Vaccinatie is daar de oplossing voor, maar dat is gevaarlijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Electra63 schreef:Maar ik zie ook Baudet zijn nieuwe programma: en die wil toch echt af van alle maatregelen rondom Corona en ik zie daar veel positieve reacties op.
Cer schreef:ik las van de week op social media dat de ziekenhuizen ondertussen na 9mnd toch wel opgeschaald hadden kunnen zijn, en dat ze dus blijkbaar hebben zitten niksen in de tussentijd
overigens ben ik dan wel weer in de war, ik dacht dat enige tijd geleden de zorg grotendeels geprivatiseerd was? (is zorg in NL ooit iets van de overheid geweest trouwens, ik weet dat niet).
Als het geprivatiseerd is, hoe kan de overheid daar invloed op uitoefenen? of is een ziekenhuis toch een overheidsinstelling?
secricible schreef:Ik begreep juist dat de wachtlijsten door de marktwerking juist wel fors ingekort zijn? Maar dat leer ik van google hoor, dus misschien heb ik het wel mis.
secricible schreef:Cer schreef:ik las van de week op social media dat de ziekenhuizen ondertussen na 9mnd toch wel opgeschaald hadden kunnen zijn, en dat ze dus blijkbaar hebben zitten niksen in de tussentijd
overigens ben ik dan wel weer in de war, ik dacht dat enige tijd geleden de zorg grotendeels geprivatiseerd was? (is zorg in NL ooit iets van de overheid geweest trouwens, ik weet dat niet).
Als het geprivatiseerd is, hoe kan de overheid daar invloed op uitoefenen? of is een ziekenhuis toch een overheidsinstelling?
Vroeger had je het ziekenfonds, dat was via de overheid geregeld dus de zkh werden betaald door de overheid.
Nu is het zo dat de zorgverzekeraars betalen en die zijn niet van de overheid. Er ontstaat dus marktwerking en zkh moeten onderhandelen met de zorgverzekeraars rondom de betalingen.
De gebouwen van de zkh zijn daarnaast tegebwoordig eigenlijk van de zkh, dat was vroeger niet.
De overheid kan natuurlijk altijd ondersteunen en sturen, zoals ze dat nu ook bij de horeca doen. Daarnaast is de overheid verwoven in de zorg dmv toeslagen e.d.
Helemaal los kun je ze dus nooit zien van elkaar.
Tiggs schreef:Hoe zat het dan met de particuliere verzekeringen? Want bij het ziekenfonds mocht je toch maar tot een bepaald, niet eens schrikbarend hoog, inkomen?