Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:12

Maar kijken ze tijdens je lopen naar heel je looptechniek? Dus ook bovenlichaam enz?
Want alleen een filmpje van hoe je je voet neerzet zegt natuurlijk weinig :')

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:13

Nee, ze kijken niet op die manier naar je looptechniek. Puur naar hoe je loopt, hoe je afwikkelt en of je proneert.
Als je je looptechniek wilt verbeteren zal je naar een loopclub moeten gaan.

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:47

Ik heb mijn schoenen ook aan laten meten, bij de running winkel in Rotterdam. Heeft mij persoonlijk erg geholpen, en zoals KarinvdM als aangeeft, voor looptechniek moet je niet bij een hardloopwinkel zijn maar bij een loopvereniging of athletiekclub. Ze bekijken hoe je voeten op de grond komen tijdens het rennen, met en zonder schoen, en daarop baseren ze het type schoen dat je gaat passen.

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:38

Hoe zit dat dan als je steunzolen hebt? (Heb namelijk een beenlengte verschil)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:41

Dan zal je eerst moeten weten of je de steunzolen ook in loopschoenen kan gebruiken. Bij mijn zolen kan dat niet.
En ik zou dan zeker naar een heel goede winkel gaan.
Hier in de buurt zit Schutrups, geen idee of er ook zoiets bij jou in de buurt zit. Ik denk van niet want mensen komen vanuit het hele land naar deze schoenenzaak.

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:01

Ben mijn zolen wel nodig, anders sta ik best scheef en krijg ik op den duur ook last van mijn knieën.
Hier in de buurt zit wel runnersworld, maar geen idee of die goed is?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:30

Het kan zijn dat je speciale sportzooltjes moet hebben. Dat zou ik eerst even navragen bij degene die de zolen bij jou aangemeten heeft.

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:49

De podotherapeut zie ik voorlopig niet weer en heb ook geen directe nummer, want als ik bel, krijg ik altijd een centrale aan de lijn en daar maak ik dan een afspraak.......
Hmm hoe los ik dit op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 07:38

Vragen of ze je terug kunnen bellen?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:29

Ja, dat lijkt me geen probleem inderdaad. :)

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:38

_Jody_, ik heb ook steunzolen en gebruikte ze bij het hardlopen in het begin omdat ik niet beter wist. Kreeg klachten van een hardlopersknie en ben uiteindelijk door de fysiotherapeut erachter gekomen dat ik de zolen niet met hardlopen moet gebruiken. Sindsdien loop ik zonder (heb best over overpronatie, en val die naar binnen met mijn voeten, maar heb daar ook weer rekening mee gehouden bij het kopen van de hardloopschoenen). Nu loop ik beter als ooit tevoren.. dus laat je goed adviseren bij een running winkel (runners world in rotterdam is een erg goede winkel, ik denk dat dit voor alle vestigingen wel telt) en overleg ook zeker met je podotherapeut..

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:59

He dames,
Ik heb me al een keer voorgesteld hier, maar dat is alweer een tijdje geleden.
Hoop dat ik nog steeds gezellig met jullie mee mag kletsen?

Misschien kan ik jullie gelijk even om hulp vragen..
ik loop minimaal 1 keer in de week, max 3 keer.
5 kilometer loop ik in 28.15 (op de weg)

Maar ik zou zo graag km meer willen lopen.
Maar ik weet niet goed hoe ik dit op moet bouwen.
ik hoor jullie denken... maak dat rondje langer..
ja makkelijk gezegd. maar mijn lichaam wil niet echt.
Hoe bouw ik dit het beste op?
ik heb van de zomer ruim 4 weken geen bal gedaan en liep na de vakantie moeiteloos de 5 km uit.

Hebben jullie tips? wat is een goede trainingsmethode?
ik hoor het heel graag..

doen er trouwens nog meer van jullie mee zaterdag of zondag met de 7heuvelenloop?

ik loop de.....(verrassend) 5 km. hahah :o

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:12

Ondanks dat je lichaam "niet wil" toch gewoon een stukje langer doorlopen?
Ik ben vrij makkelijk steeds een stuk verder gegaan, soms met een paar km tegelijk omdat ik weiigbkeuze qua straten heb hier op het platte land. Maar er zijn ook vast wel schema's te vinden waarmee je kan opbouwen. In mijn eerste post staat wel een link naar de 5-10km van Evy.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:18

pNg: tempo omlaag (is best hoog) en dan kijken hoelang je het volhoudt is een optie. Ik kan 5km met moeite rennen, maar breng ik het tempo drastisch omlaag, dan lukt 7 me ook wel.
Een andere methode is met intervallen werken. Bijvoorbeeld 3 km rennen, 1 minuut lopen 2,5 km rennen. En dat houd je dan bijvoorbeeld twee weken vol en elke keer maak je zo de km's met een halve km of een km langer. Dat moet makkelijk lukken.

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:37

@ KarinvdM: bedankt, ik ga even teruglezen.
@ Annetje: dat ga ik dan vanaf maandag maar eens proberen. bedankt in ieder geval. Het moet ook gewoon lukken. Maar het gekke is dat als ik een ander rondje heb gelopen ( en zelf het idee heb dat dat dan een stuk langer was)ik erachter kom daarna dat het niet echt veel verder was..(dan rijd ik bijvoorbeeld met de auto dat stuk een keer.) haha. Maar ik ga het nu eens even andersom doen..
en intervallen ga ik zeker proberen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:43

inderdaad intervallen! Daardoor word je conditie en vermogen gewoon groter.

Er zijn verschillende manieren om verder te gaan. Je kan je tempo verhogen, als je uiteindelijk 5 km in 20 min kan lopen, kan je dus ook 10 min erbij (want een half uur rennen lukte je al) en ben je al 2km verder. Dit is de zwaarste manier. De makkelijkste manier is idd het rondje steeds een stukje groter te maken. Als je dit nou moeilijk vind, vraag dan iemand die gewend is bv 10km te lopen om met je te mee te gaan. Samenlopen is makkelijker dan alleen..

Hoe zit het trouwens met de consistentie van je snelheid? loop je met een app oid? Zoja, kan je dan van je laatste 5km de tijden per km posten!

Hoezo voelt je lichaam aan dat ti niet meer wilt? Kan het niet zijn dat je teveel suikers eet en die snelle suikers dus verbrand zijn en je lichaam weigert over te gaan op langzamere koolhydraat of vetverbranding?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 14:05

Hoi,
Zal me even voorstellen, ben Mariska, 39 jaar oud.
Ben sinds juni zonder sporten al ruim 20 kg afgevallen, en wil nu rustig aan het lopen op gaan pakken. Ben in 2008 ook al eens begonnen met Evy, en gisteren les 1 gelopen.
Nu heb ik het probleem dat een uur of 2 na het lopen ik last krijg van mijn heupgewrichten.. zeg maar het gewricht van bovenbeen-heup. Wordt nu gelukkig iets minder, maar als ik morgen weer ga lopen zit ik er niet weer op te wachtten zeg maar :D
Ik loop in het bos, op zachte ondergrond. Paar weken geleden een km of 5 'doorgewandeld' met de honden, en toen had ik er na afloop ook last van.. En dat terwijl ik normaal nooit last heb van mijn gewrichten. Ja dat ze wat los zitten misschien (schouder en ellenboog uit de kom gehad, klap snel door mijn enkel), maar dat zou het toch niet zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 14:08

Kan best zijn dat ze wat los zijn. Zoals mijn fysio het uitlegde; als je dikker bent ondersteunt het vet je gewrichten. Als je afvalt is die extra steun weg en moet je dus spieren opbouwen om dat weer stabiel te krijgen.

Kan best zijn dat je er ook gewoon wat verzuring en spierpijn hebt omdat je het niet gewend bent. Dus rustig aan opbouwen.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 15:43

pNg schreef:
He dames,
Ik heb me al een keer voorgesteld hier, maar dat is alweer een tijdje geleden.
Hoop dat ik nog steeds gezellig met jullie mee mag kletsen?

Misschien kan ik jullie gelijk even om hulp vragen..
ik loop minimaal 1 keer in de week, max 3 keer.
5 kilometer loop ik in 28.15 (op de weg)

Maar ik zou zo graag km meer willen lopen.
Maar ik weet niet goed hoe ik dit op moet bouwen.
ik hoor jullie denken... maak dat rondje langer..
ja makkelijk gezegd. maar mijn lichaam wil niet echt.
Hoe bouw ik dit het beste op?
ik heb van de zomer ruim 4 weken geen bal gedaan en liep na de vakantie moeiteloos de 5 km uit.

Hebben jullie tips? wat is een goede trainingsmethode?
ik hoor het heel graag..

doen er trouwens nog meer van jullie mee zaterdag of zondag met de 7heuvelenloop?

ik loop de.....(verrassend) 5 km. hahah :o

Intervallen, intervallen, intervallen. :))

Eind vorig jaar sportte ik nog niet, ben ik met Evy 5 km begonnen. Na een paar weken afgehaakt, ik hield het gewoon niet vol. :7 Na 11 minuten hardlopen was ik kapot, dus toen had ik geen zin meer. In april ben ik begonnen met fitnessen en vanaf juli doe ik een uur krachttraining en daarna 20 minuten intervallen, op de loopband of op de fiets. Een paar weken geleden ben ik voor de lol weer eens gaan hardlopen. Moeiteloos drie kwartier kunnen lopen. :) Toevallig ben ik nu net weer geweest, een uur hardgelopen zonder problemen. Kijk, ik ga niet super snel (heb vandaag bijvoorbeeld 9 km gelopen), maar qua conditie/uithoudingsvermogen had ik zo nog twee uur door kunnen lopen. :D Daar heb ik gewoon het geduld niet voor, nu was ik er na een uur echt wel klaar mee. Maar dat komt allemaal door het intervallen, daarmee gaat je conditie bizar snel omhoog.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:38

Maar heej ... als de 5 km goed gaat, dan móét jij ook méér dan 5 km kunnen lopen. Gewoon een kwestie van krachten verdelen toch?
Dus ik zou eerst zorgen dat je de 5 km gewoon goed loopt, en dan met kleine stukjes uitbreiden.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:29

Png: nu in de trein, onderweg naar nijmegen! Ook 5 km, we rennen met shirts met JORENS erop :p

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:30

Heel veel succes 5 & 10 km lopers van de zevenheuvelenloop!!! *\o/*

Ik mag morgen. :):) :):)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:32

Jij ook vast succes liedje!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 18:39

Heel veel succes inderdaad! :)

Ik heb vanochtend even 5km gelopen, had al een tijdje niet meer buiten gelopen (wel in de sportschool op de loopband, maar dat is toch anders), maar ik merkte dat ik behoorlijk last had van steek in m'n zij, eigenlijk aan allebei de kanten. Verder ging het heel lekker, maar dit kreeg ik er niet echt uit gelopen, kan het komen doordat de lucht ineens vrij koud was? En zoja, is er iets wat je daartegen kunt doen? :+
Moet zeggen dat ik het verder wel heel lekker vond dat het zo fris en mistig was!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 18:40

Wat fijn, een hardlooptopic! Ik loop ook 'hard', want ik ben bezig mijn tempo op te hogen. Ik vond mezelf altijd als een speer gaan, totdat ik erachter kwam dat ik over 4km een half uur doe... Ik breid het nu uit naar 5km en de laatste km probeer ik te versnellen om mijn basistempo te verhogen. Het gaat al wat vlotter voor mijn idee.

Mariska: Draag je goede schoenen? Mijn knieën en heupen zeuren ook soms wat na. Misschien dat die schokdemping gewoon niet bij iedereen het goed doet? Of misschien moet je lijf wennen?