veerledec schreef:De uitwerking van de lockdown zie je nog niet terug in die grafiek omdat die tot 18 december loopt én is gebaseerd op het aantal ziekenhuisopnamen, en die dalen pas vanaf 24 december.
De grafiek van de oversterfte strookt met het verloop van de virusverspreiding, is volgens daarmee niet afwijkend van wat je zou kunnen verwachten als je kijkt naar de eerdere piek. Niet om het te bagatelliseren, maar het is niet dat dit nu duidt op een hogere mortaliteit volgens mij.
De mortaliteit is volgens mij ook niet hoger.
(Dus het percentage mensen dat covid heeft en dat daar aan overlijdt, om de term even voor iedereen toegankelijk te maken)
Maar wel het totaal aantal besmettingen nu.
En daarmee het totaal aantal mensen dat gebruik moet maken van zorg, of uiteindelijk het totaal aantal mensen dat overlijdt.
Mortaliteit: de laatste cijfers uit onderzoeken die ik ken (internationale onderzoeken, ik kan de voor nl specifieke cijfers niet vinden) ligt meen ik ergens rond de 0,23% tot 0,73%.
Dus op iedere duizend mensen met covid zouden er 2,3 tot 7,3 overlijden.
Dat is nog altijd héél veel. Niet meer de geschatte 2% van het begin (waarbij er dus 2 op de 100 of 20 op de duizend overlijden)
Maar als je weet dat er nú ruim 60.000 mensen met corona getest zijn afgelopen week, dan weet je dus ook al ongeveer dat 60 x 4,5 (ik pak even tussen de 2,3 en 7,3) mensen overlijden die nu besmet geraakt zijn.
Dat zijn er 270.... Alleen voor de deze week geteste mensen al.