Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:42

Dank voor je reactie
Ik heb het bij m’n fysio neergelegd :+ (hij is ook een goede vriend)
Wat balen v je Garmin!

Suliko

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:52

Haha, ik sluit me helemaal aan bij ninus, ik was waarschijnlijk voor optie 1 gegaan, maar optie 2 is zeker het verstandigste. Klinkt alsof de aanhechting geïrriteerd is en dat wil je niet erger maken.

Ninus, wat stom van je garmin, dus ook aanhoudende problemen. Ik denk echt dat er iets mis zit in de programmering, hopelijk kunnen ze dat snel oplossen, maar hoe meer berichten ze krijgen erover, hoe beter. Ik snap dat je er klaar mee bent! Wel fijn dat je zelf terug wist te komen. Ik weet niet of je je mobiel mee hebt, maar ik heb als backup altijd de route in de app Topo GPS voor het geval dat of als ik meer overzicht nodig heb.
Kon je niet inzoomen op de route? Dan kan het ook een fout zijn in het gpx bestand misschien, wel apart!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:57

Optie 2 klinkt wel als verstandig ja! Hopelijk valt het mee!

O wauw wat een mooie plaatjes weer Suliko! Lekker gelopen ook dus.

Wat balen van je horloge Ninus!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 15:04

Ik sloeg de training over en ging dan zondag die run doen en daarna kijken of trainen weer gaat, anders weer rust tot 9 februari. Dus zou het weer anders doen. Misschien ook tegelijkertijd even naar de fysio.

Hier lijk ik in een hardloopdip te komen. Het gaat al 2 weken ofzo echt niet lekker. Net of ik geen lange afstanden meer kan lopen zeg maar. Maar zaterdag met die 10km run was ik echt minstens 4 minuten te langzaam. Nu was het en is het ook mistig en daardoor loop ik ook niet fijn (net of mijn kriebelhoest dan terugkomt waar ik al sinds begin november af en toe last van heb), maar ik heb ook al een beetje een dip in zin om te trainen gedurende een paar weken. Ik doe het wel, maar eigenlijk met tegenzin. Vaak ben ik dan wel weer blij als ik thuisben, maar had vorige week ook 1 training waarbij het gewoon echt niet ging, 45 minuten rustige herstelloop en ik moet gewoon steeds tussendoor wandelen. Dan denk ik van straks moet ik 7 uur, dus wat is nu 45 minuten? Zaterdag na die 10km was ik ook blij dat ik er was, terwijl ik die afstand dus X 4 moet gaan lopen plus nog 2.2km.
Ik kan nog in de herstel zitten van die 30.5km van 2 weken terug, want bij de halve marathons die ik gelopen heb was ik ook pas weer in vorm na 3 weken bij de volgende halve marathon. Maar het maakt me ook onzeker. De 10km blijft gewoon ver voelen, maar ik wil naar de hele marathon. Ik zie echter ook gewoon tegen trainingen waarin meer dan 12-14km gelopen moet worden op, dat komt ook door het weer, het is me eigenlijk te koud nu. Ik had dat afgelopen zomer helemaal niet. Dan was het ok, het is even een lange training, maar ik ben voor het donker weer thuis. Nu is het koud en ik train bijna altijd in het donker.
Ik ben gewoon echt toe aan het voorjaar.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:18

Je moet geen 7 uur Germie. Je kunt wel een marathon willen lopen maar als je lichaam aangeeft dat (nog niet) aan te kunnen houdt het wel een beetje op. Ik wil ook graag grand prix rijden maar heb er het talent en de middelen niet voor. Dan houd het gewoon op.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:47

Sall schreef:
Beterschap SV!

goed gedaan Iersjje!

Wauw wat een mooie plaatjes Suliko!! Dat klinkt en ziet er uit als een fijne run!

Ik heb jullie advies nodig.
Die lies blijft zeuren, althans in beweging voel ik niets meer, maar de aanhechting naar (mijn bekken/ schaambot? ) is pijnlijk als ik eraan zit.
Dus, blijf eraf :+

As zondag heb ik een plaatselijke 10 km run en 9 feb de 10km in Schoorl

Optie 1: Nu had ik bedacht om vandaag een interval te doen met 4 of 5 tempo wisselingen en dan donderdag mocht het goed gaan nu een rustige run van 30 minuten. Houdt mijn lies het goed, dan toch zondag lopen en kijken hoe dat gaat.

Gaat dat goed, dan gewoon door trainen en Schoorl lopen

Mocht dat niet gaan om dan naar de fysio te gaan en kijken of ik as zondag en/of Schoorl eventueel skip

Optie 2: nu afspraak maken met de fysio en eventueel as zondag run skippen en mij richten op Schoorl

twijfel twijfel

Ik heb een tijd geleden dezelfde klachten als jij gehad en maakte het met rennen echt pijnlijker.
Bij de fysio kreeg ik stretch-oefeningen mee voor de aanhechting. Op een stoel zitten en je been over je andere been leggen en rustig je bovenbeen naar beneden drukken. Even vasthouden en weer opnieuw doen. Naproxen slikken en na een paar dagen rust mocht ik alweer gaan hardlopen. Geen last meer gehad :D
Ik had heel lang aangemodderd met die lies en na mijn fysiobezoek was ik er met een paar dagen al vanaf. Had ik dus eerder moeten doen.
Succes!

Suliko, wat een geweldige foto die laatste. Zo blij!
Wat een mooie trail hebben jullie gelopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 17:23

996981 schreef:
Je moet geen 7 uur Germie. Je kunt wel een marathon willen lopen maar als je lichaam aangeeft dat (nog niet) aan te kunnen houdt het wel een beetje op. Ik wil ook graag grand prix rijden maar heb er het talent en de middelen niet voor. Dan houd het gewoon op.

Ik denk dat ik het met trainen in 7 uur kan redden. Dus dan moet ik uiteindelijk wel het gevoel krijgen dat ik dus 7 uur aan 1 stuk op de been kan zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 17:51

Sall schreef:
Dank voor je reactie
Ik heb het bij m’n fysio neergelegd :+ (hij is ook een goede vriend)
Wat balen v je Garmin!

Verstandig. Ben benieuwd wat hij zegt :j hopen dat het meevalt

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 18:02

Beterschap sv!

Wauw mooi Suliko. Bijnaaaa jammer dat ik dat allemaal mis :z

Sall, naar de fysio gaan is eigenlijk altijd een goede optie. Dus optie 2 doen!

Wat balen van je garmin Ninus.
Als ik thuis ben ga ik toch ook wel een niet zo vriendelijk berichtje sturen. Batterij gaat super snel leeg(ondanks de zon) Hij crashte nu 2x tijdens een gpx en is ook al 2x compleet vastgelopen... ben er niet echt blij mee vooralsnog.
Wel knap dat je de weg terug gevonden had!

Wauw ieris echt respect hoor met die buik.

Knap dat je toch bent gaan lopen Samantha.

Hier had ik een hele toffe hike gezien waarvan ik dacht, misschien kan ik het wel als trail doen. Alleen kwam ik er paar dagen geleden achter dat 18km zonder water en eten (bij 27 graden met 1000hm) geen beste optie was en dat rennen met een backpack, ook niet comfortabel is... wel wat stukjes geprobeerd maar was gewoon echt niet fijn. Dus me er maar bij neergelegd en flink doorgestapt na de eerste km samen met mijn en dochter in 30min te hebben gelopen :+.
Afbeelding
Afbeelding
Het ging super simpel alleen die enorme steile bergop kwam ik in zone 2 hijgend boven
:')

De outfit:
Afbeelding

De bestemming:
Afbeelding

Afbeelding

En een stukje van de route:
Afbeelding

Het hardlopen staat hierdoor even op een laag pitje. Over 3 dagen gaan we terug naar Sal, kan ik daar weer over wat vlakker terrein lopen. :+
Ik ben nog niet klaar voor een trail in de echte bergen.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 18:28

Leonie Wauw dat ziet er tof uit!!
Uiteraard ga je op ‘mijn’ eiland weer heerlijk hardlopen :+

Dank voor de input.
Fysio wil toch dat ik doortrain en eventueel met tempowisselingen die run doe

Omdat ik het verder niet voel, ook niet met lopen/bewegen, oefeningen doen, denkt hij dat het met trainen weggaat.

Op het moment dat ik echt pijn ga voelen met (hard) lopen etc dan uiteraard stoppen en afspraak maken

Dank voor de tip Lisitano! Ik ga die oefening zeker doen

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 18:32

Wauw Leonie wat mooi!

Uhm Sall, dat klinkt niet heel goed. Klinkt een beetje als een aanhechting? Misschien zit ik helemaal mis hoor maar misschien toch even naar laten kijken door een andere fysio want je hebt dit nu best wel al een tijdje en zolang zeuren is niet goed. Tot zover mijn moederlijke bemoeienis :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:58

Wat mooi zeg Leonie! Prachtige plaatjes zo, geniet er nog van!

Succes Sall, hopelijk helpt de oefening.

Ik heb net 6 km gelopen, in het kader van Blue Monday. Moet nog wel elke 2 km even stoppen om op adem te komen zeg.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 21:18

Heel mooi Leonie!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 22:11

Net weer gelopen. Het ging echt niet lekker, kon nog geen km achter elkaar lopen. Ik had een MAS test en zou in die 6 minuten 6.50 min/km moeten lopen. Dat ging gewoon niet, zat tegen de 7.30 aan. Ik baal echt zo, het ging gewoon helemaal niets. Zat net boven de 6km per uur in totaal, en eenmaal thuis voel ik me dan of ik nog wel een ronde kan doen, maar tijdens het lopen ging het dus niet. Ik heb wel de afstand gedaan die moest, maar dus extreem traag met veel wandelen. Alleen die 6 minuten mas heb ik echt aan 1 stuk gelopen. Werd nog misselijk ook. De prei kwam me omhoog en na die 6 minuten echt even stilgestaan omdat ik dacht dat het er uit zou gaan, maar bleef gelukkig binnen. Met de cooling down kwam het eten me nog een keer omhoog en bleef er ook in. Het is dus echt m'n dag niet vandaag.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 07:16

Je zou maar te eigenwijs zijn om naar je lichaam te luisteren en rust te pakken 8)7

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 07:44

Weet niet op wie je reageert, maar gelukkig pak ik mn rust wel.

Heb het na die trailrun echt week rustig aangedaan. En ook afgelopen week zat ik op te weinig kms volgens schema. Ik heb het het runna schema aan de kantgegooid, en ook die van sportrusten. Heb nu nog Kiprun en Ben Parkes. Die gaan vrijwel gelijk op, maar de longrun van kiprun is erg kort in mijn ogen, max 17 km over aantal weken. Zondag zegt kiprun 12, ben parkes 23. Verder is het bij beiden interval of sprint en een herstelloop van of 45 min bij kiprun, of 6km bij ben parkes.
Blijf ik kiprun volgen, dus niet de parkes longruns doen, dan haal ik het einde wel. De long runs van parkes zijn echt lang, maar mijn gevoel zegt dat toch nog een keer 25 of 26km doen verstandig is. Ook tussen de oren. 30 voelt weer te ver. Parkes gaat tot 32 geloof ik. Dat is ook weer niet nodig.

Vo2 max is al weer gedaald zegt garmin. Dus dat was een punt stijging die 1 dag heeft standgehouden.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 07:49

Je weet heel goed op wie Goof reageert en je in plaats van alles te weerleggen kun je goedbedoeld advies ook ter harte nemen.
Je vertelde laatst dat je op redelijk niveau hebt geschaatst, als je voor een NK wordt geselecteerd vind ik dat best een prestatie en schaatsen is zwaar, dus ik zou aannemen dat je lichaam wel belastbaar is. Dat laten je hardloopprestaties echter niet zien, ik zou daar eerst eens serieus naar kijken en dat betekent bij de basis beginnen. Kortere afstanden, focus op herstel.

Dat je geen sub 4 loopt is helemaal niet erg, iedereen heeft zijn eigen doelen, dat is juist het mooie. Maar ik vind het gewoon pijnlijk om te lezen en ik kan me oprecht niet voorstellen dat je hier voldoening uithaalt.

Je zult hier niet naar luisteren en jezelf weer gaan aanmoedigen, maar geef het eens een kans om op je prestaties te reflecteren en advies ter harte te nemen. Wat heb je te verliezen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 08:14

Nee, ik weet niet waar op gereageerd wordt. Want ik luister wel naar mn lichaam. Dus ik kan het niet zijn. Heb ook geen blessure, maar gewoon een enorme dip. Ik denk het koude weer in combinatie met te weinig daglicht en dat ik een kriebelhoest nog niet 100 procent kwijt ben.
Ik ben een stayer en focus me op de langere afstanden. Ik word toch niet sneller, dus haal ik voldoening uit meer kilometers proberen te trainen. Sprinten kan ik sowieso niet, dat blijft een dingetje met die pees, dus daarom luister ik juist goed naar mn lichaam door dat weinig te doen, maar het af en toe toch te proberen.
Ik ben van geen stap pijnvrij juist door rustig op te bouwen gekomen tot de halve marathon vorig jaar. Van 1 keer 30 seconden door de pijn hern lopen per 2 weken gaat nu 3 keer per week trainen. En ik slik zelden nog een pijnstiller. Vorig jaar na elke training nodig tot ongeveer mei. Als ik niet naar mn lichaam geluisterd had was ik hier niet gekomen. Heb toen ook 23 weken uitgetrokken i.p.v. 12 voor de opbouw van 10 naar 21km.
De pees is tot ergens september vorig jaar gemonitord door een fysio.
Over zal het niet gaan, er zit een bobbel op, die blihft, maar de pees wordt nog steeds sterker. En dat komt door doorzetten, ook als het tegenzit, maar de scan aangeeft dat het kan, rust tussendoor, committment van de loper, enz. Een snelle loper zoals vroeger zal ik waarschijnlijk helaas niet meer worden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 08:25

Germie, je weet dondersgoed dat ik het tegen jou heb. Doorlopen met minder kilometers is geen rust en het is ook echt dom om te denken dat dat een goed voorbeeld is van 'rust pakken'.
Je lichaam communiceert met je, nee, het schreeuwt tegen je dat het even rust wil. Naar mij hoef je niet te luisteren, je weet toch alles beter en bent toch veel slimmer,maar leer gewoon eens een keer luisteren naar je lijf. Als het niet wil, dan wil het niet. Simpeler is het niet.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 08:27

Ik denk dat je een slimme vrouw bent Germie, dus natuurlijk snap je dat dit een reactie op jouw post is. Je hoeft je niet te verantwoorden, ik kan daar toch niets mee en wij hebben echt duidelijk een ander beeld van luisteren naar je lichaam, maar nogmaals het zijn goedbedoelde tips. Lees ze, laat het op je inwerken en doe er je voordeel mee. Of niet.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 08:37

Goof en ninus ik ben het helemaal met jullie eens. Maar ik ga er maar geen woorden meer aan vuil maken. Alles zeg je tegen dovemansoren. Er komt wel een dag dat het lichaam van Germie enorm op de rem trekt en dan is het te laat om alle goede adviezen aan te nemen.

Ik ben nog steeds ziek helaas, al lijk ik me vandaag iets beter dan gisteren te voelen. Pfff ben er wel klaar mee, ik wil weer lekker het bos in!
Ik lees verder wel alles mee, maar geen puf gehad om te reageren, sorry. Als ik me beter voel, doe ik weer lekker actief mee hier.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 08:40

Je hebt ook gelijk SV, maar ik af en toe blijf ik denken dat er toch iets moet doordringen :D
Balen dat je ziek bent, hoop dat je snel weer op de been bent :(:)
Mijn wederhelft is ook ziek, ik hoop niet dat hij me aansteekt, ik zit weer in een piek dus dat wil ik graag vasthouden 8-)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 08:46

Nee, ik zie niet dat het over mij gaat. Juist omdat ik naar mn lichaam luister. Moet alleen zien hoe ik de vicieuze cirkel kan doorbreken.
Als ik adviezen had opgevolgd had ik nooit meer kunnen hardlopen. En ondanks dat niemand dacht dat ik het kon heb ik toch mooi een paar halven gepakt.
En ik schrijf toch ook van dat er gewoon niet meer inzat. Maar ik baal wel. Gewoon een mindere periode hebben kan, maar je mag er kennelijk niet van balen.
Ik train RUSTIG verder, niet sporten hoeft ook niet. Er komt hopelijk een moment van beter weer, en dan is er grote kans dat lopen ook weer beter gaat. Dan raak ik waarschijnlijk ook dat laatste beetje hoest kwijt.
Ik geef nog niet op. We gaan gewoon rustig door. Heb nu eerst ook even geen run staan. Kom ik wat tegen wat past dan kan ik altijd nog starten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:18

Germie, ik hoorde (hier in België toch) ook dat er heel veel fijn stof in de lucht is en dat er aangeraden werd om buiten te sporten. Misschien vandaar die kriebelhoest? Bij mijn laatste 2 loopjes was ik ook de ene keer 10 minuten aan het niezen en de 2de keer 10 minuten aan het hoesten achteraf. Heb maar mijn plannen opgeborgen en beslist dat ik er voorlopig eventjes mee stop, lijkt me niet gezond als je half verkouden lijkt na een loopje van een kwartier.

Ofwel herstart ik bij beter weer, ofwel vraag ik personal coaching bij de fysio, die heeft ook loopband en crosstrainer, en lukt het me niet (meer), dan is het wat het is, ik ben dan ook al 50 en haal op mijn werk en door de paarden ook al behoorlijk wat stappen op een dag. Ik heb de druk momenteel losgelaten, voelt gezonder.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:18

Stop met je zielige verhalen en pak gewoon even 1 a 2 weken rust Germie. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Minder kms rennen, wat niet gaat want het voelt zwaar etc, is dus overduidelijk niet genoeg rust!