig gata het bij heel veel vrouwen gewoon goed. Zonder dat ze er moeite voor hoeven te doen. Hartstikke fijn (al ben ik er stiekem jaloers op, hihi). :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:54

Duke, ik begrijp je verhaal maar als iemand tegen mij zegt geen borstvoeding te willen geven omdat diegene zich daar niet toe geroepen voelt om allerlei redenen of het 'past' diegene niet. Ook al is het zoiets natuurlijks, dan nog moet je die keuze respecteren in mijn ogen. :)
Mijn vriendin wilde het niet, leek het helemaal niets, nou, niet doen zeg ik dan. Wie ben ik om dan te zeggen dat het wel moet... En dat je dan niet goed bezig bent. Nee hoor, die keuze is er nu eenmaal. :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:17

@Dierfysio: ik had al het idee dat mijn woorden verkeerd begrepen hebben. Zoals je het nu omschrijft, begrijpen wij elkaar! Fijn dat de kou weer uit de lucht is. ;)

@MamboBeach: ik kan niet algemeen zeggen dat ik wel of geen begrip voor iemands keuze heb. Het verschilt immers per situatie. Maar noem mij maar een b.itch, maar soms heb ik er gewoon echt geen begrip voor. Ik heb het geprobeerd: te denken zoals jij, maar het lukt gewoon niet. Ik merk aan mezelf dat ik me echt erger aan mensen die er veel te makkelijk mee omgaan. Maar ik houd wel atijd dan mijn mening voor me. Op internet komen woorden harder over en ben je vrijer over je mening, vandaar dat ik hier wel ventileer hoe ik erover denk.

In één geval betreft het zelfs één van mijn beste vriendinnen. Ik vind het niet nodig haar te vertellen dat ik er gewoon geen begrip voor kan hebben. Het is immers haar keuze. Het zou alleen mijn keuze niet zijn. Ik laat haar uiteraard in haar waarde. Op andere fronten scoort zij veel beter dan mij en het is gewoon een supermeid. Maar haar keuze om over te stappen op FV, kon ik niet begrijpen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:24

Duke, het is dan wel fijn dat je ze dit niet laat merken want dat zou ook best pijnlijk zijn denk ik.
Ik kan jouw keuze begrijpen hoor en ik vind je zeker geen bitch! :n Misschien dat ik het wat beter kan relativeren als mensen een andere keuze hebben. :)
Ik ben ook echt wel voor borstvoeding hoor maar het is bij mij altijd goed gegaan dus heb ook weinig klagen en makkelijk praten! ;)
Mijn dochter wilde met 6 maanden niet meer en ik had ook zoiets van, dan is het klaar.
Ik heb altijd geroepen, als ze BV willen, prima, niet, ook prima! Ik ga niet lopen klooien, misschien omdat ik zo denk is het juist altijd wel goed gegaan... :D
Mijn zoon is nu 10,5 maand en krijgt gewoon FV maar in de ochtend en avond ook de borst. Min of meer omdat dat voor hem erg vertrouwd is...

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:43

MamboBeach schreef:
Ik heb altijd geroepen, als ze BV willen, prima, niet, ook prima! Ik ga niet lopen klooien, misschien omdat ik zo denk is het juist altijd wel goed gegaan... :D

haha, dat zei ik ook altijd. en toen ging het NIET vanzelf, en kostte het me heel VEEL moeite, en toch heb ik doorgezet. terwijl ik tevoren ook zoiets had van 'als 't niet gaat, jaamer dan, dan geef ik wel de fles'.
hoezo na de bevalling ben je anders dan ervoor? :D
dus wie weet hoe jij het gedaan zou hebben in mijn situatie? misschien wel net zo.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:45

dierfysio schreef:
MamboBeach schreef:

haha, dat zei ik ook altijd. en toen ging het NIET vanzelf, en kostte het me heel VEEL moeite, en toch heb ik doorgezet. terwijl ik tevoren ook zoiets had van 'als 't niet gaat, jaamer dan, dan geef ik wel de fles'.
hoezo na de bevalling ben je anders dan ervoor? :D
dus wie weet hoe jij het gedaan zou hebben in mijn situatie? misschien wel net zo.

Ik heb dit altijd geroepen en toen mijn dochter niet meer wilde ben ik er gewoon mee gestopt! :) Dus eh, ik mag toch wel meepraten... :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:54

MamboBeach schreef:
Duke, het is dan wel fijn dat je ze dit niet laat merken want dat zou ook best pijnlijk zijn denk ik...

Ligt er dus aan. Het is juist pijnlijk voor mensen die het wel willen, maar waarbij het niet lukt. Daar zal ik dus geen kwaad woord over zeggen of vinden. En dit kan zelfs zo erg zijn dat ze ervoor in therapie moeten (weet ik uit betrouwbare bron). Dus nog een reden om er niet te lichtzinnig mee om te gaan. Vooralsnog gelden mijn opmerkingen dus voor degene die gewoon niet willen en het niet kan schelen. En of het voor die mensen nou zo pijnlijk is als ik laat merken dat ik er geen begrip voor heb... denk dat het ze geen biet kan schelen. Maar nogmaals: ik houd altijd mijn mening netjes voor me. :D ... IRL dan... ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:03

Nou, of het voor die mensen makkelijk is valt te betwijfelen...
Mijn vriendin voelde zich echt wel soort van schuldig mar vond het niets voor haar en kon zich er niets bij voorstellen. Wat moet ze dan? Het wel doen? Tegen wil in? Nee hoor, vind ik ook geen oplossing!

Er wordt hier gezegd dat BV handig is, en je altijd kan voeden, tuurlijk is zo! Maar die lekkerij dan? Aan het winkelen en beeb wil drinken? Ik leg mijn kind aan waar de koningin bij is maar ik ken ook veel moeders die BV geven en dat niet in het openbaar willen of durven. Ook zo ieder zijn keuze hoor...

Ik word altijd een beetje kriegelig van de mensen als ik het gevoel heb dat ze moeders BV willen opleggen. Dat is mijn tekortkoming. :)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:22

@Mambobeach: bedoelde er niks verkeerds mee, hoor! had geen kritiek op jou!!
ik wilde meer zeggen, dat je niet weet of je er niet mee doorgegaan was, als het je in het begin tegen had gezeten. want dat dacht ik ook (dat ik dan zou stoppen), maar niets was minder waar.
na de 6 maanden, toen het niet meer ging en zoonlief niet meer wilde, ben ik ook gestopt. had ik toen ook wel vrede mee, hoor.