Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 08:45

Succes Koekie!
Dat rustige lopen blijft lastig ja.

Ojee Sall, zal je altijd zien inderdaad. Succes bij fysio. Ik mag vanmiddag ook weer.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 08:54

Spannend Koekie, ben benieuwd.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 09:03

Dank allemaal! Ik verwacht niet meteen de uitslag te krijgen. Ik denk altijd maar dat er pas iets ergs is, als ze ter plekke aangeven dat je even moet blijven omdat ze met de arts moeten overleggen :D
Daar ga ik niet vanuit. Eens kijken of ze tijdens de echo willen vertellen wat ze zien.

@Suliko dank voor jouw uitgebreide uitleg. Dat klinkt heel logisch inderdaad. Interessant wel lopen bij die verschillende omstandigheden. Het kan natuurlijk ook gewoon een soort placebo zijn uiteindelijk, maar ik loop daadwerkelijk lekkerder bij lage temperaturen (geen vrieskou :o ) met een beetje miezerregen (doordat de regen zorgt voor minder stofdeeltjes in de lucht, dus schonere lucht) Ik blijf dat soort dingen interessant vinden :o

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 09:04

@Sall dat zul je altijd zien, op de dag dat je naar de fysio moet haha. Goed dat je wel gewoon gaat!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:15

Ik liep iets te harde stapel met mijn ‘pijnvrij’
Maar was wel aangenaam verrast

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:25

Succes Koekie!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 10:44

Succes koekie!
Hopelijk is alles ok.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 11:57

Succes koekie! Aan de ene kant hoop je dat er wat is, dan heb je duidelijkheid. Andere kant hoop je uiteraard dat er niks is...

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:12

Succes koekie! Hopelijk kunnen ze iig achterhalen wat er aan de hand is zonder dat er echt wat is zeg maar.

Jij ook succes vandaag Sall. Hopelijk kan de fydio je weer opweg helpen.

Voor degene die het vroeg. Wij zijn in Kaap Verdië. De eilanden Sall, São Vincente en momenteel, Santo Antão <3 . Er zijn er nog 3 die ik heel graag had willen zien maar met dochtertje doen we het stuk rustiger aan dan we normaal zouden doen.
Het leven is wel wat primitiever (na Mongolië voelt opzich vrijwel alles luxe _O- ) maar dat is voor ons geen probleem.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:47

Heerlijk hoor Leonie!
Het is hier maar bar koud, grijs en als toetje regent het nu ook.

Succes Koekie!

Jij ook bij de fysio, Samantha

De fysio heeft zich uitgeleefd met dryneedling %)

Een spier in mijn lies en mijn grote bilspier, waren geen vrienden, zeg maar

Met bewegen had ik geen last van die bilspier, maar damn toen hij ermee bezig was 8)7

Hij heeft van alles gecheckt, verder geen gekke dingen

Maandag weer terug, zondag even geen run voor mij

Ik zat maar te malen, wat ik fout had gedaan. Maar volgens hem kan het gewoon gebeuren.
Al was het niet slim v mij om én m’n warmingup te intensiveren én de training
Het is of het 1 of het ander. Niet beide

Weer wat geleerd

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 17:44

Succes Koekie!

Sall: pijnlijk fysio-bezoekje, maar hopelijk helpt het je wel. Maandag terug is al lekker snel!

En teen-update :Y) Ik heb toch iets goed bezeerd, want ik haalde vandaag m'n donkere nagellak eraf en de teennagel is aardig blauw. Vandaag had ik een thuiswerkdag, dus ik heb zonder schoenen en pantoffels gelopen. Pijn is nu nagenoeg weg! Met schoenen aan is het nog iets gevoelig. Als het morgen weer wat beter is, ga ik even een kort rustig rondje proberen. En dan de sok wat minder hard aantrekken :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 18:18

Misschien toch te kleine schoenen dan?

Klinkt pijnlijk Sall, daar zal je vast nog wel even spierpijn van hebben.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 18:23

O jeetje ook een blauwe nagel dus, wat gek?

Gelukkig geen gekke dingen Sall. O die dry needling, auw.

Ik ben net terug van fysio. Het goede nieuws is dat m’n rug niet slechter was, bekken stond ook nog goed.
Alleen die ribben hè. Hij heeft nog even gekeken om ze in te tapen maar kon niet. De ene zit te hoog en de andere zit ook niet handig.
Best knap om met 1 val op 2 totaal verschillende plekken een rib te breken toch. :')

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 18:59

Oh jeetje, wat een pechvogels hier!

Hopelijk heeft het geholpen Sall!

Balen van je teen Leeslampje, misschien iets gek gedaan onderweg? Ik heb ook wel eens op hele rare manieren takken mijn voet in geboord tijdens het lopen. Maar kan ook toch te kleine schoenen zijn.

Ik vind het ook knap van je Samantha, maar vooral heel rot voor je! Gaat de pijn al wel wat beter?

SV, begin jij al op te knappen?

Ik heb de afgelopen dagen rustig aan gedaan, tentamens, werk en te weinig slaap, gelukkig nu wat meer rust. Voor vrijdag voor mezelf een massage geboekt, daar ben ik echt aan toe! Morgen in ieder geval een stukje lopen en waarschijnlijk ga ik zondag meedoen met de Ropa Trailrun bij Soest, zo in de buurt en een leuke afstand van 23 kilometer.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:26

O is er een trail run in Soest? Leuk!

Ja de pijn wordt al iets meer draaglijk. Alleen dat slapen is wel ellende nog zeg. Ik slaap op m’n zij en dat gaat nu amper.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 19:58

Ja met mij gaat het weer de goede kant op. Mijn hoest komt los en ik ben nog wel moe, maar het is al zoveel beter.
Morgen is mijn vrije dag en vrijdag ga ik weer werken.
Vaak begin ik nog half ziek, omdat dat zo gaat in het onderwijs. Je zadelt namelijk jezelf met heel veel werk op als je ziek bent en ook je team. Er is vaak geen invaller en je klas is een zooitje.
Maar deze keer doe ik dat niet en ga ik goed uitzieken en dus vrijdag beginnen in plaats van vandaag.
Dan heb ik meteen wel heel veel werk in te halen en puin te ruimen, maar ja, het is niet anders. Misschien dat ik morgen eind van de middag even ga om alvast wat te doen. Even kijken hoe ik me voel.

Morgen misschien een testloopje, gewoon op de weg.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:55

Spannend koekie, wanneer hoor je de uitslag? Ik heb in februari een hartecho, zit elf dagen tussen de echo en de afspraak met de arts. Gelukkig niet urgent maar altijd spannend om te wachten.

Zal je net zien Sal. :’) Gelukkig was het niet helemaal voor niks, nu hopen dat het een beetje zoden aan de dijk zet. :D

Leeslampje, teen-update. :’) Gelukkig geen pijn meer!

Samantha_ ook een fysio update. Gelukkig je rug en bekken nu goed. Kan me voorstellen dat je ribben wat lastig in te tapen zijn, wat lastige locatie. := Hoe voelen ze ondertussen?

Suliko, klinkt als een periode met wat stress, een massage klinkt op z’n plek! Leuk een trail bij Soest, vast een mooie omgeving.

Supervixen, nog een beetje beterschap voor het laatste beetje (hopelijk!). :(:)

Over ademen met deze temperaturen en weersomstandigheden, ik vind het juist veel prettiger lopen afgelopen dagen. Dat heeft misschien met de astma te maken? Voorjaar te veel pollen, zomer te nat.. Regenachtige dagen is weer te hoge luchtvochtigheid. De winterse koude dagen vind ik echt het lekkerste. Alleen jammer van die loopneus he.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:49

Spannend Koekie. Wachten is altijd vervelend.

Ik heb net weer een rondje gedaan. Omdat ik de laatste tijd vaak wakker word met wat slijm in de longen heb ik acetylcysteine gehaald. Dat moet slijm oplossen.
Geen idee of het daar van komt of omdat ik op m'n Cielo's ben gaan trainen, maar het ging vandaag redelijk. Wel begon het hoesten weer na 6.5 km en nu heb ik nog continu een kriebelhoest. Maar we hebben weer 12.5km in de pocket (20 minuten warming up, 2 keer 4km marathontempo met tussendoor 500m rust en dan 10 minuten cooling down). Ik heb overal het gevraagde tempo gehaald, dus ben daar wel blij om. De mist is ook weg, dus dat kan ook meespelen. Het regende wel, maar had er geen last van.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 22:05

Samantha, ja, van RopaTrail! Leuke, wat meer kleinschalige organisatie. Alle opbrengsten gaan naar palliatieve zorg voor mensen met kanker. Ze zetten geen routes uit, maar lopen in groepjes op verschillende tempo's, die zich onderweg vaak ook nog opsplitsen zodat iedereen fijn kan lopen. Een ruim jaar geleden liep ik mijn eerste officiële trailrun bij ze, in Den Dolder, dat vond ik toen zo gezellig en een fijne eerste ervaring. Zag nu toevallig dat er zondag een bij Soest is, dus leek me wel leuk om weer mee te doen! Ze hebben 6,5, een 12 en een 23 kilometer route.
https://www.ropatrail.nl/trail4/

SV, lijkt me ook pittig, in het onderwijs ziek zijn! Wel verstandig dat je goed uitziekt, maar eigenlijk van de zotte dat het extra belasting oplevert. Fijn dat je je in ieder geval al wat beter voelt, hopelijk is het laatste restje ook gauw weg!

Myka, dat zou goed kunnen! Voordeel van de kou is ook dat het je hart en bloedsomloop een stuk minder belast, komt daardoor ook meer zuurstof bij je spieren (ben een beetje een feitjesnerd :') ). Alleen bij de vrieskou kan het ook weer te droog zijn en dat kan dan je longen irriteren of je longen moeten wat harder werken om de lucht warm en vochtig te maken. Ik loop ook echt heerlijk in deze temperatuur, maar moet wel vaak even hoesten zodra ik stop met rennen. Kan me voorstellen dat het met astma ook een 'verademing' kan zijn.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:03

}:0 Morning! Prachtige omgeving in Soest, lijkt mij leuk om daar te lopen.

Sterkte met het laatste beetje aansterken SV

Sterkte met je ribben, samantha

Thanks voor je teen-update, Leeslampje

Hier gaat het wonderbaarlijk goed, zo goed als pijnvrij *\o/*
Doe braaf de rekoefeningen en vanmiddag maar even een rondje …. wandelen

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 12:46

Wat gek Leeslampje...

Fijn dat de Fysio je toch kon helpen Sall.

Bijna opgeknapt sv. Gelukkig. Wel vervelend dat je dan een werk achterstand hebt :(

Druk druk Suliko. Ik kan dat nog niet helemaal plaatsen, even last minute een 23km trail inschrijven :') klinkt nog steeds heel ver.

Ik loop ook graag in de kou hoor. Hoewel ik liever met 15 graden loop, vinden mijn longen het geen probleem.

Even copy paste van insta voor mijn hike gisteren;

Bertrand wilde graag in Fontainhas gaan kijken en haalde mij over om een lange hike te gaan doen die nog op mijn lijstje stond. 1700m+ klimmen en ruim 600m dalen door de vallei heen omhoog.

Ondanks de bewolking was het ronduit prachtig! Veel groener, rauwer en puurder dan wat ik tot nu toe heb gezien van het eiland. Ipv grootste vergezichten, een prachtige, dicht begroeide oase van groen die zich moeilijk laat vangen op een foto.

Na een uurtje of 2 lopen begon het te miezeren en ba een uurtje of 3, toen ik net de meest steile klim gong inzetten over grote glade rotsen, begon het te zeikregenen. De weg was nog lang, het uitzicht 0, net als de bevolking en de aanwezigheid van andere mensen.

Eindelijk boven stond er wind. Veel wind! En wat had ik het vreselijk koud inmiddels in mijn korte broek en shirt die compleet doorweekt waren.
Met behulp van 3 liften en Bertrand die uiteindelijk de berg op was gaan rijden, kwam ik iets wat onderkoeld, terug bij ons huisje.

Blijkbaar schijnt hier ook niet altijd de zon.

Mijn pad:

Afbeelding

Afbeelding

Wie herkent de bergkam waar ik vandaan kom?
Afbeelding

En wat ik tegenkwam! Ik zou alles breken als ik deze route had moeten rennen :+

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 23-01-25 13:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 13:01

Jullie gingen me even te snel, maar ik haak weer aan :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 13:12

Wederom prachtig, ook zonder zon.
Fijn dat het de goede kant op gaat Sall.
SV, goed dat je rustig aan doet. Ik heb dat schuldgevoel minder als ik ziek ben, maar misschien is dat in het VO anders dan bij jou, jij hebt 1 klas volledig natuurlijk.
Germie, ik ben wel benieuwd welke tempo's bij jou inlopen, marathontempo en rust zijn? Marathon is geen sprint of interval training, dus er lijkt mij weinig verschil in zitten?

Ik ben vandaag eindelijk met mijn Akasha's het bos in geweest!
Het grappige is dat ik ze helemaal niet superlekker vind zitten, ze zitten vrij stug terwijl mijn Brooks of Asics als pantoffels zitten, maar dat ze eigenlijk wel prima lopen. Geen blaren, geen last van mijn enkels of achillespezen wat ik nog wel eens wil voelen als ik schoenen in loop en meteen 70 minuten gelopen.

Afbeelding

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 13:26

Sall, wat fijn, hopelijk blijft het goed gaan!

Leonie, nou, ik besefte mij laatst dat als iemand mij op een random moment zou vragen de volgende dag een halve trailmarathon te lopen, ik dat waarschijnlijk elk moment zou kunnen. Ik denk eigenlijk elke afstand tussen de 20 en 30 wel, ook zonder me zorgen te hoeven maken over het herstel de dagen erna. Hard voor gewerkt, maar dat is echt een lekker gevoel! Was een goed reflectiemomentje. :D
Maar vanuit mijn schema moet ik nu ook elk weekend zo'n 20-30 km lopen als long run, dus daardoor hou ik er wel al rekening mee. Het liefst loop ik ze ook als trail, maar dat is niet altijd te realiseren zonder auto, dus dan komt zo'n evenement goed uit.
Ik ga trouwens nog even jouw pb beantwoorden, helemaal vergeten.
Pittige hike zo te zien, dan kan een weersomslag er wel inhakken, fijn dat je meerdere lifts terug kon vinden! Blijft wel een prachtige omgeving!

Tiggs, voor mijn gevoel was je nooit afgehaakt, prima toch om het soms even langs je heen te laten gaan? :D

Goof, bij mij zit er wel een groot verschil in mijn marathontempo en andere loopjes, germie gebruikt volgens mij ook het concept van Ben Parkes nu. Het grootste gedeelte van alle trainingen moet ik easy lopen (met mijn doeltempo voor de marathon is dat 6:00-6:34), dus dat is ook mijn rusttempo, mijn marathontempo is 5:14-5:24, die bouw je als het ware steeds meer uit. Interval en temporuns zitten nog ruim onder dat marathontempo.
Fijn dat je akasha's prima zitten en je ze niet hoeft in te lopen! Ik kan me voorstellen dat heel anders is dan je brooks of asics. Mijn brooks zitten ook als wolkjes, maar geven daarmee eigenlijk geen ondersteuning of stabiliteit en dat is eigenlijk wel heel fijn als een schoen dat biedt. Dan niet op een corrigerende manier, maar wel dat het je voet zelf iets stabiliseert in allerlei omstandigheden en dat voelt dan inderdaad iets stugger, maar daar wen je aan hoor, ik trek nu liever mijn la sportiva's aan dan mijn brooks.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 13:31

Hoe bepaal je je marathon tempo dan?
Is dat zoveel % lager of hoger dan een bepaald tempo?