Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 20:04

Haha misschien heb je mij wel zien lopen. Ik heb parallel aan die weg gelopen maar dan richting Boskoop trouwens de andere kant op kon je ook zien vanaf de N11 haha.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:29

Mooi stuk gelopen, Be Funny!
Goed bezig al 10km!

Musli, klinkt als een fijne wagen die je hebt voor je zoontje, je geeft in ieder geval het goede voorbeeld, voor je het weet rent hij met je mee!

Sherivey, gave foto's van je race, ziet er wel zwaar uit zeg, zo door de modder lopen, knap gedaan!
Wel baalen van je horloge, zou mij ook kunnen gebeuren.
Ik vergeet hem vaak op het einde uit te zetten.

Puera, ook mooie km gemaakt dit jaar, knap gedaan!
En jou weekend klinkt zeker niet verkeerd met taart en broodjes!

Kylan, fijn dat het goed ging, vooral voor de taart!
Dan heb je de taart daarna ook echt verdient hé!

SV, klinkt ook als een gezellige dag met je neefje!

De kids hier vinden de kinderhardloopwedstrijden boven de 2km wel leuker dan van 1km of minder.
Bij 1km of minder is het meer wie het hardst kan rennen, terwijl je bij een verdere afstand meer je energie moet verdelen.
Dan zijn er altijd een paar bij die veel te hard van start gaan, en in het midden gaan wandelen, die haalt mijn zoontje dan mooi in, omdat hij rustig begint, en liever de 2e helft harder gaat.
Het was ook echt een leuke route, met 3 flinke heuvels er in.
Bedankt voor de tip SV om er eens in het voorjaar heen te gaan, ga ik zeker doen, lijkt me leuk!

Hier gister korte interval training gedaan, en daarna als kadootje een welness dagje gekregen in de sauna van een vriendin, alvast voor mijn verjaardag.
Nu kan ik er weer lekker tegenaan!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:42

Lekker relaxt zo'n uitje naar de sauna. Goed verjaardagscadeau.

Vanmorgen de suggestie van garmin opgevolgd.
Een drempeltraining.
10 min WU op 6 min/km.
3 x 8 minuten op 4.40 min/km, met 2 minuten herstel tussen elk blok (6.30 min/km ongeveer).
10 min CD op 6 min/km.
Totaal afgerond op 9 km.

In de praktijk is zo'n blok dus ongeveer 1650m op standje kapot gaan.
Ik heb het tweede blok twee minuten korter gemaakt, het was me net wat te heftig. Maar verder wel aardig geslaagd.

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 16:05

Pfoe, ik red 4:40 nog niet eens een kilometer lang :wow:
Pittige training!

Ik heb gewoon helemaal geen spierpijn van gisteren. :+
Denk dat ik rustig genoeg gelopen heb.

Voor mn gevoel had ik vandaag wel weer een rondje kunnen lopen. Maar er stond al krachttraining en paardrijden op de planning. En morgen mag ik een uurtje lopen :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 18:39

De 4.40 min/km haalde ik net niet, was ook bang om te vallen op de stoep met dat natte afgevallen blad.

Ik zag een facebookherinnering van mezelf langskomen van 2 jaar geleden. Toen was ik echt in vorm en liep ik een 7km met een gemiddeld tempo van 4.32 min/km.
Kan ik nu echt niet meer.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 18:42

Supervixen schreef:
De 4.40 min/km haalde ik net niet, was ook bang om te vallen op de stoep met dat natte afgevallen blad.

Ik zag een facebookherinnering van mezelf langskomen van 2 jaar geleden. Toen was ik echt in vorm en liep ik een 7km met een gemiddeld tempo van 4.32 min/km.
Kan ik nu echt niet meer.

Dat is ook echt snel ja :wow:

Als ik mn Strava statistieken bekijk, word ik niet heel gelukkig.
10 km in iets meer dan 52 minuten, halve in 2 uur 6 minuten, 5 km in 25 minuten...

Kom nu niet meer in de buurt van die tijden.
Al is Garmin wel erg positief... :=

Afbeelding

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 18:52

:wave: Ik zwaai ook weer even voorbij.

Afgelopen dagen zat ik heerlijk in Winterberg en heb niet echt goed meegelezen. Ga een poging doen, sorry als ik je oversla.

Sherivey heeft lekker paard gereden en krachttraining gedaan.

SV zag ik via Garmin ook voorbij komen, pittig tempo hoor!

Ieris, klinkt als een super cadeau. Leuk ook dat je zoontje zoveel plezier heeft in het lopen en zo slim loopt om rustig aan te beginnen.

Kylan, jij had veel verjaardagen. Ben je er voorlopig ook weer klaar mee :Y)

BeFunny, als je 10 km loopt ben je in mijn ogen geen beginner meer hoor. Super goed gedaan *\o/*

Zag nog foto's van water en mooie tijden en karretjes.

Winterberg was erg leuk. En... er was sneeuw *\o/* Alleen wel heel erg mistig steeds, heb helaas minder kunnen wandelen dan ik gehoopt had. Elke keer liep ik "dood" omdat er geen zicht meer was. Tot vanmorgen, toen kon ik eindelijk de paden en bordjes vinden en heb ik een rondje kunnen wandelen. Maar het was helaas alweer tijd om naar huis te gaan. Gisteren wel een rondje hardgelopen alleen de hond trok het helaas niet langer met zijn pootjes. Ondanks de vaseline piepte hij een aantal keer en liep hij niet heel fijn meer mee, dus toen weer omgekeerd. Wel pittig in de sneeuw en weinig zicht, maar wel leuke ervaring. Gelijk veel heuvel training kunnen meepakken zo }:0

Uiteindelijk lag er zoveel sneeuw:
Afbeelding

Dit was mijn zicht op de eerste dagen
Afbeelding

Tijdens het hardlopen
Afbeelding

En zo sloten wij het vandaag af...
Afbeelding

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 18:57

Prachtige sneeuwfoto's <3

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 19:28

Ik kom ook maar weer eens binnenvallen met een bijleespost. Ik ben echt heel slecht in regelmatig meepraten merk ik :')

@Ninus Balen dat je warme broek er niet op tijd was, net nu het kouder aan het worden is. En met de wind mee lopen snap ik heel goed, is toch fijner dan met wind tegen...

@Supervixen Matchende schoenen met je sokken zie ik, opvallend kleurtje. Lopen ze even lekker als je 1e paar? En die Garmin sessie ziet er pittig uit, wel gaaf als je het dan uit probeert en het lukt.

@Sherivey Balen dat je horloge de eerste paar km niet geregistreerd heeft, maar je hebt er zo te lezen verder niet minder om genoten. Alvast veel plezier voor als je morgen weer gaat lopen.

@MuSLi Zo, dat is een flinke snelheid met die kar zeg. Krijg je er trouwens geen koude handen bij, van de hele tijd die kar vasthouden?

@ieris Ik vind die kids runs altijd erg leuk om te zien, de sfeer is er ook bijna altijd erg fijn. En ik ben het helemaal met je zoontje eens wat betreft de redenering om 2.5km leuker te vinden dan 1km.

@suusje26 Gaaf, die sneeuw. Dat huisje is echt een plaatje uit een sprookje zeg. Heb je wel eens schoentjes geprobeerd voor de hond? De eerste paarkeer ziet het er echt heel suf uit maar als het kan wennen is het misschien wel fijn voor de hond als er sneeuw of ijs ligt of wanneer het juist erg warm is in de zomer...

@Puera Zo te lezen heb je een heerlijk weekend gehad. Hoe was het hardlopen gister?

@BeFunny Groot gelijk dat je er een extra laagje bij hebt aangetrokken gister, het was echt bijtend koud ineens dit weekend. Ik heb zelf dit weekend ook voor het eerst een ondershirt onder mijn gewone shirt aangedaan.

@Kylan 12 maanden op rij 100+ km, wauw. En dat het hardlopen voor taart beter gaat dan na taart was te verwachten. Was het verder wel lekkere taart?

Ik heb zaterdag voor het eerst mee gedaan met parkrun, de dichtstbijzijnde voor mij is het Amsterdamse Bos. Super leuke sfeer en best een aardige route, volledig gratis om mee te doen en na afloop krijg je zelfs een tijdsregistratie. Ze worden over de hele wereld georganiseerd en er waren hier ook een aantal toeristen die overal waar ze op vakantie gaan een parkrun meedoen als die dichtbij genoeg zijn.

En gister Twiskemolenloop. Begin november heb ik ook mee gedaan, toen liep ik 31:34. Daarna ben ik twee weken ziek geweest en heb ik eigenlijk alleen maar korte rustige loopjes gedaan. Met parkrun de dag ervoor had ik nog echt moeite met 7:00 min/km, dus ik had geen verwachtingen qua tijd. Maar ik heb gewoon 30:44 gelopen, een PB. Had ik echt niet verwacht maar door geen aandacht te besteden aan mijn horloge en hoe hard ik ging kwam het ineens vanzelf. Nou oke, niet vanzelf ik was echt op aan het eind maar toch... Misschien is sub-30 minuten toch mogelijk nog dit jaar.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 22:18

Wat gaaf die sneeuw en die laatste foto is prachtig!

Sherivey die prognoses zijn onhaalbaar, garmin geeft altijd van die onrealistische prognoses. Zouden ze van mij wel wat aan mogen veranderen.
Je tijden zijn toch prima? Niks mis mee hoor.

IMAY de schoenen lopen heerlijk.
Wat goed dat je een pr hebt gelopen zeg! Knap. Levert soms toch minder stress op als je niet op je horloge kijkt en alleen op je gevoel loopt.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 06:05

Mogen ze idd wat aan doen.
Zelfs de rekenmachine op een hardloopwebsite geeft realistischere tijden :+

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 06:53

Wow die sneeuw <3 Prachtig op foto's maar ik moet er zelf echt niet aan denken.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 06-12-22 06:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 06:53

Ik ben zondag trouwens voor het eerst gek aangekeken om mijn trailrugzak. Op een trailrun, notabene :+

Stond naast een groepje. Een van hen: "wat loop jij, de 27 km?"
Ik: "nee hoor, de 15 km."
Zij: "oh, waarom heb je dan een hele rugzak mee?"
Ik: "omdat ik het fijn vind zelf te bepalen wanneer ik wat drink. En omdat ik zo makkelijk mijn jas/muts/handschoenen kan bewaren als die uit moeten halverwege"
Zij: "oh, ja, ik vind dat echt niet nodig voor een 15 km"

Ik ben op wegwedstrijden dus nog nooit gevraagd naar de reden dat ik een rugzak draag :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 06:57

Pff lekker bemoeien met je eigen zaken en iedereen in zijn waarde laten. Al was het 5km die je liep met rugzak. Moet je lekker zelf weten.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 07:52

Haha idd :))
Zondag gaat ie met 15 km Bruggeloop ook gewoon weer mee.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 08:20

Jeetje mina. Al ging je 5km hardlopen of gewoon wandelen. Dat moet je toch zelf weten wat je mee neemt. Pff bemoeienis.

Ik had ook zo'n tas besteld nu ik meer ga opbouwen boven de 10 km. Ik weet dat ik het nog lang niet nodig heb maar ik krijg vaak na een uur wel dat ik denk een slok water zou wel lekker zijn. Ik heb nu een saucecupje mee dat is precies twee slokken _O- . Dus ik ben benieuwd of zo'n tas wat is.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 08:23

Welke heb je besteld?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 08:47

Ik vind zo'n tas heel fijn. Is even wennen, zeker met warmte. Maar ik heb altijd opbergruimte voor (auto)sleutel, zakdoekjes, gelletjes/repen, softflasks en kleding die toch te warm blijkt tijdens het lopen. :)

Eigenlijk bij iedere training waar ik anderhalf uur of langer voor weg ben, gaat ie mee.
En in de zomer vaak ook al bij een uur, als ik geen zin heb om een los flesje vast te houden.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 12:35

:wave: ik kom na een laaaaange periode van meelezen weer onder mijn hunebed vandaan gekropen -:). Na mijn bevalling begin dit jaar, heb ik de draad qua hardlopen re-de-lijk weer opgepakt. Alleen structureel 3x/week of vaker trainen blijkt een stuk lastiger dan voorheen. Is het geen baby in slaap-staking, dan is het wel de buikgriep die we van de baby hebben gekregen en al dat soort geintjes. Maar ik loop inmiddels weer 16km onafgebroken, dus begin januari moet de HM in Egmond wel goedkomen. Alleen het idee van een leuke eindtijd heb ik losgelaten, dat is met mijn huidige trainingsomvang geen realistisch streven.

Ik zag foto's van hardlopen in de sneeuw, wauw! Wat heerlijk <3.
En een PR van Imay, heel knap! Sub30 lijkt me een mooi nieuw streven!

Wat een vreemde reactie van die hardlopers, zij hoeven jouw rugzak niet te dragen toch? >;).

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 13:42

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 13:50

Prima vest om mee te beginnen lijkt me. Merk van aliexpress :P .
Mijn vriend is ook begonnen met een simpele rugzak van aliexpress.
Je kunt later altijd overstappen naar duurder inderdaad.

Hey Noeps wat leuk dat je weer aansluit, ik volg je op insta, zo leuk om jullie kleine te zien. Grote verandering in je leven!

Vanmorgen op lage hartslag 14km getraild. Veel gestopt om foto's te maken, want het was zo'n schitterende ochtend!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 15:28

Ninus, gefeliciteerd met je verjaardag *\o/* *\o/*
Hoe is het zonder warme broek op Ameland?
Heb je fijn gelopen!

Prachtige foto's weer SV, was inderdaad een hele mooie ochtend.
Zo die blok training ziet er inderdaad pittig uit zeg!

Wow Suusje wat een dik pak sneeuw ligt daar zeg, echt onvoorstelbaar!
Snap wel dat het lastig lopen is, top dat je er toch doorheen bent gegaan.

Sherivey, wat raar zeg dat iemand commentaar heeft op je rugzak, gewoon doen waar je je fijn bij voelt inderdaad, doe je mooi goed!

Welkom terug noeps!

Hier vanochtend ook een heerlijke verjaardags loop.
Heb 15km heel rustig tempo gelopen, in een heerlijk zonnetje.
De zonnestralen veranderden de dauwdruppels aan de bomen en struikjes in swarovski kristallen.
Echt een prachtig gezicht, het was heerlijk rustig, liep een zig zag paadje in, begroeid met bosbessen, waarbij het een verassing was of het paadje na een paar meter naar links of rechts ging, heel leuk!
Daarna nog een paadje ingegaan, waar ik niet zeker wist of het een pad was, het veranderde in mos, met boomwortels, van hoog naar laag.
Hier kon ik niet snel gaan, geen tempo maken, hier kon in ik alleen genieten {:}

Daarna nog een klein ommetje gemaakt langs een vennetje, daar stond een bankje, en ik zag in mijn ooghoek iets geels ertussen liggen, dacht eerst een rommeltje.
Toen ik beter keek bleek het een hele gave beschilderde steen te zijn, van kei tof, nou alsof het zo moest zijn, heb ik mijn verjaardags kado gevonden *\o/*
Heb echt zo genoten van deze loop, alles was perfect!

Thuisgekomen waren mijn ouders net aangekomen, en kon in zo aanschuiven aan dd appeltaart :Y)

Hier de steen:

Afbeelding

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 15:39

Leuke steen :j
Enne, gefeliciteerd Y)(^)

SV, super mooie foto's :wow:

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:31

Gefeliciteerd voor de jarige.

Verder zag ik prachtige foto's. Heerlijk tussen de hooglanders met dat zonnetje <3

En ik denk wat stom dat ik niet aan Ali heb gedacht. De rugzak is nu binnen. Alleen zit nog in de doos. Hoop dat ik hem lekker vind zitten ga hem morgen wel even testen want dan ga ik weer lopen. En hoop hem dan de loopjes die langer dan anderhalf uur gaan duren in mijn planning mee te nemen. Langer dan een uur werkt dat saucecupje prima haha. Maargoed ik zit nu op 10 km en ga nu gewoon verder opbouwen natuurlijk dus ga nu snel toch tegen die loopjes dat drinken toch wel fijn is aanzitten. Maar ik hou doorgaans niet van dingen die klapperen ofzo dan ben ik er wel snel klaar mee. Maar dat zal ik dus toch moeten gaan ondervinden :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 17:05

Hij moet echt goed aansluiten op je lichaam, zodat hij niet teveel beweegt.
Test het even thuis met volle flesjes erin.