Nieuwspaal is op dreef, en wederom die reacties van mensen die dit veel te serieus nemen, zalig

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
HopeMyDay schreef:Ik weet niet wat er gebeurd is de laatste jaren met de kinderen en de elektronische apparaten.
Laurora schreef:http://nieuwspaal.nl/dit-kind-kun-je-to ... je-noemen/
Nieuwspaal is op dreef, en wederom die reacties van mensen die dit veel te serieus nemen, zalig
HopeMyDay schreef:Op verjaardagen van kleine ik (lees 15/20 jaar geleden) gingen we met zn allen het bos in om lekker te ravotten en toen kwam iedereen aan het einde van de dag tot zijn oren in de modder en moe thuis. Mijn ouders hebben nooit echt last gehad van dit soort "praktijken".
Bij mij thuis worden ook wel eens geregeld feestjes gehouden (omdat ik een vrij ruime tuin heb met de dieren etc.) maar daar zitten alle kinderen op hun I-pad of telefoon (6 jaar, nieuwste I-Phone ach typisch) en gaat niemand meer naar buiten.
Ik weet niet wat er gebeurd is de laatste jaren met de kinderen en de elektronische apparaten.
Ik ga nu heel even heel raar klinken misschien maar ik denk dat de elektronica de kinderen zodanig heeft veranderd dat het deels de reden is dat ik geen kinderen wil. Eerder wilde ik niks anders dan moeder worden (toen was ik 20) maar voor mij is dat hele beeld gewoon omgegooid.
Swah schreef:Trouwens w.b. elektronische apparaten... Itt vroeger zitten volwassenen/ ouders daar ook uren op hè? De wereld is wat dat betreft echt veranderd. Vind dat geen ontwikkeling die je bij kids alleen ziet/ aan kan rekenen. Mezelf incluis.
Varekaj schreef:Nu heeft ieder gezin wel een tablet, smartphone of laptop. Vroeger was dat een stuk duurder, dus was het er veel minder.
Toen de tv kwam (en later de video's en dvd's) zal men ook vast gezegd hebben dat kinderen spontaan meer voor de buis zaten en niet meer naar buiten gingen. Wat dan weer een voordeel is van tablets en smartphones en draagbare spelcomputers: in de zomer of algemeen bij mooi weer kunnen ze dat ook buiten in de tuin of op een terrasje. Maar ze zijn iig buiten. Toen dat er nog niet was en enkel de spelcomputers op tv aangesloten zaten, of video's, of spelletjes op de computer, toen zaten ze alleen maar te jengelen of ze alsjeblieft naar binnen mochten "want de tv moet aan".
Nog een voordeel: je kan ze op een tablet naar een film laten kijken, terwijl je als volwassene gewoon de tv aan kan op het journaal of een ander goed programma. Ook daar is geen gezeur meer rond.
Over anticonceptie: oestrogeen zou vrouwen beschermen tegen het ontwikkelen van dementie. We nemen al sedert de jaren '60 de pil (als ik het goed heb), dus die extra dosis hormonen zouden daar ook nog wel eens goed van pas kunnen komen.
Berdien schreef:Ik zat vroeger keurig stil aan tafel, zonder tabletJe vermaakte je wel op een andere manier. En nee, dat was niet door gillend het personeel om ver te kegelen in een restaurant.
Zelf ben ik echt heel erg anti het gebruik van al die iPads en telefoons en laptops door dat kleine grut. Zou mijn kinderen daarom ook eerder naar een vrije school sturen dan naar regulier onderwijs. Niet dat ze er gaan komen, maar voor het idee![]()
Kinderen op verjaardag heb ik geen last van, vriendinnen hebben geen kinderenof partner blijft thuis met de kids. Woon ook drie hoog, en heb een haaaaaarige kat rond lopen. Huis is ook absoluut niet kindproof, ook geen enkele behoefte om het zo te maken. Dus de koters blijven gewoon thuis
Varekaj schreef:Ik zat op een christelijke/katholieke school en ik ben er intussen 33, dus die periode is al minimaal 21 jaar geleden![]()
Vanaf het middelbaar onderwijs zaten we wel gewoon gemengd. De meisjesschool ene kant van de straat, de jongensschool de andere kant. Ik was denk ik 15 of 16 toen het lager onderwijs op die school algemeen gemengd werd.
Vrij onderwijs kan wel dat het toen ook al gemixt was, maar als kind was ik daar eigenlijk niet mee bezig. Ik heb nog dactylografie gehad op een typemachine toen ik 15 was. Later wel les "informatica" op computer, en vanaf toen moesten we ook leren werken met powerpoint, de opkomst van internet toen ik 16-17 was (nog met inbellen), floppy's en je huiswerk moest je soms meebrengen op diskette. Netjes voorzien van je naam, klas en klasnummer op het etiket.
Wat waren dat toch heerlijke tijden
Varekaj schreef:Ja floppy's en diskettes waren de laatste jaren middelbare school. Voor een paar vakken moesten we opdrachten getypt indienen, meeste was nog gewoon handgeschreven.
In het lager moest je eerst leren schrijven met potlood, dan met pen, en je mocht geen wisstift gebruiken! Pas later werden balpennen ook toegelaten, maar typ-ex waren ze streng op. Vind ik nog steeds een hele goede zaak. Je leerde heel erg snel om niet te kliederen en om goed na te denken over je spelling. Heb ik nog steeds voordeel bij.
Mijn haar komt dan ook recht omhoog als ik op het werk soms een verslagje zie staan in een patiëntendossier, wat door een stagiair is geschreven. Tenenkrommend.