Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:39

Ik had afgelopen week ook last van mijn darmen. Kwam echt precies optijd thuis anders had ik een probleem gehad. En het was op een stukje van 6km. De avond ervoor had ik prei kerriesoep gegeten. En brood. Verder niks. Maar dat was denk te kruidig geweest dan. Sindsdien ben ik weer wat uhm alert erop. Smorgens kan ik niet lopen zonder iets te eten. Dan eet ik of twee volkorencrackers met kaas om dan na het lopen nog te ontbijten en dan een stevig ontbijt want dan sla ik de lunch over. Of ik eet lekker Brinta. Ik vind Brinta heerlijk. Doe er geen suiker of iets door. En drink altijd koffie vooraf. Ik eet de crackers als ik niet langer dan een uur kan wachten want dan valt Brinta mij Iig echt te zwaar. Anders hou ik ook minimaal twee uur aan. Als ik in de middag loop dan doe ik dat voor de lunch of na 17:00. Na het avondeten dat lukt mij niet

Morris

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:47

Je nam me mee in je verhaal en ervaring ieris. Volgende keer wat eten betreft iets anders doen, maar dat hoeft niemand jou te vertellen.
Nu ben ik ook wel benieuwd naar je eindtijd :j

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:56

Een grazer haha :))

De tip van pannenkoeken vind ik wel een goede! En patat heb ik ook al eens gedaan nadat je dat had gezegd SV, ik dacht altijd dat het een slechte voorbereiding was, maar dat gaat serieus prima :j

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 20:06

Ik ben wat betreft eten best een lastige. Heb een vrij gevoelig maag/darm systeem.

Kaas moet ik de dag voor een run sowieso niet eten, want gegarandeerd buikpijn.
Pannekoeken werkt meestal wel, de dag van tevoren.

Als ontbijt op de dag van een wedstrijd/ evenement eet ik meestal witte bollen met jam of appelstroop. En vlak voor de start een krentenbol of eierkoek, als ik dat weg krijg.

Havermout heb ik wel eens geprobeerd, maar slecht idee. Darmen compleet op hol :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 20:12

Pannenkoeken gaat bij mij dan weer niet zo goed, misschien omdat er teveel zuivel in zit. Geen idee.

In de ochtend kan ik meteen lopen nadat ik wat eet. Liefst dan ook een wit bolletje en banaan ofzo. In de middag gaat meteen lopen ook wel.
Na het avondeten loop ik maar zelden, dan kan ik gegarandeerd heel snel terug voor een wc bezoek en krijg ik buikpijn.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 20:26

Toch wel bijzonder dat het voor iedereen anders is. Pannenkoeken vind ik lekker als lunch als ik al gelopen heb. Ook ei met spek haha.
De avond ervoor kan ik best veel eten. Maar blijkbaar geen prei/kerriesoep mijn god wat was ik blij dat ik thuis was zeg. Phoe hahaha.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 20:43

Oh ik maak pannekoeken eigenlijk altijd met amandeldrink of andere plantaardige drank. :)

Na het avondeten lopen werkt voor mij idd ook niet. Bvb morgen ben ik om ongeveer half 7 thuis van werk. Dan ga ik eerst lopen en daarna eten. Anders komt mn eten steeds omhoog.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 20:44

Inderdaad grappig hoe dat verschilt! Witte broodjes of wat fruit voor het lopen gaat bij mij meestal ook wel goed. Yoghurt/skyr/kwark in kleine porties gaat ook prima. Volkoren brood of havermout is inderdaad een garantie op buikpijn... Friet de avond van tevoren gaat inderdaad ook prima. Geen kaas kunnen eten de dag voor het lopen zou voor mij het einde van de hardloop hobby zijn :x Kaas is leven <3

Tijdens het lopen eet ik dan wel weer heel moeizaam, alleen wat snoepjes. Gelukkig heb ik dankzij dit topic tailwind ontdekt :)) Een collega van me vertelde dat hij halverwege een marathon gewoon een pannenkoek weg kan eten, daar ben ik best jaloers op!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 21:06

Ik liep vandaag even naar de kringloop (2km verderop) op zoek naar iets. Kon ik helaas daar niet vinden, dus ik dacht: dan loop ik even door naar de volgende kringloop (hadden het helaas ook niet) en daarna door naar huis. Werd een rondje van 8km totaal en het weer was prima. Goede invulling van de middag dus :P

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 21:27

Mooi verslag, Ieris. :)) Balen dat je lekkere eten zo verkeerd viel.

Geen geld uitgegeven maar wel mooi 8 km in de pocket, Musli. +:)+

Ik moet minimaal een uur tussen mijn eten en het sporten hebben, anders krijg ik buikpijn.
Koffie van te voren is geen succes, daar krijg ik oprispingen van.
Banaan kan ik goed op lopen. Of brood met appelstroop. Krentenbolletjes of -brood gaat er ook goed in.
Een patatje de avond van te voren heb ik nog niet geprobeerd maar lijkt me prima om eens mee te experimenteren. :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 21:38

Kylan ik heb tijdens de ISU (53km) vorig jaar bij een vp ook een pannenkoek gegeten, maar dat ging dus niet helemaal goed in mijn maag. Doe ik niet meer :+
Kaas is leven ja!!
Pindakaas op een wit bolletje gaat ook niet helemaal goed bij mij, dan heb ik pindakaasoprispingen tijdens het lopen.

Lekker rondje gemaakt zo Sharon! Bij de kringloop kun je soms best leuke dingen scoren.

Puera krentenbollen en banaan gaan bij mij ook prima.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 10:36

Dank je wel allemaal, voor de tips wat betreft eten! Het is inderdaad proberen wat wel/niet werkt.
Ik heb nog wel wat combinaties die ik eerst voor een training ga testen.

Mijn tijd bij de loop was 49.22 minuten.
Was daarmee 2e dame geworden, maar de prijsuitreiking is pas na de 7e loop.
Het is een competitie met 7 lopen, waar je er minimaal 5 van mee moet doen, om in aanmerking voor een plaatsing te komen.
En ik weet niet of ik dat ga redden, de volgende kan ik al niet.

Leuk rondje zo Musli, jammer dat ze niet hadden wat je zocht, maar wel lekker zo.

Sherivey, gebruik jij wel eieren voor je pannekoeken, of heb je daar een alternatief voor?
Ik gebruik ook plantaardige melk, maar nu mijn eigen kippen gestopt zijn met leggen, heb ik nog niet echt een alternatief voor de eieren gevonden.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 11:12

Toch een mooie tijd Ieris! Zelfs in goede doen red ik dat bij lange niet :D Na de 5 in 25 minuten ben ik al dood :=

Ik heb gelukkig niet heel veel last van zuivel, dus gebruik gewoon eieren, maar wel inderdaad plantaardige melk.

Mijn man zou gewoon een broodje hamburger naar binnen werken als het aangeboden werd onderweg, dat is niet normaal :')

Ik moet overigens ook weer 'oefenen' met tailwind, was de laatste trainingen voor de marathon erg misselijk, weet niet of het daar aan lag, maar heb het daarna niet meer gedurfd. Toch is dat wel de beste optie, dus goed om het weer te proberen. Wij waren zaterdag overigens één van de weinigen met rugzak, medelopers doen er ook altijd wat lacherig over, maar ik haat het drinken uit een bekertje onderweg en ook de opstopping haalt me uit mijn concentratie. Als het heel warm is gebruik ik het water om te koelen, maar drinken verder het liefst uit mijn rugzak(je) :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 11:18

Je moet je echt niks aantrekken van wat anderen denken.
Je kunt ook beginnen met de tailwind wat minder sterk mixen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 11:31

Ja dat ga ik inderdaad wat beter opbouwen :j ga morgen gelijk beginnen.

Hebben jullie een smaakje? Ik heb nu de naturel.

En ik draag mijn rugzak met trots hoor, voordeel van wat meer levenservaring :D

Maar mijn haar jongens, wat een drama als het regent en waait, een petje bracht ook geen verbetering. Ik zag laatst op Tiktok een filmpje van iemand met hetzelfde probleem, ze had 3 uur bij de kapper gezeten :oo Ik had er vooraf flink conditioner in gesmeerd, ik was bijna bang dat het ging schuimen onderweg :') maar dat helpt blijkbaar ook niet echt. Dus alle tips (behalve de schaar er in := ) zijn welkom!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 11:37

Ik vind een rugzakje ook handig, want daar kun je van alles instoppen.
Ik had ‘m in Holtingerveld ook mee, zonder drinken maar wel een regencape en een kleine softflask voor nood, m’n telefoon, labello, sleutel, powerbar en snoepjes, tubes (waar ik geen tijd meer voor had om aan te trekken :') ) en achteraf bleek ik m’n buff ook mee te hebben. :+ Oh, en de opvouwbare beker had ik ook nog mee.
Ik ben meer van ‘beter mee verlegen dan om verlegen’. :))

Gaat je haar in de knoop zitten, Ninus? Of heb je er last van dat het in je gezicht waait?
Ik mag ook graag een mutsje dragen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 12:00

Knopen, echt, niet normaal :oo Het krijgt er wel veel volume van :+ maar het is niet helemaal representatief ben ik bang.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 12:04

Ai, da’s balen. En een knotje, helpt dat niet? Maar kan me ook voorstellen dat dat niet lekker zit.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 12:35

Goeie tijd hoor Ieris! En tweede dame ook nog, super hoor!

Ik loop ook zeker in de zomer altijd met rugzakje op langere afstanden. Maakt mij niks uit dat anderen raar kijken.
De naturel tailwind staat hier een grote zak van in de kast en ik heb nog wat losse sticks met de bessensmaak met caffeine. Die pak ik alleen als ik al weet dat ik het zwaar ga krijgen :') Of ik steek ze in mijn koffer als ik naar het buitenland ga en daar wat bij me wil hebben. Een nette gelabelde afgesloten stickpack krijg je stukken minder vragen over bij de security op vliegvelden dan over een eigen potje/zakje met witte poeder :)) O:)

Voor je haar heb ik geen tips Ninus, invlechten of in een knotje daar houdt mijn inspiratie wel op.

Hier vanmorgen weer even 5,5km gedaan, nu de rest van de dag in online workshop :O

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 12:38

Bij mij werkt het altijd goed om een staart te maken ninus, en dan die staart te vlechten! Op dagen met heel veel wind/regen doe ik er meestal nog wat conditioner oid in, maar hierdoor raakt het bij mij in ieder geval echt niet in de knoop.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 12:42

Wat een snelle tijd, Ieris! Super dat je de tweede dame was!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 13:50

Ieris, ik gebruik gewoon eieren in de pannekoeken :j

Ninus, ik zie juist best veel mensen met rugzakje lopen. Vind het zelf ook fijn dat ik niet afhankelijk ben van VP's voor drinken.

Ik doe mijn haar soms in een hoge staart en maak dan een vlecht. Dat werkt meestal wel.

Mijn marathonschema begint vandaag. :D
Ben heel benieuwd. Is een schema met meer lange loopjes en meer afwisseling dan het schema van Runnersworld

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 14:00

Super stoer, Sherivey! Je gaat trainen voor Rotterdam toch?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 16:26

Klopt :j na de 10 km en de halve, kan de hele toch niet ontbreken :))

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 16:59

Ik heb een grote zak tailwind in matcha smaak en citroensmaak. En nog een paar stickpacks in andere smaken.

Geen tips voor knopen in het haar, ik heb kort haar. Dat zou ook best een tip kunnen zijn, ik heb geen knopen namelijk :+

Vanmorgen een nieuwe trailroute gelopen met een vriendin bij Brummen in de buurt. Erg genoten en lekker gekletst. Hij was 23km.

Als een idioot slootje springen:.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding