Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:55

Mindim schreef:
lenaa_tje schreef:
Mijn punt is dat jij door jou opmerking andere misschien wel een rot gevoel geeft en dat lijkt mij niet de bedoeling. Het is in veel gevallen een enorme dooddoener als iemand zegt dat je van het moment moet genieten.

Dan kan iedereen maar beter zijn mond houden, er is altijd wel iemand die zich ergens rot of door aangesproken voelt.

Tja... als positiviteit al negatief is :roll:

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:36

Ik heb eens op cursus geleerd dat het geen nut heeft om in situaties die je niet zelf kan veranderen daar dan over te gaan lopen zeuren.
Zo zie ik het nu in deze periode ook.
Het is zoals het is en je kan dagelijks van zat kleine dingen om je heen ook genieten.

Zonde om negatief te lopen doen. Spaar je die energie.
Zorg dat je evengoed dagelijks op tijd op staat en een ritme hebt. En als je smiddags lekker op de bank ploft is een serie kijken op Netflix ook geen schande. Heerlijk ontspannen. Savonds lekker koken en eten. Ik geniet er van niks te ,,moeten,, nu

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:39

Mindim schreef:
lenaa_tje schreef:
Mijn punt is dat jij door jou opmerking andere misschien wel een rot gevoel geeft en dat lijkt mij niet de bedoeling. Het is in veel gevallen een enorme dooddoener als iemand zegt dat je van het moment moet genieten.

Dan kan iedereen maar beter zijn mond houden, er is altijd wel iemand die zich ergens rot of door aangesproken voelt. Mijn vader zei dan, schop onder de kont en hup vooruit, stil zitten en mokken helpt niet.

De situatie is nu eenmaal zo, dus probeer er het beste van te maken, op welke manier dat je past.

Men kan zich zelf ook in een negatieve spiraal storten en dan wordt het inderdaad een lange winter.

En ik ben het daar dus niet mee eens omdat er een heleboel mensen zijn die met serieuze psychische klachten zitten,

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:43

lenaa_tje schreef:
En ik ben het daar dus niet mee eens omdat er een heleboel mensen zijn die met serieuze psychische klachten zitten,

en jij denkt dat op positiviteit {:)-:( dit oplost.

Ok.

Dan nu positief verder voor de rest.

Geniet en niet met mate van wat wél binnen je invloed is :wave:

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:45

Dat jij mij (en anderen niet begrijpt) was al eerder duidelijk.

En ik zeg nergens dat positief zijn niet belangrijk is maar jij doet wel erg je best om uit te leggen waarom dingen wel meevallen en soms werkt dat gewoon niet. Zijn veel mensen bij wie de structuur er momenteel gewoon niet is en voor wie dat extreem vervelend is. Dat is gewoon even niet zo positief en dat erkennen kan dan gewoon meer helpen.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 29-12-20 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:45

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:51

lenaa_tje schreef:
Dat jij mij (en anderen niet begrijpt) was al eerder duidelijk.

Meid, jij weet wedrom NIETS van wat ik moet/heb moeten overwinnen en wel/niet begrijp.
Het punt is dat waar een wíl is, een weg is.

Negativiteit is geen zinvolle manier om met deze crisis om te gaan.
Jouw continue negativiteit over alles en wat je daar zelf meet bij te moeten slepen is geen bijdrage voor de overgrote meerderheid die wél een {:} wil proberen te laten schijnen in deze tunnel.

Echwel

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:53

HC ben het niet vaak met je eens, maar dat we positief moeten blijven wel..

Tuurlijk mag iedereen erdoorheen zitten..
Misschien een tip probeer voor volgend jaar een bucketlist te maken met wat je wilt maar van dingen die je ook kunt afstrepen en leef daar naartoe

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:59

Positiviteit helpt.

Maar er zou ook ruimte mogen zijn voor mensen die het even niet zien zitten.

Want alleen maar zeggen dat negativiteit niet werkt en dat je dan niet goed bezig bent, helpt voor de mensen die het even gehad hebben niet om zich 'gezien en erkend' te voelen.
En laat dat nu voor heel veel mensen belangrijk zijn.

Positiviteit is goed. Maar vanuit die gedachte je ogen sluiten voor mensen die het even (minuut,dag, week, maand of langer) niet zien zitten, gaat niet helpen.

Paradoxaal genoeg draag je mijns inziens dan bij aan negativiteit. Namelijk door te zeggen dat een ander het niet goed aanpakt.
Da's niet positief zeg maar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:01

Popstra schreef:
Ik heb eens op cursus geleerd dat het geen nut heeft om in situaties die je niet zelf kan veranderen daar dan over te gaan lopen zeuren.
Zo zie ik het nu in deze periode ook.
Het is zoals het is en je kan dagelijks van zat kleine dingen om je heen ook genieten.

Zonde om negatief te lopen doen. Spaar je die energie.
Zorg dat je evengoed dagelijks op tijd op staat en een ritme hebt. En als je smiddags lekker op de bank ploft is een serie kijken op Netflix ook geen schande. Heerlijk ontspannen. 'S avonds lekker koken en eten. Ik geniet er van niks te ,,moeten,, nu

Belangrijk is om de middenweg hierin te zoeken. Dus als iemand somber is, verdrietig, dan is het belangrijk dat die beleving er mag zijn. Een arm om de schouder, een lieve post etc zorgt ervoor dat die iemand zich gezien voelt. Dan krijg je dat gedeelde smart halve smart is. Om dan op de positieve toer te gaan werkt zelfs averechts want zo iemand voelt zich alleen, in de steek gelaten en dat kan zelfs het laatste zetje zijn tot depressiviteit .

Dat is wat anders zoals gisteren dat ik tijdens mijn wandeling in gesprek raakte met Engelsen (wat ouderen mensen) die eigenlijk gelijk op de drama covid toer wilden gaan. Ze waren totaal niet depressief. We hebben een tijdje gepraat totdat ik tegen ze zei: "het gaat zoals het gaat en het komt zoals het komt" toen ze aangaven dat alles zo spoedig mogelijk opgelost moest zijn. Ze keken me perplex aan, en vervolgens vroegen ze of ik vaker eventjes een praatje met ze wilde maken want het deed ze goed. Dat vond ik dan zo schattig weer.

Dus ja HC heeft gelijk. Alleen ben er ook voorzichtig mee want het kan dus ook averechts werken.

Wat ik ook onlangs hoorde is , dat mensen (zoals ik dus doe al heel lang sinds de covid) die zich goed informeren, proberen de regie te houden over hun leven absoluut minder last hebben van covid als mensen die zich slachtoffer voelen van deze hele situatie.
Kijk als je pa of man of jezelf dood gaat ben je natuurlijk slachtoffer van covid dat is duidelijk. We zijn allemaal min of meer slachtoffer.
Voor jongeren is het heel erg zwaar. Want vaak is dit hun eerste echte tegenslag in het leven en ze hebben nog niet de tools en relativeringsvermogen van de ouderen. Mijn leeftijdsgroep heeft gewoon geluk (geldt ook voor HC zijn leeftijd) dat we wat ouder zijn.
Ik heb kindje verloren in mijn leven en ben dat te boven gekomen, in de 80 tiger jaren stond ik met mijn diploma en er was een grote werkeloosheidscrisis→ ben toch in een ander vak aan de bak gekomen, ik had een man met teveel problemen→ heb daardoor een hele moeilijke scheiding gehad want hij wilde me niet laten gaan, laat staan het netjes over en weer afwerken→ heb het overleefd. Dus tja, covid is tuk, maar meer ook niet voor mij. Zolang het hier gezond is, ik mijn wandelingetje kan maken is het goed.
En natuurlijk huil ik van binnen als ik mijn tweeling kleinkinderen zie via whattsapp, die bijna een zijn en die ik maar heel kort heb gezien 1x vlak voor de covid uitbraak. Natuurlijk mis ik mijn familie, mijn vrienden, ons bezoek aan Nl, mijn paarden die tijdens covid zijn overleden, onze vakantie die tot 2x toe niet door kon gaan.
Maar → en dat is een leeftijdsdingetje→ het is wat het is, het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat.
Dus ja, ik voel me erg gelukkig, manlief zoekt elke avond iets leuks uit op TV zodat we thuisbioscoop hebben of schouwburg (TV is zo fijn dat deze er is) zodat we kunnen lachen etc want natuurlijk ook als je goed bent samen is 24 uur samen zijn ook een situatie dat er prikkels nodig zijn van buitenaf.

Dus laten we elkaar in dit topic ook een beetje helpen. Want het is niet gemakkelijk, maar met elkaar, met wat humor en blijheid, komen we er wel, want er komt echt een tijd weer dat we weer een drankje doen op het terras, een dansje op het dorpsplein en lekker eten in het restaurant. Echt waar→ het komt er weer aan.

Dus voor iedereen die het nodig heeft :knuffel:
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 29-12-20 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:02

We zijn het erg eens geloof ik, Pien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:02

Wanneer mijn glas half leeg begint te worden vul ik hem meestal heel snel bij. Ja het is poedersuiker zoals de wereld nu is maar ik ga er gewoon van uit dat komend jaar veel beter word, misschien niet direct maar wel in de loop van 2021. En ja, wanneer je alles van de negatieve kant gaat beredeneren dan word je vanzelf wel depri, zet er vooral een paar bij elkaar die het zwaar hebben en dan proberen ze elkaar soms nog af te troeven ook. En natuurlijk zijn er veel mensen die echt heel veel moeite met de situatie hebben, niet iedereen heeft dezelfde mogelijkheden maar dan nog, er komt een betere tijd aan en tot dan is zorgen dat je glas niet omkiepert belangrijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:04

Femke_Tweety schreef:
Positiviteit helpt.

Want alleen maar zeggen dat negativiteit niet werkt en dat je dan niet goed bezig bent, helpt voor de mensen die het even gehad hebben niet om zich 'gezien en erkend' te voelen.

Positiviteit is goed. Maar vanuit die gedachte je ogen sluiten voor mensen die het even (minuut,dag, week, maand of langer) niet zien zitten, gaat niet helpen.

Paradoxaal genoeg draag je mijns inziens dan bij aan negativiteit. Namelijk door te zeggen dat een ander het niet goed aanpakt.

Eens. Maar ook eens met HC. Het heeft meerdere kanten. Mensen die zich niet fijn voelen moeten gehoord, gezien en erkend worden. Het moet niet weggewuifd worden met dooddoeners. Maar jezelf de put in praten heeft ook geen zin. En ja, het is heel moeilijk om te blijven kijken naar dingen je wel hebt en kan als je het allemaal niet meer ziet zitten. Gun jezelf de tijd om te treuren, te rouwen en te verwerken. Maar probeer toch het licht te blijven zien, dat zit in kleine dingetjes. En hoop blijft er altijd. Hoop dat dit eens achter de rug is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:04

Femke_Tweety schreef:

_O- _O- Klopt, alleen met mijn dyslexie is dit wel een tijdrovende post→ dus ik dacht, ik klik hem niet weg ook al zeggen we hetzelfde _O- _O-

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:07

Een optimist heeft net zoveel pech als een pessimist, maar wel meer plezier. Dat las ik ooit.

Niet iedereen kan lichtpuntjes blijven zien. Dat lijkt me erg lastig. Het is ook niet iets waar je je dan overheen kunt zetten.

Ik ben van de luchtige kant, dus mij lukt het. Dat beschouw ik als een zegen.

Als het je niet zo makkelijk gaat kun je misschien haalbare dingen verzinnen waar je wel blij van wordt.
Kijk naar het café gaan lukt nu niet. Maar misschien kun je nu eindelijk die pan hachee maken, dek de tafel, zet de top2000 op. Dat soort dingen.

Op mijn ziekst voelde ik me nutteloos. Vreselijk gevoel. Ging ik elke dag iets nuttigs doen: 1 paprika snijden was een voorbeeld. En dan deed ik ook nog 1 leuk iets. Soms was dat mijn paard aaien.
Soms was het een film kijken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:11

pien_2010 schreef:
Femke_Tweety schreef:

_O- _O- Klopt, alleen met mijn dyslexie is dit wel een tijdrovende post→ dus ik dacht, ik klik hem niet weg ook al zeggen we hetzelfde _O- _O-

Hahaha briljant :') :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:12

Mjelleke schreef:
veerledec schreef:
Lees ik het nu goed met die oversterfte? 13.000 is de oversterfte, de rest is 'verwacht/regulier/in de lijn der verwachting'? Corona + hittegolf?

Zie hier: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/53 ... in-week-51

Eerste weken 2020 was er ondersterfte, minder doden dan verwacht. Eerste en tweede golf samen 15,1 duizend doden. Hittegolf ook een piekje.

Ja, ok, dus mijn conclusie klopt dus wel, 13.000 meer overlijdens dan 'verwacht'. En op het corona dashboard staan ruim elfduizend gemelde corona-overlijdens, dus dat zit er dan nog niet zo heel veel naast.

Dat het nu het hoogste is sinds WOII is ergens ook wel verklaarbaar door de vergrijzing, dus dat lijkt me vooral een aandachtstrekkende titel.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:13

Suzanne F. schreef:
Femke_Tweety schreef:
Positiviteit helpt.

Eens. Maar ook eens met HC. Het heeft meerdere kanten. Mensen die zich niet fijn voelen moeten gehoord, gezien en erkend worden. Het moet niet weggewuifd worden met dooddoeners. Maar jezelf de put in praten heeft ook geen zin. En ja, het is heel moeilijk om te blijven kijken naar dingen je wel hebt en kan als je het allemaal niet meer ziet zitten. Gun jezelf de tijd om te treuren, te rouwen en te verwerken. Maar probeer toch het licht te blijven zien, dat zit in kleine dingetjes. En hoop blijft er altijd. Hoop dat dit eens achter de rug is.

Ook eens.
En ik snap Huertecilla (en anderen die vergelijkbare posts schreven) ook.
Sterker nog, ik ben het verrassend vaak eens met hen.

Maar de nuance mag wat mij betreft ook gebracht worden, en dat trachtte ik hier te doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:14

Mijn glas was dit weekend volledig leeg. Deels door covid gedoe deels door andere dingen samen met vermoeidheid. Gewoon even :n . Verdrietig omdat mensen zo keihard tegenover elkaar staan. Elkaar over en weer uitmaken voor gek of wappie of wat dan ook. Vriendschappen die kapot gaan vanwege het verschil in standpunt tov covid maatregelen. Er is zoveel angst, verdriet en haat en agressie. |( en ieder uit dat op een andere manier.

Even weg met bv de camper durf ik niet aan :n vanwege de vuurwerk sjit die er nog bovenop komt. dan vraag ik me af stel covid verdwijnt, is er dan niet zoveel kapot bij en tussen mensen om ooit te kunnen herstellen? Kortom het was mijn weekend niet.

Maar nu de zon schijnt ik me weer heb neergelegd bij het beperkte leven dat ik heb. Deels covid deels twee hoogbejaarde honden waardoor ik geen kant meer op kan. Ach ik heb groente zaadjes gezaaid onder de groeilamp die toch aanstond ivm warm houden van eitjes en ga wel binnen eten kweken. En kijken of ik vogels mijn tuintje in kan lokken. :j rug recht en er weer het beste van maken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:16

Mooie woorden Pien!

Je kunt niet voor een ander bepalen wat erg/verdrietig/negatief/slecht oid voelt. Het meten met elkaar of op de weegschaal leggen evenmin. Voor iedereen moet er ruimte zich zijn te uiten.

Ik merk zelf ook dat het op en af gaat. Ik houd me persoonlijk erg vast aan het vaccin. Ik heb dagen dat ik er weinig aan denk en mijn eigen ding doe. Maar ik heb ook dagen dat ik er veel last van heb. Een persconferentie kan je eigenlijk niet missen, omdat je op te hoogte moet blijven. Maar de laatste heb ik echt in tranen zitten kijken.
Ik heb mijn 2 pony's weg moeten doen, ik zit in een scheiding, nieuw werk wat energie kost, volg er een studie bij, onzekerheid over waar ik kan gaan wonen. Al dit alles sinds afgelopen zomer, dus al midden in de corona periode. Ik trek me erg op aan mijn paar sociale contacten. Juist door corona ben ik bang in quarantaine te moeten of die paar sociale contacten, omdat ik me daar juist zo aan op kan trekken.
Ik vind het zelf zo zwaar, omdat de regels steeds wat strenger worden maar er naar mijn idee weinig winst mee behaald wordt. Ik ben bang dat deze lock down verlengd wordt of nog strenger wordt. Ik word zo verdrietig van situaties zoals in Veen, die kerk in Barneveld waar honderden mensen samen kwamen, lock down feestjes met grote groepen.
Ik merk dat ik lichamelijk contact enorm ga missen als afstand zo afgedwongen wordt. Gewoon simpel in de zin van even een knuffel, gezellig samen met iemand op één bank. Eén van mijn sociale contacten heb ik bestempeld als knuffelcontact. Soms breekt nood gewoon wet. Ik doe verder erg mijn best en het is gewoon fijn om met één iemand even geen afstand te houden en even een knuffel te kunnen krijgen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 29-12-20 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:16

karuna schreef:
Mijn glas was dit weekend volledig leeg. Deels door covid gedoe deels door andere dingen samen met vermoeidheid. Gewoon even :n . Verdrietig omdat mensen zo keihard tegenover elkaar staan. Elkaar over en weer uitmaken voor gek of wappie of wat dan ook. Vriendschappen die kapot gaan vanwege het verschil in standpunt tov covid maatregelen. Er is zoveel angst, verdriet en haat en agressie. |( en ieder uit dat op een andere manier.

Even weg met bv de camper durf ik niet aan :n vanwege de vuurwerk sjit die er nog bovenop komt. dan vraag ik me af stel covid verdwijnt, is er dan niet zoveel kapot bij en tussen mensen om ooit te kunnen herstellen? Kortom het was mijn weekend niet.

Maar nu de zon schijnt ik me weer heb neergelegd bij het beperkte leven dat ik heb. Deels covid deels twee hoogbejaarde honden waardoor ik geen kant meer op kan. Ach ik heb groente zaadjes gezaaid onder de groeilamp die toch aanstond ivm warm houden van eitjes en ga wel binnen eten kweken. En kijken of ik vogels mijn tuintje in kan lokken. :j rug recht en er weer het beste van maken.

:knuffel:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:18

:knuffel:
Vayo schreef:
Mooie woorden Pien!

Je kunt niet voor een ander bepalen wat erg/verdrietig/negatief/slecht oid voelt. Het meten met elkaar of op de weegschaal leggen evenmin. Voor iedereen moet er ruimte zich zijn te uiten.

Ik merk zelf ook dat het op en af gaat. Ik houd me persoonlijk erg vast aan het vaccin. Ik heb dagen dat ik er weinig aan denk en mijn eigen ding doe. Maar ik heb ook dagen dat ik er veel last van heb. Een persconferentie kan je eigenlijk niet missen, omdat je op te hoogte moet blijven. Maar de laatste heb ik echt in tranen zitten kijken.
Ik heb mijn 2 pony's weg moeten doen, ik zit in een scheiding, nieuw werk wat energie kost, volg er een studie bij, onzekerheid over waar ik kan gaan wonen. Al dit alles sinds afgelopen zomer, dus al midden in de corona periode. Ik trek me erg op aan mijn paar sociale contacten. Juist door corona ben ik bang in quarantaine te moeten of die paar sociale contacten, omdat ik me daar juist zo aan op kan trekken.
Ik vind het zelf zo zwaar, omdat de regels steeds wat strenger worden maar er naar mijn idee weinig winst mee behaald wordt. Ik ben bang dat deze lock down verlengd wordt of nog strenger wordt. Ik word zo verdrietig van situaties zoals in Veen, die kerk in Barneveld waar honderden mensen samen kwamen, lock down feestjes met grote groepen.
Ik merk dat ik lichamelijk contact enorm ga missen als afstand zo afgedwongen wordt. Gewoon simpel in de zin van even een knuffel, gezellig samen met iemand op één bank. Eén van mijn sociale contacten heb ik bestempeld als knuffelcontact. Soms breekt nood gewoon wet. Ik doe verder erg mijn best en het is gewoon fijn om met één iemand even geen afstand te houden en even een knuffel te kunnen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:42

Huertecilla schreef:
Mindim schreef:

Dan kan iedereen maar beter zijn mond houden, er is altijd wel iemand die zich ergens rot of door aangesproken voelt.

Tja... als positiviteit al negatief is :roll:

Tja, als jezelf een negatieve kijk op het leven hebt of jezelf zieliger vind dan anderen, dan is het positieve gedrag van een ander erg confronterend en dan voelt men zich daar zo rot van. Ik snap het ook niet... :')

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:46

Nou als er iemand geen last heeft van de lockdown ben ik het wel. Ik gedij hier prima op en vind nog steeds dat er voor mij weinig verandert. En de dingen die veranderen dat is dan maar even zo, komt wel weer.
Maar waar ik mij aan stoor is dat het bijna lijkt of mensen die dat niet hebben daar ook niet ongelukkig over mogen zijn.
Een deel van mijn vakantie bestond uit contact met de ggz over een leerling. Die het thuis echt niet meer trok. Even zeggen wees positief helpt niet meer en werkt nu dus keihard averechts.
En ook die verhalen mogen er zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:48

lenaa_tje schreef:
Nou als er iemand geen last heeft van de lockdown ben ik het wel. Ik gedij hier prima op en vind nog steeds dat er voor mij weinig verandert. En de dingen die veranderen dat is dan maar even zo, komt wel weer.
Maar waar ik mij aan stoor is dat het bijna lijkt of mensen die dat niet hebben daar ook niet ongelukkig over mogen zijn.
Een deel van mijn vakantie bestond uit contact met de ggz over een leerling. Die het thuis echt niet meer trok. Even zeggen wees positief helpt niet meer en werkt nu dus keihard averechts.
En ook die verhalen mogen er zijn.

Tuurlijk mag je er ongelukkig over zijn, maar daarom hoeft een ander zijn positiviteit niet te onderdrukken, omdat degene die zich rot voelt zich dan nog rotter voelt.