little_birdy schreef:ivm schuurplekken,
Helm is toch piepschuim dus die hoeft niet te mooi te zijn .
Schuurplekken; gebruik ook babyzalf!! Zeker in het begin.
Pas even op met het piepschuim.
Een helm bestaat in principe uit twee elementen met twee verschillende functies.
De schaal verdeelt de kracht van de klap. Het piepschuim dempt de klap.
Sommigen ´schalen´ zijn alleen maar wat verf/lak en dus is er geen verdeling van de klap.
Anderen zijn een dun, zeg maar geverfd, laagje kunsthars = minimale verdeling.
Dan zijn er nog met een schaal van polycarbonaaat.
Ja, ook met glasvezel t/m carbon maar dat zijn de profi afdalingshelmen en hoewel écht, goed zijn die ook te zwaar.
Realiseer je goed dat geverfd piepschuim eigenlijk NIET voldoet op de racefiets. Dat is netaan voor rondtuttelen in de stad en omvallen met een tikje op de stoeprand.
Kijk als voorbeeld, referentie voor een goed integere schaal naar een helm voor skateboard, freestyle etc. Dat is zo´n plastieke bol-helm met een piepschuim binnenkant. Díe zijn écht goed. De polycarbonaat buitenschaal verdeelt de klap over de hele schuimlaag en die obsorbeert maximaal. Kost ook maar zeg 40 euros omdat er zo ontzéttend veel van gemaakt/verkocht worden en die helmen zijn beter dan eigenlijk alles tot je bij de afdalingshelmen komt.
Het grote probleem van die helmen is de koeling van je hoofd.
En dan zijn we gelijk bij een compromis want gaten maken een helm niet sterker.
Hier een goed stukje over rotsklim-helmen en daarbij geldt helemaal hetzelfde:
http://alanhalewood.blogspot.com.es/201 ... lmets.html
Je hebt nu de elementen voor een keuze:
- de integriteit van de schaal
- de schokdemping
- de koeling
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 21-04-18 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt