GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 10:55

Als ik probeer door hun bril te kijken snap ik het op zich ook wel. Zij hebben ook de tijd niet om een halve praktijk aan patiënten te ondersteunen bij hun glp-reis. Ik denk dat de terughoudendheid met voorschrijven vanuit de praktijk een hoop te maken heeft met nog niet genoeg kennis en angst dat dit een grote portie van hun beperkte toch al beperkte tijd die ze hebben voor patiënten op gaat slokken.

Maar jouw gesprek ging een beetje net zoals bij mij destijds bij de huisarts, waardoor mensen dus juist naar die commerciële partijen grijpen. Dus beetje vicieuze cirkel nu.

Wat betreft dat GLI verhaal, mijn GLI begeleider doet verslag richting huisarts… ik heb eigenlijk die 1.5 jaar dat ik met GLI bezig ben mijn huisarts helemaal niet meer daarover gesproken.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:28

Ibbel het lijkt me ook een moeilijk dilemma. Als ik op fb vragen voorbij zie komen van mensen die bijvoorbeeld al gli hebben gedaan en soms ook al een gbp ondergaan hebben. Dan zou je denken dat je inmiddels al veel over je lichaam weet. Maar soms is het echt schrikbarend hoe onwetend mensen zijn.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:52

Waar mij huisarts mij eerst beloofde te helpen, kreeg ik ook toen ik daadwerkelijk wilde gaan starten een email van haar met dit advies: Huisarts adviseert mensen om zelf een kliniek te vinden via Google/internet. Advies is wel te letten op dat er een arts is die het voorschrijft en dat er regelmatig controles plaatsvinden.
Nou dan maar zonder eigen huisarts.

Vandaag wel een YES moment. Ik ben de eerste 10kilo kwijt.
Ik wacht nog even met kleding kopen voor de kerst. Hihi.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:40

Wauw.... zojuist gebeld door de huisarts. Het is Ja. Op voorwaarde dat we periodiek bijeenkomen.

Onverwacht. Maar wel fijn.

Ik had een print meegenomen van de infomail die ik Zembla had toegezonden. Die tekst heeft ze over de streep getrokken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 13:39

Oh wat fijn!
Ik wou net een hele mopper neertypen en las toen je update haha.

Ontzettend irritant die terughoudendheid onder het mom van " geen ervaring mee". Doe dan ervaring op als iemand je komt vragen!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 16:50

Dees schreef:
Wauw.... zojuist gebeld door de huisarts. Het is Ja. Op voorwaarde dat we periodiek bijeenkomen.

Ik had een print meegenomen van de infomail die ik Zembla had toegezonden. Die tekst heeft ze over de streep getrokken.

Wat super! Zou willen dat mijn huisarts er zo in zou staan, maar helaas :(

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:53

Ik heb woensdag een gesprek ingepland om over afbouwen, microdoseren/stoppen te praten. Ben benieuwd wat hij zegt want als hij wil dat ik stop stap ik over naar getwellis.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:14

Zonnetje81 schreef:
Ik heb woensdag een gesprek ingepland om over afbouwen, microdoseren/stoppen te praten. Ben benieuwd wat hij zegt want als hij wil dat ik stop stap ik over naar getwellis.

Snap ik. Jouw afbouw lijkt me heel prima. Wat ik van ervaringen lees/hoor online is het belangrijk dat de afbouw heeeeeeeel langzaam gaat. Je lichaam moet zich kunnen aanpassen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:14

Bijzonder Dees, maar toch fijn dat het kan via de huisarts.

Iemand trouwens Zembla gezien?

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:19

Ja ik heb de aflevering gisteren gekeken.
Ik vond het jammer dat de discussie vooral over OF/OF ging. Of de oorzaak van obesiteit aanpakken OF de hulp van medicatie. Waarom is de discussie niet EN/EN?

De kosten van de medicatie in het basispakket zal tegelijkertijd met de aanpak van oorzaken omlaag gaan omdat het gebruik dan drastisch verminderd kan worden. En tegelijkertijd nog steeds breed beschikbaar voor mensen die het niet zonder kunnen vannaf bmi 27.

Edit: Ik vond het erg zwart/wit neergezet.
Ook vond ik het jammer dat er zon negatieve toon was gegeven aan de geintervieuwde vrouwen dat het mogelijk levenslang is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:28

En vergeet de winst op ander vlak niet. Iedereen die geen diabetes of hart- en vaatziektes ontwikkelt en iedereen die geen gastric bypass hoeft. Dat scheelt ook een slok op een borrel qua zorgkosten én belasting/druk op de zorg qua mankracht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:32

Wat ik vooral jammer vind is dat de andere positieve effecten niet worden benoemd. Het doet zoveel meer dan afvallen. Het werd echt neergezet als een afvalprik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:01

Dat deel van obesitas en overgewicht wil men gewoon niet erkennen. Overgewicht kent, in het 'verhaal', een fijne duidelijke oorzaak: domme mensen die elk half uur naar de snackbar gaan. Die hoef je dan alleen maar te vertellen dat ze dat niet moeten doen en normaal moeten eten en moeten sporten, en dan is het probleem opgelost.

Dat is op zoveel manieren onzin (en dat is ook al heel vaak wetenschappelijk bevestigd) maar dat verhaal wil maar niet weg. Dat er echt iets verstoord is in de hormonen en stofwisseling en perceptie wil men niet horen. En dus staat men ook niet erg open voor iets dat verandering brengt. Treurig allemaal.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:05

Ik vond het een erg teleurstellende uitzending. Het was ook erg ‘gekleurd’ vond ik. Het was soms net alsof je zat te kijken naar Oplichters aangepakt. Bizar. Ik had meer verwacht van Zembla.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:21

En dan zíjn het mensen die iedere dag naar de Mac gaan of Hema-worsten naar binnen werken, wat dan nog. Als je die min of meer gezond kunt houden/krijgen met Ozempic, dan is dat gewoon alsnog winst voor de gezondheidszorg.

We zeggen ook niet tegen longkankerpatienten: je krijgt je chemo niet, je had gewoon nooit moeten gaan roken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:31

Ik denk dat de 'afgunst' tegen de middelen ook wel komt door de manier waarop. Online artsen met weinig begeleiding die echt voor het geld gaan. Ik kan het zo krijgen terwijl ik geen overgewicht heb. Mensen die zelf aan klooien zonder begeleiding en niet lijken te realiseren dat ze medicatie inspuiten. Of die Mounjaro gebruiken zonder hun dieet aan te passen ("eet nu 2 frikandellen ipv 5 haha") of die doorgaan tot maatje XS.

Ironisch ook wel want het moet juist zo omdat de reguliere zorg niet wilt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:36

Ibbel schreef:
En dan zíjn het mensen die iedere dag naar de Mac gaan of Hema-worsten naar binnen werken, wat dan nog. Als je die min of meer gezond kunt houden/krijgen met Ozempic, dan is dat gewoon alsnog winst voor de gezondheidszorg.

Helemaal eens hoor, dat ook. Maar het stoort me gewoon dat er zo weinig interesse is voor de feiten en de werkelijkheid van veel mensen.

Citaat:
We zeggen ook niet tegen longkankerpatienten: je krijgt je chemo niet, je had gewoon nooit moeten gaan roken.

In alle eerlijkheid: er staan mensen te popelen om dat wel te kunnen zeggen :( Triest dat.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:38

Ik heb lang nagedacht over de Zembla uitzending. Ik vind het eigenlijk wel goed belicht vanuit verschillende hoeken.
Wel heb ik me bijzonder geërgerd aan die smalle vrouw in dat slecht-zittende blauwe truitje dat zo tegen medicatie was. Maar ook zij werd neergezet als belanghebbende, toen we konden zien waar zij wel voorstander van was: de door haar verkochte snuffeltherapie waarmee je snoepen zou kunnen afleren.

De kritiek op die wetenschappers waar een zweem van belangenverstrengeling omheen hing, vind ik zeer terecht en ik ben blij dat dit aanhangig is gemaakt. Want ja, het is ook big business en deze big pharmacy gaat het niet om ons maar om het geld.
Ik zou graag willen dat inzichtelijk zou worden wat de werkelijke kostprijs is van al ons nationale overgewicht. Dus niet de 79 miljoen die de big pharmacy blijft claimen, maar het reëele getal, zoals die hoogleraar aanhaalde. Denk dat dit nog altijd wel een bedrag is wat het overwegen waard is.

Dr Aarts is van Overgewicht Nederland. Ik vond hem soms wat sneu neergezet, maar ik bewonder zijn openheid. Wellis, NOK en Yazen bijvoorbeeld waren kennelijk niet bereid om aan het programma mee te werken. Ik geloof oprecht dat Aarts het oneerlijk vindt dat deze medicatie zo duur is. Maar natuurlijk is het zijn business ook. Al zat hij ook voor de medicatie al in de afval-branche, want de man deed voorheen vooral bariatrische chirurgie. Denk dat die markt aardig aan het inzakken is sinds de komst van Ozempic ed.

Die vrouwen die aan het woord kwamen, kan ik alleen maar respecteren. Ook zij waren wel bereid om met hun snoetje op tv te komen om erover te vertellen.

Ik miste in de uitzending wel de nadruk op "wat als we geen medicatie mogen gebruiken, wat dan..?". Want je zorgen hebben over medicate op lange termijn is 1 ding, maar als we bang zijn voor de eventuele lange termijn gevolgen, hoe verhouden die zich dan tot de lange termijn gevolgen van doormodderen in overgewicht zonder medicatie?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:15

Ibbel schreef:
En vergeet de winst op ander vlak niet. Iedereen die geen diabetes of hart- en vaatziektes ontwikkelt en iedereen die geen gastric bypass hoeft. Dat scheelt ook een slok op een borrel qua zorgkosten én belasting/druk op de zorg qua mankracht.

Ik geloof zeker ook dat dit wat gaat doordringen ja.
Ik krijg het gewoon voorgeschreven via mijn huisarts maar betaal het zelf. Gelukkig kan dat nog af.
Maar ik had laatst een waarnemer bij ons die echt furieus was over de klassezorg die zich dan voordoet. Hij vond ook dat het in het basispakket zou moeten.
Medicatie zal heus ook in een aantal gevallen negatieve effecten hebben. Maar bij de medicatie hoort gewoon ook goede begeleiding (niet per se GLI).

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:06

Dees schreef:

ohhh, dat is super zeg!! Had ik niet meer gedacht toen ik je verhaal las

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:14

Wat fijn!!

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:05

Dees schreef:
Ik heb lang nagedacht over de Zembla uitzending. Ik vind het eigenlijk wel goed belicht vanuit verschillende hoeken.

Even de quote kleiner gemaakt.
Ik heb gisterochtend de aflevering gezien en ben het wel met jou eens.
Die snuffeltherapie vond ik zo'n onzin. Alsof wij ons niet al heel vaak inhouden als we iets lekkers langs zien komen. Hoe vaak zeggen we nee omdat we ons schamen etc. Als het zo makkelijk was hadden we dit niet nodig gehad.

Ik ben ervoor dat de medicatie in het basispakket komt, maar ik schrik er wel weer van hoe de wetenschap zich alweer laat leiden door de producenten. En niet naar de echt belangrijke dingen kijkt.

En hoezo hrbben ze liever dat we in ons lichaam snijden en levenslang pijn moeten hebben en vitamines moeten slikken ipv 1 medicqtie spuiten levenslang.
Het is allemaal heel lastig,

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:45

Ik heb een vraag voor de Mounjaro gebruikers hier.
Hebben jullie ook last van geuren? Ik heb sinds een week of wat last van bepaalde geuren die me laten kokhalzen. Sommige geuren die eigenlijk heel normaal voor me zijn laten me nu ineens kokhalzen, maar sommige nieuwe geuren dus ook.
Ik ben niet zwanger, dus daar ligt t m niet aan. Het enige wat ik me kan bedenken is de Mounjaro wat "anders" is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:41

Nee daar heb ik niks van gemerkt. Alleen smaak, alles smaakt zouter.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:51

Ik heb daar geen last van. Misschien dat de smaken wat minder intens zijn, dus het 'smaakt allemaal minder'.

Ik heb van de huisarts groen licht dat ik zelf mijn afbouwschema kan bepalen/inzetten, ik mag zelf uitvogelen op welke dosis ik wil blijven hangen en zelf aangeven welke pen ik nodig heb. Hij wist niet dat je kon doseren, hij dacht dat het die kwikpennen waren zoals in amerika met een eenmalige dosis. Dus ik hoef mezelf geen zorgen te maken dat ik ineens moet gaan stoppen.