De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:51

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:52

En zwakkere mensen weten dus niet of het de griep(zware kou) of Corona is.
Het laatste kan funest voor ze zijn

Anoniem

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:53

Laat staan de mensen die nog niet weten dat ze zwakker zijn, je zou er op deze manier maar achter komen zeg.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:53

Oscar schreef:
germie schreef:
Maar ik voel direct als ik verhoging heb.

Ik, ik, ik....... ;)
Je praat nu vanuit jezelf, maar je weet niet hoe dat voor anderen is. Vooral mensen die al iets onder de leden hebben reageren soms anders. Ik (jawel, ook ik, ik, ik) bijvoorbeeld. Door behandelingen raakt mijn systeem van slag en dan voel/weet je dat niet. Dat zijn precies de mensen die tot de risicogroep behoren.

Klopt Oscar. Hier broer en zus die echt totaal verschillend reageren op koorts/verhoging.
Waar de een met 38 graden al een doodvogeltje is zit de andere met 40.5 met gemak nog een warme prak naar binnen te werken. Dit is al vanaf kleins af aan en zijn nu 15 en 19 jr

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:54

Ermelo en Harderwijk hebben ook beide 1 besmetting werd gisteren bekend gemaakt. Die in Ermelo moet binnen blijven, die in Harderwijk ligt op de IC.

W.b.t. het meten van koorts heeft bij mij geen zin, ik heb nooit meer koorts sinds ik een teek in me rug had zitten.
Mijn temp.is altijd tussen de 34 en 36 graden [oksel gemeten]. Zelfs bij een stafylokokken infectie geen koorts.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:56

PSvanLot schreef:
Pandora2 schreef:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200228_04869052

Lijkt of " rechts " van Italie het heel wat beter getroffen heeft.
Frankrijk en Spanje gaan wel flink omhoog ook.

Ik denk dat 'rechts van Italië' veel minder bereisde landen zijn dan frankrijk/Spanje etc.

Ja precies. En ik vermoed dat die landen ook niet of veel minder op vakantie geweest zijn in Italie afgelopen tijd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:57

DubbelDun schreef:
@Marcella: oom mijden dan maar...

Helaas zie ik vrijdag weer aangezien mijn ouders 45 jaar getrouwd zijn en dus etentje hebben. :') Ik moet aanwezig zijn. :=

Maar normaal zie ik ze niet zo vaak. Moest gisteren even pootgoed en zaden ophalen die hij betaald had voor mij (jaarlijkse bestelling). Binnenkort begin moestuin seizoen weer. :):)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:57

Oscar schreef:
germie schreef:

Ik, ik, ik....... ;)
Je praat nu vanuit jezelf, maar je weet niet hoe dat voor anderen is. Vooral mensen die al iets onder de leden hebben reageren soms anders. Ik (jawel, ook ik, ik, ik) bijvoorbeeld. Door behandelingen raakt mijn systeem van slag en dan voel/weet je dat niet. Dat zijn precies de mensen die tot de risicogroep behoren.

En ik heb bijvoorbeeld al vaak koortsaanvallen of verhoging als ik te veel heb gedaan of medicatie net te laat heb genomen. Voor mij dus altijd erg lastig on te weten of het nu koorts is vanwege een virus oid of een stakend lijf of afkickverschijnselen.

Ik ben dus sowieso extra voorzichtig, hoewel ik zelf niet echt een risicogroep ben is mijn vader dat wel. Hij probeert al maatregelen te treffen, maar dat is best lastig als mensen met symptomen wel gewoon naar huisarts, ziekenhuis of andere dingen gaan. Die 1e twee moet hij sowieso heen, is niet iets wat hij kan verzetten. Apotheek kan ik of mijn moeder nog doen, maar dan is het alsnog riskant omdat wij dan met ziektes in aanraking kunnen komen en hem alsnog aansteken. Net zoals mijn neefjes, zijn kinderdagverblijf en basisschool leeftijd dus daar komen nogal wat virussen voorbij.

Eigenlijk hebben wij altijd de afspraak dat bij koorts, flinke verkoudheid, hoesten of griep we geen contact hebben met hem. Paar weken geleden had ik flinke griep en kon geen boodschappen doen. Mijn moeder heeft dat gedaan maar ze heeft me gebeld toen ze voor de deur stond en ik heb de deur opengedaan toen ze weg was. Ik ben dus al gewend aan bepaalde dingen die nu aangeraden worden.

Alleen blijft het lastig. S avonds nergens last van, volgende dag flinke koorts en dat kan de dag erna alweer weg zijn. Normaal blijf ik die dag daarna niet binnen, nu ben ik wat voorzichtiger.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:01

Oscar schreef:
germie schreef:

Ik, ik, ik....... ;)

De keer dat ik met 40.5 in het ZH lag was ik heerlijk aan het ijlend alleen maar bezig wanneer ik weer naar huis mocht 'want ik had nergens last van'. Was de dag ervoor ook 'gewoon' gaan werken want dat ging prima, dacht ik zelf. Collega's hadden wel iets in de gaten en leek het een beter idee dat ik naar huis ging. Ook dat kon ik "prima zelf".. dus nee, ik sta niet voor mijzelf in met koorts :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:08

Het zou in mijn situatie heel goed kunnen dat ik verhoging in eerste instantie met overgangsklachten verwar. :oo Dus dat is voor mij wel een reden om extra alert te zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:16

Kunnen opvliegers koortsachtige symptomen geven dan ??

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:22

Ik merk het ook direct wanneer ik verhoging heb. :j

Hebben thuis een oorthermometer, en weten dat onze “basistemperatuur” daarop laag gemeten wordt, dus zodra wij de 37.5 aantikken op dat ding hebben we verhoging, en als we 38 of hoger meten, voelen we ons echt al beroerd.

Wil al een tijdje een ouderwetse thermometer hebben zodat we dat gedoe niet meer hebben, dus even kijken of ze nog te verkrijgen zijn, haha.

Zit nu overigens in de trein van Schiphol naar Amsterdam Centraal...mensen hoesten en proesten gewoon in de rondte hoor :+ heb niet het idee dat mensen hun gedrag aanpassen. Maar...een deel daarvan is ook toerist, dus wellicht niet goed op de hoogte van de situatie. Wel beduidend minder mensen in de trein dan normaal.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:23

PSvanLot schreef:
Pandora2 schreef:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200228_04869052

Lijkt of " rechts " van Italie het heel wat beter getroffen heeft.
Frankrijk en Spanje gaan wel flink omhoog ook.

Ik denk dat 'rechts van Italië' veel minder bereisde landen zijn dan frankrijk/Spanje etc.

Dat komt vanaf mei wel.

Dan begint het vakantieseizoen in Griekenland.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:25

Ik merk het meestal ook wel als ik koortsig ben. Dus heel stom is die aanname niet.

Om dat nu als graadmeter te gaan gebruiken is weer een ander verhaal. Een thermometer is zo gepakt immers.

De cijfers in China lijken hard te dalen nu. Gisteren maar 28 gevallen erbij. Shanghai al geruime tijd op 0. De regels worden nu losser. Behalve voor mensen die China nu in komen reizen.

Voor andere praktische zaken hebben ze 'vind ik' best slimme oplossingen.
Neem grotere restaurant ketens als Macdonalds. Bij binnenkomst je handen ontsmetten. Dan temperatuur meten. Dan je naam en telefoonnummer opschrijven.
Je bestelling wordt over de toonbank geschoven met een kaartje. Hierop staat wie je gerecht in handen heeft gehad en of hun temperatuur ok was.

Afbeelding

Dit waren macarons met rozensmaak. Hebben ze die in NL ook? Te lekker....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:28

Urbiezira schreef:
Zit nu overigens in de trein van Schiphol naar Amsterdam Centraal...mensen hoesten en proesten gewoon in de rondte hoor :+ heb niet het idee dat mensen hun gedrag aanpassen. Maar...een deel daarvan is ook toerist, dus wellicht niet goed op de hoogte van de situatie. Wel beduidend minder mensen in de trein dan normaal.

Ik reis voor mijn werk met de IC en metro en het viel me juist op dat er amper gehoest of gesnotterd wordt. Dat is normaal in dit seizoen wel anders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:29

DubbelDun schreef:
Kunnen opvliegers koortsachtige symptomen geven dan ??

Ja.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:30

Echwel schreef:

Griep kan ook funest zijn.
Ik snap niet dat dat nog steeds niet doordringt.

Jaarlijks gaan er mensen dood aan influenza.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:32

In Gorredijk (Friesland) zijn nu ook besmettingen: https://www.omropfryslan.nl/nieuws/9447 ... go-college.

Of en hoe je koorts ervaart is per persoon wel verschillend denk ik. Ik ben destijds gaan werken omdat iedereen verkouden was toen. Pas toen de zaak rondjes begon te draaien en te vervormen ben ik naar de HAP gebracht met een longontsteking. Sinds dien neem ik bij een verkoudheid wel wat sneller de temperatuur op. :o

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:34

Chubby schreef:
Urbiezira schreef:

Ik reis voor mijn werk met de IC en metro en het viel me juist op dat er amper gehoest of gesnotterd wordt. Dat is normaal in dit seizoen wel anders!

Wellicht focus ik er meer op en heb ik het daardoor meer door, dat kan. :j zit een groep mensen achter me, ingestapt op Schiphol, en die heb ik al een aantal keer flink horen kuchen en hoesten. Misschien dat ik daardoor een beetje nerveus ben :') Ben benieuwd hoe het straks in de metro is.

Deze trein komt trouwens origineel vanuit Brabant, en geen van de mensen die al in de trein zaten toen ik instapte waren aan het hoesten. Dus heb het idee dat er daar wel goed rekening mee gehouden wordt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:35

BeFunny schreef:
Echwel schreef:

Griep kan ook funest zijn.
Ik snap niet dat dat nog steeds niet doordringt.

Jaarlijks gaan er mensen dood aan influenza.

Het is niet vergelijkbaar dat dat niet doordringt.

Corona het is alsof ze net een staafmixer in je lijf tekeer gaan
Vraag hier maar aan degenen die getroffen zijn.

Geen vergelijking met de griep.
Laatst bijgewerkt door Echwel op 10-03-20 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:35

https://www.nu.nl/economie/6036349/ital ... virus.html
Dit zal voor veel mensen denk ik een opluchting zijn in Italie, minder inkomen of geen werkivm standstill. Gelukkig nu ook je woonlasten even een stop.

Koorts is idd een gek iets. Ik kan bij wijze van tegen de 40 graden koorts hebben en me redelijk ok voelen maar met 37,8 een dweil. Voel het wel snel, ik krijg rillingen en wordt vaag in het hoofd. Dan kan ik er eigenlijk wel van uit gaan dat ik boven de 38 zit.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:36

Ik heb eigenlijk nooit koorts wel dat ik me uit me naadje zweet..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:37

karuna schreef:
https://www.nu.nl/economie/6036349/ital ... virus.html
Dit zal voor veel mensen denk ik een opluchting zijn in Italie, minder inkomen of geen werkivm standstill. Gelukkig nu ook je woonlasten even een stop.

Koorts is idd een gek iets. Ik kan bij wijze van tegen de 40 graden koorts hebben en me redelijk ok voelen maar met 37,8 een dweil. Voel het wel snel, ik krijg rillingen en wordt vaag in het hoofd. Dan kan ik er eigenlijk wel van uit gaan dat ik boven de 38 zit.

Wel mooi maar dat zie ik hier niet gebeuren

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:38

Maar koorts is persoonlijk hangt ook af van je basistemperatuur.

Als je altijd rond de 35.5
Of de 37.5 is twee graden erbij voor iedereen vervelend.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:40

purny schreef:
Ik heb eigenlijk nooit koorts wel dat ik me uit me naadje zweet..

Laatste keer dat ik koorts heb gehad is meer dan 10 jaar geleden :=