In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikkkke

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:08

Ik gebruik nu al iets meer dan een jaar antidepressiva. Als je vragen hebt wil ik die wel via pb beantwoorden.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:27

Eline1510 schreef:
Hoi allemaal,

Ik lees al een tijdje mee in dit topic en zou graag met jullie meepraten, ondanks dat ik het toch wel eng vind mezelf zo in het openbaar bloot te geven... Vind het heel interessant om jullie verhalen en ideeën te lezen.
Zelf ben ik kort geleden gediagnosticeerd met dysthyme stoornis en daar bovenop een ernstige depressie. Ik slik hier nu escitalopram voor, nadat de begindosering verhoogd is, heb ik het idee dat het nu begint aan te slaan. Daarnaast volg ik groepstherapie, afgeleid van het boek 'Denk je sterk', het is een vorm van cgt.
2 jaar terug liep ik ook bij een psycholoog, voor traumaverwerking, ondanks dat ik toen al dystymie had, kwam deze niet ten sprake. Ik was er echt alleen voor de traumaverwerking. Ik heb EMDR gehad en daarna me ook even beter gevoeld. De thema's die toen gedaan zijn, zijn nu ook veel minder van invloed. Helaas had deze psycholoog niet echt de aandacht buiten het trauma, waardoor ik al vrij snel weer afgleed.

Heeft iemand hier ervaring met dysthymie? Zelf of iemand die je kent? Ik zou graag ervaringen horen

Ik heb nog geen 'echte' diagnose gehad maar heb wel in een brief van mijn huidige psych naar mijn nieuwe psych iets gelezen over dat ze dysthymie vermoeden. Wel weet ik zeker dat ik een depressie heb.

Ik heb gisteren sinds lange tijd weer een betere dag gehad, maar vandaag was het weer niets.. Ik krijg soms het idee dat ik hier nooit uit raak.

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:47

Knip
Laatst bijgewerkt door SincereQ op 08-12-24 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:33

Eline1510 schreef:
@ ilangok: ik heb even je berichten terug gelezen, nare situatie zeg! Hoe gaat het nu met je? Wat voor therapie krijg je? Ik herken het erg wat je schrijft. Af en toe heb ik ook een goede dag, maar het gevoel er niet uit te raken komt altijd terug. Ik denk dat dat ook een beetje het punt is bij dysthymie, omdat je er al zo lang mee rondloopt. Hopelijk krijg je goede therapie, waardoor je je toch wat beter kunt gaan voelen! Helaas heb ik nog geen optimistisch verhaal voor je, maar als er iets of wilt weten is kan je me altijd pb'en.

Het gaat nu eigenlijk nog hetzelfde dan eerst, vandaag zijn alle zelfmoordgedachtes ect weer enorm teruggekeerd na gisteren. Ik heb nu nog gewoon normale therapie (wekenlijks 3 kwartier praten) maar ben nu ook naar een andere praktijk gegaan waar ze waarschijnlijk meer voor me kunnen betekenen. Hetzelfde voor jou!!!! :(:)

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:37

wat gaan jullie hard meiden! Ik lees wel mee, maar het gaat zo snel dat ik even geen tijd heb om op iedereen te reageren hier.

Ik ben deze week even therapie vrij, ga nu eens in de twee weken (tenzij het niet gaat natuurlijk).
Ben veel in conflict met mezelf. Wil positief zijn en me zo voelen maar ben alleen maar erg gestrest om hele kleine dingen en dat werkt niet mee.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:32

Fijn dat je positief probeert te denken en handelen, River. Maar zorg dat dat ook niet de bron van stress wordt. Soms, als je het té goed wil doen, krijg je stress omdat je het goed moet doen van jezelf en dan lijkt het maar niet te lukken...

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:09

ikkkke schreef:
Fijn dat je positief probeert te denken en handelen, River. Maar zorg dat dat ook niet de bron van stress wordt. Soms, als je het té goed wil doen, krijg je stress omdat je het goed moet doen van jezelf en dan lijkt het maar niet te lukken...

Klopt helemaal, dit ervaar ik op dit moment! Vanmorgen weer naar therapie geweest en daardoor ga ik me echt fixeren op het positief willen denken... Super vermoeiend want daardoor gaat het allemaal zo 'geforceerd' :(

Ik heb gelukkig geen paniekaanval meer gehad. Maar ik moet in een van deze weken een gesprek aangaan met mijn vrienden waar ik al zo lang tegenaan loop te hikken... Bah.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:34

UhNee schreef:
Klopt helemaal, dit ervaar ik op dit moment! Vanmorgen weer naar therapie geweest en daardoor ga ik me echt fixeren op het positief willen denken... Super vermoeiend want daardoor gaat het allemaal zo 'geforceerd' :(

Ik heb gelukkig geen paniekaanval meer gehad. Maar ik moet in een van deze weken een gesprek aangaan met mijn vrienden waar ik al zo lang tegenaan loop te hikken... Bah.

Van wie moet jij een gesprek aangaan met je vrienden? Wat maakt dat je daar zo tegenop ziet? Wat zou jou kunnen helpen om er minder tegenop te zien?

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:03

ikkkke schreef:
UhNee schreef:

Van wie moet jij een gesprek aangaan met je vrienden? Wat maakt dat je daar zo tegenop ziet? Wat zou jou kunnen helpen om er minder tegenop te zien?

Ik gooi het er maar meteen allemaal uit: van mezelf, de psych en m'n ouders. De vriendschap met hun is zo veranderd, dat ik me alleen gelaten voel en het voelt geforceerd. Hier moet ik dus met ze over praten want anders krop ik alle emoties op.... Ik zie er zo tegenop omdat ik ban beng voor de reacties. Ben bang dat ze me niet meer willen. En ik denk dat als er zekerheid zou zijn dat ze positief gaan reageren ik me niet meer zenuwachtig voel. Maar die is er niet... Ben er echt misselijk van :(

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:53

Uhned,

Ik kan alleen maar zeggen: doe dingen waar je zelf volledig achter staat, ook al zijn ze spannend.
Je kunt van tevoren niet voorspellen hoe de ander zal reageren, maar hoe dichter jij bij jezelf blijft, hoe oprechter de reactie van de ander ook kan zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:11

Riverrr schreef:
wat gaan jullie hard meiden! Ik lees wel mee, maar het gaat zo snel dat ik even geen tijd heb om op iedereen te reageren hier.

Ik ben deze week even therapie vrij, ga nu eens in de twee weken (tenzij het niet gaat natuurlijk).
Ben veel in conflict met mezelf. Wil positief zijn en me zo voelen maar ben alleen maar erg gestrest om hele kleine dingen en dat werkt niet mee.

....misschien ten overvloede: de beste tip die ik ooit kreeg was: "eis niet van jezelf" (zo van zo moet het en ik faal als ik het zo dus niet ervaar)
"...maar probeer er mee te lachen. " (= Take it easy: 'oh, ja - hier ga ik nu voor de honderste keer de stress in'. Okee, ik ga dan dus balen - spreek jezelf liefhebbend en luchtig toe. Dat het uiteraard balen is, dat ik zou willen dat ik kon ontspannen en dat ik het momenteel niet beter heb - en: hier komt de klap op de vuurpijl - dat dat niet erg is!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:30

Zelfcompassie :D Dat is echt de sleutel :)

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:31

Ik ga het eens proberen! Nu stress ik ook enorm onder invloed van hormonen en kan daar ook wel om lachen. Huilen als iemand boe zegt enzo haha. En ik had vorig jaar nog problemen dat ik niet kon huilen. Wat dat betreft best grappig :p.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 06:48

Riverrr schreef:
Ik ga het eens proberen! Nu stress ik ook enorm onder invloed van hormonen en kan daar ook wel om lachen. Huilen als iemand boe zegt enzo haha. En ik had vorig jaar nog problemen dat ik niet kon huilen. Wat dat betreft best grappig :p.

Nou, dan heb je ten opzichte van vorig jaar dus al vooruitgang geboekt :D. Fijn dat je om zulke dingen ook kan lachen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:39

Joolien schreef:
Zelfcompassie :D Dat is echt de sleutel :)

Absoluut!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:51

Phoe wat hebben jullie veel geschreven! En interessante dingen ook!
Oke zal ze komende dagen proberen door even, vandaag laatste examen en dan even vakantie.

Die zelf compassie herken ik wel. En dat het belangrijk is om te leren zeker ook.
Maar, je kunt ook in het tegenovergestelde schieten heb ik gemerkt, dat je te laks wordt of te weinig wil van jezelf. Een moeilijk evenwicht.

Ik merk, nu het even beter met me ging, dat ik plots weer veel meer van mezelf verwacht (je hebt je vorige studie niet goed afgerond, dat is iets om je voor te schamen en een grote fout. Je moet beter en je kunt beter en je mag je niet zo laten doen door jezelf en anderen. Laat mannen nooit tussen jou en je ambities komen, en gevoelens ook niet...) dat soort dingen. Maar gelukkig minder dwangmatig dan vroeger maar merk dat ik er behoorlijk triest van word.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:52

Ja dat zijn wel dingen waar je triest van word. :(
Hier gaat het deze dag ook niet zo best. Voel gewoon een berg stress in mijn lijf en het gaat over allemaal kleine dingen die ik normaal veel beter kan hebben.
Ik weet gewoon niet hoe er mee om te gaan.
Als ik het positief probeer te draaien of denken dat het wel meevalt kan ik niet met mijn gevoel daarbij. Die denkt nog steeds, echt niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:58

Aria_zz schreef:
Phoe wat hebben jullie veel geschreven! En interessante dingen ook!
Oke zal ze komende dagen proberen door even, vandaag laatste examen en dan even vakantie.

Die zelf compassie herken ik wel. En dat het belangrijk is om te leren zeker ook.
Maar, je kunt ook in het tegenovergestelde schieten heb ik gemerkt, dat je te laks wordt of te weinig wil van jezelf. Een moeilijk evenwicht.

Ik merk, nu het even beter met me ging, dat ik plots weer veel meer van mezelf verwacht (je hebt je vorige studie niet goed afgerond, dat is iets om je voor te schamen en een grote fout. Je moet beter en je kunt beter en je mag je niet zo laten doen door jezelf en anderen. Laat mannen nooit tussen jou en je ambities komen, en gevoelens ook niet...) dat soort dingen. Maar gelukkig minder dwangmatig dan vroeger maar merk dat ik er behoorlijk triest van word.

Klopt, ik schoot daar ook wat in door. Maak me niet meer zorgen, het komt wel goed. Met als resultaat dat ik nu keihard aan het werk ben voor mijn tentamens :') Ipv dat ik even in de vakantie elke dag een uurtje wat schoolwerk erbij had gepakt :')
Maar sowieso ben ik nog zoekende naar de balans dus dat is ook moeilijk.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:14

Jolien, exact ja :') we zullen het wel leren door het veel te doen en mee te maken zeker? Het positieve is, je bent er wel mee bezig en aan een evolutie aan het werken bij jezelf, dat op zich is sterk en al meer dan veel mensen doen.
Succes met de tentamens!

River, :(:) misschien eens lekker frisse lucht of even sporten en alles laten zakken? Als je volledig opgebrand bent kun je toch niet echt iets productiefs doen dus dan kun je beter tijd in jezelf steken, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:20

Dank je Aria :)

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:21

Sporten en wandelen enzo gaat niet meer . Heb bekken en rugproblemen dus mag nu niet veel tijdens de zwangerschap. Dat is dus ook al zo balen, dat ik niet kan doen wat ik wil doen.

Mijn vriend heeft t huishouden gedaan vandaag. Lief :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:24

Misschien kun je schrijven Riverrr?
Gewoon een pen en een stuk papier pakken. Ook al begin je met: Ik ga schrijven maar weet niet wat ik ga schrijven. Laat je gedachten lopen en schrijf ze op. Ze gaan niet over goed of kwaad.
Ik vind schrijven heel verruimend en fijn.

Doorslaan van compassie heb ik zelf nog niet gemerkt. Ik ben al blij als het me enkele keren per week lukt. Ik heb een hele sterke interne criticus, die mij zelfs er van langs geeft als oorzaken buiten mezelf liggen.

We hadden het gisteren en eergisteren hier over het voelen van positieve gedachten. Dat het gemaakt is. In het boek dat ik nu lees staat dat wanneer je emoties negatief zijn, maar je toch positieve dingen tegen jezelf zegt, het niet werkt, omdat je in een innerlijk conflict raakt en dat dat een stressrespons oproept. Het is belangrijk om ook echt de bijbehorende emoties te voelen.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:49

Juist Ankem en daar heb ik dus last van ... Hoe krijg je jezelf zover dat je het ook echt voelt?

Zal zo eens gaan schrijven :)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:48

Het systeem in de zorg is zó scheef eh. Ben nu in opname, krijg niet de hulp die ik krijg (verkeerde kliniek). Krijg nu voorrang om naar de andere kliniek te gaan terwijl daar een zeer lange wachtrij is. Voel me bijna schuldig voor iedereen die zo lang zit te wachten ...

Trouwens, om je vrolijk te maken, een pen horizontaal tussen je tanden stoppen. Dan wordt er door die spieren een seintje naar je hersens gemaakt. Vond het wel grappig haha, geen oplossing ofc maar toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:20

xEmily schreef:
Het systeem in de zorg is zó scheef eh. Ben nu in opname, krijg niet de hulp die ik krijg (verkeerde kliniek). Krijg nu voorrang om naar de andere kliniek te gaan terwijl daar een zeer lange wachtrij is. Voel me bijna schuldig voor iedereen die zo lang zit te wachten ...

Trouwens, om je vrolijk te maken, een pen horizontaal tussen je tanden stoppen. Dan wordt er door die spieren een seintje naar je hersens gemaakt. Vond het wel grappig haha, geen oplossing ofc maar toch.

Oh apart, maar fijn dat je voorrang krijgt, dat verdien je!!

Idd een pen werkt, maar comedyseries of films kijken ook. Wil je lachen? Kijk dan als serie Modern family, gieren!! Qua film raad ik bridesmaids of 21 jumpstreet aan. Die laatste was echt zo grappig, geluoof dat ik nog nooit zo hard heb gelachen om een comedy :')