In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phen

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:14

Zo hee, gaat snel in het topic! Ik les vrijwel altijd mee, maar heb niet altijd tijd on te reageren.

Riverrr, vervelend dat je je vriend zoveel mist. Ik vind het eigenlijk wel heel erg knap van je dat je wel 'gewoon' doorgaat. Fijn dat je in het schrijven een uitlaatklep heb gevonden.

Ik moet zeggen dat ik het erg interessant vind om te lezen over emdr.

Ik ben de twee weken veel bezig geweest aan school. Ik zou en moest gewoon tentamens gaan halen. Afgelopen woensdag had ik echt mijn toppunt bereikt tot het opnemen van informatie en was er gewoon klaar mee. Maar moest nog door tot vandaag. Uiteindelijk 3 van de 4 tentamens gehaald, met hoge cijfers :). Ben wel echt kapot nu. Zoveel stress gehad, slecht gegeten, slecht geslapen, iedere ochtend misselijk van de angst en maar weer doorgaan. Vraag mij wel eens af hoe lang ik nog zo door kan gaan.
Nu een weekje vrij. Helaas moet ik maandag wel afscheid nemen van mijn kat waarmee ik ben opgegroeid. Ook maandag weer gesprek met psycholoog, na 3 weken, word weer eens tijd.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:51

Ilangok wat fijn dat er duidelijkheid is! Hoop is het fijnste wat er is. Als je denkt dat niks meer kan en werkt Word je niet blijer.

Aria: dankje :)

Phen: Dankjewel! Lief dat je dat zegt.

En wat naar van je kat :( veel sterkte! En vermoeidheid is killing. Kan me voorstellen dat je het dan even niet meer ziet zitten. Maar je hebt al een hoop bereikt met je tentamens. Knap hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:51

Hier nog een die in therapie is..

Zit nu 3 jaar in therapie, verschillende therapiën gehad, en ontelbare psychologen, 6 maanden opgenomen geweest en gediagnostiseerd met borderline, ptss, angststoornis etc etc..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:52

ilangok schreef:
Ik heb vandaag een diagnose en behandelplan gekregen, ik weet nu dat ik inderdaad dysthymie heb en daar nu een depressie bovenop. Ze vermoeden ook een persoonlijkheidsstoornis alleen dat wordt de komende weken verder onderzocht.

Ik krijg waarschijnlijk ERT en DGT met CGT elementen (heb met de eerste 2 nog helemaal geen ervaring, ben benieuwd). Ook krijg ik hoogstwaarschijnlijk medicatie.

Moet wel zeggen dat ik erg blij ben met de duidelijkheid van de nieuwe kliniek waar ik nu zit. Geeft weer een sprankeltje hoop!

Ert en dgt is bijna hetzelfde, ikzelf heb ert gehad en dgt doe ik nu. Ert is wat lichter dan dgt, en zonder groepstrainingen, en minder vaardigheden.. Wel erg helpend bij een persoonlijkheidsstoornis!

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:28

Welkom [***] !

Verder alles goed met iedereen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 14:02

Welkom [***]. (kon je geen makkelijkere naam bedenken? :') )

Met mij gaat het goed. Ik ben nog steeds in een stijgende lijn. Vind meer balans, ben liever voor mezelf. Nog wel wat spanning maar die voert niet de boventoon. Gisteren stond ik buiten te roken en verscheen er zo ineens een dikke glimlach op mijn gezicht omdat ik mijn huiswerk zo goed had aangepakt gsteren. Dat was wel even leuk, en fijn want ik kan het gewoon :D En dat is wel anders geweest.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 14:20

Met mij gaat het redelijk. Ik heb het gevoel dat ik het dieptepunt heb gehad zegmaar, en ik merk dat ik ook wel iets spraakzamer ben. Alleen voelt dat zo neppig ofzo? Alsof je moet wennen om weer een beetje vrolijk te zijn en iets in je hoofd je tegenhoud om dat negatieve helemaal los te laten, heel vervelend maar ik ben ook nog maar een paar weken bezig met de psych, weet dat het tijd nodig heeft. Heb gelukkig geen paniekaanval meer gehad sinds donderdag!

En ik heb ook best fijne afleiding gevonden, namelijk het tekenboek voor volwassenen! Word er best wel rustig van!

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 15:03

Wat goed joolien! Daar mag je gerust heel trots op zijn!

UhNee: Fijn dat er verbetering in zit. Tekenen helpt bij mij ook. Ik hou een journal bij, daar schrijf ik in en teken dan wat kleine dingetjes erbij. Heel rustgevend en je kan je ei even kwijt.

Pff sinds mijn pony weg is ben ik echt mijn hele sociale gebeuren kwijt. En dan ook nog eens bijna niet meer werken. Zo duren de dagen zonder mijn vriend wel erg lang.
Maar opzich gaat het qua stemming redelijk.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 15:29

Hier gaat het qua angst best goed, alleen erg huilerig nog en erg negatief.
Donderdag was een erg fijne dag met mijn moeder.
De andere dagen weer wat minder vrijdag echte dip en naar huis gegaan om veel afleiding te zoeken in huishoud klussen tussendoor te huilen.
Heb 20 febr afspraak staan met de psych, wil meer duidelijk over hoe ik me nu voel/ gedraag.
Aan de ene kant voelt het alsof ik hier doorheen moet om echt weer 'beter' te worden. Alsof ik laag voor laag heb afgepeld en nu bij de oorsprong zit van mijn angst wat dus ontevredenheid is en de onzekerheid dat ik niet weet wie ik zelf ben of wat ik echt wil.

De innerlijke roep naar hier weggaan zit er ook nog in, naar mijn oma en van daaruit verder werk zoeken en 'opnieuw' beginnen. Weer leren voor mezelf te kiezen en zorgen ipv me laten 'verzorgen' door partner
Maar rationeel gezien klinkt het heel stom om daarvoor weer naar mijn oma te gaan (als een klein kind)

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 15:41

Hier is het even wat minder goed gegaan. Niet dat het heel slecht ging, maar ik leek terug te vallen in oude gewoontes en gedachtenpatronen waarin ik niet terug wil vallen. Vandaag gaat het wel wat beter, gelukkig. Ik hoop dat ik het betere gevoel van vandaag weer even bij kan houden en ik toch komaf kan maken met bepaalde dingen die na een heleboel jaren toch nog steeds zo nu en dan de kop op steken.

Ondanks het feit dat ik me niet altijd even goed heb gevoeld de afgelopen tijd, heb ik wel weer een aantal leuke berichten gehad en dat deed best wel deugd en geeft me wel wat hoop voor de toekomst.

@River: ja ik kan me inbeelden dat je dagen lang duren op die manier. Voor mij is het ook altijd zoeken naar een goed evenwicht tussen voldoende doen en toch niet teveel. Ik heb voldoende activiteit nodig om me goed te voelen, maar ik moet er evenzeer voor opletten dat ik niet te veel doe. Dat blijf ik wel een moeilijk iets vinden.
Misschien moet je op zoek gaan naar een andere bezigheid / hobby waarbij je ook sociaal contact hebt? Dan zit je tenminste niet voortdurend alleen, kom je onder de mensen en heb je wellicht ook minder kans om over vanalles en nog wat te zitten malen...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:27

Welkom [***]!

Wat fijn jolien! Dat is ook iets om trots op te zijn.

River, ja het hele gebeuren met paarden is altijd wel wat he, zal een groot verschil zijn. Maar gelukkig blijf je er dan wel positief onder.

Duplo, dat klinkt vooral als een roep naar verandering, misschien hoeft dat niet meteen zo radicaal?

Ikkkke, bij mij zowat hetzelfde.
Na de examens een flinke down gehad, heel erg huilen door de onzekerheid en gevolgt door de innerlijke criticus die me volledig de dieperik introk. Mijn vriend kon ook niet helpen. Maar heb het dan maar even uitgezeten, proberen slapen en langzaam toch weer iets positiever aan het denken nu. Of beter gezegd, gelaten aan het denken.
Probeer me nu even te richten op genieten van vakantie en dat ik komend weekend een weekje op reis vertrek. Hoop de zware negatieve gedachten en zelf kritiek willen uit blijven, dat ga ik toch proberen. Maar, het duurt allemaal wat minder lang en gaat sneller beter dan vroeger het geval was dus dat is positief.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:18

Heyy
Ik kom even onder mn steen uit, het gaat niet goed hier. Relatie stuk sinds vandaag en ik zit echt heel diep. Dinsdag eerste keer therapie..
Ik weet niet of ik dit mag vragen maar heeft iemand hier ervaring met zelfbeschadiging..?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:38

Hoi Luca,
Rot hoor, dat het uit is en je zo diep zit!
Maar wel goed dat je in elk geval hier even contact maakt.
En mijn antwoord op je vraag is 'ja nou en of'.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:45

Ik sta momenteel echt helemaal onder de schrammen... ik weet niet wat ik met mezelf aanmoet, het is alsof ik zelf geen controle meer heb. Het is zo moeilijk om te stoppen...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:50

Hoi Luca,
Dat vind ik heel verdrietig voor jou klinken! !

De beste tip die ik ooit kreeg was: "vergeet dat snijden als het ware".
Ik sneed omdat ik geen kant op kon met mijn emoties.

....ik vind het verdrietig - maar is het dat voor jou ook?
Misschien ben je wel boos.
Of misschien voel je angst of nog weer iets anders....?

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:58

Rot hoor luca03.. En succes met je eerste therapie! (Hier ook ervaring met zelfbeschadiging..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:00

Luca03 schreef:
Heyy
Ik kom even onder mn steen uit, het gaat niet goed hier. Relatie stuk sinds vandaag en ik zit echt heel diep. Dinsdag eerste keer therapie..
Ik weet niet of ik dit mag vragen maar heeft iemand hier ervaring met zelfbeschadiging..?

Ik heb zelf hier ervaring. Heel veel ervaring. Ik wil je graag 1 ding zeggen, ik las datje onder de schrammen zit, hou er alsjeblieft nu mee op.. Ik weet dat het erg moeilijk is, want ik ben inmiddels zelf bezig met stoppen. Maar als je doorgaat, lukt het bijna niet. Ik ben met krasjes begonnen, en eindigde erg vaak bij de eerste hulp.

Als je net begint is het makkelijker om ermee te stoppen. Ik weet hoe het voelt en is, als geen ander. Maar er moeten andere manieren zijn..

Tip voor iedereen: kleurboek voor volwassene. Heb er zelf 4 van, en het maakt me rustig, in m'n hoofd maar ook in mijn doen en laten.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 06:53

Welkom Luca! Wat jammer om te lezen dat je je zo slecht voelt.
Ook ik moet ja antwoorden op je vraag. Zoals Janneke ook al aangaf, kunnen er verschillende redenen zijn waarom je dit doet.
De beste raad die ik je kan geven is dit te bespreken met je therapeut. Hij/zij kan samen met jou kijken naar wat voor jou de reden is waarom je dit doet en hoe je hier iets aan veranderd.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 08:52

blugh wat een rotnacht, had best een goede dag maar ineens toen ik wilde slapen weer klaarwakker.
Ben rond 12.30 in slaap gevallen denk ik en om half 6 was ik weer wakker. Nog wel gesnoozed en gedraaid maar kon niet meer in slaap komen.
Nu dus weer onrustig en proberen het los te laten dat het even niet wilde lukken

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:32

Hoi luca, Sterkte meis, gelukkig kun je dinsdag naar de therapie. hou je goed, het zal beter gaan, en je gaat therapie volgen dus je gaat goede hulp krijgen.

Duplo, zo'n nachten kunnen vervelend zijn he, de dag erna kun je je dan nog zo vervelend voelen. Waren er gedachten die de kop op staken waardoor je niet kon slapen of gewoon lichamelijk?

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:34

Ik was al wat gespannen maar kon er niet direct aanleiding van vinden.
Maar als ik dan zo in bed lig ben op zich vrij rustig, alleen idd gedachtes als wat als ik niet meer in slaap val etc naar voren.
En net voor ik dan in slaap lijk te vallen schrik ik weer wakker alsof ik te bewust op de uit-knop let en daar van schrik

De rest van de dag lijk ik dan een beetje in hyperventilatie te blijven hangen, nu nog werken tot 14 en dan denk ik maar even lichamelijk actief doen

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:16

Luca sterkte en succes met de therapie! Ik heb geen ervaring met zelf beschadiging. Het lijkt me heel naar :(.

Duplo: Wat vervelend zo'n rotnacht. Ik weet hoe het voelt ik slaap iedere nacht zo verschrikkelijk. Van het draaien gaat alles zeer doen.
Ik neem als ik echt heel moe ben een oxazepam, eigenlijk het enige wat werkt, maar wat ook wil helpen is je bed uitgaan en al je gedachten opschrijven tot je alles heb gehad. En dan weer terug. Blijven liggen en malen werkt nooit goed.
Belangrijk is dat je je bed niet gaan associëren met een piekerplek. Dat moet buiten je bed zijn.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:13

Pfffff.... Ff klagen hoor. Sinds zaterdag aan de AD, maar wat een ellende, die bijwerkingen. Om de enorme angst en beetje de kop in te drukken slik ik er aardig wat Lorazepam bij. Maar voel me aardig een zombie. Ff doorbijten dus, maar kan niet wachten tot de eerste paar weken om zijn.

Verder gaat het redelijk, heb wel het gevoel dat ik wat vooruit ga. Maar griebel, de angst die nu vrijkomt is niet echt bevorderlijk :'(

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:15

Ik kom even zeggen dat ik sinds vandaag weer naar school ga. Vandaag een paar uurtjes en zo steeds meer. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:18

ilangok schreef:
Ik kom even zeggen dat ik sinds vandaag weer naar school ga. Vandaag een paar uurtjes en zo steeds meer. :)

Succes!!!
Suus, probeer goed te relativeren dat de angst niet reeel is maar dat de angst weg komt van de medicatie. Probeer het apart te zien, alsof de angst probeert te infiltreren. De angst is namelijk niet echt, die angst hoeft niet juist te zijn, je kunt ook de angst parkeren. Jij bent niet de angst, de angst is niet jou.