In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:04

Joolien schreef:
sharon488 schreef:
Nu even geen tijd om alles te lezen..

Ben de laatste dagen zo ontzettend boos, zoveel agressie om de kleinste dingen waar je niet boos om hoeft te zijn. Waar het weg komt weet ik niet (woensdag wel gesprek gehad over hoe emdr werkt). Ik heb gewoon het gevoel dat ik alles wel kort en klein kan slaan en zo ben ik helemaal niet dus vind het zo vervelend. Ik moet me echt inhouden wat met moeite gaat.. iemand hier ervaring mee?

Vanavond maar even uitwaaien op stal

Ben je echt boos of ben je eigenlijk verdrietig of bang? Vaak gebeurd het dat de ene emotie de andere vervangt.

Ik herken wel wat Joolien hierboven schrijft.

Ik begrijp dat je bijna start met emdr. Dat betekent ook dat er veel door je hoofd spookt, anders zou je niet met emdr beginnen. Toen ik begon met mijn traject kwam er ook veel verdriet en boosheid naar boven.
Maar door je in te houden, maak je het alleen maar erger. Ik vocht ook tegen de emoties, maar ze hebben het me er letterlijk uit laten slaan. Op de boksbal, met een handdoek op de behandeltafel, je kunt ook op je kussen slaan. Dat gaf heel veel lucht. Doe het enkel nog wel eens. Dan vecht ik er zo lang tegen en als ik het dan eindelijk toe laat, denk ik....is dit alles? Dan komen er twee tranen, waar ik al uren tegen vecht ( niet altijd, soms zijn het meer dan twee tranen ;) ) Door de emotie toe te laten, hem te voelen, maar niet te beoordelen kun je jezelf wat meer lucht geven.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:09

Riverrr schreef:
Ankem, interessant!
Mijn medicatie zorgt er voor dat ik niet meer psychotische verschijnselen heb, maar t geeft ook een klein beetje onrust. Ik heb geen geduld meer voor een film of typen, etc. Aan de andere kant heb ik geen rare waanideeën meer. Zoals de angst dat ze mijn kindje gaan afpakken straks.

De oxazepam maakt me gewoon relaxt.

Ik heb wel echt afgevkakte emoties gehad maar ben nu zo lekker hormonaal dat ik al ga huilen als ik me verveel hahahaha.

Sharon ben je misschien bang voor de emdr? Het klinkt alsof je enorm in verdediging bent (al dan niet onbewust) . Dat is ook niet gek want verandering is doodeng.

Riverr
Voor jou is het nu het belangrijkste dat je zo stabiel mogelijk je zwangerschap doorkomt, zodat je straks je kindje met open armen kunt ontvangen en niet hoeft te leven met zoveel angst, maar er ook van kunt genieten.
Waar een kindje wordt geboren, wordt ook een moeder geboren en dat is zonder psychisch gedoe al heftig genoeg. Je hebt goede behandelaren om je heen, die jou bij dit proces gaan helpen en ook vertrouwen in jou hebben dat jij dit kan.
Het echte opbouwen en werken aan jezelf komt straks wel weer!

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:53

ankem schreef:
Joolien schreef:
Ben je echt boos of ben je eigenlijk verdrietig of bang? Vaak gebeurd het dat de ene emotie de andere vervangt.

Ik herken wel wat Joolien hierboven schrijft.

Ik begrijp dat je bijna start met emdr. Dat betekent ook dat er veel door je hoofd spookt, anders zou je niet met emdr beginnen. Toen ik begon met mijn traject kwam er ook veel verdriet en boosheid naar boven.
Maar door je in te houden, maak je het alleen maar erger. Ik vocht ook tegen de emoties, maar ze hebben het me er letterlijk uit laten slaan. Op de boksbal, met een handdoek op de behandeltafel, je kunt ook op je kussen slaan. Dat gaf heel veel lucht. Doe het enkel nog wel eens. Dan vecht ik er zo lang tegen en als ik het dan eindelijk toe laat, denk ik....is dit alles? Dan komen er twee tranen, waar ik al uren tegen vecht ( niet altijd, soms zijn het meer dan twee tranen ;) ) Door de emotie toe te laten, hem te voelen, maar niet te beoordelen kun je jezelf wat meer lucht geven.

het zou best kunnen dat het een mix is van alle emoties bij elkaar.
Ik start inderdaad met emdr volgende week en ik kijk er best wel tegen op. Ik vind de bres zelf nu gewoon al naar omdat ik weet dat ik het daar niet leuk heb. Maar aan de andere kant kijk ik er ook naar uit zodat ik weer normaal rustig verder kan.

@ankem dat is misschien wel een goed idee. Ik ga nu even naar stal om even uit te waaien en mn verstand op nul te zetten. Heb nu ook het idee dat ik oververmoeid ben door alles. Ben moe, alles doet me pijn en kan overal wel om janken. Bah

wat een zeur ben ik ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:28

Sharon wat ontzettend rot voor je :(:) .

Ik heb een behoorlijk emotioneel weekend achter de rug, ik heb echt zoveel gehuild, ik dacht niet dat een mens zoveel tranen kon hebben.
Ik heb gevoeld wat ik voorheen altijd afblokte en nu gewoon heb laten komen.
Jeej lijk bijna mens :o .
Nu na een dag dagbehandeling ben ik wel moe dus helaas lukt het mij niet echt om terug te lezen en om te reageren.
Kreeg wel de volgende vraag in mijn hoofd rond spoken.

Wat vinden jullie van de volgende tekst?. (korte samenvatting van deze site[url] http://www.mijnkwartier.nl/depressie-vr ... gedachten/
[/url] )

Als je een negatieve gedachte hebt dan gebeurd er iets in de hersenen. Volgens onderzoek (NPO wetenschap)schijnt de rechter prefrontale cortex (in je hersenen) toe nemen bij veel negativiteit.
De linker prefrontale cortex is dan een stuk kleiner.
Volgens onderzoek kun je door verschillende therapeutische technieken zoals meditatie, dankbaarheidstraining en andere technieken dit proces weer om keren.

Nu dacht ik zo puur even stukje logica van mijn kant (en misschien slaat het nergens op :') :') )
Als dit dus om te keren is dan is dat niet zomaar klaar lijkt mij.
Dat betekend dus ook dat je in het begin niet zomaar even kunt aannemen dat positieve gedachten waarheid zijn want het positieve gedeelte is immers onder ontwikkeld.
Je kunt het dus ook niet zomaar aannemen.
Dus dacht ik, is het dan ergens misschien een keuze om toch positieve woorden uit te spreken over jezelf ook al geloof je er (nog) niet in?
Is er misschien ook een keuze om het wel te gaan geloven ook al zegt je gevoel en gedachten iets anders.

Ik kom niet zomaar op die gedachte, het is iets wat ik momenteel zelf ervaar. (Dat na 3 kwart jaar positieve dingen over mezelf horen op dagbehandeling en van de mensen uit mijn netwerk)
Mijn gevoel en mijn gedachten spreken mij vaak nog erg tegen maar ik begin er voor te kiezen om toch het positieve te geloven.
En ik moet zegen hoe vaker ik besluit om het te accepteren als iemand mij een compliment geeft en deze ontvang (ondanks dat ik dus eigenlijk denk dat het niet zo is)
Ik dan toch besluit om te geloven dat diegene waarheid spreekt.
Buiten dat ik het zelf ervaar zie ik het ook bij lotgenoten, die op een bepaald moment komen dat ze er klaar mee zijn.
En de keuze maken om voor het positieve te gaan ondanks dat ze zich nog minderwaardig voelen.
Ik ben er daarnaast wel van overtuigd dat het belangrijk is dat je een goed netwerk aan mensen om je heen moet hebben die je zo vaak als nodig is kunnen bemoedigen.
Hoe denken jullie hier over?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:47

@sharon488
Ik vind het niet gek dat je zo moe bent ;)
Moet je eens kijken wat je de hele dag al loopt te onderdrukken en wat voor energielek dat is.
Ik ben jarenlang heel moe geweest, maar kon nooit de vinger opleggen waar hem dat aan lag :+
Nu wel, haha. De energie moet zich nog wat herstellen, maar is al zoveel beter geworden.
Ik ben zelf ook nog niet zo lang met emdr bezig. Had wat ervaringen gelezen, maar die verschilden enorm. Ben er open in gegaan, zonder oordeel.

Ik ben de eerste twee keren de dag erna heel beroerd geweest lichamelijk. Het tempo lag voor mij te hoog. Inmiddels hebben we het iets teruggeschroefd en de laatste paar keren kom ik opgelucht thuis. Net alsof die rugzak weer een klein beetje lichter is. Ben vanmiddag geweest en ik kan nog typen. Een beetje moe, beetje hoofdpijn en dat is het. Ik voel me de dag nadien vaak enorm creatief, kan dan goed schrijven of iets maken. Er zit verschil tussen of je voor een kortdurend of langdurig trauma behandeld wordt. Langdurig duurt langer. Omdat er in de verwerking van een eerste trauma wat mis is gegaan, kunnen erge situaties die daarna hebben plaatsgevonden vaak ook niet goed verwerkt worden. Ik heb er dus meerdere die we samen in kaart hebben gebracht.

Osmo
Wat dapper dat je je verdriet hebt durven voelen.
Over je hersenspinsel....ik ben dol op hersenspinsels...
Het uitspreken van positieve gedachten kost oefening. In veel boeken over positieve psychologie staat daarover wel veel geschreven, o.a. In het boek van Louise Hay dat hier vandaag eerder genoemd werd.
In het begin van het boek dat ik nu lees staat een mooie oefening om het verschil te ervaren. Ik zal later vanavond eens kijken of ik het hier kan plaatsen...

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:49

Knip
Laatst bijgewerkt door SincereQ op 08-12-24 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:23

Welkom Eline!

Nee, ik heb er geen ervaring mee en ken denk ik ook niemand die deze diagnose gekregen heeft. Maar ik weet wel wat het is (theoretisch gezien dan). Hopelijk kan je hier mensen vinden die hun ervaringen hiermee met jou kunnen en willen delen

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:24

Hoi Eline, van harte welkom!
Dapper van je dat je toch de stap hebt genomen om hier je verhaal neer te zetten.
Dysthymie.. Dat valt onder de stemmingsstoornissen toch? Heftig hoor, met depressie erbij.
Escitalopram ga ik deze week mee beginnen. Ben je ook op 5 mg begonnen? Fijn dat hij wat lijkt aan te slaan.
Vervelend als een psycholoog niet verder kijkt dan je trauma. Heb je naast groepstherapie nog een vorm van therapie? Heb je er baat bij?

Ik ben gediagnosticeerd met stemmingsstoornis. Je mag me altijd een pb doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:19

Riverrr schreef:
Ik had ooit ook de diagnose ptss maar die is weer ingetrokken omdat ik geen herbelevingen meer heb. Die kwamen dus alleen even op toen alles omhoog werd gegooid.
Voornamelijk denken ze bij mij nu aan manisch depressief. Alleen de vraag is of ik er manisch genoeg voor ben . Ik word namelijk niet zo erg dat de grenzen weg zijn maar wel euforisch en impulsief. Dat komt voor bij de type 2, maar door de zwangerschap kan het nu niet goed beoordeeld worden.
Echter is het genetisch bepaald en heb ik familie met een bipolaire stoornis dus de kans is wel aanwezig dat het die richting op gaat. Als dat zo is ga ik na de zwangerschap aan de lithium waarschijnlijk.

Hoi Riverr, het kleine beetje dat ik weet over hersens en manisch/depressief gaat er over, dat de huidige discussie een andere richting aan het inslaan is. Orthomoleculair wordt al gezegd, dat lithium vaak niet nodig is, omdat het probleem nog wel eens wil zitten in hetzij de 'hulpstoffen' zoals B6, fosfor en nog zo het een en ander - hetzij dat het een kwestie is van de bloed-hersenbarriere en dat is doorgaans een gebrek aan BCAA. (Een poeder dat, schrik niet, gewoon bij de tuinen te krijgen is.)

Uiteraard geldt ook hier: graag eerst een grondig bloedonderzoek! Dan weet je dingen mbt de hulpstoffen/ bcaa en aan de hand daarvan kun je beslissingen nemen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:24

sharon488 schreef:
Nu even geen tijd om alles te lezen..

Ben de laatste dagen zo ontzettend boos, zoveel agressie om de kleinste dingen waar je niet boos om hoeft te zijn. Waar het weg komt weet ik niet (woensdag wel gesprek gehad over hoe emdr werkt). Ik heb gewoon het gevoel dat ik alles wel kort en klein kan slaan en zo ben ik helemaal niet dus vind het zo vervelend. Ik moet me echt inhouden wat met moeite gaat.. iemand hier ervaring mee?

Vanavond maar even uitwaaien op stal

Hoi Sharon,
Even een vraagje voor alle duidelijkheid: je gaat toch alsjeblieft niet met een jou onbekende therapeut emdr doen nadat jullie een gesprek hebben gehad over "hoe het gaat, emdr"?
(Want dan zit je bij iemand die de zaken wel erg technisch benadert. Terwijl emdr ten eerste een cliënt centered therapie is: jouw tempo is van wezenlijk belang. En tijdens 'het zwaaien', het 'links rechts' werk wordt weinig gepraat - maar is het erg belangrijk dat jij je veilig voelt, met name bij deze therapeut. )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:52

Ik ben nadrukkelijk geen fan van cgt.
Het is een jaar of vijftig oud en de achtergronden zijn volledig achterhaald.
Zoals OsMo schreef: die hersendelen moet je trainen.
En zoals Anke aanhaalde: het gaat om jezelf beschermen.
Om te kunnen overleven hebben we nu eenmaal drie maal meer hersencellen die letten op nare dingen dan positieve dingen. (Geen leuke gedachte, maar wel uiterst realistisch.)
En verder is het ook gewoon erg vermoeiend. Heel irritant als je vanwege bijvoorbeeld een depressie al geen energie hebt.
Citaat:
CGT zorgt ervoor dat ik ook de reële gedachte kan zien. Zoals: de buurvrouw interesseert zich waarschijnlijk totaal niet voor mijn raamlapkunsten, kijkt niet eens naar mijn kont en als er al iemand is die het niet goed vind wat ik doe, dan gebeuren er geen enge dingen.

Mij ontgaat altijd wat hier nu reeel aan is.
Mijn emoties lijken mij veel belangrijker... Als je idd de vervolg stap maakt, kan een en ander zin hebben.
"Ik vind het nu eenmaal griezelig dat ik hier zichtbaar voor anderen misschien wel blunder. Mijn logische verstand weet heus wel dat ik voor slecht ramen lappen niet wordt gestenigd"- maar zo werkt onze geest nu eenmaal NIET.....
Ik ben als mens een aantal keren pijnlijk in mijn hemd gezet, verraden, uitgelachen of in elkaar geslagen (net hoe t maar uitkwam) - dus troostende woorden over dat ik nu niet gestenigd ga worden, tja, "je kunt stommere dingen tegen jezelf zeggen", maar de claim "dat als gevolg hiervan, zou ik rust in mijn hoofd moeten krijgen en de irreële gedachten zouden na verloop van tijd weg moeten gaan" - nee.
Soms helpt het, prachtig. Soms helpt het niet en anno 2015 is dat echt geen reden om pillen te gaan slikken.

Riverrr

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:13

Eline: Welkom! Ik heb zelf ook een stemmingsstoornis, op het moment nog NAO maar waarschijnlijk zoals ik al eerder schreef bipolair. Is natuurlijk iets anders maar de depressies ken ik maar al te goed helaas.

Osmo: Het is ook allemaal niet niks... Maar heb alle respect voor jou en wat je doet. Het is niet gek dat het allemaal naar boven komt.

Ik lees verder morgen even wat beter bij, dus sorry als ik iemand heb overgeslagen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 01:06

Eliene welkom.
Wbt Cgt je kunt het altijd proberen. Maar verwacht geen wonderen na gelijk al een maand.
Gedachten patronen hebben langer nodig om door broken te kunnen worden.

Janneke wbt je uitspraak over dat negatieve deel in de hersenen standaart drie keer zo groot is dat betwijfel ik.
Iemand die opgroeit in een positief milieu zal juist het andere deel meer ontwikkeld waardoor dat groter is.
Ik ben er van overtuigd dat als jij continu door een aantal mensen wordt aan gemoedigd en bemoedigd dat dit een positief effect heeft.
Er is ook een gezegde "Tegen een woord van ontmoediging zijn er drie woorden van bemoediging nodig".

River het is niet dat ik nu zo ontzettend heb gehuild vanwege eigen verdriet.
Donderdag wel, toen heb ik echt gehuild om dat ik het gevoel heb gehad dat God niet van mij hield.
Dat hij mij al die tijd vroeger aan mijn lot had over gelaten.
Toen ik mijn brief had op gelezen viel er een last van mijn schouders.
Ik heb een stuk naar verleden los kunnen laten.
Vrijdag voelde ik rust.
Zaterdag kon ik mee voelen met het verlangen van een vriendin van mij.
Ik was met haar mee naar een "vrij zijn" conferentie.
Zij heeft de ziekte van Bechterof (reuma) en heeft zo nu dan helse pijnen.
Zij moest enorm huilen tijdens de conferentie omdat ze naar haar zeggen een intense ervaring van de Heilige geest had.
En ik die normaal als een zakelijk persoontje op een zakelijke manier begripvol probeer te zijn heb keihard met haar mee gehuild.
Zondag was ik met mijn schoonzus in de kerk en die heeft tijdens de 1 uur durende dienst de hele tijd lopen huilen.
Dit omdat jeugdzorg heeft besloten om haar kindje uit huis te plaatsen omdat er door bezuinigingen niet de juiste begeleiding gegeven kan worden.
Uithuisplaatsing schijnt dan de goedkopere oplossing te zijn.
Ik heb haar mee genomen naar het nazorg team en gevraagd of ze met haar wilden bidden.
Deze mensen hebben liefdevol met haar gepraat en daarna met haar gebeden en tijdens dit alles zag ik haar als hulpeloze moeder met pure wanhoop in haar ogen.
En ik brak van binnen, ik heb zoveel verdriet van haar gevoeld.
Dit had ik nooit eerder kunnen voelen.
Zelfs toen een goede vriendin van mij vorig jaar kanker bleek te hebben. Voelde ik daar niets bij.
Zo waren mijn gevoelens afgeblokt en dit weekend heb ik zoveel gevoeld dat ik niet voor mogelijk had geacht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:32

Hoi OsMo,
Ik was wat kort door de bocht. Zoals de evolutie ons brein en vooral dat deel waar je geen controle over hebt heeft gevormd, heeft ieder mens drie maal zoveel 'bedradingen' mbt informatie die overlevingswaarde heeft en dat gaat vrijwel per definitie over pijn, angst etc.

Daarnaast is er hoe je als mens door je keuze, milieu, cgt et etc idd tegen de bedrading in toch positieve herinneringen, gewoontes etc etc etc kunt creëren in dat deel van het brein waar je wel controle over hebt.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:34

@Janneke2 Ik heb eerder gesprekken gehad met een andere vrouw. Toen is het behandelplan opgesteld en nu heb ik vorige week een gesprek gehad met de vrouw die emdr bij mij gaat doen over hoe dat gaat en werkt enzo.
Volgende week de eerste keer..

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:48

Ik zou gisteravond een oefening vanuit een boek over positieve psychologie hier plaatsen, maar ik was te moe :o
Kwaliteit van leven
Schrijf zeven woorden op die oprecht uitdrukken hoe je leven voelt op dit moment, de kwaliteiten die jouw leven uitdrukt. (het is belangrijk om ze op te schrijven, en er niet alleen over na te denken. Het opschrijven op zich, is al een aanzet tot verandering.) Maak zorgvuldig je keuzen, streep woorden door en voeg anderen toe, totdat jouw lijst werkelijk jouw huidige leven weerspiegelt. Bijvoorbeeld:
Vrolijk, lerend, lachend, begrijpend, dromend, inspirerend, loslatend, beslissend, veranderend, openend, liefhebbend, sensueel, dramatisch, sprankelend, creatief, expressief, onderzoekend, ontdekkend, opbouwend, beperkend, intens, aangenaam, saai, vastzittend, somber, routinematig, doelloos, monotoon, chaotisch, verdrietig, eenzaam, verontwaardigd, bezorgd, schuldig, rommelig, uitgeput, hopeloos, hulpeloos, gefrustreerd, ontworteld, rampzalig, angstig, bezwaard, zwervend, beredeneerd, serieus, ambitieus, succesvol, ontvankelijk, ontroerend, luisterend, intiem, spiritueel, vredig, transformerend, bewust, stimulerend, opwindend, uitdagend, bloeiend....

Terwijl je je lijst bestudeert, ga je bij jezelf na of je leven precies is zoals je het graag wilt. Misschien dat je over zes maanden, of zelfs volgende week, weer anders wilt - maar vindt je het fijn zoals het nu is, op dit moment? Ervan uitgaand dat er ruimte is voor verbetering, dat jouw leven nog niet 'de hemel op aarde is', stel je een tweede lijst van zeven woorden samen, waarin je de woorden die negatief aanvoelen, of weinig positief, verandert in iets wat je echt wilt. (De nieuwe lijst kan een aantal van de oorspronkelijke woorden bevatten.) Bijvoorbeeld:
Lijst 1:
Routinematig
Eenzaam
Beperkend
Star
Serieus
Onderzoekend
Verdrietig

Lijst 2:
Spontaan
Intiem
Verruimend
Stromend
Luchtig
Onderzoekend
Vrolijk

Laat de tweede lijst op je inwerken en herhaal de woorden verschillende keren voor jezelf - als het kan hardop. Probeer de verschillende energieën van die woordreeksen in je op te nemen. Hoe anders zou je leven eruitzien als je deze zeven kwaliteiten zou uitdrukken?

Deze oefening hielp mij wel om het verschil tussen negatief en positief te ervaren.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:05

KLinkt goed Ankem! Al is het alleen al om het verschil te voelen inderdaad..
Positieve Psychologie? Is dat een E-book of een gewoon boek?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:09

Er zijn veel boeken over positieve psychologie geschreven. Deze komt uit dans van de ziel.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:14

Hahaha ik zag het ja. Dacht; ik ga ff op google zoeken :') Ben wel een paar leuke tegengekomen. Eens even in de bieb kijken van de week of ik daar wat kan vinden.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:56

Positieve psychologie is een stroming in de psychologie die zich niet zozeer richt op de problemen, maar op wat mensen hebben / ervaren wanneer ze zich wel goed voelen. Zij doen bijvoorbeeld ook veel onderzoek naar geluk en zijn er zo achtergekomen dat geluk uiteraard deels bepaald wordt door gebeurtenissen, maar ook deels genetisch is en voor zo'n 40% door jezelf te creëren is. Met zelf creëren wordt dan bedoeld dat je bv je meer op de positieve kanten van gebeurtenissen gaat richten dan op de negatieve kanten.
Oplossingsgerichte therapieën zijn gebaseerd op de positieve psychologie. Er wordt natuurlijk wel aandacht besteed aan de klachten en problemen van de client, maar het meeste aandacht gaat uit naar wat wel goed gaat, waar je wel goed in bent, waar je steun bij ervaart, hoe je je toekomst graag zou willen en hoe je dat doel dan kan bereiken. Er wordt vanuit gegaan dat iedereen bepaalde krachten en talenten heeft en daarnaar ga je dan op zoek zodat je die kan uitbreiden en benutten om je problemen aan te pakken. Er wordt bv niet zozeer gekeken naar wanneer gaat het slecht en wat gebeurt er als het slecht gaat (kan ook aan bod komen natuurlijk), maar vooral naar wat zijn uitzonderingen daarop (dus wanneer gaat het wel goed) en wat maakt dan dat het op die momenten wel goed gaat?
Goede boeken hierover, vind ik, zijn Kids'skills en Mission Possible. Dat zijn methoden van oplossingsgerichte therapie / begeleiding voor kinderen en jongeren, maar het gedachtengoed ervan is ook wel bruikbaar voor volwassenen. Naar deze methoden is nog niet zo heel veel onderzoek gebeurd, maar ze worden stilaan wel meer en meer toegepast (vooral kids'skills dan).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:22

sharon488 schreef:
@Janneke2 Ik heb eerder gesprekken gehad met een andere vrouw. Toen is het behandelplan opgesteld en nu heb ik vorige week een gesprek gehad met de vrouw die emdr bij mij gaat doen over hoe dat gaat en werkt enzo.
Volgende week de eerste keer..

Nu ja: komende week gaan jullie verder praten. Er hoeft niet meteen gezwaaid te worden.
En zo ja: mijn mevrouw begon met een paar fijne herinneringen "inzwaaien" - dan kan je daar op terugvallen als er dingen heftig zijn.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:49

Bij mij begonnen we met koptelefoon, omdat de therapeut dan niet zo dichtbij hoeft te zitten ;)
Koptelefoon werkt bij mij prima, dus hebben we dat zo gelaten

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:32

Zijn hier mensen die ervaring hebben met antidepressiva? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:33

Knudd schreef:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met antidepressiva? :)

Jep, maar ik heb t niet zo lang gehad omdat ik het uiteindelijk zelf kon.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:51

Oke, goed om te horen :)

Ik ben meer op zoek naar mensen die medicatie gebruiken als serieuze ondersteuning.