Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwi_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 18:35

Ik heb inderdaad de Garmin toch maar besteld, kan altijd nog terug denk ik maar :Y)
Ik vind het toch wel heel fijn om nauwkeurig te weten op wat voor tempo ik loop.

Ninus

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 08:46

Hier ook Garmin, voor het duiken gebruik ik een Suunto computer, ook een fijn merk :j

Was vanochtend vroeg, hond en paarden gedaan en daarna nog heel even in bed gekropen, het is stom weer, dus mijn zin is weg :=
Meestal komt het wel weer terug, we starten pas om 12 uur :D

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 09:48

Hier een Garmin Venu 2s en heel tevreden. Ik mis de navigatie erop maar die heb ik er nu op kunnen zetten met een app. Ik ben er elke dag weer heel blij mee.

Ninus, veel succes vandaag!
SuperVixen, wat een gave trap! Mooie foto’s weer. Misschien haak ik ook wel een keertje aan, lijkt me heel leuk.
Ieris, wat een goed idee dat zo te combineren. Succes!

Gisteravond de night trail gelopen in Utrecht. Wat een ervaring joh! Op handen en voeten glibberend heuvels op, kleine kruippaadjes met overhangende takken en helemaal in het pikkedonker. Echt gaaf! Soms stukjes verhard en dat was wel heel fijn voor mijn enkels :)) Ik heb lekker stijve bovenbenen nu.
Ze hadden een afterparty met apres-ski (het was bij een skischans), dus daarna nog lekker staan hossen met een biertje. Die skischans moest je trouwens op klimmen met een touw. Ja, zo tof! Echt genoten.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 10:23

Gaaf Lisitano een nighttrail is zo leuk! Aanhaken mag altijd, gezellig.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 12:06

Ben weer een beetje tot rust gekomen na een voorgestelde training van Garmin. Ik stem dus ook voor een Garmin *\o/*

Klinkt als een geslaagde avond Lisitano. Eindigen met een biertje is een fijne beloning!

Hopelijk heeft je teruginbedmoment de zin terug gebracht. Veel plezier Ninus. Sterkte met het verlies van Wolf, hopelijk geeft vandaag een beetje afleiding.

Lekker bezig Sherivey met je trainingen voor Rotterdam.

Hoe was je 10 km gegaan Ieris? Gefeliciteerd nog met je schoonmoeder.

Ik had ook een erg hectische week. Vanmorgen ook niet teveel zin, maar de voorgestelde training van Garmin heeft mij er door gesleept. Ik zou eigenlijk met een vriendin gaan, maar die had nog wat last van een jetlag. Uiteindelijk dus fijn gelopen. Het was een "drempel" training waarbij ik 3 x 7 minuten op 5.20 moest lopen. Ben normaal niet zo sterk in een tempo aanhouden maar het is toch goed gelukt zo.

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 12:26

Netjes!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 14:39

Je was in goed gezelschap, Suusje!

Gaaf, die nighttrail, Lisitano! Klinkt geslaagd, ook die afterpart.

Ninus, hoe is het gegaan? Heb je het nog wat droog gehad?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 14:45

Supervixen schreef:
Heerlijk gelopen en het was een mooie route. We hebben er een halve marathonafstand van gemaakt.

[ [url=m/1fMiOd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/myFiXT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/p1uhko.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SnPJEs.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WrlpmZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/iiYVcg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QIpQH5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Was echt weer een leuke loop, zo samen.. kijk alweer uit naar de volgende :D

Gisteravond deed ik met mijn zoon en man nog mee aan een soort lichtjes wandeling in Egmond waarbij in het thema wildlife allemaal beesten waren uitgebeeld, geluidseffecten erbij en ook vuurshows onderweg. Een heel leuk evenement, maar ik was echt zwaar kapot gisteravond. Had 37.000 stappen op de teller :Y)

Goed gedaan @Suusje.

Met Garmin zit je volgens mij nooit fout @Kiwi. Ik heb een gewone 6S en ben daar echt heel tevreden over :j

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 14:52

Vandaag maar lekker met de voetjes omhoog, Musli. Welverdiend. :j
Leuk, die lichtjestocht!

Jullie hadden er gisteren mooi weer bij!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 14:56

Puera schreef:
Vandaag maar lekker met de voetjes omhoog, Musli. Welverdiend. :j
Leuk, die lichtjestocht!

Jullie hadden er gisteren mooi weer bij!

Vandaag doe ik inderdaad bijzonder weinig :P het was goed weer, maar wel flink fris hoor met hardlopen. Het was ongeveer 4 graden :brr:

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 16:21

Lekkere snoet is het toch Suusje!

Lichtjes wandeling klinkt ook leuk MuSli!

Ik heb lekker gelopen, het weer was prut, harde wind tegen en regen. Gelukkig wel aan het begin, dan heb je het maar gehad :D
Heb pas na 17km gekeken hoe het ervoor stond, mijn man had last van zijn hernia en voor ons geldt altijd samen uit, samen thuis. Maar toen zag ik dat we best goed op schema lagen, volgens de Garmin hebben we de 21,1 in 1:58:30 gelopen, het parcours was iets langer, dus mijn officiële uitslag is 1:59:nog wat. Ik vind het allemaal best :D

Ben wel wat verkleumd, lastig hoor, om met dit soort weer je te kleden.

Heb de paarden net verzorgd, de hond uitgelaten en zit nu op te warmen met thee terwijl kat Jack Bauer de pannenkoeken van mijn man aan het jatten is en hond Dirk op mijn hardloop schoenen ligt te kauwen :roll: Ik ga maar even ingrijpen dus :D

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 16:24

Never a dull moment. :))

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 16:32

In de uitslagen van vorig jaar staat dat jij de halve in 1:47 hebt gelopen Puera! :))

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 16:40

Ik heb ook weer gedribbeld
Echt rustig aan gedaan. Wel 8km aan één stuk geribbeld. Door de regen maar dat vind ik eigenlijk wel lekker. Behalve dat ik mijn bril af moest zetten. En met mijn cilinder glazen zie ik zonder gewoon niet zo lekker. Maar met zag ik nog minder dus dan maar af.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 16:53

Ninus schreef:
In de uitslagen van vorig jaar staat dat jij de halve in 1:47 hebt gelopen Puera! :))
Haha ja, goed hè. :D

Nee, geintje... vorig jaar hebben ze een deel van de route eruit gehaald omdat die spekglad waren geworden door hagel en natte sneeuw. Als je op mijn naam klikt/tikt, dan zie je dat ik gefinisht ben op 18,7 km, of zoiets.

Goed bezig, BeFunny! Ik heb met regen vaak een petje op, scheelt toch iets tegen beregende brilleglazen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 16:55

Ik heb echt een hekel aan iets op mijn hoofd maar zal het wel eens proberen dan.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 17:16

Ah ja, dan is een petje misschien niet zo fijn. En lenzen misschien?

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 18:30

Leuk zo'n night trail Lisitano! Klinkt wel spannend zo over glibberige paadjes. De afterparty had je in ieder geval verdiend ;)

Heerlijke fotos van sv en Musli. Ik hou van de omgeving daar bij kwintelooyen! Jammer dat ik niet mee kon maar ik had die afstand echt niet gered.

Kiwi, ik heb ook Garmin al jaren en ben zeer tevreden. Op dit moment heb ik de Venu2s, niet al te groot om mijn pols en wel alles wat ik nodig heb. De navigatie via een losse app is niet geweldig fantastisch maar voldoet prima.

Suusje leuk zo die voorgestelde training. Altijd leuk zulke opdrachten om tempo te lopen, dan lukt er vaak meer dan je van tevoren denkt :)

Flink tempo Ninus! Jammer dat het weer wat tegen viel.

BeFunny lastig lijkt me met dit weer en bril. Ik heb geen ervaring maar ik herken je haat aan dingen op je hoofd :))

Ik heb de laatste dagen wat korte loopjes gemaakt. Het gaat redelijk, de benen voelen zachtjesaan beter.Stiekem wil ik toch wel de 100km deze maand halen om mijn streak niet te breken :') ik zit nu op 88 nog wat, dus als ik dinsdag en woensdag nog even loop dan moet het lukken!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 19:23

Puera schreef:
Ah ja, dan is een petje misschien niet zo fijn. En lenzen misschien?

Helaas kan ik die niet verdragen.
Daardoor had ik mijn ogen laten laseren ruim 10 jaar terug. Maar sinds afgelopen jaar dus toch weer een bril. Heb me nu wel echt bij de bril neer gelegd. En ga nu dan toch het petje maar uitproberen. Goede tip ;)

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 17:59

Lusi, gaaf dat de night trail zo een succes was!

SV,en Musli, wow wat een mooie omgeving daar, mooie foto's! Wat leuk dat jullie genoten hebben van het lopen.

Kylan, fijn om te horen dat het zachtjes aan weer wat beter gaat, zou leuk zijn als je de 100 gaat halen!

Ninus goed gelopen, en je man ook! Knap gedaan hoor onder de 2 uur, zeker in dat slechte weer.

Suusje mooie training, goed bezig!
Ik voel me ook altijd fijner als ik er toch even uitga.
Leuke foto ook!

Hier mijn verslag van zondag, wel een heel verhaal, want het ging niet heel lekker, en dat had ik voornamelijk aan mezelf te danken, had namelijk een echte beginners fout gemaakt met eten.

Zaterdagavond had ik aardappelen, bofkip, en groente gemaakt voor 3 personen, plus ik had nog rijst met saus over van een paar dagen daarvoor, wat ik zonde vind om weg te gooien. Mijn man bleef onverwacht bij een vriend eten, waardoor ik en mijn zoontje behoorlijk veel eten hadden.
Ik bedacht me ineens ergens gelezen te hebben, in een hardloopblaadje, dat het goed is om voor een wedstrijd koolhydraten te stapelen, en aangezien een snelle 10km me niet verkeerd leek, begon ik veel te eten.
Door koolhydraten te stapelen, komt er veel glycogeen in je spieren wat handig is in een wedstrijd.
Maar dat het vooral voor lange afstanden goed is, en alleen om koolhydraten gaat, en niet om de loze calorieën en vetten, die ik ook na het eten nog even flink stapelde, door chocolade en chips te eten, liet ik maar even buiten beschouwing. ;) :o

Volgende morgen vroeg opgestaan, gauw een bak sojamelk met brinta en een banaan genomen, licht verteerbaar, en 2 uur voor het evenement.
Daar aangekomen is het echt flink gaan regenen, waaien, behoorlijk koud.
Gelukkig ben ik voorbereid met een petje, en oude werkhandschoenen.
Mijn regenjas gooi ik net voor de start uit, ik ben er klaar voor!

De wedstrijd is niet groot, maximaal 100 deelnemers, je kan 5km doen 10, of 15.
Het zijn steeds rondes van 5km.
Er is geen chip voor de tijd, tijdregistratie gaat ouderwets met de hand!
De eerste km na de start ging vrij vlot, ik liep in het midden, tijd was 4.50min/km
Het bleef lekker vlot gaan, mijn handschoenen werden steeds natter, en mijn hoofd steeds roder, ik kreeg het te warm, en besloot mijn pet af te doen, heerlijk.
De handschoenen voelde steeds meer als bakstenen aan mijn handen, dus die deed ik ook uit, liep wel wat onhandig met dat alles in mijn hand. Ik wilde het bij het 5km punt neergooien.
Het tempo bleef hoog, ik liep naast een man in het oranje, hij vertelde dat hij ook de 10km deed. Mijn ademhaling werd zwaarder, en ik liet de oranje man wat voorgaan.
Vlak voor de 5km ging het tempo weer omhoog, kon ik daar eindelijk mijn spullen kwijt.
Ook raakte ik bijna het complete deelnemers veld kwijt, want door het rottige weer waarschijnlijk hadden de meeste voor de 5km gekozen.

Ik moest nog een ronde, en zag alleen nog de oranje man voor me, die ik niet uit het ook wilde verliezen, want ik vond het best eng voor de eerste keer in een vreemd bos, waar de bewijzering nogal te wensen overliet, ik zou zeker verdwalen, zonder mijn gids, mijn baken, mijn oranje lichtpunt!

Oranje man had er zin in, hij schroefde het tempo wat omhoog.
Bij 6km voelde ik mijn buik flink klotsen, het voelde als een rugby bal die flink tegen mijn organen en ingewanden aan het beuken was.
Niks van aantrekken, gewoon doorlopen, ging er door mijn hoofd, blijf bij oranje man!
Mijn benen voelde prima, die wilde wel, maar ademen ging wat moeilijker.
En precies bij 7km kreeg ik een flinke oprisping, lucht kwam naar boven uit mijn maag, op een zwaar ongelegen moment.
Mijn ademhaling ging over in een soort hyperventileren, voelde me net een vis op het droge, die vecht voor zijn leven en naar adem hapt.
Nu echt rustig en langzamer ging het door mijn hoofd.
Gelukkig ging het daarna ook beter.
Het gat met de oranje man werd wel steeds groter, en toen hij ergens een bocht omging, kreeg ik stress, en zette ik weer een tandje bij, waardoor mijn ademhaling weer naar een moeizaam nivo steeg, dit herhaalde zich bij elke bocht.

Eindelijk kwam de laatste kilometer, en daarbij de finish in zicht!
Nu kon ik langzamer lopen, en beter ademen, jee wat had ik het zwaar gehad, door al dat stomme eten in mijn maag.
Ik werd 300 meter voor de finish nog ingehaald door een boomlange jongen, waarvan ik geen benul had gehad dat hij achter me liep.
De laatste meters waren echt zwaar, maar ik dacht aan mijn moeder, die vind dat je altijd nog wat over moet houden voor een eindsprintje.
Met veel moeite perste ik er nog een paar snelle meters uit.
Yess het is me gelukt!

Compleet buiten adem stond ik bij de finish, ik zag de oranje man, hij liep op mij af, en begon te praten.
Hoe fijn het was dat ik hem geduwd had, dat hij met de fiets was, en bladibla, hij was lang van stof, en dat kwam goed uit, want het enige geluid dat ik kon maken was van een lekkend ventiel :D

Zo slecht als mijn maag en adem gingen, zo goed gingen mijn benen.
Niks geen pijnte, geen spierpijn, geen kramp nergens last van gehad.
Mijn glycogeen voorraad was waarschijnlijk zo groot, dat ik in het gehalveerde tempo van Apeldoorn naar Friesland had kunnen rennen, om daar nog laatste te worden bij de Pepernoten loop! :D

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:23

Ieris _O-

Ik heb geen idee wat je beter had moeten doen qua eten, ik ben een complete amateur op dat gebied en doe maar wat (ben zaterdag nuchter gestart en heb dit keer 3 winegums gehad := heel slecht, maar het werkt blijkbaar wel voor mij), maar het is hilarisch om te lezen.
Ben stiekem wel benieuwd naar je eindtijd :))

Ik had overigens hetzelfde met petje en handschoenen, die heb ik op een gegeven moment aan mijn rugzakje gebonden. Dat bungelde lekker, maar ik wist het anders ook niet zo goed.

Go Kylan, haal Greg van stal en ga voor die laatste km's, jij kan dat *\o/* *\o/* *\o/*

Oh en had de night trail helemaal over het hoofd gezien, klinkt als een heel leuk evenement Lisitana!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:36

Haha mooi verslag ieris. Toch knap gedaan, ondanks je problemen.

Qua eten stapel ik nooit koolhydraten in de dagen voordat ik een bepaalde afstand loop, maar wat bij mij wel goed werkt is de avond voor een (ultra)marathon friet eten. Hier zitten weinig vezels in, veel koolhydraten en ook zout waardoor je wat meer vocht vasthoudt. Hier loop ik heel goed op. Er zijn ook mensen die zweren bij pannenkoeken, pasta, witte rijst of witte bolletjes met wat beleg.
In ieder geval weinig vezels en veel koolhydraten. Weinig vezels zodat je darmen niet overstuur raken.
Doe ermee wat je wilt, misschien heb je er wat aan.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:57

Achjee, Ieris. Ik heb wel een beetje moeten lachen om je verhaal. Je hebt het maar wel weer mooi gedaan!

Klinkt ook alsof ik dat zou kunnen doen. Avond van te voren veel te veel lekkers eten waardoor je de volgende dag nog steeds last hebt. De regel 2 uur van te voren niet eten houd ik mij vaak wel aan. Voor de rest doe ik ook maar wat en probeer ik niet teveel te veranderen voor een "wedstrijd". Net als met die drinkposten onderweg, in een training drink ik ook niet op de 5 km, dus waarom bij zo'n wedstrijd dan wel... Bij langere afstanden zou dat echt anders gaan worden, maar voor die 10-16 wat ik loop lijkt mij dat niet nodig.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:32

Mooi geschreven @ieris. Balen dat je zoveel last had van je uitspattingen de avond van te voren. Hier heb ik eigenlijk niet zo snel ergens last van tijdens het lopen. Kan ook best kort op de start van mijn run eten en doe dat ook graag. Dan heb ik onderweg minder nodig :')

Zaterdag at ik bijvoorbeeld om 8:45 een bak Skyr aardbei witte chocolade van 450gram als ontbijt. Even over 9'en gingen we van start met onze trail...

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:37

Fantastisch verslag ieris _/-\o_ balen dat je last had van je maag maar zo te horen heb je toch flink doorgelopen! Maagzuur dat omhoog komt is echt heel naar.

Ik ben fan van pannekoeken (sowieso al) daar loop ik goed op als ontbijt of de avond voor een lange loop. Bij mij verschilt het enorm of ik goed kan lopen kort na het eten. Als ik goed uitgerust en in conditie ben kan ik het prima hebben, de laatste tijd moet ik echt een paar uur niet eten voor het lopen. Das nog wel een uitdaging voor mij want ik ben nogal een grazer :')