De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:41

gohya schreef:
Ermelo en Harderwijk hebben ook beide 1 besmetting werd gisteren bekend gemaakt. Die in Ermelo moet binnen blijven, die in Harderwijk ligt op de IC.

W.b.t. het meten van koorts heeft bij mij geen zin, ik heb nooit meer koorts sinds ik een teek in me rug had zitten.
Mijn temp.is altijd tussen de 34 en 36 graden [oksel gemeten]. Zelfs bij een stafylokokken infectie geen koorts.

Ik ben er ook zo één, kan me echt niet herinneren wanneer ik voor het laatst koorts heb gehad. Zelfs niet bij zware nierbekkenontsteking en een longontsteking. Terwijl je dan echt wel heel erg ziek bent

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:43

karuna schreef:
https://www.nu.nl/economie/6036349/ital ... virus.html
Dit zal voor veel mensen denk ik een opluchting zijn in Italie, minder inkomen of geen werkivm standstill. Gelukkig nu ook je woonlasten even een stop.
.

Een doodsteek voor de economie in Italië. Binnenkort gaan onze pensioenen dus nog meer achteruit.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:46

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:47

BeFunny schreef:
Echwel schreef:
En zwakkere mensen weten dus niet of het de griep(zware kou) of Corona is.
Het laatste kan funest voor ze zijn

Griep kan ook funest zijn.
Ik snap niet dat dat nog steeds niet doordringt.

Jaarlijks gaan er mensen dood aan influenza.

Dat ontkent toch niemand?

Ik zat net dit stuk te lezen over een arts die in het crisisgebied werkt (bron: telegraaf.nl):

Citaat:
Dokter Daniele Macchini van het Humanitas Gavazzeni-ziekenhuis in Bergamo, die de strijd tegen Covid-19 vergelijkt met een oorlog, hoopt dat de beelden aanzetten tot nadenken. Hij deelde zijn aangrijpende ervaringen met corona op Facebook en werd breed uitgemeten in Italiaanse media.

„Het is niet de bedoeling om mensen paniek aan te jagen, maar we moeten beseffen dat de bedreiging echt is. Ik ben anders bang dat de boodschap niet goed overkomt”, aldus Macchini.

Macchini gruwelt ervan dat corona wordt weggezet als een ’gewoon’ griepje. „Er vindt een epidemiologische ramp plaats. De situatie is op z’n zachtst gezegd dramatisch.” Het land heeft onvoldoende plekken op de intensive care om alle patiënten op te vangen.

Volgens Macchini moet het medisch personeel ’een tsunami overwinnen’. De arts zegt dat veel artsen en verpleegkundigen met oververmoeidheid kampen. Velen hebben hun familie al dagen niet gezien, uit vrees hun geliefden te besmetten. Ondanks alle protocollen is dat volgens Macchini al gebeurd. Hij roept landgenoten op om weg te blijven uit theater, musea en sportscholen. „Probeer te denken aan de oude mensen die je zou kunnen infecteren.”

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:47

Zo zie je maar weer, iedereen ervaart verhoging en koorts anders.
En eigenlijk is het verloop van de ziekte ook zo, verloopt niet bij iedereen hetzelfde......

Wel echt netjes geregeld in Italië, uitstel hiervan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:50

purny schreef:
karuna schreef:
https://www.nu.nl/economie/6036349/ital ... virus.html
Dit zal voor veel mensen denk ik een opluchting zijn in Italie, minder inkomen of geen werkivm standstill. Gelukkig nu ook je woonlasten even een stop.

Koorts is idd een gek iets. Ik kan bij wijze van tegen de 40 graden koorts hebben en me redelijk ok voelen maar met 37,8 een dweil. Voel het wel snel, ik krijg rillingen en wordt vaag in het hoofd. Dan kan ik er eigenlijk wel van uit gaan dat ik boven de 38 zit.

Wel mooi maar dat zie ik hier niet gebeuren

is hier ook totaal niet aan de orde.
En daarbij is het enkel uitstel. je zult al je termijnen toch moeten betalen uiteindelijk.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:51

PSvanLot schreef:

Mag ook hopen dat dit ook niet nodig is!
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 10-03-20 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:55

kiki1976 schreef:
PSvanLot schreef:
Wel mooi maar dat zie ik hier niet gebeuren

Mag ook hopen dat dit ook niet nodig is![/quote]

quote verkloot... Dit zijn niet mijn woorden...

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:57

Mijn eigen temp is van zichzelf al redelijk hoog. Meestal rond 37-37,5. Maar een graad hoger voel ik me ook al wel beroerd.

Ik vind eigenlijk dat ze het hier in NL ook 'strenger' moeten aanpakken. Als je naar China kijkt wat voor positief effect dat heeft gehad.. ik zou het niet erg vinden iig.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:57

PSvanLot schreef:
quote verkloot... Dit zijn niet mijn woorden...

Whahah sorry, aangepast

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:59

Mijn eigen temp ligt rond 35.9-36.0. 37.0 voelt voor mij al als verhoging en 38.0 als flink koorts, waar dat bij een ander net verhoging is. Het is zo persoonlijk allemaal. Ik heb ook altijd enorme spierpijn met griep en meteen benauwd, terwijl een ander niet eens spierpijn heeft. Ik weet soms echt niet waar ik het zoeken moet van de spierpijn. Ja, een warm bad in, maar dat is met koorts dan weer niet zo lekker :+

Je beroerd voelen of ziek voelen is echt niet voor iedere persoon hetzelfde. Dus vergelijken is niet zo simpel.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:00

Pepperrr schreef:
Mijn eigen temp is van zichzelf al redelijk hoog. Meestal rond 37-37,5. Maar een graad hoger voel ik me ook al wel beroerd.

Ik vind eigenlijk dat ze het hier in NL ook 'strenger' moeten aanpakken. Als je naar China kijkt wat voor positief effect dat heeft gehad.. ik zou het niet erg vinden iig.

Maar oa vanwege dat er toch een langzaam te kort aan testen komt word er niet altijd meer gecontroleerd? Ik meende dat gehoord/gelezen te hebben

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:01

Liselot schreef:
gohya schreef:
Ermelo en Harderwijk hebben ook beide 1 besmetting werd gisteren bekend gemaakt. Die in Ermelo moet binnen blijven, die in Harderwijk ligt op de IC.

W.b.t. het meten van koorts heeft bij mij geen zin, ik heb nooit meer koorts sinds ik een teek in me rug had zitten.
Mijn temp.is altijd tussen de 34 en 36 graden [oksel gemeten]. Zelfs bij een stafylokokken infectie geen koorts.

Ik ben er ook zo één, kan me echt niet herinneren wanneer ik voor het laatst koorts heb gehad. Zelfs niet bij zware nierbekkenontsteking en een longontsteking. Terwijl je dan echt wel heel erg ziek bent

Ik was toen ook niet ziek,de huisarts stond er heel raar van te kijken dat ik geen hoge koorts had en niet ziek was. Maar kreeg toch wel een AB kuur.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:02

Ladybird schreef:
Pepperrr schreef:

Maar oa vanwege dat er toch een langzaam te kort aan testen komt word er niet altijd meer gecontroleerd? Ik meende dat gehoord/gelezen te hebben

Heb het ook niet per se over testen :)

Maar meer het strengere aanpak, mensen 'verplichten' thuis te blijven bij klachten. Of voorbeeld hier ergens terug van de mc donalds. Temp opmeten bij binnenkomst, handen desinfecteren etc.

Of gewoon een complete lockdown voor een aantal weken, maar dat is natuurlijk ook maatschappelijk gezien niet helemaal haalbaar.

Anoniem

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:04

Weet iemand hoelang je ziek/besmet bent? Zijn daar cijfers van vanuit RIVM, WHO of ECDC?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:05

Echwel schreef:
Echwel schreef:
En zwakkere mensen weten dus niet of het de griep(zware kou) of Corona is.
Het laatste kan funest voor ze zijn

Het is niet vergelijkbaar dat dat niet doordringt.

Corona het is alsof ze net een staafmixer in je lijf tekeer gaan
Vraag hier maar aan degenen die getroffen zijn.

Geen vergelijking met de griep.

Jij geeft aan Corona is funest voor de zwakkere. Je zal maar familie hebben die zoals Opa 3 weken geleden aan de gevolgen van influenza met daarop longontsteking zijn overleden. Opa was 82 dus oud en zwak. Maar voor hem was het wel degelijk net zo funest (niet nieuw en spannend dus interessant genoeg om daar jaarlijks verslagen van naar buiten te brengen). En dan is er weer zo'n figuur die zonodig moet laten weten dat griep echt minder erg is. Ik heb het niet over vergelijkbaarheid. Het kan beiden en zeker bij zwakkeren funest zijn.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 10-03-20 14:08, in het totaal 2 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:06

Ladybird schreef:
Pepperrr schreef:

klopt, beter is nu gewoon 24 uur klachtenvrij. Dan mag je weer naar buiten en naar je werk, enz.
Ben je huisgenoot van iemand met corona word je ook niet standaard getest, maar moet je gewoon 14 dagen beperkt naar buiten, boodschappen doen mag wel, het bos in ook, je paard rijden ook, maar mensenmassa's vermijden. En bij ziek worden dus uitzieken.
Ze doen dus niet meer die 2 keer negatief testen, ook niet 1 keer.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:08

Ehm - China was nog aan het wegkijken bij honderden patiënten, wij namen al maatregelen voor de eerste besmetting.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:10

Ik zit zojuist naar het nieuws te luisteren. Ik ga er niet van schrikken als de volgende maatregel is om scholen te sluiten in Tilburg/Brabant...
Ze stuurde daar al wat op aan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:11

Janneke2 schreef:
Ehm - China was nog aan het wegkijken bij honderden patiënten, wij namen al maatregelen voor de eerste besmetting.

Klopt.
En het mooie weer komt er weer aan. Dan ga je echt niet binnenzitten. Ik kan prima een concert missen, maar niet mijn ritjes te paard, wandelingen en duiken, allemaal activiteiten waarbij je niet in contact komt met andere mensen.
Ik denk dat het daar gewoon in zit, dat niet handen schudden is gewoon goed. Risicogroepen gewoon de echte massa's mijden. En verder wel doorgaan met leven en plannen. Vergeet ook niet dat als je nu alles maar uitstelt dat dit later funest is voor de economie. En dat wil je echt niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:13

PSvanLot schreef:
Ik zit zojuist naar het nieuws te luisteren. Ik ga er niet van schrikken als de volgende maatregel is om scholen te sluiten in Tilburg/Brabant...

Klopt kans is groot ze eind deze week met nog drastischere maatregelen komen werd er gezegd

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:19

Popstra schreef:
PSvanLot schreef:

Klopt kans is groot ze eind deze week met nog drastischere maatregelen komen werd er gezegd

Absoluut op tegen. Ik zal kijken of het lukt om vrij te krijgen en op vakantie te gaan. Maar vrees dat dat niet lukt. Wat een onzin. En volgend jaar mekkeren over kosten en vooral belastingverhogingen. En daar zit ik niet op te wachten.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:24

germie schreef:
Janneke2 schreef:

Klopt.
En het mooie weer komt er weer aan. Dan ga je echt niet binnenzitten. Ik kan prima een concert missen, maar niet mijn ritjes te paard, wandelingen en duiken, allemaal activiteiten waarbij je niet in contact komt met andere mensen.
Ik denk dat het daar gewoon in zit, dat niet handen schudden is gewoon goed. Risicogroepen gewoon de echte massa's mijden. En verder wel doorgaan met leven en plannen. Vergeet ook niet dat als je nu alles maar uitstelt dat dit later funest is voor de economie. En dat wil je echt niet.

Huh, waarom zou je het niet kunnen missen? Is het een eerste levensbehoefte?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:25

PSvanLot schreef:

Ben benieuwd, ik heb het gevoel dat de groei van besmette personen in NL niet zo heel snel groeit of dat het niet naar buiten komt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:28

Kun je wel absoluut op tegen zijn maar ook jij zal je er naar moeten schikken germie als er maatregelen komen die een ieder treft.

Het is maar even jammer.