De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:13

secricible schreef:
ik blijf me een beetje verbazen over het feit dat ondanks het negatieve reisverbod er geen geld retour gegeven wordt op het annuleren van reizen naar bijvoorbeeld Italië.

Dat is afhankelijk van hoe uitgebreid de voorwaarden zijn (en vaak dus ook hoeveel je betaalt voor je verzekering) of het vergoed wordt:
https://www.independer.nl/reisverzekeri ... rona-virus

Er zijn dus weldegelijk verzekeraars die het vergoeden (en waar het ook in de voorwaarden staat), maar de meeste verzekeraars hoeven het niet te vergoeden. Ze zijn ook geen filantropische instelling, dus ik snap het wel. :D

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:14

Ah oke, ik heb alleen bij mijn eigen verzekering gekeken. Dan heb ik geluk.

Ik hoop echt dat Chiren en Raket snel opknappen. 40+ koorts en ziekenhuisopname klinkt niet goed.
Hoe zijn jullie daar zelf onder? Ik zou daar denk ik wel bang van worden.

Dioxide

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:15

Sterkte Chiren en Raket!! Y;(

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:16

Shae schreef:
secricible schreef:
ik blijf me een beetje verbazen over het feit dat ondanks het negatieve reisverbod er geen geld retour gegeven wordt op het annuleren van reizen naar bijvoorbeeld Italië.

Dat is afhankelijk van hoe uitgebreid de voorwaarden zijn (en vaak dus ook hoeveel je betaalt voor je verzekering) of het vergoed wordt:
https://www.independer.nl/reisverzekeri ... rona-virus

Er zijn dus weldegelijk verzekeraars die het vergoeden (en waar het ook in de voorwaarden staat), maar de meeste verzekeraars hoeven het niet te vergoeden. Ze zijn ook geen filantropische instelling, dus ik snap het wel. :D

Oh ik snap de verzekeraars daarin ook wel hoor. Maar het verbaasd me vooral dat daar niet naar gekeken wordt, omdat doelstelling op dit moment is om het virus zoveel mogelijk in te dammen. Bijvoorbeeld de mei-vakantie die er aan komt, met al het reisgedrag dat daar bij hoort lijkt me dan een behoorlijk risico. Ik denk dat een hoop mensen hun vakantie namelijk toch door zullen laten gaan en daarmee het virus weer naar overal en nergens nemen. De kosten die dát met zich meebrengt, weegt dat op tegen het vergoeden van vakanties naar gebieden met een negatief reisadvies (en is het dus goedkoper om die annuleringen te vergoeden). Dat was meer mijn gedachtegang.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:17

De paus roept zijn priesters op bij Corona patiënten langs te gaan om geestelijke steun te bieden, lijkt me slecht plan . NOS.nl

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:22

Kwanyin schreef:
Let er ook op dat onder oksel meten zoals veel mensen doen ook helemaal niet betrouwbaar is. Je werkelijke temperatuur is hoger.

Beterschap aan de zieken!

Ehm - het is uiterst betrouwbaar, maar je moet er 0,5 graden bij optellen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:22

Chiren Raket en ook Pepper heel veel sterkte!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:25

Janneke2 schreef:
Kwanyin schreef:
Let er ook op dat onder oksel meten zoals veel mensen doen ook helemaal niet betrouwbaar is. Je werkelijke temperatuur is hoger.

Beterschap aan de zieken!

Ehm - het is uiterst betrouwbaar, maar je moet er 0,5 graden bij optellen.

Wow, en zulke onwaarheden verkondigen mag gewoon :n

Sterkte voor de bokkers die zo ziek zijn! Hopelijk knappen jullie snel weer op

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:29

bigone schreef:
De paus roept zijn priesters op bij Corona patiënten langs te gaan om geestelijke steun te bieden, lijkt me slecht plan . NOS.nl

Mij ook %)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:30

bigone schreef:

Priesters zijn dappere figuren, die gaan al eeuwenlang de deuren langs om zieke mensen te steunen en soms ook te begeleiden naar het einde.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:31

Pipodipo schreef:
bigone schreef:

Priesters zijn dappere figuren, die gaan al eeuwenlang de deuren langs om zieke mensen te steunen en soms ook te begeleiden naar het einde.

Zal best, dat ze dapper zijn, maar op deze manier zijn ze wel heel actief bezig met het verspreiden van het virus als ze het ergens oplopen. Hele land op slot, maar dit mag dan wel dadelijk, brr.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 10-03-20 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:31

Heel veel beterschap Chiren en raket!

Schudden jullie al minder handjes? Als ik het afsla is het vooral heel erg ongemakkelijk. :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:32

Pipodipo schreef:
bigone schreef:

Als de enkel langs zieken gaan en verder geïsoleerd leven besmetten ze niet haha.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:32

Iemand die iets zei over joints delen, ja het roken van tabak zorgt er inderdaad voor dat je minder vatbaar bent voor sommige virussen. Ik doe geen uitspraken over dit virus. :+

Mijn moeder geeft les op de middelbare school. 280 leerlingen afwezig en 20 docenten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:34

Citaat:
Koorts meten onder de arm
Een digitale thermometer of kwikthermometer kan in de okselplooi gestoken worden. Hou de punt van de thermometer in het midden van de okselplooi en dicht tegen het lichaam aangedrukt. Wacht bij een digitale thermometer op het biepsignaal. Een kwikthermometer moet je “afslaan” tot het kwik voldoende gezakt is in de thermometer. Laat een kwikthermometer enkele minuten in de okselplooi zitten zodat het kwik kan stijgen tot het de lichaamstemperatuur van de patiënt heeft aangenomen.

Omdat de okselplooi enkel een oppervlakkige meting van de temperatuur geeft, wordt de echte lichaamstemperatuur onderschat. Tel daarom 0,5°C bij de meting om de echte temperatuur te kennen.
Deze meting noemen we axillaire meting.

Koorts meten onder de tong
Onder de tong wordt de precieze temperatuur van het lichaam opgemeten. Hou hiervoor de punt van de kwikthermometer of digitale thermometer diep onder de tong. Hou de thermometer voldoende lang onder de tong, meestal enkele minuten. Zorg ervoor niet op de thermometer te bijten. Meet daarom nooit met een kwikthermometer onder tong bij kinderen !

Koorts meten met een fopspeen
Er zijn fopspeentjes (tutters) verkrijgbaar met een ingebouwde thermometer. Door te tutteren wordt de temperatuur van de baby opgemeten. Je kan dit gemakkelijk aflezen op de buitenkant van de fopspeen. Ook hier wordt een precieze temperatuur weergegeven.

Koorts meten op de huid
Een snelle meting kan gebeuren door digitale huidthermometers. Door eenvoudig het toestel tegen de zijkant van het voorhoofd (de slaap) te drukken wordt de temperatuur gemeten. De thermometer meet de temperatuur van het bloed dat door een groot bloedvat in de slaap loopt. Deze metingen zijn meestal niet zo accuraat (dus vaak foutief) omdat het voorhoofd makkelijk kan afkoelen door zweten of koude, maar ook makkelijk kan opwarmen door inspanningen, de zon, een muts, ...

Koorts meten in het oor
De oorthermometer meet snel de temperatuur in het oorkanaal. Vaak wordt de temperatuur echter niet correct gemeten, zodat de temperatuur gemakkelijk onderschat wordt. Voor een juiste meting trek je eerst de oorschelp naar boven om het oorkanaal recht te trekken, steek vervolgens de thermometer in het oor voor de meting. Richt de thermometer naar het oog van de andere zijde. Men moet immers de temperatuur meten die van het trommelvlies straalt.

Zorg ervoor dat de meetopening van de thermometer schoon is.
Indien er oorsmeer in de gehoorgang zit, kan de koorts niet tympaan gemeten worden.
Let erop niet te meten in een oor waarop net geslapen is, omdat dit een onjuist hoge temperatuur weergeeft.
De duurdere toestellen geven een vrij goede meting. Goedkopere toestellen zijn minder accuraat.
Bij kinderen onder de 3 jaar kan de koorts NIET via het oor gemeten worden.

Koorts meten rectaal
Bij kleine kinderen (zeker tot 3 jaar), maar ook bij volwassenen kan de temperatuur rectaal genomen worden. Breng daarvoor de kwikthermometer of digitale thermometer een centimeter diep in de anus. Omdat de sluitspier van de anus vaak samentrekt als reactie op de thermometer, kan er door de wrijving een verhoging van de temperatuur ontstaan. Meestal dient een halve graad afgetrokken te worden van de meting om de juiste temperatuur te kennen.
De meting is echter wel erg accuraat (na aftrek van een halve graad).

Meetplek Benaming Soort thermometer Corrigeer door
onder de arm axillair kwik- of digitale thermometer + 0,5°C
onder de tong sublinguaal kwik- of digitale thermometer + 0°C
in de mond oraal fopspeen thermometer + 0°C
op de huid cutaan huidthermometer niet accuraat
in het oor tympaan oorthermometer + 0°C
in de anus rectaal kwik- of digitale thermometer - 0,5°C

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:37

secricible schreef:
ik blijf me een beetje verbazen over het feit dat ondanks het negatieve reisverbod er geen geld retour gegeven wordt op het annuleren van reizen naar bijvoorbeeld Italië. Annuleringsverzekeringen dekken dit blijkbaar niet. Ik vraag me af hoeveel mensen er voor kiezen om alsnog hun vakantie dan maar te vieren "omdat ze geen geld terug krijgen", met alle gevolgen van dien.

Ik vond mezelf anderhalve maand geleden een tuttebel omdat ik ervoor koos toch onze vakantie nog maar even niet te boeken voor alle zekerheid. Dat is echt niks voor mij.

Nu ben ik heel blij dat ik niks geboekt heb. En dus nergens over in hoef te zitten.

Ik snap wel dat ze niet al die kosten kunnen dekken. In deze omvang is dat echt niet haalbaar.

Mensen die tegen beter weten in toch op reis gaan naar oranje of rood gebied, lopen het risico om in een lockdown terecht te komen en geen kant op te kunnen. Of in een uitgestorven gebied waar niks open is, niks leuks te beleven is, de infrastructuur plat ligt en ook waar geen adequate zorg als je ziek wordt. Je moet er maar zin in hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:38

@Marcella: oom mijden dan maar...

En het is goed te lezen dat iig Polen goed proactief bezig is. Kan NL een voorbeeld aan nemen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:39

Zijn jullie nog gecontroleerd bij de zelfscan van AH? Lijkt wel of ze dat ook minder of niet doen

Als die priesters in beschermende kleren gaan vind ik het op zich wel mooi. De paus kan zijn petje als mondkapje gebruiken hihi

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:42

safina schreef:
secricible schreef:
ik blijf me een beetje verbazen over het feit dat ondanks het negatieve reisverbod er geen geld retour gegeven wordt op het annuleren van reizen naar bijvoorbeeld Italië. Annuleringsverzekeringen dekken dit blijkbaar niet. Ik vraag me af hoeveel mensen er voor kiezen om alsnog hun vakantie dan maar te vieren "omdat ze geen geld terug krijgen", met alle gevolgen van dien.

Ik vond mezelf anderhalve maand geleden een tuttebel omdat ik ervoor koos toch onze vakantie nog maar even niet te boeken voor alle zekerheid. Dat is echt niks voor mij.

Nu ben ik heel blij dat ik niks geboekt heb. En dus nergens over in hoef te zitten.

Ik snap wel dat ze niet al die kosten kunnen dekken. In deze omvang is dat echt niet haalbaar.

Mensen die tegen beter weten in toch op reis gaan naar oranje of rood gebied, lopen het risico om in een lockdown terecht te komen en geen kant op te kunnen. Of in een uitgestorven gebied waar niks open is, niks leuks te beleven is, de infrastructuur plat ligt en ook waar geen adequate zorg als je ziek wordt. Je moet er maar zin in hebben.

Wij hebben inderdaad ook nog bewust niks geboekt - gaan normaal naar Mallorca in juli. Nu is de kans wel aanwezig dat het in de zomer weg is, maar we wachten toch nog even af. We waren er sowieso nog niet helemaal over uit wat we met de dieren moesten doen, dus dat wilden we sowieso eerst goed geregeld hebben. Maar we hebben nu dus geen haast om het allemaal te regelen en te boeken.

Wat de priesters betreft: als ze idd alleen langs de zieken gaan, zullen ze idd niet veel meer herbesmetten idd haha, niet aan gedacht.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:46

Als je je verder goed voelt heb je geen koorts, dat voel je direct. De thermometer geeft dan aan hoe veel koorts. Boven de 39 ben ik een dweil. Daar onder wel last van de ogen. Maar ik voel direct als ik verhoging heb.

Maar het niet meer handen geven is de beste stap tot nu toe, en voor de mensen die bang zijn via deurknoppen en winkelwagentjes:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1964239 ... f-deurknop

Italianen zitten ook dicht op elkaar bij geestuitdrijvingen, dat doen ze daar ook. Het geloof is daar belangrijker dan hier en ja, dan zit je gewoon bovenop elkaar en raak je elkaar aan. Maar dit soort bijeenkomsten zijn vaak alleen voor een priester en familie, dus niet grootschalig.
Ik heb verder geen idee of er daar in kerken honderden mensen bij elkaar zitten. Maar de beker doorgeven van het avondmaal is dan ook uit den boze lijkt mij (ik gaf de beker altijd al door omdat ik het goor vond, ik deel nooit bekers en glazen, en later kregen we allemaal een eigen bekertje, veel beter).

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:47

verootjoo schreef:
Chubby schreef:
Heftige maatregelen in China en Italië. De lockdown gaan we hier in Brabant ook op af, vrees ik. Al mijn collega's uit Brabant worden nu geacht thuis te werken. Snotterende kinderen mogen niet op school komen, dus halve klasjes die mogelijk verdeeld of naar huis gestuurd worden ivm afwezige leerkrachten.

Wel gek dat snotterende kinderen dan wel meegenomen zouden worden naar andere plaatsen zoals werkafspraken of speeltuinen of supermarkten. Dan snappen die ouders toch nog niet helemaal waarom de kinderen even niet naar school mogen ;)

Wie zegt dat het snotterende kinderen zijn. Mijn neefje bv mankeert niks maar zit thuis omdat de juf hoest.
Nou werkt zn moeder niet, maar wat moet je anders met je kind als ie nergens heen kan.

Ik zei dat het snotterende kinderen zijn :) Maar ik zeg niet dat álle kinderen die thuis zijn niet naar school gaan omdat ze snotteren. Dus kinderen die niet snotteren kunnen prima mee. Kinderen die wel snotteren kunnen níet mee. Ouders die hun snotterende kinderen wel meenemen, hebben het niet begrepen :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:48

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:49

Iemand een idee wat WHO of ECDC zegt over de tijd die je besmet bent?
Op RIVM kan ik 'onbekend' vinden.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:50

germie schreef:
Maar ik voel direct als ik verhoging heb.

Ik, ik, ik....... ;)
Je praat nu vanuit jezelf, maar je weet niet hoe dat voor anderen is. Vooral mensen die al iets onder de leden hebben reageren soms anders. Ik (jawel, ook ik, ik, ik) bijvoorbeeld. Door behandelingen raakt mijn systeem van slag en dan voel/weet je dat niet. Dat zijn precies de mensen die tot de risicogroep behoren.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:50

Pandora2 schreef:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200228_04869052

Lijkt of " rechts " van Italie het heel wat beter getroffen heeft.
Frankrijk en Spanje gaan wel flink omhoog ook.

Ik denk dat 'rechts van Italië' veel minder bereisde landen zijn dan frankrijk/Spanje etc.