Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:00

bigone schreef:
Kapper is mijn haar ook dringend aan toe. Kom altijd bij een heel klein zaakje en vond het steeds te link dus van januari al niet geknipt, wel lang haar nu sinds jaren maar beetje overjarige hippie look _O-

Ja bij ons gingen ze al 6 weken eerder dicht :+

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:02

Ik koos er maar voor om het te doneren aan de haarstichting.
De twijfel is of ik nu weer opnieuw begin met laten groeien of straks het bij ga laten houden.

Gisteren leken de aantallen in ons ziekenhuis mee te vallen. Gisteravond echter niet en nu gaan ze toch weer verder opschalen.

Ik baal zo dat ik nu niet kan werken. Ik had zo graag geholpen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:11

Ik wil ook niemand mijn positiviteit door de strot duwen hoor maar ik heb er ook mee geleerd om te gaan en dat kan je best helpen vandaar ik mijn stukje plaatste over omgaan met een situatie die jij zelf niet kan veranderen.

En ik spuw ook mijn gal en heb ook bijzondere k*t dagen hoor...Vraag dat mijn man maar :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:21

Die tondeuse, geweldig verhaal. _O- Mijn vriendin (Nederlandse) was gevraagd haar man (Fransman) te knippen. Het lliefste met de tondeuse. Dus zij ook begonnen, rustig en precies waarop haar man snauwde: "alles-ci, plus vite svp" (Kom op, sneller ajb). Zij was zo pissig→ dat ze naar de schuur rende, het apparaat vd paarden pakte en hem in 2 streken geschoren had _O- . Hij was zo pissig. Hij kan er nu ook om lachen en weet dat met de Hollandse (zij komt uit N-Holland) meisjes niet valt te spotten.

*\o/* Hier zo gelukkig→ zoals het er nu naar uit ziet zijn wij 1 januari klaar voor een eventueel 3de confinement
1. Gisteren medicijnen voor onze Polie binnengekregen en die ga ik morgen brengen naar Lizy, zodat onze Polleke die deze echt nodig heeft weer een half jaar vooruit kan als het moet;
2. Gisteren mijn nieuwe wandelschoenen gekocht in LImoges, want ik kon amper meer lopen op mijn oude, en met afsluiting is wandelen het enige wat nog (onder strenge voorwaarden) toegestaan is;
3. Morgen komt hier de tractor die enkele fruitbomen uit de tuin haalt. Wij zetten die dan op de aanhanger en brengen hem 's middags naar de gîte waar ze moeten komen en dan kunnen we deze week gaan planten. Dit moet nu gebeuren want voor het uitlopen in de lente weer (meestal hier eind februari begin maart)

Als de bomen maar daar zijn dan is het goed, want we kunnen wel onder het mom van boodschappen doen met 2 auto's naar de winkel rijden en sniekie afslaan naar de tuin. Doet niets negatiefs met de covid ook al is het tegen de regels.

Ik ben zo opgelucht dat we er klaar voor zijn. *\%/*

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:32

Bigone ik moest ook aan Groundhog Day denken laatst. Idd alle dagen lijken hetzelfde.

Wat mij heel veel steun geeft is dat wij het prima redden met zijn drietjes. Nu natuurlijk ook dagen aaneen samen in huis. En dat gaat heel goed. Als je zo wordt terug geworpen op de essentie besef je eens temeer wie belangrijk voor je zijn. Neemt niet weg dat af en toe een baal moment moet kunnen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:33

bigone schreef:
Kapper is mijn haar ook dringend aan toe. Kom altijd bij een heel klein zaakje en vond het steeds te link dus van januari al niet geknipt, wel lang haar nu sinds jaren maar beetje overjarige hippie look _O-

Ik ben in september voor het laatst geweest en wilde eigenlijk november/december weer om te kleuren en knippen. De kapsalon waar ik kom is ook vrij klein en ze gingen pas een mondkapje om doen toen het verplicht werd. Ik durfde dus niet zo goed... en nu ben ik te laat. :+

Ik heb het vorige week zelf gekleurd, maar het model is er ondertussen ook wel uitgezakt... Dan maar een staartje maken. :')

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:37

HC, ik ben het zowat eens he-le-maal met je eens *\o/*
Je leeft NU. Gisteren is geweest en kan je niet meer veranderen. Morgen is er nog niet eens. Dus waarom je zorgen maken over iets is wat er niet is en misschien niet eens komt.
Als opper negatieveling in hart en nieren kan ik zeggen dat het boek Inner Engineering mij geholpen heeft hierin. Lukt echt niet altijd. Maar een andere instelling kan écht een hoop veranderen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:00

Ik hoorde vanmiddag van iemand die in de plaatselijke horeca werkt dat ze met kerst verschillende grote bestellingen hebben gehad. Zelfs eentje voor 18 personen... -O- Gezin met 13 kinderen en 3 gasten?? >;) Voor mijn gevoel had iedereen er binnen de maatregelen wel een draai aangegeven. Hier op bokt liep er een topic over en ook in mijn eigen kring was dat mijn beleving... Maar we zullen zien wat er cijfers straks weer zeggen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:05

Jessix schreef:
Ik hoorde vanmiddag van iemand die in de plaatselijke horeca werkt dat ze met kerst verschillende grote bestellingen hebben gehad. Zelfs eentje voor 18 personen... -O- Gezin met 13 kinderen en 3 gasten?? >;) Voor mijn gevoel had iedereen er binnen de maatregelen wel een draai aangegeven. Hier op bokt liep er een topic over en ook in mijn eigen kring was dat mijn beleving... Maar we zullen zien wat er cijfers straks weer zeggen.

Grote eters.....

Hier in buurt ook groot gezin wonen ook nog eens op zelfde erf als 2 getrouwde kinderen met kinderen..

Dus je weet het nooit...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:18

Jessix schreef:

Flauwwwwww
Serieus daar ga ik mij toch echt geen zorgen in maken
Ik heb voor donderdag 3 taarten van 4 personen besteld ,we zijn met 4 :))
Genieten ..verbeter de wereld en begin bij jezelf

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:19

Nou ik zag iii genoeg insta stories met kerst van omarmende groepen vrienden {:)-:(

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:22

Echwel schreef:
Jessix schreef:

Grote eters.....

Hier in buurt ook groot gezin wonen ook nog eens op zelfde erf als 2 getrouwde kinderen met kinderen..

Dus je weet het nooit...

Zeker grote eters met 18 kerstmenu's! :D Maar oké, ik ga met je mee in deze gedachte.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:24

besita schreef:
Jessix schreef:

Flauwwwwww
Serieus daar ga ik mij toch echt geen zorgen in maken
Ik heb voor donderdag 3 taarten van 4 personen besteld ,we zijn met 4 :))
Genieten ..verbeter de wereld en begin bij jezelf

Oh zo was het helemaal niet bedoeld..... Haar verhaal verbaasde me gewoon. Maar laat maar weer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:26

Toch gaven ze dat in de horeca wel aan, grote bestellingen. Maar ze vonden dat niet hun taak om daar wat van te zeggen. Is even goed handel voor hen, als ze het niet bij de 1 kunnen bestellen dan wel bij een ander.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:29

Voor de mensen die het prettig vinden:

De wekelijkse update van het RIVM is er weer.

Ik lees dat rapport structureel iedere week.

Voor deze week (en volgende week) even de kanttekening dat het een bijzondere week is. Dus dat kán -hoeft niet- invloed hebben op de cijfers.
Dus even met dat in je achterhoofd lezen.

https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 9_1229.pdf

Zelf vind ik het aantal besmettelijke mensen griezelig. (Infectiedruk zeg maar, hoewel dat nog wat factoren kent)
Heel hoog nu.
Vergelijkbaar met die eerste heel heftige piek in het voorjaar, alleen had toen iedereen 'schrik' voor deze ziekte, en was uitermate voorzichtig.

Het aantal besmettelijke mensen is nu vergelijkbaar, de angst -over de bevolking gezien- minder. En dus ook het uitkijken, voorzichtig doen en thuis blijven.

Kortom, ik persoonlijk vind dit zorgelijk.

De grafiek die ik bedoel: pagina 41 afbeelding 23.

Oversterfte (rotwoord vind ik)
ook erg hoog. Dus het aantal mensen dat nu méér overlijdt dan dat je oo basis van langjarige gegevens nu, deze week, zou verwachten.
(Pagina 50 afbeelding 28)

De echte uitwerking van kerst en oud en nieuw moeten we nog gaan zien.
De uitwerking van de nieuwe (Nederlandse) lock down zou ongeveer nu zichtbaar moeten worden.
Ik zie dat nog niet voldoende. Ik hoop heel erg dat ik mis zit. Meestal zit ik raak helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:30

Kan ook zijn dat mensen meerdere bestellingen in een bestelling gooien. Bijvoorbeeld buren of familie.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:31

SusanH schreef:
Toch gaven ze dat in de horeca wel aan, grote bestellingen. Maar ze vonden dat niet hun taak om daar wat van te zeggen. Is even goed handel voor hen, als ze het niet bij de 1 kunnen bestellen dan wel bij een ander.

Ik snap het allemaal. Horeca, dat mensen bij elkaar willen zijn, etc. We zullen het wel of niet terug zien in de cijfers.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:35

SusanH schreef:
Bigone ik moest ook aan Groundhog Day denken laatst. Idd alle dagen lijken hetzelfde.

Wat mij heel veel steun geeft is dat wij het prima redden met zijn drietjes. Nu natuurlijk ook dagen aaneen samen in huis. En dat gaat heel goed. Als je zo wordt terug geworpen op de essentie besef je eens temeer wie belangrijk voor je zijn. Neemt niet weg dat af en toe een baal moment moet kunnen.

Wij zijn ook met z’n tweetjes al vanaf 1 januari thuis. Bedoeling was dat manlief nog anderhalf jaar zou werken en dan met pensioen. Werd door zijn accident meteen thuis ( na weken in ziekenhuis en bijna fout) maar wij konden altijd al goed thuis zijn met z’n twee dus dat was een geluk bij een ongeluk. Kan me voorstellen wanneer je op weinig vierkante meters zit met een paar mensen je wel eens zwaar geïrriteerd raakt maar ik tel wat dat betreft mijn zegeningen. Hij is weer gezond en we hobbelen vrolijk door. Denk dat mijn situatie totaal anders was geweest indien het verkeerd was afgelopen, dan zit je letterlijk en figuurlijk echt alleen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:39

Zo heb ik 2 schapenbouten klaar gemaakt :')
We eten nu nog schaap :D
Dit was echt minstens voor 10 personen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:41

@ Femke_Tweety, zorgelijk zoals je het zo samenvat in je post. Dank je voor het delen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:42

Ben bang dat jij wel weer gelijk hebt/krijgt Femke, helaas.
Ik ben niet zo’n doemdenker maar zie code zwart snel dichterbij komen wanneer de “ angst” voor het virus wegblijft.
Lees net de nieuwe cijfers, bijna 200 opnames in 24 uur. Gaat gewoon hartstikke verkeerd!

veerledec

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:48

De uitwerking van de lockdown zie je nog niet terug in die grafiek omdat die tot 18 december loopt én is gebaseerd op het aantal ziekenhuisopnamen, en die dalen pas vanaf 24 december.

De grafiek van de oversterfte strookt met het verloop van de virusverspreiding, is volgens daarmee niet afwijkend van wat je zou kunnen verwachten als je kijkt naar de eerdere piek. Niet om het te bagatelliseren, maar het is niet dat dit nu duidt op een hogere mortaliteit volgens mij.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:49

bigone schreef:
Ben bang dat jij wel weer gelijk hebt/krijgt Femke, helaas.
Ik ben niet zo’n doemdenker maar zie code zwart snel dichterbij komen wanneer de “ angst” voor het virus wegblijft.

Het is niet alleen minder "angst" voor het virus, maar ook steeds meer "moe" van de maatregelen.
Ik vermoed dat de lockdown langer door laten gaan eerder voor meer protest dan meer resultaat gaan zorgen. Het gaat hoe dan ook een hele lastige winter worden vrees ik.. :7

Hoewel ff lekker klagen over dit soort dingen heerlijk is ;) , is die lockdown ook best handig soms.
Donderdag komt een rescuehondje bij mij wonen en daar heb ik nu lekker alle tijd voor om hem rustig te laten wennen :) !

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:56

veerledec schreef:
De uitwerking van de lockdown zie je nog niet terug in die grafiek omdat die tot 18 december loopt én is gebaseerd op het aantal ziekenhuisopnamen, en die dalen pas vanaf 24 december.

De grafiek van de oversterfte strookt met het verloop van de virusverspreiding, is volgens daarmee niet afwijkend van wat je zou kunnen verwachten als je kijkt naar de eerdere piek. Niet om het te bagatelliseren, maar het is niet dat dit nu duidt op een hogere mortaliteit volgens mij.

De mortaliteit is volgens mij ook niet hoger.
(Dus het percentage mensen dat covid heeft en dat daar aan overlijdt, om de term even voor iedereen toegankelijk te maken)

Maar wel het totaal aantal besmettingen nu.
En daarmee het totaal aantal mensen dat gebruik moet maken van zorg, of uiteindelijk het totaal aantal mensen dat overlijdt.

Mortaliteit: de laatste cijfers uit onderzoeken die ik ken (internationale onderzoeken, ik kan de voor nl specifieke cijfers niet vinden) ligt meen ik ergens rond de 0,23% tot 0,73%.

Dus op iedere duizend mensen met covid zouden er 2,3 tot 7,3 overlijden.

Dat is nog altijd héél veel. Niet meer de geschatte 2% van het begin (waarbij er dus 2 op de 100 of 20 op de duizend overlijden)

Maar als je weet dat er nú ruim 60.000 mensen met corona getest zijn afgelopen week, dan weet je dus ook al ongeveer dat 60 x 4,5 (ik pak even tussen de 2,3 en 7,3) mensen overlijden die nu besmet geraakt zijn.

Dat zijn er 270.... Alleen voor de deze week geteste mensen al.

lenaa_tje

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:59

Femke hoewel ik het eens met je ben dat die cijfers niet veel goeds zeggen kan je die cijfers van het overlijden toch niet zo aan elkaar verbinden?
Die zijn namelijk wel leeftijdsafhankelijk (en nee ik zeg nu niet dat jonge mensen niet sterven..)