Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

meganx

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:55

Zo hier ben ik weer :+
Vandaag klein 20 min gelopen denk ik , veel interval gedaan en loop nu elke week 1 keer ivm het weer en snel donker .. Conditie is beter als verwacht en hopelijk tegen de lente weer wat meer lopen O:)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:35

hoe is het met iedereen gegaan op de 7 heuvelen!?

Betreft pijn in je heupen, idd heb je goede schoenen en loop techniek? Ik heb er ook wel eens last van, maar bij mij is het iets overbelasting door nieuwe looptechniek icm 15 uur per week trainen.. Zou jij nog geen last van mogen hebben! Dus denk dat het niet goed is

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 15:31

Bedankt voor de reacties! Geen idee of het goede schoenen zijn voor mij.. Heb ze al heel wat jaartjes.. Misschien een goede om aan de Sint nieuwe te vragen. Zo meteen les 2, ben benieuwd.

Oeh.. Steken in de zij.. Dat is klote inderdaad. Was dat niet je milt die samenknijpt zodat er meer bloed in de bloedbaan komt?

Interval trainen dus? Tof dat er goede resultaten mee worden geboekt.

Hoe doen jullie dat trouwens door de weeks? Gewoon in het donker lopen? Ik woon in een klein dorp, en bijna geen straatverlichting in de omgeving.. En om nou in het donker in het bos te gaan lopen.... :D Maarja, op de stenen lopen is dacht ik slecht voor je gewrichten? Lastig..

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 19:07

Ik loopt altijd 's ochtends, door de weeks en in het weekend. Als ik om half 10 op school moet zijn (= 9 uur op de fiets) vertrek ik rond 7 uur, dan ben ik op z'n uiterste rond 8 uur weer thuis, en dan kan ik rustig douchen en ontbijten. Op de straat loop ik zelf een heel stuk minder fijn, al loop ik de laatste tijd sowieso wat gevoelig, krijg ondanks de vele weken rust de laatste tijd toch weer steeds zo'n last van m'n schenen en kuiten, komt niet zo ten goede aan m'n motivatie om netjes 3 keer per week te lopen. -O-

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:20

Oeh half 10 beginnen, dat is wel luxe ja.. Ik vertrek rond half acht al.. :D Lastig dat je zo'n last hebt, kan me voorstellen dat de zin in lopen dan flink minder wordt..

Vanmiddag les twee gelopen, er extra op gelet niet teveel 'door mijn heupen te hangen' en lijkt wel beter gelukkig...

Op dinsdag en woensdag heb ik les met de honden (gehoorzaamheid). Ik zou morgenavond kunnen lopen, en dan weer donderdag.. Zou het erg uitmaken als ik morgen dus al les drie ga lopen ipv een rustdag?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:28

Dat zou ik niet doen Mariska, zeker niet omdat je al aangeeft wel eens wat klachten te hebben na het hardlopen. Zeker in de opbouwfase is je lichaam de rust nodig om te herstellen. En àls je het al een keer doet zorg er dan voor dat er minimaal 24 uur tussen je rondjes zit.
En ik zou zeker voor goede schoenen gaan. Ik ga altijd naar Run2Day in Emmen en ik denk dat ik de volgende keer naar Schutrups ga, ik denk dat dat het beste adres hier in de buurt is.

Ik zit zelf helaas al sinds juli met een blessure die hardnekkig is (peesaanhechting en we weten allemaal dat we ons paard liever niet met een peesblessure hebben staan...). Een tijdje geleden is mijn knie ingespoten en morgen moet ik terug naar de orthopeed. Helaas is het nog steeds niet over.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:42

Mariska, ik zou zeker niet iedere dag lopen. Misschien is zelfs 2keer per week even genoeg voor jouw gewrichten om te lopen. Dan doe je er maar wat langer over om je einddoel te halen, maar lijfbehoud moet je altijd op 1 hebben. Daarnaast 'moet' je echt nieuwe schoenen kopen bij een zaak waar ze je loop filmen. Goede schoenen zijn zo belangrijk. Ik loop als een speer op mijn nieuwe schoenen en heb ik minder klachten. :)

Wat zuur, Karin. Frustrerend vooral. Loop je nu helemaal niet hard? Hoe lang duurt zo'n blessure doorgaans?

Wat dragen jullie nu met lopen? Ik draag een lange Aesics-broek met een hardloopshirt met korte mouwen. Laatst had ik mijn shirt met lange mouwen aan met daaronder een hemdje. Dat was veel te warm, terwijl het toch amper 10 graden was. Wanneer wordt het dan wel tijd voor lange mouwen?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:48

Nee, met een peesblessure kan je niet hardlopen. Geen idee hoeveel tijd daarvoor staat. Bij paarden wisselt dat ook, bij mensen zal dat niet anders zijn. Gewoon geduld hebben dus...

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 00:22

Dejavu, ik draag een lange hardloopbroek met daarop een mouwloze top en een hardloopjack. Heb het op zich snel warm in deze outfit, maar niet té.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 00:32

Hoe ver loop je daarmee? Ik loop zo'n 4km en dan krijg ik het echt te warm na een kilometer ongeveer. Een jack heb ik nog nooit gedragen. Niet dat het verkeerd is, maar ik ken de behoefte er niet naar. Hopelijk krijg ik het dan wel ooit koud genoeg voor de lange mouwen. Is een blits shirt. :D

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:28

Ik heb gisteren gelopen met een lange ongevoerde broek, een spagettibandtruitje met daar overheen een trui en een hardloopshirtje. Heb 9 km gelopen in 50min over het strand en het was uiteindelijk wel wat warm maar niet "te". Moet ik er wel bij zeggen dat ik een gigantisch koukleum ben! Het is dat het windstil was, maar anders ga ik echt niet rennen onder de 10 graden hoor :brr:

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:59

Ren je dan de hele winter niet? Of ergens binnen op de loopband? Ik vind kou prima om in te lopen maar ik loop niet in de sneeuw, althans, de afgelopen winters heb ik dat niet gedaan. Misschien dat als de fietspaden vrij zijn, dat ik daarop een route kan uitstippelen. Wat doen jullie met sneeuw?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:03

vooral onder een dekentje, met mn uggs aan en een kop thee op de bank blijven zitten :+

Ik zit te denken om deze winter crossfit te gaan doen en dan na de ergste kou het lopen weer op te pakken. Op de band trek ik echt niet! Veelste saai en buiten in de kou vind ik ook geen optie :brr:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:03

Ik heb vorig jaar wel in sneeuw gelopen... 's ochtends vroeg... het was nog donker, de sneeuw was nog vers... was supergaaf! En als je gewoon voorzichtig loopt is er niks aan de hand. Liever in een laagje verse sneeuw dan als het al is gesmolten en opgevroren.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:11

Zo, net weer terug van een tripje, kan de 30 min gelukkig al een stuk beter volhouden dan vorige week; tussendoor een minuutje pauze gehouden omdat ik goed uitgegleden ben, maar voor de rest alles uitgelopen. Helaas wel op een verschrikkelijk tempo, 7.7 km/h. Veels te langzaam dus :') Ik wil dus eerst de 30min helemaal uit kunnen lopen, dan m'n tempo verhogen en dan pas de duur vergroten. Iemand misschien tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? M'n rondje iets kleiner maken en tempo verhogen, of m'n 30min rondje blijven lopen en tempo verhogen?
Ik ben ook een ontzettende koukleum, ik loop nu in een shirtje met daaroverheen een fleecegevoerd vest. Na een minuut of tien gaan wel de mouwen omhoog. Ik had vorige week een legging aan onder m'n korte loopbroek wat hartstikke fijn liep, maar die ligt nu bij de paarden, dus had m'n thermolegging gepakt maar dat was me veels te warm. Ik ben nog opzoek naar een fijne strakke lange hardloopbroek, iemand suggesties van een fijne broek voor een fijn prijsje? :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:22

de kunst is om intervallen te doen.

Een gemiddelde snelheidstraining bij mij ziet er als volgt uit:

400 meter 5km tempo
500 meter 10km tempo
400 sprinttempo
600 meter 21km tempo
400 meter 5 km tempo
200 meter sprinttempo
800 meter 10 km tempo

Dit doe ik dan op de baan, een rondje is 400 meter.

Ofwel, hard, harder, hardst en dan even herstellen om weer een keertje tempo te maken en uit te lopen.

wat je kan doen is bijvoorbeeld rondjes lopen en dan ieder rondje een ander tempo, daarna iedere 2 rondjes een ander tempo en zo bouw je op. Je kan ook 1 lantaarnpaal sprinten, dan 2 uitlopen, weer 1 sprinten en 2 uitlopen. Wat je in afstand kan, kan ook in tijd.. Maar dat is vaak lastiger trainen.

met een half jaartje training ben ik van basistempo 10km pu naar 12km pu gegaan. Werkt dus goed :)

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:57

Goedemorgen dames,

Zaterdag 5 km ging heerlijk. mijn tijd was 33.15
niet snel maar ach ik heb lekker gelopen.
ik heb nu net even via looptijden.nl een schema gemaakt. jaja ik ga intervallen want de 10 km moet gewoon gaan lukken. En... volgend jaar loop ik de 15 km zevenheuvelenloop. dat jullie het even weten hahaha! *\o/*

Jullie ook nog lekker gelopen het weekend?
Het was wel even wennen in de kou..
Loop zelf met een shirt met lange mouw en een dun jack van nike erover.
Heb het dan in het begin echt koud maar tijdens het lopen aangenaam.
(ben best een koukleum) maar kan bijv weer niet met handschoenen of een pet/muts lopen, dan ga ik kapot. Kan de warme niet weg.

Zag er zaterdag avond ook een paar lopen in korte broek en een tanktop...brrr mij te koud. lijkt me ook niet echt gezond. Beter gewoon goede kleding aan die het zweetafvoert.
maarja ieder zijn manier :o

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:48

7 heuvelen was fantastisch!! Echt super gaaf :):) Volgend jaar weer. :)

Kleding is per persoon heel verschillend! Zondag van alles gezien: lange broek en lange mouwen(shirt/jasje) maar ook korte broek en hemdjes. :j Ik loop zelf al in lange broek en lange mouwen. :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:05

Goed om te lezen liedje! Welke afstand heb je gedaan? Was het voor het eerst op een dergelijk parcour, hoe beviel dat? Wat was je tijd?

Heb hem vorig jaar gelopen, zeker een leuke sfeer. Heel erg gezellig onderling, veel muziek en aanmoediging onderweg. Het was mijn allereerste wedstrijd :)

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:10

Nee, we hadden de route al twee keer gelopen tijdens de training. :) Ik woon redelijk dichtbij de start. En heb gedeeltes van de route al veel vaker dan dat gelopen. Was wel de eerste keer dat ik écht de loop mee deed. :) Was echt super gaaf! Zo onwijs veel mensen! Maar kon wel lekker lopen! Vond het niet te druk. Had geen hele beste tijd, 1:32:58. Alleen gaf mijn eigen gps 1:31:05 aan. Dus snap het niet helemaal. := Volgend jaar maar gaan voor een snellere tijd dus. :j

Oh dan heb je een mooie eerste wedstrijd gehad! Loop je de Marikenloop ook?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:20

is toch netjes!? Wat was je doel? (uit je tijden maak ik op dat je de 15km hebt gedaan hihi)

Verschil in tijd heb ik ook heel vaak met wedstrijden, zo apart! Mn laatste wedstrijd is er ook nooit een bruto/netto wijziging gedaan terwijl er wel tijdsregistratie was..... Ik ga dus altijd uit van mn eigen tijd tenzij het voor een circuit geld.

Nee, de wedstrijden die ik nu ingepland heb zijn de N201, 10 km in het donker op een snelweg! Lijkt me heel leuk :D En de halve marathon in Den Haag (City-pier-City). Misschien dat ik ook voor de oefening de halve van egmond ga lopen, maar ik vrees voor zwaar rot weer!

jij wel ingeschreven voor de marikenloop? Ben je ook een goede fietser? Binnenkort is het NK duathlon in Groesbeek, ook een leuk wedstrijdje! (daar twijfel ik ook nog over..)

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:24

Ohja sorry. 15 km! Ik wilde eigenlijk binnen anderhalf uur. Niet gehaald dus, maar dat geeft niet want moet ook leren dat ik m'n doelen soms niet heel. Das ook een doel :D Loop ook nog niet zo lang (afgelopen maart weer begonnen), dus dat speelt ook nog mee. :)

Ja? Oh dan ben ik dus niet de enige!
Snelweg lopen? Dat lijkt me ook wel vet ja!! :D Waar is dat? En wanneer? * heb al even gegoogelt. Aalsmeer is wel ver weg voor mij. := Halve marathon is ook gaaf! Heb je doeltijden?
Ik ga me denk ik wel inschrijven voor de Marikenloop ja :) Vorig jaar met m'n werk gelopen, misschien dit jaar weer. :)
Duathlon, oh dat ken ik niet. Hoe lang moet je fietsen dan? En hoe lang hardlopen?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:38

Netjes hoor, Liedje. Je loopt iets onder de 10 km/h. Ik vind het knap dat je dat anderhalf uur lang kan volhouden. :) Hoe zien je tussentijden eruit? Telkens ongeveer een half uur?

Misschien loop ik volgend jaar de Marikenloop wel mee. Dan moet ik wel sneller kunnen dan wat ik nu loop. Anders ga ik zo voor schut als ik voorbij kom met mijn 8km/h. :D

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:41

Thanks! M'n 5 km tijd was rond de 33 minuten. Maar toen heb ik ook bewust heel langzaam gelopen. Veel mensen gaan stuk die eerste 5 km :j De laatste 5 km heb ik iedere keer wel 10.5-11.3 km gelopen. Dus toen wel netjes. :)

Ah leuk! Wil je dan de 5 of 10 doen? En je loopt niet voor schut dan hoor!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:57

Nee, hij is bij Haarlem. Ook ver weg vanuit Nijmegen. Maar wel gaaf! Voor de andere meelezers: http://www.n201run.nl/

Heb je wel eens de 15 binnen 90 min gedaan? Ja, dat is waar. Ik kan daar ook heel slecht tegen!!!! Voel me dan een verliezer, slaat nergens op |:(

Voor meer info over de duathlon:
https://www.tvcerberus.nl/default.aspx

Het is dus lopen-fietsen-lopen. Er zijn verschillende afstanden:

Sprint:
3.25 - 11.4 - 3.25
(Hier doe je ongeveer 1.15/1.30 over)

midden:
6.5 - 21 - 3.25
(Hier doe je ongeveer 2 uur over)

een mountainbike is wel verplicht. Zonder licentie doe je mee in de open klasse en niet voor het nederlands kampioenschap.. Het is wel een super gaaf parcour! ik twijfel nog, omdat ik die zaterdag avond ook 10km ga lopen. Dit is wel handiger voor mn seizoen (telt mee aan het kampioenschap, was dit jaar 3de en wil volgend jaar 2de of 1ste worden)

nee joh! Iedereen kan mee doen aan een wedstrijdje, dat is zooo leuk aan hardlopen! Het is heel laagdrempelig, super gezellig en goed voor de ervaring :) Dus gewoon doen dejavu