Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laurora

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:30

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:31

HopeMyDay schreef:
Ik weet niet wat er gebeurd is de laatste jaren met de kinderen en de elektronische apparaten.

Precies dit. Ik ging vorig jaar bij de buuf naar een feestje voor de eerste communie van hun zoontje.
Kind vroeg geld want hij spaarde voor een tablet... kind van 7 jaar :+
Ik voelde mij meteen een ouwe taart :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:33

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:45

HopeMyDay schreef:
Op verjaardagen van kleine ik (lees 15/20 jaar geleden) gingen we met zn allen het bos in om lekker te ravotten en toen kwam iedereen aan het einde van de dag tot zijn oren in de modder en moe thuis. Mijn ouders hebben nooit echt last gehad van dit soort "praktijken".
Bij mij thuis worden ook wel eens geregeld feestjes gehouden (omdat ik een vrij ruime tuin heb met de dieren etc.) maar daar zitten alle kinderen op hun I-pad of telefoon (6 jaar, nieuwste I-Phone ach typisch) en gaat niemand meer naar buiten.

Ik weet niet wat er gebeurd is de laatste jaren met de kinderen en de elektronische apparaten.

Ik ga nu heel even heel raar klinken misschien maar ik denk dat de elektronica de kinderen zodanig heeft veranderd dat het deels de reden is dat ik geen kinderen wil. Eerder wilde ik niks anders dan moeder worden (toen was ik 20) maar voor mij is dat hele beeld gewoon omgegooid.

Ik denk dat dat toch echt erg af hangt van je opvoeding. Als ze er niet op mogen x aantal uur gaan ze toch wel wat anders verzinnen hoor. Maar veel ouders vinden het wel makkelijk denk ik.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:03

c_alsemgeest schreef:
[ [url=m/HOzdMS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze leverde me weer veel tags op...

Ja die zag ik ook. Hilarisch. _O-

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:05

Trouwens w.b. elektronische apparaten... Itt vroeger zitten volwassenen/ ouders daar ook uren op hè? De wereld is wat dat betreft echt veranderd. Vind dat geen ontwikkeling die je bij kids alleen ziet/ aan kan rekenen. Mezelf incluis.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:30

Swah schreef:
Trouwens w.b. elektronische apparaten... Itt vroeger zitten volwassenen/ ouders daar ook uren op hè? De wereld is wat dat betreft echt veranderd. Vind dat geen ontwikkeling die je bij kids alleen ziet/ aan kan rekenen. Mezelf incluis.

Zeker, kinderen kunnen er niks aan doen maar doordat de ouders die de kinderen rondom mijn eventuele kinderen zo wel behandelen en ze het laten beleven wil ik geen kinderen.

Ik wil hier niet "die ene niet coole ouder" worden die de kinderen zonder elektronica op laat groeien.
Ook worden op scholen (basis scholen) steeds meer met de I-pad's en laptops gewerkt. Ik denk dat we de kinderen er veel meer op uit moeten sturen en ons ook als ouder een stuk meer betrokken moeten zijn bij de vrienden en het mediagebruik van onze kinderen.

Als ik op het internet kijk (vooral onder bijvoorbeeld youtube filmpjes van games etc.) zie ik zo veel nare reacties en dan is er iemand die dat terug zoekt naar wie dat was en die krijgt een ouder aan de lijn "nee mijn kind doet dat niet".

Ik ben overigens persoonlijk niet tegen het gebruik van media maar ik ben wel tegen massagebruik door kinderen want tegenwoordig speelt bijna niemand meer buiten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:31

Nu heeft ieder gezin wel een tablet, smartphone of laptop. Vroeger was dat een stuk duurder, dus was het er veel minder.
Toen de tv kwam (en later de video's en dvd's) zal men ook vast gezegd hebben dat kinderen spontaan meer voor de buis zaten en niet meer naar buiten gingen. Wat dan weer een voordeel is van tablets en smartphones en draagbare spelcomputers: in de zomer of algemeen bij mooi weer kunnen ze dat ook buiten in de tuin of op een terrasje. Maar ze zijn iig buiten. Toen dat er nog niet was en enkel de spelcomputers op tv aangesloten zaten, of video's, of spelletjes op de computer, toen zaten ze alleen maar te jengelen of ze alsjeblieft naar binnen mochten "want de tv moet aan".

Nog een voordeel: je kan ze op een tablet naar een film laten kijken, terwijl je als volwassene gewoon de tv aan kan op het journaal of een ander goed programma. Ook daar is geen gezeur meer rond.

Over anticonceptie: oestrogeen zou vrouwen beschermen tegen het ontwikkelen van dementie. We nemen al sedert de jaren '60 de pil (als ik het goed heb), dus die extra dosis hormonen zouden daar ook nog wel eens goed van pas kunnen komen.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:36

Varekaj schreef:
Nu heeft ieder gezin wel een tablet, smartphone of laptop. Vroeger was dat een stuk duurder, dus was het er veel minder.
Toen de tv kwam (en later de video's en dvd's) zal men ook vast gezegd hebben dat kinderen spontaan meer voor de buis zaten en niet meer naar buiten gingen. Wat dan weer een voordeel is van tablets en smartphones en draagbare spelcomputers: in de zomer of algemeen bij mooi weer kunnen ze dat ook buiten in de tuin of op een terrasje. Maar ze zijn iig buiten. Toen dat er nog niet was en enkel de spelcomputers op tv aangesloten zaten, of video's, of spelletjes op de computer, toen zaten ze alleen maar te jengelen of ze alsjeblieft naar binnen mochten "want de tv moet aan".

Nog een voordeel: je kan ze op een tablet naar een film laten kijken, terwijl je als volwassene gewoon de tv aan kan op het journaal of een ander goed programma. Ook daar is geen gezeur meer rond.

Over anticonceptie: oestrogeen zou vrouwen beschermen tegen het ontwikkelen van dementie. We nemen al sedert de jaren '60 de pil (als ik het goed heb), dus die extra dosis hormonen zouden daar ook nog wel eens goed van pas kunnen komen.

Dit is dus precies waarom ik tegen het gebruik van tablets en smartphones ben onder kinderen.

"Dan zeuren ze ook niet zo" nee heel fijn maar als je ze even naar buiten stuurt is er toch ook niks aan de hand?

Ook het "dan zitten ze wel buiten op het terras" vind ik twijfelachtig ik zal uitleggen waarom.

Een vriendin van me (met 3 kinderen, leeftijden 6 9 en 11) ging op vakantie met de kinderen naar Italië (met de auto).
De kinderen hebben naar haar woorden niet 1x hun schermpje losgelaten en ze heeft bij hen moeten zitten op een terrasje toen haar man een wandeltocht ging maken.
Wie is dan de baas in huis, maar alweer om een schermpje.

Ik hoor vaak van ouders het excuus dat het makkelijk is maar dan geef je het kind toch 5 minuten jou telefoon en dan koop je toch niet een gloednieuwe I-pad of de nieuwste en duurste I-Phone?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:46

In hoeverre je het gebruik toelaat hangt af per ouder. Als het de bedoeling is dat ze netjes stilzitten aan tafel, dan kan het een hulp zijn. Voor kinderen 's avonds of bij slecht weer ook. Ik vond als kind niks zo vreselijk bij familiefeesten of met de feestdagen de hele godganse dag binnen te moeten zitten aan tafel. Het enige wat op mocht bij oma, was dus het journaal of programma's voor grote mensen. Echt, dan verveel je je ook steendood. De tijd heeft dat opgelost doordat ik boeken ging lezen. Kreeg ik weer naar mijn hoofd dat ik altijd maar daarin zat met mijn neus en nooit luisterde naar de gesprekken.

Maar goed. Belangrijkste is dat de ouders vooral zelf de grenzen stellen. Als ze dan toch absoluut alleen maar verslaafd kunnen wezen aan het schermpje, dan maar de gulden middenweg zoeken als je de ballen niet hebt om het af te nemen zeg maar.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:40

Ik zat vroeger keurig stil aan tafel, zonder tablet := Je vermaakte je wel op een andere manier. En nee, dat was niet door gillend het personeel om ver te kegelen in een restaurant.

Zelf ben ik echt heel erg anti het gebruik van al die iPads en telefoons en laptops door dat kleine grut. Zou mijn kinderen daarom ook eerder naar een vrije school sturen dan naar regulier onderwijs. Niet dat ze er gaan komen, maar voor het idee :))

Kinderen op verjaardag heb ik geen last van, vriendinnen hebben geen kinderen *\o/* of partner blijft thuis met de kids. Woon ook drie hoog, en heb een haaaaaarige kat rond lopen. Huis is ook absoluut niet kindproof, ook geen enkele behoefte om het zo te maken. Dus de koters blijven gewoon thuis :D

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:52

Zie ook niet echt het nut om je huis kind proef te maken als je zelf geen kind hebt overigens.. :+

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:58

Berdien schreef:
Ik zat vroeger keurig stil aan tafel, zonder tablet := Je vermaakte je wel op een andere manier. En nee, dat was niet door gillend het personeel om ver te kegelen in een restaurant.

Zelf ben ik echt heel erg anti het gebruik van al die iPads en telefoons en laptops door dat kleine grut. Zou mijn kinderen daarom ook eerder naar een vrije school sturen dan naar regulier onderwijs. Niet dat ze er gaan komen, maar voor het idee :))

Kinderen op verjaardag heb ik geen last van, vriendinnen hebben geen kinderen *\o/* of partner blijft thuis met de kids. Woon ook drie hoog, en heb een haaaaaarige kat rond lopen. Huis is ook absoluut niet kindproof, ook geen enkele behoefte om het zo te maken. Dus de koters blijven gewoon thuis :D

Precies _/-\o_ ik ben zelf ook naar een vrije school geweest trouwens, misschien dat het daar vandaan komt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:04

Ik heb regulier onderwijs gevolgd maar dat was nog in de tijd dat je gewoon moest zitten, zwijgen en enkel mocht praten als je je vinger omhoog stak en toestemming kreeg van de juf.

Want yep, vanaf je 6 jaar tot 12 jaar (de hele basisschool) zaten meisjes en jongens apart. Meisjes les van juffen en jongens van meesters.

(voelt zich spontaan oud).

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:21

Hier was het gewoon gemengd, maar ik zie dat je uit België komt Varekaj dus wellicht zit daar het verschil in. :)
Maar idd ook vinger opsteken, niet rondlopen, dat werk en we begonnen met wat kleine dingetjes op de computer en paar jaar later mocht je ong 30 minuten per week een spel doen op voorwaarde dat je je werk af had en je goed had gedragen.
Wel al dat je sommige leraren aansprak met juf/meester *voornaam* (of achternaam) en anderen enkel met juf/meester of meneer/mevrouw.

Volgens mij was het ook zo dat als wij ergens op verjaardag gingen of uit eten gingen dat we of konden kleuren (restaurants met kleurplacemats en kleurpotloden) of je nam zelf zoiets mee/ging rustig bij het aquarium zitten of in de speelhoek bezig.
Er werd niet rond gerend, geschreeuwd of weet ik veel wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:27

Ik zat op een christelijke/katholieke school en ik ben er intussen 33, dus die periode is al minimaal 21 jaar geleden :))
Vanaf het middelbaar onderwijs zaten we wel gewoon gemengd. De meisjesschool ene kant van de straat, de jongensschool de andere kant. Ik was denk ik 15 of 16 toen het lager onderwijs op die school algemeen gemengd werd.

Vrij onderwijs kan wel dat het toen ook al gemixt was, maar als kind was ik daar eigenlijk niet mee bezig. Ik heb nog dactylografie gehad op een typemachine toen ik 15 was. Later wel les "informatica" op computer, en vanaf toen moesten we ook leren werken met powerpoint, de opkomst van internet toen ik 16-17 was (nog met inbellen), floppy's en je huiswerk moest je soms meebrengen op diskette. Netjes voorzien van je naam, klas en klasnummer op het etiket.

Wat waren dat toch heerlijke tijden :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:31

Jeetje, ik ben net zou oud maar hier ging het toch echt anders zo te lezen. :+
Ook christelijk onderwijs, maar vanaf de laagste klassen gemengd.
Typemachines hadden we niet, floppies wel maar niet voor onszelf, gewoon met algemene schooldingen erop of spellen zegmaar.
Huiswerk was gewoon op papier en laatste jaar de werkstukken en boekverslagen getypt en uitgeprint inleveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:36

Ja floppy's en diskettes waren de laatste jaren middelbare school. Voor een paar vakken moesten we opdrachten getypt indienen, meeste was nog gewoon handgeschreven.

In het lager moest je eerst leren schrijven met potlood, dan met pen, en je mocht geen wisstift gebruiken! Pas later werden balpennen ook toegelaten, maar typ-ex waren ze streng op. Vind ik nog steeds een hele goede zaak. Je leerde heel erg snel om niet te kliederen en om goed na te denken over je spelling. Heb ik nog steeds voordeel bij.

Mijn haar komt dan ook recht omhoog als ik op het werk soms een verslagje zie staan in een patiëntendossier, wat door een stagiair is geschreven. Tenenkrommend.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:13

Ik denk dat er een verschil is tussen geen kinderen willen of anti kind. Ik heb nooit moeite gehad kids in huis en zie overal gevaar en maak het wel kindproof. Ik ga dan echt geen kaarsen aansteken. Dat anderen kinderen willen accepteer ik net zo goed als dat ik zou willen dat andersom mijn keuze wordt geaccepteerd. Sommige opmerkingen hier zijn nog erger dan de pro-moeders maken. Vind ik persoonlijk soms jammer als ik hier meelees. Ongeacht of het een bewust kinderloos topic is. Of het moet het kinder frustratie (haat)topic gaan heten. ;-)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:17

Ik heb niet met alle kinderen moeite, maar ga mijn huis niet aanpassen. Het is hondproof en dat is op bepaalde plekken dus niet kindproof. Dat ga ik ook niet aanpassen, maar geen kaarsen aansteken vind ik weer niet perse huis kindproof maken. Ik ga ook geen speelgoed aanschaffen voor andermans kinderen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:39

Ik kreeg vroeger ook te horen dat ik alleen maar boeken zat te lezen hoor :+ heel veel is er niet veranderd, behalve het medium (boek of tablet). Net als dat waar nu iedereen op zijn telefoon staat te turen bij de bushalte ze vroeger massaal de krant lazen. Het valt heus mee :) en het een is niet beter dan het ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:55

Ik zit er zo diep in dat ik dus nergens op reageer. Mijn vriend kan zich daar ook aan ergeren. Ik vind het dan weer vreselijk dat ik 20x dezelfde lijn lees omdat hij een gesprek wil aanknopen :))

Mijn moeder leest ook graag, dus die was maar wat blij dat ze me daarmee zoet kon houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:37

Varekaj schreef:
Ik zat op een christelijke/katholieke school en ik ben er intussen 33, dus die periode is al minimaal 21 jaar geleden :))
Vanaf het middelbaar onderwijs zaten we wel gewoon gemengd. De meisjesschool ene kant van de straat, de jongensschool de andere kant. Ik was denk ik 15 of 16 toen het lager onderwijs op die school algemeen gemengd werd.

Vrij onderwijs kan wel dat het toen ook al gemixt was, maar als kind was ik daar eigenlijk niet mee bezig. Ik heb nog dactylografie gehad op een typemachine toen ik 15 was. Later wel les "informatica" op computer, en vanaf toen moesten we ook leren werken met powerpoint, de opkomst van internet toen ik 16-17 was (nog met inbellen), floppy's en je huiswerk moest je soms meebrengen op diskette. Netjes voorzien van je naam, klas en klasnummer op het etiket.

Wat waren dat toch heerlijke tijden :')

Katholieke school, gewoon gemengd en had juffen en meesters. Hangt echt van school tot school af. Als ik er op terug kijk vond ik mijn school al een hypocriete bende die me absoluut tegen gewerkt hebben in mijn ontwikkeling.

Denk dat de mens altijd al asociaal is geweest. We wonen te dicht op elkaar met te veel en creëeren zo onze eigen ruimte. If anything is de jeugd nu misschien 'te sociaal geëngageerd '.
Ze kunnen niet meer alleen zijn, hun zelfwaarde hangt erg Af van social media en ze conformeren IMO veel meer. Ze hebben geen 'alleen tijd' meer dus ze hebben eigenlijk ook nooit een moment om echt eigen ideeën te vormen. Ze zijn constant omringd door 'peers'. Digitaal of irl:
Zag op FB een filmpje dat het prachtig omschreef. Toen ik dat zag dacht ik: 'dát dus!!'
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-09-17 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:40

Varekaj schreef:
Ja floppy's en diskettes waren de laatste jaren middelbare school. Voor een paar vakken moesten we opdrachten getypt indienen, meeste was nog gewoon handgeschreven.

In het lager moest je eerst leren schrijven met potlood, dan met pen, en je mocht geen wisstift gebruiken! Pas later werden balpennen ook toegelaten, maar typ-ex waren ze streng op. Vind ik nog steeds een hele goede zaak. Je leerde heel erg snel om niet te kliederen en om goed na te denken over je spelling. Heb ik nog steeds voordeel bij.

Mijn haar komt dan ook recht omhoog als ik op het werk soms een verslagje zie staan in een patiëntendossier, wat door een stagiair is geschreven. Tenenkrommend.

Dat was mijn grootste frustratie vroeger.
Ik was namelijk gewoon niet in staat om een pagina AAAAA te schrijven zonder een foutje.
Totaal mierenneukerij vond ik het.
Ik kan het nog steeds niet. Op iedere verjaardagskaart die ik schrijf moet ik wel iets doorstrepen. Ik ben ouder dan jij, bij mij kwam e-mail net in toen ik ging studeren.
Ik heb gewoon in een gemengde klas gezeten waar sperma het coolste woord op aarde was op de basisschool.
Het was ook zeker geen keurig brave klas en in de pauzes was er onderlinge scholen oorlog. Niets specifiek goede tijd aan wat mij betreft.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 30-09-17 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:43

Wij mochten al die dingen ook niet (typ-ex, door halen) maar mij heeft het verder niet geholpen hoor op dat gebied. Vind het nog steeds bullshit :')