Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:27

Ja maar ja, wie wil er niet af van de Corona maatregelen :+

Vaccinatie is daar de oplossing voor, maar dat is gevaarlijk :j

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:32

Electra63 schreef:
Maar ik zie ook Baudet zijn nieuwe programma: en die wil toch echt af van alle maatregelen rondom Corona en ik zie daar veel positieve reacties op.

Die is knetter.

Ja, ho, ik wil natuurlijk ook af van die maatregelen.
Ben single, risicogroep en ziektewet, relatief jong (41) groepsmens, en ik zie al 9 maanden bijna geen mensen.
Túurlijk wil ik ook van de maatregelen af.

Maar ik zou ook graag willen dat er zo min mogelijk mensen nog ziek worden. Dat de ziekenhuizen niet nog verder instorten dan nu (en dat gaat de komende dagen mogelijk wél gebeuren nog...)

Kortom, wat je wíl kán niet altijd zonder gevolgen die je ook niet wíl..

Het leven is geen magisch sprookje waar iemand de macht heeft om alles in 1x op te lossen.
'en ze leefden nog lang en gelukkig'.

Op dit moment moet er -gezien over de tótále bevolking- gewoon worden tussen lang óf gelukkig.
En dat is een k#tafweging om populatie breed te moeten maken, omdat de afwegingen individueel bij iedereen anders liggen....

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:41

Cer schreef:
ik las van de week op social media dat de ziekenhuizen ondertussen na 9mnd toch wel opgeschaald hadden kunnen zijn, en dat ze dus blijkbaar hebben zitten niksen in de tussentijd :?

overigens ben ik dan wel weer in de war, ik dacht dat enige tijd geleden de zorg grotendeels geprivatiseerd was? (is zorg in NL ooit iets van de overheid geweest trouwens, ik weet dat niet).
Als het geprivatiseerd is, hoe kan de overheid daar invloed op uitoefenen? of is een ziekenhuis toch een overheidsinstelling?

Vroeger had je het ziekenfonds, dat was via de overheid geregeld dus de zkh werden betaald door de overheid.
Nu is het zo dat de zorgverzekeraars betalen en die zijn niet van de overheid. Er ontstaat dus marktwerking en zkh moeten onderhandelen met de zorgverzekeraars rondom de betalingen.
De gebouwen van de zkh zijn daarnaast tegebwoordig eigenlijk van de zkh, dat was vroeger niet.

De overheid kan natuurlijk altijd ondersteunen en sturen, zoals ze dat nu ook bij de horeca doen. Daarnaast is de overheid verwoven in de zorg dmv toeslagen e.d.
Helemaal los kun je ze dus nooit zien van elkaar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:44

Maar de aansturing van de ziekenhuizen, en hoe het nu geregeld is, dan is dan dus eigenlijk te wijten aan het management van de ziekenhuizen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:45

Ziekte is daarmee wel iets geworden dat meer als verdienmodel gezien wordt.

Ik heb daar moeite mee, maar dat is een andere discussie.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:50

Cer schreef:
Maar de aansturing van de ziekenhuizen, en hoe het nu geregeld is, dan is dan dus eigenlijk te wijten aan het management van de ziekenhuizen?

Hoe bedoel je?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:52

Ik heb nooit iets gezien in de privatisering van de zorg. De zorg en een paar andere sectoren zouden gewoon het domein van de overheid moeten zijn. Maar ja, het neo-liberalisme dacht er anders over. Ik hoor tegenwoordig wel voorzichtig kritiek, ook vanuit de liberalen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:01

Nou wat ik eerder begrepen heb is dat ziekenhuizen bijv eerder investeren in dure apperatuur (wat op zich natuurlijk best nodig kan zijn) maar dan bijv geen loonsverhoging kunnen geven, of meer mensen aan kunnen nemen (zodat bijv administrieve handelingen bij de administratie ligt ipv zusters/broeders, maar misschien is dit laatste alleen een probleem in verzorginghuizen, geen idee hoe die 'geld verdienen')

Wat ik van een vriendinnetje begreep is dat er nu in de 2e golf meer 'management' gekomen is, zodat bijv artsen van prive klinieken die in de eerste golf wel ingezet werden, nu niet ingezet worden. Of dat de mensen van de afdeling longproblematiek niet ingeroepen worden (haar woorden, niet de mijne, dus ik weet het fijne er niet van) terwijl die dat wel zouden kunnen.
Het 'wegbezuinigen' van zorg is dan ook meer hoe een ziekenhuis hun eigen financiele stroom inricht en niet perse iets wat vanuit de politiek komt..
Ik vind het moeilijk om uit te leggen, maar haar verhaal was wel shocking vond ik.

Ook dat ze vertelde dat waar normaalgesproken 'pijn-verzorgers' (ik weet niet hoe dat heet, maar dat zijn verpleegkundigen die zorgen dat iemand in het ziekenhuis er zo comfortabel mogelijk bij ligt) nu ipv max 2 mensen voor bijv 4 of 6 mensen moeten zorgen en dus hun zorg maar 'half' af kunnen maken waardoor de mensen waar ze voor zorgen er niet meer comfortabel bij liggen, maar slechts half. En dát is ook een enorme emotionele belasting voor die groep.
Ik dacht niet verder dan dat de Covidverpleegkundigen een enorm grote belasting hadden, ook emotioneel, maar dat werkt blijkbaar door het hele ziekenhuis heen (dus vandaar 'de zorg valt om')

En dat er afdelingen zijn die volledig los staan van Covid (bijv anestesie) en dat voor hun de werkdruk wel meevalt, omdat er niet veel geopereerd wordt. Daar wordt dan weer niet mee geschoven..

Lastige problematiek, en ik als mega-googler had dat nooit zo precies in de gaten. Wel dat het druk was en overbelast, maar niet hóe dat dan eigenlijk werkt..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:16

Zo diep zit ik ook niet in de ziekenhuiszorg moet ik zeggen, mijn kennis is daar niet heel diep. Ik weet dat de nza bijvoorbeeld wel betrokken is rondom de prestatiebekostiging (dbc) en bijvoorbeeld de salarissen zijn op CAO-niveau geregeld. Dus de inmenging vanuit de overheid is er nog wel, maar ziekenhuizen kunnen door de privatisering wel meer inrichten en de zorgverzekeraar is uiteraard geen overheidsorgaan.
De manier waarop zkh gefinancierd worden is erg ingewikkeld.

Verpleeghuizen krijgen hun geld via meerdere stromen, maar vooral via de wet langdurige zorg (wlz). Dit is wel echt grotendeels via de overheid gefinancierd. Deze zorg gaat niet via de zorgverzekeraar simpel gezegd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:16

Ziekenhuizen moeten elk jaar weer op het scherpst van de snede onderhandelen met zorgverzekeraars en dat is ronduit ruk. Wat betreft crisis en personeel, bekende vertelde me dat een ziekenhuis die voor zijn ic bedden een ic fulltimer teveel op papier heeft staan gewoon beboet(gekort ) word en nu willen ze dat we een blik opentrekken.
Laten ze alle zorgverzekeraars maar afschaffen, bedoeling van marktwerking in de zorg was het verkorten/wegwerken van wachtlijsten, nou daar zijn ze ook zonder crisis totaal niet in geslaagd, marktwerking mislukt. Geef ziekenhuizen de regie terug, Gommers vertelde al dat ze nu (ook mosterd na de maaltijd) veel beter samenwerken en in de toekomst echt moeten kijken welk ziekenhuis het beste is voor de patient met een bepaalde aandoening. En haal de verzekeraars er tussen uit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:21

Ik begreep juist dat de wachtlijsten door de marktwerking juist wel fors ingekort zijn? Maar dat leer ik van google hoor, dus misschien heb ik het wel mis.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:33

secricible schreef:
Ik begreep juist dat de wachtlijsten door de marktwerking juist wel fors ingekort zijn? Maar dat leer ik van google hoor, dus misschien heb ik het wel mis.

In het begin wel , vorig jaar moest je gewoon weer zes weken op een scan wachten. En zonder die scan geen operatie die ook nog eens zes weken later werd ingeplant . Patiënt had knie aan gort en kon niet lopen maar geen spoed volgens artsen. En bij bemiddeling naar ander ziekenhuis door werkgever werd doodleuk gezegd dat hij daar dan ook maar moest blijven want ze wilden alleen van eigen scan uitgaan, tuurlijk want dan kan er gedeclareerd worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:47

Maar is die oploop dan door de marktwerking, of doordat de zorg gewoon heel vol is door de vergrijzing? M.a.w. Was die oploop niet ook geweest als we nog wel met het ziekenfonds werkte? (Oprechte vraag)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:32

Het ziekenfonds is afgeschaft omdat dat ook helemaal spaak liep. En wel om een paar redenen.
- Het ziekenfonds was tot een bepaalde inkomensgrens. Ging je meer verdienen, dan viel je buiten het ziekenfonds en moest je particulier verzekeren. Zeker voor diegenen die maar net over die drempel gingen was dat financieel ongunstig, en daar werd dus ook "creatief" mee omgegaan.
- Er was een "stands verschil" tussen ziekenfonds en particulier verzekerden. Waar een particulier verzekerde bijvoorbeeld rechtstreeks een afspraak mocht maken bij fysiotherapeut of ziekenhuis moest de ziekenfonds verzekerde eerst een doorverwijzing halen bij de huisarts.
- Ziekenfonds verzekerden hadden geen of weinig inzicht in hun eigen zorgkosten. Dit resulteerde in een groep die de zorg overspoelde met wissewasjes, want "daar heb je recht op" (ik hoor de intonatie er nog bij).

Als we nu nog met ziekenfonds/particulier verzekerd zouden werken zou de zorg zeker niet minder belast zijn dan nu. Even afgezien van de huidige covid-crisis.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 16:28

Ik kon vandaag weer genieten van een stukje logica van een antivaxxer.

Er was geen bewijs dat de vaccins werken. De redenatie? 95% van de mensen wordt überhaupt niet ziek. Het feit dat dus met het vaccin ook 95% niet ziek werd was toch wel iets te toevallig, dat betekende dat het vaccin gewoon niks deed.

En dan hebben we het over een HBO geschoolde hulpverlener, die straks advies moet gaan geven over wel of niet vaccineren aan mensen. Echt, dan huilt mijn hart...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 16:29

oh dat is wel heel triest Secricible :(

Om iets vrolijkers te brengen, wie heeft de oudejaarsspecial gezien van Beau op RTL4? Gommers zit er ook in :D

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 16:32

Ik was net aan het wandelend in een natuurgebied zie ik op een bordje een sticker met nos= fakenieuws.

Heel flauw helemaal omdat het in mijn ogen gewoon milieuvervuiling is.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:02

secricible schreef:
Cer schreef:
ik las van de week op social media dat de ziekenhuizen ondertussen na 9mnd toch wel opgeschaald hadden kunnen zijn, en dat ze dus blijkbaar hebben zitten niksen in de tussentijd :?

overigens ben ik dan wel weer in de war, ik dacht dat enige tijd geleden de zorg grotendeels geprivatiseerd was? (is zorg in NL ooit iets van de overheid geweest trouwens, ik weet dat niet).
Als het geprivatiseerd is, hoe kan de overheid daar invloed op uitoefenen? of is een ziekenhuis toch een overheidsinstelling?

Vroeger had je het ziekenfonds, dat was via de overheid geregeld dus de zkh werden betaald door de overheid.
Nu is het zo dat de zorgverzekeraars betalen en die zijn niet van de overheid. Er ontstaat dus marktwerking en zkh moeten onderhandelen met de zorgverzekeraars rondom de betalingen.
De gebouwen van de zkh zijn daarnaast tegebwoordig eigenlijk van de zkh, dat was vroeger niet.

De overheid kan natuurlijk altijd ondersteunen en sturen, zoals ze dat nu ook bij de horeca doen. Daarnaast is de overheid verwoven in de zorg dmv toeslagen e.d.
Helemaal los kun je ze dus nooit zien van elkaar.

Hoe zat het dan met de particuliere verzekeringen? Want bij het ziekenfonds mocht je toch maar tot een bepaald, niet eens schrikbarend hoog, inkomen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:18

Electra63 schreef:
Maar ik zie ook Baudet zijn nieuwe programma: en die wil toch echt af van alle maatregelen rondom Corona en ik zie daar veel positieve reacties op.

Het zijn toch ook voornamelijk zijn fans die daarop reageren.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:30

Baudet doet precies wat Donald Trump doet : zeggen wat een bepaalde groep juist WIL horen. En de aanhangers van Baudet zijn toch wel vaak aanhangers die alles wat de regering doet slecht vindt. En Baudet denkt lekker weer wat stemmen erbij dus meer kans op meer zetels. Eigenlijk is het net als reclame inspelen op wat men wil zien en horen.

Dingen waar maken kunnen ze daarin tegen niet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:32

Tiggs schreef:
Hoe zat het dan met de particuliere verzekeringen? Want bij het ziekenfonds mocht je toch maar tot een bepaald, niet eens schrikbarend hoog, inkomen?

Als je net boven inkomensgrens zat was dat veel geld eigenlijk in verhouding meer dan nu.
Zeker.met.kinderen enz moest je goede verzekering hebben

Soms had je mazzel.en had werkgever een collectieve verzekering en dat scheelde wel

Ik vind in verhouding de zorgverzekering nu goedkoper

Want voor het deel.dat jezelf betaalde moest werkgever ook een deel betalen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 19:48

Een heel goeie video van een van mijn favoriete medische youtubers :)
Over onzekerheid tijdens een pandemie en de behoefte van complotwappies aan zekerheid die niemand kan bieden (ook Willem Engel niet)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:09

Ik kreeg weer een linkje in de familie app van wappie familie leden.

https://geenvirustestschool.petities.nl/

Nee, natuurlijk moet je niet testen op scholen, je zou het virus maar eens wat af kunnen remmen zeg, dan gaat natuurlijke selectie nog meer gehinderd worden en dat willen de Wappies niet.

Of bestaat het virus niet en mag er daarom niet getest worden?

Hoe dan ook, ik mis blijkbaar totaal de logische reden om het niet te doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:14

"Ernstige ongemakken" :')
Genante acties van ouders zijn echt sowieso ergere ongemakken dan af en toe een covid test.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:18

In het algemene topic ging het hier ook over idd.
Hoe zeer ik in corona geloof, ik vind dat (zeker jonge) kinderen begeleid moeten worden door een ouder bij testen. En niet op school. Ik wil daar bij zijn.

Verder heb ik nog steeds moeite met het testen zonder klachten. Volgens mij was het juist het RIVM dat aan het begin riep pp alle kritiek over de PCR dat de test voor de juiste diagnostiek gecombineerd moet worden met klachten. Testen kunnen langere tijd positief blijven zonder dat je nog ziek bent of besmettelijk bent.

Daarnaast wordt gesproken over onderwijspersoneel hier voor opleiden. Dat vind ik helemaal idioot, er hoort toezicht van een arts te zijn bij het afnemen van testen. Wettelijk verplicht. Er zijn commerciële teststraten voor op de vingers getikt dat ze die niet hadden.

Blijkbaar ben ik dan ook een beetje een wappie, maar ik ben hier ook niet voor. Gelukkig gaat mijn kind nog niet naar school.