GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

arabella2000

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 11:54

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 12:00

arabella2000 schreef:
https://www.facebook.com/share/v/17BcLMKnXD/

Vanavond bij zembla gaat het over de medicatie. Ze zijn wat sceptischer merk ik.

Ik vind toch dat de negatieve of sceptische verhalen overheersen. Iedereen die ik vertel over de medicatie reageert van: oh dat is dat afvalspul waar je over hoort in de media, maar dat is toch helemaal niet goed voor je? :roll:

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 12:36

https://www.nu.nl/binnenland/6375275/ex ... annen.html

deze stond gisteren op nu.nl

En dan denk ik, een risicovolle operatie mag wel, dat is ook medisch ingrijpen.
Maar prikken zijn ze dan tegen.

Dan denk ik praten die niet voor de eigen knip, want aan de operatie verdienen ze zelf, aan die spuiten niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:08

Eens. En het verbaast mij hoeveel verkeerde informatie er rond gaat. Over dat je chemicaliën inspuit hiermee en dat het een spuitje is wat zorgt dat je minder eet. En dat het slecht voor je is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:11

Die van Schayck (ik heb 'm in een vorig leven wel eens ontmoet) snapt ergens iets niet. Hij is preventie-arts, en snapt niet dat je met deze medicatie preventief bezig bent andere chronische ziekten te voorkomen.
Hij begrijpt niet dat obesitas een chronische ziekte is. Hij weet alleen te vertellen dat je die chronische ziekte kunt voorkomen door nooit dik te worden, maw door gezond te eten.

Ja, ammehoela. Maar eenmaal obees, ben je ziek.

En hij weet dan ook nog te vertellen dat wat ons dmv advertenties voorgeschoteld (ha!) wordt, voor 70% ongezond is, en dat het bloody moeilijk is gezond te eten. Goh.

Ja, 'het systeem' moet dus veranderen.
Dat moeten we met de klimaatopwarming ook. Toch vinden we het verstandig om te zorgen dat we niet verzuipen tijdens zeikbuien en dat we het water snel weg moeten kunnen werken. Niemand die zegt: laten we die wateropvang maar niet bouwen, maar gewoon alleen maar zorgen dat de opwarming terug gedraaid wordt. Ja, dat laatste is ook verstandig. Maar het eerste nalaten niet...

Echt, dan kunnen ze honderd keer professor voor hun naam hebben staan, dat damage control een beter idee is dan mensen gewoon nog verder ziek te laten worden daar zijn ze te dom voor, kennelijk.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:21

vroeger voor mijn puberteit was ik super mager. Maar zodra ik ongesteld was, verdween dat. Eerst ging ik naar een gewoon gewicht, maar het werd steeds meer.
En de eerste 16 jaar van mijn leven kreeg ik nauwelijks snoep of ongezond eten.
Daardoor ben ik daarna soms doorgeschoten , ja dat klopt. En nog steeds grijp ik regelmatig naar zoetigheid.
Maar dat hongergevoel is zo verschrikkelijk. Ik ben chronisch vermoeid en daardoor schreeuwt mijn lichaam vaak om energie. dus dan zit ik totdat ik eet aan niets anders te denken dan wat zal ik eten, nee dat mag niet want ik heb genoeg. Slapen lukt niet, maar meer energie krijg ik ook niet.

Ik hoop dus dat die spuiten me hierbij gaan helpen. Want daarbij slik ik ook medicatie die het afvallen niet makkelijker maakt,

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:22

+:)+
ibbel, goed gezegd!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:23

Goed gezegd Ibbel. Goede om in te sturen naar Zembla of sowieso goed om eens een tegengeluid te laten horen aan de media die het alleen maar negatief neerzetten.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:41

Ik wacht de aflevering even af.
Ik heb toen ook gereageerd op de oproep, en het interview wat we hebben gehad (telefonisch) was niet zo negatief als deze clip.
Er werden goede vragen gesteld. Waarom lukt het zonder niet. Vind je dat het makkelijker beschikbaar moet zijn. Vind je dat er betere begeleiding moet zijn. Wat heeft de medicatie voor jou gedaan etc.

Ik vind de medicatie ook een veel betere oplossing dan 90% van een maag mutileren zodat mensen overgeven als ze meer eten (maar nog wel honger hebben).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:54

Ik heb via de e-mail gereageerd op de oproep toen. Heb niks meer gehoord daarna.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:55

Ik vind eigenlijk dat eerst de medicatie geprobeerd moet worden en daarna pas een maagverkleining. Want het is veel minder invasief.
Mijn schoonzus heeft zoveel medische problemen sinds de operatie, zij had medische misser na medische misser en heeft nu altijd pijn.

Mijn huisarts gaf trouwens meteen aan dat het een levenslange medicatie zou zijn en zij zei: obesitas is een ziekte en voor iedere andere ziekte zou je ook levenslang medicatie krijgen. Dus waarom voor dit niet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 14:40

Ben benieuwd naar de uitzending van vanavond. Ik heb ook gereageerd op hun oproep toen.

In het FB-clipje is "mijn" arts te zien. Ik weet dat ze vanuit die kliniek (Overgewicht Nederland) inmiddels ook inzien dat een langere periode 'afspenen' nodig is om na veel afvallen het resultaat te behouden. Al heb ik nog geen aanbod gehad om mijn jaarperiode te verlengen.

Ik ga morgen naar mijn huisarts. Heb me goed voorbereid en heb voor mezelf een goed afbouwplan opgesteld. Hopelijk krijg ik het voordeel van de twijfel en mag ik komend jaar via de eigen apotheek bestellen.

Terug op de uitzending: het is natuurlijk niet allemaal Hosannah, deze medicatie. Het is namelijk wel 'medicatie', iets waar je per definitie zonder moet willen kunnen. Medicatie waar je ook echt wel ziek van kunt worden bij verkeerd gebruik.
Misschien is het probleem niet zozeer de overschatting van de medicatie, maar juist de onderschatting van de ziekte. Obesitas en overgewicht zitten nog veel te veel in het "eigen schuld dikke bult" -hoekje, waar je met een beetje sporten en sla eten makkelijk van af zou kunnen komen.
Maar wat als je al regelmatig sport en vrijwel alleen nog maar sla eet en dan nog niet afvalt...? Dat snappen de meesten niet. Wij wel. Ik ben heel dankbaar voor de medicatie.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 18:43

Ja een operatie is zo ingrijpend en sommige mensen komen echt erna heel slecht uit de bus qua complicaties etc.

Gisteren heeft een vriendin van me zichzelf aangemeld bij getwellis omdat ik haar dat had laten zien. Ben heel benieuwd. Wie weet eigenlijk of je gewoon elke 4 weken een grotere pen krijgt....automatisch? Heb je dan nog contact of je de 12,5 mg of 15 mg krijgt of gaat het gewoon door tm de 15 mg?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 18:44

Zonnetje81 schreef:
Ja een operatie is zo ingrijpend en sommige mensen komen echt erna heel slecht uit de bus qua complicaties etc.

Gisteren heeft een vriendin van me zichzelf aangemeld bij getwellis omdat ik haar dat had laten zien. Ben heel benieuwd. Wie weet eigenlijk of je gewoon elke 4 weken een grotere pen krijgt....automatisch? Heb je dan nog contact of je de 12,5 mg of 15 mg krijgt of gaat het gewoon door tm de 15 mg?

Gaat automatisch.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 18:55

Suzanne F. schreef:
Zonnetje81 schreef:

Gaat automatisch.

Niet helemaal. Ik kreeg na de 2,5 mg automatisch een 5 mg. Maar daarna wilden ze weer een 5 mg opsturen. Toen heb ik gevraagd om een 10 mg, maar dat kon niet, ik moest eerst de 7,5 mg krijgen. En na die 7,5 wilden ze weer een 7,5 mg sturen. Dus weer gemaild en is het uiteindelijk een 10 mg geworden. Die keer erna kreeg ik automatisch weer een 10 mg (dus geen 12,5 mg). Dus kijk goed wat er staat bij de volgende levering en pas het aan als ze een lagere dosis willen sturen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 18:57

Ik kreeg automatisch eerst de 0.25, toen de 0.5 en toen de 1 mg.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 19:19

ja, ik vond het ook raar. Omdat ik hier ook eerder had gelezen dat het automatisch werd opgehoogd.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 19:40

Suzanne F. schreef:
Ik kreeg automatisch eerst de 0.25, toen de 0.5 en toen de 1 mg.

Hier ook. Ook na stopzetten en hervatten abo, gewoon weer de 1 mg gekregen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 20:32

Misschien met mounjaro anders?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 23:00

Zijn er hier mounjaro gebruikers of misschien andere merken waarbij je meer last van oorsuizen (tinnitus) hebt?
Ik was er sowieso al iets gevoeliger voor vanwege m'n adhd maar sinds ik mounjaro gebruik is het wel erger geworden. Het is geen geregistreerde bijwerking maar er zijn meer mensen die het ervaren. Ben benieuwd of het in de loop van de tijd verminderd, hoop het wel want vind het maar irritant

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 23:01

Nee heb ik niet meer last van.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 06:39

fjordjes schreef:
Zijn er hier mounjaro gebruikers of misschien andere merken waarbij je meer last van oorsuizen (tinnitus) hebt?
Ik was er sowieso al iets gevoeliger voor vanwege m'n adhd maar sinds ik mounjaro gebruik is het wel erger geworden. Het is geen geregistreerde bijwerking maar er zijn meer mensen die het ervaren. Ben benieuwd of het in de loop van de tijd verminderd, hoop het wel want vind het maar irritant

Hier Ozempic maar heb een tijd gehad dat mijn oren dichtzaten. Dus geen suizen maar wel af en aan dicht. Heel irritant. Het kan te maken hebben met afvallen in je gezicht en je kaak en halsspieren begreep ik. De zenuw van je oren loopt dichtbij je kaakspieren. Het is bij mij nu een stuk minder gelukkig. Heb het wel paar maanden gehad. Maar is geen geregistreerde bijwerking en waarschijnlijk meer het gevolg van afvallen dan van het medicijn zelf.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 10:24

Even van me afschrijven hoor, want het bezoek aan de huisarts vanmorgen was nogal... eh... bijzonder.

Ik had te maken met de praktijkondersteuner. Kennelijk had die mij in 2022 geholpen met het regelen van een GLI traject en haar verwachting daarvan was dat ik haar op de hoogte zou houden gedurende dat traject. Voor mij was dit vandaag kompleet nieuw, ik heb dat GLI traject 2 jaar doorlopen bij de GLI-aanbieder. Maar vooruit... stom begin van een gesprek over Mounjaro.

Welnu, omdat ze dus niet bekend was met het traject dat ik inmiddels heb afgelegd, eerst met GLI en sinds dit jaar met Mounjaro, was ze niet bepaald bereid om betrokken te zijn bij het vervolg van het traject. Eigenlijk was haar mening op voorhand al: ga lekker verder met de kliniek waar je begonnen bent.
Ik heb haar uitgelegd dat ik graag via de huisarts wil omdat ik dan gewoon via de eigen apotheek kan kopen en niet meer vastzit aan commerciële bedrijven. Ook dat de huidige arts enkel jaartrajecten verkoopt.

Vervolgens kreeg ik een hele preek over dat commerciële bedrijven enkel voorschrijven en dan mensen aan hun lot over laten als ze moeten stoppen en hoe slecht dat wel niet is, en dat het eigenlijk voor het leven is, en of ik al had gezocht naar de redenen van het ontstaan van mijn overgewicht en dat die bedrijven daar niets mee doen.... en nog meer wat ik niet goed heb onthouden. Eigenlijk exact waarom ik dus daar zat. Ik wil graag een geleidelijke afbouw doen, ipv het advies van mijn commerciële leverancier om binnenkort te gaan stoppen.
Daar reageerde ze dan wel weer positief op en toen kon ik eindelijk vertellen over mijn plan voor de komende periode. Dat ging dan wel weer enigszins gunstig, want ik heb er goed over nagedacht.

Nu wilde ze eerst weer overleggen met haar kring van praktijkondersteuners, om te zien of haar plm 30 collega's in de regio al eens ervaring hebben opgedaan met het instappen op lopende trajecten met GLP-1 medicatie. In de eigen praktijk had ze alleen ervaring met Saxenda want er was toch niemand die 400 euro per maand wilde betalen... Toen ik haar erop wees dat ik daartoe dus wel bereid was geweest maar me niet bij de huisarts had gemeld, leek ze even in te zien dat misschien niet iedereen langs haar bureau komt voor deze medicatie. Ze herhaalde dat ze er eigenlijk niet veel voor voelde om een lopend traject op haar te nemen. Ik heb haar gevraagd of ze vorig jaar rond deze tijd wel bereid zou zijn geweest om mij (plm 20 kg zwaarder dan nu) te begeleiden met Mounjaro en toen gaf ze toe dat dit niet het geval zou zijn geweest. Waarmee ze me dus in feite gelijk heeft gegeven dat ik mijn Mounjaro-heil vorige jaar ergens anders heb gezocht. Ze gaf aan geen ervaring te hebben met Mounjaro voor afvallen, een heel klein beetje met Mounjaro voor diabetes omdat dit vergoed wordt door de zorgverzekering. Waarop ik mijn gebruikerservaring natuurlijk heb aangeboden, maar daar lachtte ze wat liefjes op. Wellicht dacht ze tegelijkertijd "ja, ja...." en heeft ze daar helemaal geen zin in.

Nou ja, ze gaat het overleggen met de huisarts. Ik hoor het deze week vast wel. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik hoe dan ook blijf gebruiken, maar dat ik ook hoop dat het gewoon via de huisarts mag gaan lopen.

Ik heb echt geen idee welke kant het nu opgaat. Ik denk dat ik een Nee ga horen.
Ik ga nu dus maar eens wat andere leveranciers onderzoeken :')

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 10:35

Zijn er al meer mensen die afgebouwd hebben met Mounjaro? Of zijn jullie nooit zover opgehoogd?

Ik zat te denken om elke 4 weken 1 mg omlaag te gaan.

Ik zit nu op 7,5 mg.

Dus mijn plan:
4 weken 6,5 mg, daarna 4 weken 5,5 mg, daarna 3,5 mg.........etc proberen terug naar de 2,5 mg te gaan.

Ik ben benieuwd wat jullie ideeën zijn?

Edit: dan ben ik bijna net zo lang bezig met afbouwen als dat ik het tot nu toe gebruikt heb.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 10-11-25 10:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 10:36

De onlogica is stuitend.

De reguliere zorg is bezorgd over het gebruik en voorschrijven zonder (veel) begeleiding. Dat levert ook inderdaad (veel) bijwerkingen op, omdat er geen goede begeleiding is.

De vraag naar deze medicatie blijft echter.

Wat doe je dan als reguliere zorg? Je vertikt het om die - nu missende - begeleiding te geven.
Argument: geen ervaring ermee. Nee, hoe denk je die te krijgen?