GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 11:52

In alle richtlijnen en protocollen staat een maand na openen houdbaar. Dat staat er niet voor niks.. ik snap dat het voordeliger is zo. En een pak melk kan je ook wel een paar dagen nog gebruiken, maar ik vind maanden erna wel een risico.

Een paar paginas geleden ging het nog over het gevaar en vergiftigingen en onjuist gebruik of via de zwarte markt. Dit is net zo goed onjuist gebruik..

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 12:09

Jester_ schreef:
In alle richtlijnen en protocollen staat een maand na openen houdbaar. Dat staat er niet voor niks.. ik snap dat het voordeliger is zo. En een pak melk kan je ook wel een paar dagen nog gebruiken, maar ik vind maanden erna wel een risico.

Een paar paginas geleden ging het nog over het gevaar en vergiftigingen en onjuist gebruik of via de zwarte markt. Dit is net zo goed onjuist gebruik..

Geopend en ongekoeld 4 weken, gekoeld 6 weken. Waarbij alleen gezegd wordt dat de werkbare stof anders 'mogelijk' minder effectief is. Daarnaast komt het microdosering nu juist volop en positief in de aandacht en dat doe je niet door iedere week de volle dosering te gebruiken en dan een halfvolle pen weg te gooien. Dus onjuist gebruik deel ik niet met je. Dat artikel gaat over mensen die overdoseren of stoppen met eten / geen begeleiding zoeken. Dat staat haaks op microdoseren.

Dus m.i. duurt het ook niet lang voordat ze zelf met een aanpassing in de richtlijnen komen, want niemand gaat iedere maand 100-150 euro weggooien natuurlijk.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 12:13

Micro doseren doe je dan volgens de fabrikant met een 2,5 mg pen lijkt me. En niet met een 15 mg pen.
En mounjaro is gewoonweg 4 weken gekoeld of ongekoeld te bewaren. Geen verschil met koelen.

Edit:
Het is voor eigen parochie praten om te stellen dat het niet kan bederven en maar minder werkt. Het zou allergische reacties kunnen geven etc als de conserveermiddelen of whatever wat erin zit bederft. Zo simpel is het denk ik niet te stellen van oh kan niet bederven.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 12:17

Het gaat me ook niet om het micro doseren, dat lijkt me prima en sta ik zelf ook voor open. Maar een geopende pen is gewoon niet maanden houdbaar zonder risico

Edit: indd wat zonnetje zegt, dat doe je dan met een minder hoog gedoseerde pen. Ik snap echt dat het aanzienlijk scheelt in kosten, maar is niet zonder risico

En wil je dat het spul niet steeds negatief in het nieuws komt, moeten mensen het wel juist gebruiken

En de volgens jou 6 weken is alsnog geen 18!! weken

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 13:32

Zonnetje81 schreef:
Micro doseren doe je dan volgens de fabrikant met een 2,5 mg pen lijkt me. En niet met een 15 mg pen.
En mounjaro is gewoonweg 4 weken gekoeld of ongekoeld te bewaren. Geen verschil met koelen.

Edit:
Het is voor eigen parochie praten om te stellen dat het niet kan bederven en maar minder werkt. Het zou allergische reacties kunnen geven etc als de conserveermiddelen of whatever wat erin zit bederft. Zo simpel is het denk ik niet te stellen van oh kan niet bederven.

Goh, ik spuit 1.25 mg met een 5mg pen. Gaat perfect hoor, nog nooit het gevoel gehad dat het niet of minder werkt en mijn vele kilo's blijven er nu al een aantal maanden af. Heb ook geen bijwerkingen gehad, of de vloeistof die een ander kleurtje had. Blijft wel 24/7 in de koelkast hier.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 13:37

Deertje schreef:
Zonnetje81 schreef:

Edit:

Goh, ik spuit 1.25 mg met een 5mg pen. Gaat perfect hoor, nog nooit het gevoel gehad dat het niet of minder werkt en mijn vele kilo's blijven er nu al een aantal maanden af. Heb ook geen bijwerkingen gehad, of de vloeistof die een ander kleurtje had. Blijft wel 24/7 in de koelkast hier.

Ik zeg nergens dat het niet kan, ik zeg alleen dat aannemen dat het zonder meer niet bederft kort door de bocht.

Eleeke

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 13:54

Natuurlijk kan het bederven het is een net afgesloten vloeistof . Daar kan uiteindelijk toch een bacterie, virus of ander micro organisme bijkomen. En als die de tijd krijgt om zich te vermenigvuldigen.
|ik vind het bizar hoe mensen met hun gezondheid omgaan. Paar dagen, ja prima er zit uiteraard een veiligheidsmarge op. Maar maanden, dat gaat een keer mis.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 14:14

Eleeke schreef:
Natuurlijk kan het bederven het is een net afgesloten vloeistof . Daar kan uiteindelijk toch een bacterie, virus of ander micro organisme bijkomen. En als die de tijd krijgt om zich te vermenigvuldigen.
|ik vind het bizar hoe mensen met hun gezondheid omgaan. Paar dagen, ja prima er zit uiteraard een veiligheidsmarge op. Maar maanden, dat gaat een keer mis.

ja, ik snap het ergens wel, maar ken jij al iemand bij wie het is 'slecht' geworden?
Arts schrijft het mij zelf zo voor, dus ik denk dan toch dat ik eerder de arts mag geloven dat het veilig is, dan de gemiddelde bokker :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 14:18

Advies vanuit de apotheek is 6 weken of als de vloeistof troebel wordt.

16 weken is echt wel veel. Ik begrijp niet waarom je risico wilt lopen. Neem dan een lagere dosering waar je alsnog langer dan een maand mee kan doen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 14:20

Deertje schreef:
Eleeke schreef:

ja, ik snap het ergens wel, maar ken jij al iemand bij wie het is 'slecht' geworden?
Arts schrijft het mij zelf zo voor, dus ik denk dan toch dat ik eerder de arts mag geloven dat het veilig is, dan de gemiddelde bokker :)

Sorry maar van mij mag de arts van jou dan de BIG afgenomen worden. En ik denk als ze daar ook achter komen dat ook gebeurd

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 14:23

Maar 'slecht' is niet altijd met het blote oog te zien. Ik verwacht niet dat mijn arts ermee in gaat met 4x zo lang ermee doen.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 15:09

Iedereen zijn eigen mening. En iedereen doet wat hij wil. Ik doe wat mijn arts mij heeft opgelegd. Ik ben 41 kilo blijvend afgevallen met volgens jullie ' slechte' spuiten. Dit steeds op 2.5 mg met spuiten van 5 mg en zelfs een keer 10 mg.
Doen jullie het anders, prima. Maar ik volg bokt niet, maar mijn arts.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 15:28

Ik zeg nergens dat het slechte spuiten zijn. Het is alleen een risico wat je neemt, en dat is geheel aan jou. Als jij die wil nemen is dat je goed recht.

Het is alleen kwalijk dat je arts je open laat stellen aan die risico's. Dat hoort hij niet te doen. Ik heb die houdbaarheid niet bedacht, dat doet de fabricant en wetenschappers, keuringsdiensten etc. En die bepalen dat niet voor niks, en dat hoort jou arts te weten

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 16:08

Deertje schreef:
Eleeke schreef:

Als jouw arts het zo voorschrijft prima uiteraard daar moet je altijd naar luisteren.

ik ben op dit vlak geen gemiddelde bokker ( ik zit in de dit topic vanuit professionele interesse) , maar een slimme bokker gelooft niet iemand op zijn blauwe ogen.

Ben wel nieuwsgierig naar jouw huisarts, want ik ken ze net die je producten ver over de datum laat gebruiken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 16:16

Hoelang doe je met een pen van 5mg dan Deertje?
Jouw arts kan daar wel serieus gezeik mee krijgen trouwens dus ik vind het vreemd dat hij jou dat adviseert.
Of heeft hij jou duidelijk verteld dat dit gebruik niet volgens de voorschriften is en het op eigen risico is?

Vraag die me nu te binnen schiet; artsen van Yazen, Fitpen enzo, adviseren die een Golden dose? Ofja, staan zij er achter als je dat doet? Of zeggen ze dat ze daar niet over mogen adviseren?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 17:11

Jeetje mensen, laat het lekker los. Punt is wel gemaakt lijkt me zo. Ieder z’n eigen mening en dat is prima. Net zoals iedereen zelf mag weten of io met zijn arts gebruikt. Mijn gezondheid, mijn keuze.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 18:44

Hier doe ik ook 4 maanden met een pen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 23:41

Vanuit Overgewicht Nederland krijg je enkel 15mg pennen. Dat je daar een kwartaal mee diet is geen enkel probleem. Mits gekoeld bewaart.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 00:22

Mijn vriendin heeft haar mj via yazen en daar doen ze het ook zo.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:34

Nou, ik ben blij dat ik niet de enige ben en dat er nog instanties en artsen zijn die dit doen :) Want wat was me dat gisteren, ik had een slechte arts, hij zou moeten geschorst worden.. ik neem vervallen spuiten en teveel risisco,. jeetje...
Denk dat het dan wel allemaal nog meevalt met het snel slecht worden van de spuiten :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 11:35

Wat ik doe, zonder dat ik zeg dat andere dat ook moeten doen, is een spuit gebruiken zolang hij nog niet voorbij de originele expiratiedatum is. Verder komt hij alleen kort om te spuiten uit de koelkast en werk ik snel en zo schoon mogelijk. En verder geloof ik het wel ;).
Nogmaals, dit is geen advies, maar ik wil ook niet schijnheilig doen alsof ik het anders doe dan dit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 12:35

Ik ben inmiddels 20 kg afgevallen. Ik wil er nog 12 om op mijn streefgewicht te komen. Aanvankelijk werd mij door de arts Saxenda voorgeschreven, want de andere middelen waren zogezegd voorbehouden aan Diabetespatienten. Dat is inmiddels niet meer zo.
Maar met Saxenda bleef ik lange tijd op 1 gewicht hangen en toen kon ik toch overstappen op Mounjaro. Eerst 5mg (kwam ik zelfs een kilootje aan) daarna 7,5 en pas bij 10 ging ik er echt wat van merken en zet het gewichtsverlies door. Ik ervaar helemaal geen bijwerkingen (van geen enkel middel)
Ik betaal voor Mounjaro 350 per maand. Ik ga nu toch overstappen op Ozempic; dat scheelt veel in de kosten. We gaan het zien hoe dit weer uitpakt.
Ik kan nog even door op de Mounjaro golden dose. Mijn man gebruikt (voor diabetes) ook Mounjaro (10 mg)
Die spuit ik tussendoor dus kan ik nog eventjes op de Mounjaro blijven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 18:12

Ik ben heel benieuwd hoe jouw transitie van Mounjaro naar Ozempic verloopt, Babootje!

Mooi resultaat nu al, goed gedaan!

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 20:21

Ik ben inmiddels 30 kg kwijt. Waarvan 25 met mounjaro. Ik ben nu weer terug op 2,5 mg.
Ik wou nog 1x 2,5 spuiten en dan verder afbouwen in kleine stapjes.
Als er nog een enkele kilo af gaat dan is dat mooi meegenomen maar niet echt noodzakelijk.
Huisarts vond het een succes verhaal! Ze heeft verder geen ervaring nog met het afbouwen van Mounjaro, dus over een paar weken belt ze weer.
Zijn er al mensen echt helemaal van de ozempic/mounjaro af?

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 20:34

Johnnydepony schreef:
Ik ben inmiddels 30 kg kwijt. Waarvan 25 met mounjaro. Ik ben nu weer terug op 2,5 mg.
Ik wou nog 1x 2,5 spuiten en dan verder afbouwen in kleine stapjes.
Als er nog een enkele kilo af gaat dan is dat mooi meegenomen maar niet echt noodzakelijk.
Huisarts vond het een succes verhaal! Ze heeft verder geen ervaring nog met het afbouwen van Mounjaro, dus over een paar weken belt ze weer.
Zijn er al mensen echt helemaal van de ozempic/mounjaro af?

Ik ben al enkele maanden stabiel nu, ik heb geprobeerd helemaal zonder, maar ik kreeg de kriebels en toch terug begonnen

Ik neem nu nog 1,25mg, maar volgens de arts is dit meer voor mijn hoofd dan dat het nog effectief veel doet ☺️