Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_moi

Re: Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:45

Echt heel goed joh! Als alle familie dat eens zou doen.... ;)

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:26

DenK4ever schreef:
Babel schreef:
Denk4ever, supergoed van je dat je hier gaat meelezen om je broer beter te leren begrijpen!

Thanks, is op dit moment het minste wat ik kan doen om wat meer inzicht te krijgen in de manier hoe hij dingen ervaart... Zonder dat ik te makkelijk denk "pff, waar maak je je druk om man"

Zo reageerd mijn zusje dus ook altijd op mij... heel vervelend. ;(

Dus idd goed van je dat je hier meeleest! :D

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:34

Ik kan me voorstellen dat dat heel vervelend voor je is :(:) , dat zal het voor mijn broer ook wel zijn :j
Daarom ben ik me nu wat meer in het HPS zijn aan het verdiepen om het voor mij ook wat begrijpelijker te maken

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:13

xxJenn schreef:
Ik weet niet of ik het heb maar ik herken veel dingen die hier gezegd worden,
het jeuken van kaartjes in kleding
Als iemand ergens meezit trek ik dat me heel erg aan, ookal is diegene het een dag later alweer vergeten loop ik er nog steeds mee rond.
Zoals laulau85 ook zegt vallen mij de raarste details in films op, ook gewoon in het echte leven.
Ik herinner mij heel veel van vroeger, dingen die ik eigenlijk niet kan herinneren.
Ik vind het een gigantisch rot gevoel glazen op te pakken die een aantal keer in de vaatwasser zijn geweest.
Ook vind ik ijsstokjes vast pakken een rotgevoel.
De kleinste geluidjes hoor ik, waardoor ik me minder goed kan concentreren op bijvoorbeeld het leren en heel snel hoofdpijn krijg.
allemaal van dat soort dingen.
heeel appart om hier over te lezen want het komt me zo bekend voor!
ik blijf het hier even volgen!

Ik hoor ook altijd alles. De kleinste brom van een aparaat een vliegje allemaal dat soort dingen. Met als nadeel dat ik soms de helft niet hoor omdat ik dan te veel hoor en het me duizelt waardoor ik vanalles hoor maar niet kan volgen wat.

Herinneringen zijn er bij mij inderdaad ook heel veel en heel gedetailleerd. Als je mij vraagt wat ik gister heb gegeten weet ik het niet meer maar ik weet bijvoorbeeld wel nog precies hoe een winkeltje in turkije eruit zag waar wij altijd drinken gingen halen. Dat zou ik zo na kunnen tekenen. (en dat is toch 6 jaar geleden dat ik daar was) om maar even een stom voorbeeld te noemen...

xxJenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:23

laulau85 schreef:
Ik hoor ook altijd alles. De kleinste brom van een aparaat een vliegje allemaal dat soort dingen. Met als nadeel dat ik soms de helft niet hoor omdat ik dan te veel hoor en het me duizelt waardoor ik vanalles hoor maar niet kan volgen wat.

Herinneringen zijn er bij mij inderdaad ook heel veel en heel gedetailleerd. Als je mij vraagt wat ik gister heb gegeten weet ik het niet meer maar ik weet bijvoorbeeld wel nog precies hoe een winkeltje in turkije eruit zag waar wij altijd drinken gingen halen. Dat zou ik zo na kunnen tekenen. (en dat is toch 6 jaar geleden dat ik daar was) om maar even een stom voorbeeld te noemen...

Dat heb ik dus ook!
Om even een voorbeeld te noemen weet ik dat ik op mijn 2e gebeten ben door de hond die we destijds hadden in mijn rechterkuit,
Ik weet precies hoe mijn tuin er toen uitzag, wat er allemaal in stond, wat voor kleding ik die dag aan had, wat mijn moeder aan het doen was (die was de was aan het ophangen) , wat zij aanhad, en wat voor was der aan de waslijn hing.
Ik zie het alleen in soort van foto's,.
Ik zie mezelf staan zeg maar, zo heb ik meerdere dingen die ik eigenlijk niet "hoor" te herinneren.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:54

Had nog nooit hiervan gehoord. Ik ben wel zeer gevoelig, van kaartjes in mijn kleren en kettingen ed krijg ik een helemaal rode huid. Mijn vriend kan bijna niet aan mij zitten of het kietelt al. als iemand mij aanraakt sla ik meestal uit reactie diegene zijn arm weg. Ik heb geen bovengemiddeld gehoor, maar kan bevoorbeeld wel geen gesprek volgen als er achtergrond muziek is dan focus ik me onbewust de heletijd op die muziek hoe hard iemand ook praat tegen me en hoe zacht te muziek ook staat. En ik word ook kotsmisselijk als bijvoorbeeld van die omatjes met kunstgebit bij mij in de buurt eten, vind het geluid zooo smerig. Ruiken doe ik bij mijn weten ook niet veel beter als de gemiddelde mens, wel ruik ik aan eten hoe het gaat smaken (dacht dat iedereen dat kon, maar inmiddels ken ik een hele hoop mensen die dat raar vinden) en zijn heel veel van mijn herrineringen in geur en smaak.
Ook kan ik mensen (en dieren) heel goed inschatten (vind dit ook leuk dus ik ga psychologie studeren) zo heb ik het bevoorbeeld door als er iemand bij je vrienden zit met de verkeerde motieven (dus niet voor vriendschap) en als ik er dan van zeg dan zegt iedereen van maar ,,,,, is toch gewoon heel aardig, Ik vind het dan zeer frustrerend dat andere mensen dat niet zien.
Ik heb wel een aantal kenmerken maar daarvan zijn er ook weer een aantal te koppelen aan mijn autisme dus denk niet dat ik het echt heb.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:32

Welke dingen zou je koppelen aan autisme? ik herken mezelf namelijk heel erg is je verhaal maar ik heb er nooit bij stilgestaan dat zoiets ook bij autisme kan voorkomen...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:42

Wat dat betreft heb je een aantal verschillende (kan effe niet het goeie woord vinden) dingen die ietwat in elkaar overlopen. Bv autisme, Asperger vooral, daar herken ik ook het een en ander in, maar ook beelddenken (denken in plaatjes en filmpjes en nee, dat is niet 'normaal') en hoogbegaafdheid hebben bepaalde kenmerken die overeenkomen...
Misschien overlapt het elkaar een beetje?

En ja, ik herinner me ook de gekste dingen in detail. Normaal schijn je voor je 3e of 4e levensjaar niets te kunnen herinneren maar mooi dat dat appelschimmeltje waar ik als tweejarige op gezet werd in mijn geheugen gegrift staat, net als het huis waar we toen woonden, de zandbak beneden en mijn eerste fietsje waar ik mee over straat racete...
En idd in filmpjes en plaatjes, kan het zo uittekenen...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:50

Pluizebolpum schreef:
maar ook beelddenken (denken in plaatjes en filmpjes en nee, dat is niet 'normaal')

Ik denk ook in plaatjes :j Is dat niet normaal dan? Ik zou namelijk niet weten hoe je anders moet denken :+ Ook het leren en studeren doe ik in plaatjes. Ik heb allemaal plaatjes/filmpjes in mijn hoofd. En als ik op een toets zit haal ik het benodigde plaatje/filmpje naar voren, en dat schrijf ik dan op :+
Ik dacht dat dat normaal was eigenlijk...?

volgens mij hoort dat overigens niet echt bij HSP toch?

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:51

hihi bij mij werkt het niet zo makkelijk...
Ik kan dan precies in mijn hoofd zien waar hetgene dat gevraagd wordt staat op welke bladzijde, boven of onderaan, begin van een regel maar niet mere wat er staat :S

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:52

laulau85 schreef:
Ik kan dan precies in mijn hoofd zien waar hetgene dat gevraagd wordt staat op welke bladzijde, boven of onderaan, begin van een regel maar niet mere wat er staat :S

haha, ja dat heb ik ook wel eens. Maar dan hou ik het er maar op dat ik dat niet zo goed heb geleerd :P

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:53

Haha ja kan heeeeel frustrerend zijn haha...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:59

laulau85 schreef:

Daar heb ik vroeger eens een heel goed cijfer voor geschiedenis mee gehaald. Kende het boek letterlijk uit mijn hoofd en vooral de plaatjes. Waren ze zo slim geweest voor dat proefwerk vragen te geven die op die plaatjes sloegen... :D

Of het bij HSP hoort weet ik niet, wel dat het niet altijd zo werkt met denken. Bij sommige mensen is denken aan een appel dat ze dan het woord 'horen' of zien, anderen zien dan gelijk een appel, in bv mijn geval (ik heb daar extra zware software voor ;) ) kan die appel gedraaid en van kleur veranderen, maar ook ruik en proef ik die appel dan. Het enige nadeel is dat het niet de trek stilt, zou anders een perfect dieet middel wezen. :D

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:13

Ik weet niet goed of ik het ben maar herken wel een aantal dingen erin terug.. Maar of ik alles in mezelf terug kan vinden dat kan ik niet echt plaatsen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 00:23

Denken in plaatjes is wel normaal hoor, het is alleen "zeldzaam". Mensen die op die manier leren enz kunnen over het algemeen meer op slaan in hun geheugen. Ik kan opzoeken in mijn psychologieboeken hoe dat precies werkte als daar interesse naar is. :) Plaatjes denker vallen dus onder de "zeldzamere" denkers maar het is dus wel de beste methode. ;)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 07:43

Dus dat heeft niets met HSP te maken?
Ik doe het nl ook. In plaatjes en filmpjes. Wel vooral filmpjes. Dingen die 15 jaar geleden gebeurt zijn, kan ik nog helemaal zoals het was, afspelen in mijn hoofd.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:47

Hmm... vind ik wel interessant, ik heb redelijk wat leerproblemen gehad in de middelbare school omdat het allemaal zo theoretisch was maar eens ik de dingen kon opslaan door middel van meer grafische voorstellingen vergat ik het nooit meer en dus die vakken waar leraars moeite wilden doen om mij te helpen op die manier slaagde ik dan ook glansrijk...

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:37

Ik denk ook zeker weten in plaatjes...ik kan ook echt informatie gaan zitten terugzoeken zeg maar…en dan komt het in plaatjes tevoorschijn…ben ook heel visueel ingesteld haha als iemand iets vertelt zie ik het letterlijk voor me. Wel interessant dat meerdere mensen uit dit topic dit hebben!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:40

Het kan zijn dat HSP'ers het sneller hebben, maar er zijn ook niet-HSP'ers die het doen. :)

Ik doe dat bv ook, vaak als ik even niet meteen op een antwoord kom, dan haal ik zo de blz naar voren en "lees" ik het gewoon :D
filmpjes doe ik inderdaad ook... Maar dat heeft, vind ik, ook zo zijn nadelen := Er zitten zelfs beelden in mijn hoofd van toe ik een jaar of drie was kwam ik een tijd geleden achter, mijn vader vertelde iets en ik herinnerde me dat en ik vertelde daar nog wat over. En toen zei mijn vader ineens: "hoe kan jij je dat herinneren, jij moest nog drie worden :?"

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:47

Hmmmm, ik denk ook in plaatjes... Daar geef ik ook altijd de schuld aan dat ik geen woordjes kon stampen op school.

Zaken als kaartlezen gaat me heel makkelijk af en als ik ergens geweest ben kan ik er 10 jaar later zo weer naartoe rijden... Als ze tenminste niet de hele verkeerssituatie veranderd hebben.

Ook het hebben van hele vroege herinneringen komt me bekend voor... Ik heb als ukkie een keertje al mijn speelgoed opgestapeld en zo de box uit geklommen. Kukelde het raam uit en verstopte me vervolgens onder het struikje onder het raam. Ik weet nog wel speelgoed het was, hoe mijn moeder me liep te zoeken en dat ik onder dat struikje zat te giechelen....

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:58

Wat ik me afvraag...ik ben zelf altijd enorm kritisch naar mezelf, ik wil perfect zijn, ik kan gewoon geen fouten malen omdat ik mezelf dan gek maak. Dit schijnt bij HSP te horen, of in elk geval 1 van de eigenschappen. Hebben jullie dit ook en hoe kijken jullie dan naar jullie partner? Mag hij ook geen fouten maken en als hij die wel maakt, wordt hij dan net zo afgerekend als jij met jezelf afrekend?

Ik doe dit namelijk wel :\ 8)7
Echt totaal niet eerlijk ik weet het...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:06

pharagirlke schreef:
Het kan zijn dat HSP'ers het sneller hebben, maar er zijn ook niet-HSP'ers die het doen. :)

Klopt, mijn eigenaar denkt ook in plaatjes en filmpjes heeft hij weleens verteld, maar is naar eigen zeggen geen HSper. Hij weet dus ook precies hoe hij me het beste iets kan bijbrengen. Erg handig!

Nadelen daarvan? Ik maak de films bij boeken die ik lees. En zo levensecht dat als ze later verfilmd worden, of als iemand over een verfilmd boek praat ik écht denk die film al gezien te hebben. Vooral ook omdat ik dan details nog weet die je gezien moet hebben. Heel apart...maar wel grappig.
Voordeel is idd een goed ruimtelijk inzicht (en dus, in mijn geval bv, hoge scores op dat onderdeel bij IQtesten :P ).

Hier en daar wel gelezen dat 'normale' mensen pas herinneringen hebben vanaf 4 of 5 jaar. Mijn eerste herinneringen gaan terug tot mijn tweede, zelfs nog iets daarvoor, al mag dat niet echt een naam hebben, het zijn ook meer plaatjes van dingen die erg indruk hebben gemaakt (gekleurde blokken en, hoe kan het ook anders, paarden). Mooiste 'bewijs' was dat ik ooit eens ben teruggeweest bij mensen, als ouder kind met mijn ouders, waar ik alleen als amper tweejarige was geweest. Tot mijn grote vreugde stond hun carrouselpaard nog steeds op dezelfde plek, net als de flipperkast. En dat verbaasde hun allemaal, aangezien ik me dat, volgens hun niet had kunnen herinneren.

Ik ben zelf ook erg kritisch op mijzelf, al wordt het de laatste jaren eindelijk wel iets minder. Andere mensen mogen van mij alle fouten maken die er zijn, vind ik prima en snap ik, maar owee als ik dat zelf doe...
Eigenlijk nog veel gekker... ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:08

Inderdaad, normaal gezien heb je pas herinneringen vanaf je vierde maar ik heb er dus ook van daar voor... Misschien omdat de plaatjes wel opgeslagen zijn en dat die "terugkomen" als iemand er over praat? Heb dat ook met plekken waar ik "vroeger" veel kwam, dat ik nog precies weet waar alles was en nog heel veel herinneringen heb vandaar terwijl ik nog geen drie was. Ik ben dan ook effe "weg" als ik me dat herinner, het zijn net zo van die flashbacks die je in films ook wel eens ziet.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:10

Jenna schreef:
Wat ik me afvraag...ik ben zelf altijd enorm kritisch naar mezelf, ik wil perfect zijn, ik kan gewoon geen fouten malen omdat ik mezelf dan gek maak. Dit schijnt bij HSP te horen, of in elk geval 1 van de eigenschappen. Hebben jullie dit ook en hoe kijken jullie dan naar jullie partner? Mag hij ook geen fouten maken en als hij die wel maakt, wordt hij dan net zo afgerekend als jij met jezelf afrekend?

Ik doe dit namelijk wel :\ 8)7
Echt totaal niet eerlijk ik weet het...

Mezelf pak ik idd te streng aan. Ik mag geen fouten maken. Al gaat dit de laatste tijd wel ietsje beter. Ik heb een hele tijd van automutilatie gehad door schuldgevoelens. Kon al opkomen als ik maar een glas omstootte. Naar mijn vriend toe ben ik niet zo streng. Ik schaam me wel snel, als hij een fout maakt, of iets doms/raars doet/zegt. Hij kan gelukkig wel altijd op die manier op me in praten dat het bij mij zakt. Maar het is wel erg vervelend altijd. Echt boos worden doe ik niet op hem, hij hoeft niet perfect te zijn, maar voor mijn gevoel moet hij dat wel voor anderen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:14

Ik denk dat daar toch ook een stukje karakter zit ook hoor Nathalie, ik ben nl ook heel perfectionistisch en het komt maar heel zelden voor dat ik van mezelf kan zeggen "dat heb ik nou goed gedaan" :') Op wedstrijd bv, zelfs als ik een proef win, zeg ik nog "dat en dat en dat ging fout" :') Ik ben voor mezelf wel een stuk strenger als voor anderen. Maar kom vaak wel als een hele harde b*tch over omdat ik dus van anderen ook het uiterste verwacht.